صاحبان گران ترین مجموعه های اتومبیل دنیا
وقتی صحبت از ماشین به میان می آید بحث آن قدر جذاب است که تقریبا هیچ کسی نمی تواند بی تفاوت بماند. بی تفاوت ترین آدم ها به ثروت هم درون شان به داشتن یک اتومبیل عالی عشق می ورزند.
وقتی حرف از اتومبیل می شود یک اسم درخشان تر از هر اسم دیگری در ذهن افرادی که عشق اتومبیل و سرعت هستند می درخشد. این اتومبیلی است که هر کس آرزوی رانندگی با آن را دارد ولو برای یک ساعت. بی شک این اتومبیل «فراری» است. بله. اسم فراری که می آید هیچ کس نمی تواند سوت بلندی نزند و نگوید: «عجب ماشینی است.» فراری سر و شکل اغواگری دارد که هیچ کس نمی تواند از کنار آن بدون تحسین بگذرد. به فراری که نگاه می کنی انگار دارد به تو می گوید: «بیا بنشین پشت من و تا می توانی با خیال راحت گاز بده.»
فراری مدل هایی گوناگون با قیمت های نجومی دارد که برای بیشتر آدم ها و البته برای ایرانیان، فقط رویایش دست یافتنی است؛ ما می توانیم با جستجوی کلمه «فراری» در اینترنت به تماشای مدل های مختلف و هوش ربای این اتومبیل بنشینیم و شاید هم بتوانیم گران ترین و نایاب ترین مدل آن را از نزدیک ببینیم؛ بله. از نزدیک و در خیابان های همین تهران.
در همین تهران خودمان میلیاردری معروف، یک مدل اتومبیل فراری دارد که فقط هشت دستگاه از آن در دنیا ساخته شده است. درست شنیدید؛ از این نمونه فقط هشت دستگاه در دنیا هست و یکی از آن هشت تا در همین شهر پر دود و دم خودمان است. قیمتش؟ ناقابل، ۱۶ میلیارد تومان؛ ۱۶ میلیارد تومان فقط برای یک اتومبیل که البته نمی شود فقط به آن گفت یک اتومبیل؛ یک پدیده کامل و تمام عیار، با استاندارد بالا.
با خیال راحت می توانی پشت آن بنشینی، گاز بدهی و لذت ببری و نگران چپ شدن هم نباشی. بدیهی است حساب ثروت کسی که خودروی شانزده میلیارد تومانی سوار می شود از دست من و شما خارج است؛ باید یک ثروت افسانه ای داشت تا صاحب چنین خودرویی شد و ۱۶ میلیارد تومان صرف علاقه مندی ها کرد.
برای این خودرو از موتوری با قدرت ۷۸۹ اسب بخار استفاده شده است که در کنار آن یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۶۱ اسب بخار مشاهده می شود. این خودرو در کمتر از سه ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد. حداکثر سرعت این اتومبیل هم ۳۵۹ کیلومتر در ساعت است. ۳۴۹ کیلومتر در ساعت یعنی تقریبا چیزی معادل سرعت هواپیما. فکرش را بکنید که تصمیم می گیرید به شیراز سفر کنید. فاصله بین شیراز تا تهران را می شود در عرض دو ساعت و نیم طی کرد، آن هم با خیال راحت و بی هیچ نگرانی. خیلی رویایی به نظر می رسد و البته قیمتش هم رویایی است.
انزو فراری زمانی که عشقش به مسابقه اتومبیل رانی او را واداشت اتومبیل فراری را طراحی کند هرگز فکر نمی کرد چه انقلابی در صنعت اتومبیل و جنون سرعت ایجاد خواهد کرد. شرکتی که فراری را تاسیس کرد در سال های نخست فعالیتش به عنوان حامی مالی راننده ها و در زمینه طراحی و ساخت خودروهای مسابقه ای متمرکز بود و از سال ۱۹۴۷ تولید اتومبیل های جاده ای را با برند فراری آغاز کرد و امروزه در حوزه طراحی و تولید خودروهای سوپراسپرت فعالیت می کند.
