بیوگرافی مونا سپهری؛ فرد کلیدی هولدینگ رنو-نیسان
مونا سپهری توانسته با اراده و پشتکار بالای خود به جایگاهی در خور تحسین در صنعت خودرو دست پیدا کند. این بانوی ایرانی الاصل در سال ۱۹۶۳ به دنیا آمده و دانش آموخته رشته حقوق است.
وبسایت دیجیاتو - سعید علیپور: صنعت خودروی کشور ما همواره شرایط خاص خود را داشته است. مکانیسم های موجود در این صنعت به گونه ای تعریف شده اند که متاسفانه فرصت رشد و شکوفایی برای استعدادها فراهم نمی شود. گواه این ادعا طراحان و مدیران ایرانی هستند که اکنون در شرکت های بزرگ و مطرحی چون مرسدس بنز، ب ام و و رنو-نیسان فعالیت می کنند.
محمد حسین امینی یکتا طراح ایرانی مرسدس بنز
مونا سپهری یکی از این افراد است که توانسته با اراده و پشتکار بالای خود به جایگاهی در خور تحسین در صنعت خودرو دست پیدا کند. این بانوی ایرانی الاصل در سال ۱۹۶۳ به دنیا آمده و دانش آموخته رشته حقوق است.
خانم سپهری در سال ۱۹۹۰ میلادی به عنوان یک وکیل کار خود را در پاریس آغاز کرد. وی پس از چند سال زندگی در ایالات متحده دوباره به فرانسه بازگشته و در سال ۱۹۹۶ به عنوان مشاور کل به رنو پیوست. پس از این اتفاق بود که به نوعی رنو وارد دوران جدیدی شد.
ایجاد ائتلاف رنو-نیسان ایده ای بود که با پیوستن خانم سپهری به شرکت رنو مطرح شد. این مدیر 56 ساله نقشی کلیدی در شکل گیری گروه موفق فرانسوی-ژاپنی ایفا کرد.
در سال 1999 خانم سپهری زمینه ساز تصاحب شرکت رومانیایی داچیا توسط رنو شد. همانگونه که مستحضر هستید با عرضه محصولات ارزان قیمت داچیا، رنو جای پای خود را در کشورهای در حال توسعه محکم تر از قبل کرده است.
بعد از داچیا، نوبت به خرید شرکت سامسونگ موتورز رسید. این اتفاق در سال 2000 رخ داد و مثل موارد قبلی باز هم خانم سپهری نقشی فعال در فراهم کردن مقدمات آن داشت.
مونا سپهری که اکنون جزو تاثیرگذارترین بانوان شاغل در صنعت خودروی اروپا به شمار می رود، در سال ۲۰۰۷ به سمت مدیر تیم های میان کارکردی رنو منصوب شد. دو سال بعد او به عنوان رئیس دفتر مدیرعامل اجرایی اتحاد رنو-نیسان و دبیر هیئت مدیره آن مشغول به کار شد. وظیفه این بخش نظارت بر اجرای هماهنگی های خبری بین دو شرکت رنو و نیسان، هماهنگ سازی همکاری های استراتژیک و هدایت پروژه های جدید بود.
با توجه به توانمندی ها و کارنامه درخشانی که خانم سپهری در طول دوران فعالیت در رنو از خود بر جای گذاشته بود، فرانسوی ها در سال 2010 سکان مدیریت مذاکرات بین اتحاد رنو-نیسان و کمپانی دایملر را به این بانوی ایرانی الاصل سپردند.
ارتقای شغلی خانم سپهری کماکان ادامه داشت. او در سال 2011 به عنوان نایب رئیس اجرایی دفتر مدیر عامل و عضو کمیته اجرایی رنو منصوب شد. دو سال بعد با تصمیمات اتخاذ شده خانم سپهری به عضویت دائم هیئت مدیره گروه رنو-نیسان درآمده و هم اینک نیز در همین سمت فعالیت می کند. این ایرانی موفق دبیر هیئت مدیره رنو و مدیر بنیاد رنو هم محسوب می شود.
در کنار سمت های یاد شده، مونا سپهری وظیفه هدایت یک شبکه اجتماعی داخلی شرکت رنو را نیز بر عهده دارد. این شبکه اجتماعی ویژه بانوان بوده و هدف آن بحث در مورد پیشرفت های جنسیتی و تجزیه و تحلیل بهترین شیوه های استخدام، آموزش و مدیریت حرفه ای است.
مونا سپهری به غیر از سمت های متعدد خود در شرکت رنو و ائتلاف رنو-نیسان، به عنوان مدیر مستقل و رئیس کمیته مدیریت شرکت Orange، مدیر مستقل و عضو کمیته حسابرسی شرکت Danone و عضو مستقل هیئت نظارت M۶ Metropole Television فعالیت می کند.
تعهد به تنوع جنسیتی در مشاغل گوناگون و ایجاد یک محیط کار سازگار با فرهنگ های متفاوت از ویژگی های بارز خانم سپهری به شمار می روند. او به آثار هنری مدرن و معاصر نیز علاقه وافری داشته و گام هایی را در راستای ارتقای مجموعه هنری کمپانی رنو برداشته است.
نظر کاربران
اگه تو ایران بود یا از اول شغلی پیدا نمی کرد و می گفتند مردها نون آورند. یا در پنجاه سالگی بازنشستش می کردند تا جوان ها که همون پسرها باشند بروند سر کار
پاسخ ها
واقعا، نهایت نهایتش کارمند دولتی می شد
اگه ایران بود نمیتونست به هیچ جا برسه واستعدادش هم کشف نمیشود
مهم حجاب هست که ایشون نداره
پاسخ ها
خاک تو سرت بدبخت عقب مونده
متاسفم که رفتی آمریکا رو آباد کنی
چشم کورت این همه کارامدی و این همه موفقیتشو ندیده حالا فقط به حجابش گیر دادی؟!ما ک تو این مملکت با حجابمون داریم برا کنکور زجه میزنیم و تو دانشگاه و هم هیچی نمیشیم چ گلی ب سرمون گرفتیم؟!
مهم شعور هست که شما نداری متاسفانه
البته با این تکنولوژی بسیار پیشرفته ماشینهای ایرانی ایشان وبقیه مهندسین سواد کافی برای اینکه داخل ایران کار کنند ندارند( کدوم خودرو در جهان هست که اپشنهای پراید داشته باشه؟)
دمت گرم خانم سپهری
بهت افتخار میکنم
کاش منم میتونستم بیام جای شما کار کنم
من فوق لیسانس حقوق دارم اما بیکارم
خیلی از خودم خجالت میکشم که بیکارم
بیشتر شبا با گریه میخوابم