انزو فراری پس از کسب موفقیت های متعدد، با علم به این که موفقیت او در مدیریت تیم بیشتر از رانندگی حرفه ای است، در سال ۱۹۲۹ تیم اتومبیل رانی فراری را تاسیس کرد و از رانندگی اتومبیل های مسابقه دست کشید. تیم فراری توانست با بهینه سازی اتومبیل های ساخت «آلفا رومئو» به موفقیت چشمگیری دست یابد. خب، جناب طراح این اتومبیل خودش عشقِ سرعت و مسابقه بوده و طبیعتا این موضوع را در طراحی گونه های مختلف آن لحاظ کرده است، اما ای کاش قیمتش هم طوری در نظر گرفته شده بود که همه ما می توانستیم صاحب فراری باشیم و از رانندگی با آن لذت ببریم.
اما فعلا و در حال حاضر این میلیاردر عزیز هموطن صاحب این مدل کمیاب است. فکر کنید یک روز که دارید در خیابان های تهران رانندگی می کنید اتومبیلی چنان با سرعت از کنارتان می گذرد که حتی وقت نمی کنید پلک تان را به هم بزنید؛ آن وقت شک نکنید که همان فراری افسانه ای را دیده اید.
سلطان حسن آل بولقیاه
با ۲۰ میلیارد دلار ثروت، بزرگ ترین کاخ سلطنتی جهان از الماس و جام هایی از طلای ناب؛ سلطان حسن مجموعه هفت هزار اتومبیل، شامل ۲۰۹ بی ام دبلیو از مدل های مختلف، ۵۷۴ بنز از مدل های مختلف، ۴۵۲ فراری، ۱۷۹ جگوار، ۳۸۲ بنتلی، ۱۳۴ کوئینگیگز، لامبورگینی، استون مارتین و غیره در همین گوشه کنار دارد (هفت هزار؟). خودروهای مفهومی که فقط به سفارش او ساخته شده اند شامل فراری میتوس، جگوار پیتین فارینا، بنتلی، پورشه، کارما و گوئنیگ زگ هستند. آخر یکی نیست به این جناب سلطان حسن بگوید هفت هزار اتومبیل به چه کارت می آید؛ اما خب، «دارندگی و برازندگی».
شیخ محمد بن حمدان آل نهیان
باز هم یک شیخ دیگر و کلکسیون افسانه ای ماشین هایش؛ شیخ حمد که به دلیل تنوع طلبی به «شیخ رنگین کمانی» معروف است، مجموعه ای بزرگ از خودروهای رنگارنگ دارد؛ نمونه آن مجموعه هفت مرسدس بنز کلاس است است که همانند رنگین کمان در هفت رنگ زیبا موجود است. او که به مدل های غول پیکر هم علاقه دارد، چند کامیون معدن مرسدس، جیپ و داچ نیز دارد.
جی لنو
مجری برنامه تلویزیونی «تونایت شو»، روی دست همکارانش، کسانی همچون اُپرا وینفری بلند شده و با مجموعه ۲۰۰ خودرو، برای خودش اسمی به هم زده است. مجموعه او بیشتر مدل های کلاسیک را شامل است. او وقت زیادی صرف کرده است که ماشین های مورد علاقه اش، از کلاسیک تا امروزی، را جمع کند. از بیکر الکتریکی ۱۹۰۹ گرفته تا بنتلی هشت لیتری ۱۹۳۱، استنلی استیمر ۱۹۰۹، فانتوم ۱۹۳۴، داسنبرگ ایکس مدل ۱۹۲۷ و هیسپانوسویزا ۱۹۲۵ در مجموعه او وجود دارد. او گهگاهی نمایشگاهی از خودروهای خود را برای نمایش عموم برپا می کند که حسرت همگان را بر می انگیزد. جالب است که یک مجری می تواند این قدر ثروتمند باشد که کلکسیونی از اتومبیل های گران قیمت برای خودش تهیه کند.
کن لینگن فلتر
جناب آقای کن رییس شرکت مهندسی «لینگن فلتر» آمریکاست و در جمع آوری مدل های کلاسیک اتومبیل با جی لنو رقابتی نزدیک دارد. البته او در مجموعه خود ۲۰ لامبورگینی، ۱۵۰ مدل عضلانی آمریکایی کوروت، ماستنگ، بوگاتی و پورشه دارد که آنها را در گاراژی به وسعت ۱۲ هزار متر مربع نگهداری می کند. فکر می کردیم فقط اینجا چشم و هم چشمی وجود دارد اما چشم و هم چشمی میلیاردرها، میلیاردها دلار برای شان آب می خورد.
موکش دیروبای آمبانی
و باز هم رسیدیم به جناب آمبانی؛ ثروتمندترین مرد هندوستان. نه تنها بزرگ ترین عمارت شهر بمبئی و گران ترین خانه دنیا را دارد، شاید مجموعه اتومبیل های اروپایی اش به ۱۶۸ مدل و شاید هم بیشتر برسد. در گاراژ او می توان انواع بنتلی، میباخ، بوگاتی، مرسدس و چند پورشه را شمرد.
جرارد لوپز
لوپز رییس شرکت لوکزامبورگی Genii و MamGrove است که از فناوری شبیه به اسکایپ برخوردار است. او مدیر تیم فرمول یک لوتوس نیز است و می توان علاقه او به ماشین را از مدل های دسته بالای اتومبیل های انگلیسی و مدل های اسپرتی همچون پورشه و پژو و بوگاتی که ار گاراژش قرار دارد، متوجه شد.
دیمیتری لوماکوف
بالاخره در روسیه نیز یک نفر پیدا شد که جنون خودرو داشته باشد؛ پیش از این اشاره کردم که جنون خودرو ملیت و سن و سال نمی شناسد و همه گیر است. دیمیتری لوماکوف که ادامه دهنده علاقه خانوادگی اش است، به جای گاراژ، موزه ای از خودروهای کلاسیک دارد؛ ۱۲۰مدل آنتیک بالای ۴۰ و ۶۰ سال، همچون مرسدس بنز هیتلر، و چایاکا GAZ۱۳ مدل ۱۹۷۷ در این موزه یافت می شود؛ چه علاقه خانوادگی جذابی هم دارد این آقای دیمیتری.
جیسون لوئیس چیتام
معروف به جی کی، خواننده انگلیسی است که علاوه بر مجموعه کلاه، مجموعه ۶۸ اتومبیل قدیمی شامل پورشه، فراری، رولزرویس، لامبورگینی، مازراتی، شورولت، استون مارتین و مرسدس ۶۰۰ کوکوشنل را دارد؛ پس نتیجه می گیریم خوانندگی در انگلستان یکی از راه های میلیاردر شدن است.
رالف لارن
غول مد و تبلیغات، رالف لارن، کلکسیون اتومبیلی هم دارد که از جنبه های فنی با هم متفاوت ولی از نظر رنگ همگی قرمز هستند. او وقت زیادی را صرف جمع آوری این ماشین ها و پرداختن به علاقه اش کرد. مجموعه رویایی و قرمزرنگ لارن فراری، آلفارومئو، رودستر، مرسدس، بوگاتی، بنتلی، جگوار و مک لارن فرمول یک را شامل است. تمامی گاراژ او هم با موکتی سیاه رنگ فرش شده است.
دیکلف جین و نیک میسن
و سرانجام باز هم دو خواننده میلیاردر دیگر و البته این بار در آمریکا با ثروت شان صاحب یک کلکسیون اعجاب آور اتومبیل هستند. جین، خواننده هیپاپ و میسن، درامرز سابق گروه پینک فلوید، گاراژی با ۴۰ مدل از انواع مک لارن فرمول یک، فراری، پاگانی زوندا، کادیلاک هوموی و پورشه ۹۶۲ دارند.
نظر کاربران
میخام بدونم کسی که ۱۶ میلیارد میده جای ماشین واقعن چه آرزوی دیگه ای میتونه داشته باشه؟ من بودم به پوچی میرسیدم! البته الانم به پوچی رسیدم ولی خب این کجا و آن کجا !
ب.ز خودمان میتونه همشون رو باهم بخره. همه در مقابلش فقیری بیش نیستن!!!
چرا الکی آب وتاب میدین همه چیو کجای فراری به بهترین میخوره تا وقتی یه چیز مثل لامبور هست قیمت تین فراریم که هر کی هر چی میخواد زده 16میلیارد چیه 7 8 تا بیشتر نیست قیمتش ازشم هشت تا ساخته نشده اطلاعات غلط نباف از خودت
چرا الکی آب وتاب میدین همه چیو کجای فراری به بهترین میخوره تا وقتی یه چیز مثل لامبور هست قیمت تین فراریم که هر کی هر چی میخواد زده 16میلیارد چیه 7 8 تا بیشتر نیست قیمتش ازشم هشت تا ساخته نشده اطلاعات غلط نباف از خودت