۵۳۵۹۵۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

زمان تغییر برای آرسنال رسیده!

به هفته‌یِ آخر لیگ برتر رسیده‌ایم و به نظر می‌رسد آرسنال این بار دیگر جایی بینِ چهار تیم اول جدول نداشته باشد.

آی‌اسپورت: به هفته‌یِ آخر لیگ برتر رسیده‌ایم و به نظر می‌رسد آرسنال این بار دیگر جایی بینِ چهار تیم اول جدول نداشته باشد. البته آرسنال هنوز شانس چهارم شدن دارد چون لیورپول هیچکدام از سه بازی اخیر خانگی‌اش، مقابل بورنموس، کریستال پالاس و ساوتهمپتون را نبرده و بعید نیست امروز هم مقابل میدلزبورو امتیاز از دست بدهد. در این شرایط آرسنال می‌تواند با پیروزی مقابل اورتون باز هم سهمیه‌یِ چمپیونز لیگ را به دست بیاورد.

اما این وضعیتی که آرسنال دچارش شده زنگ خطری باید برایشان باشد. من در ابتدای فصل پیش‌بینی کردم آرسنال این فصل دیگر جایی بین تاپ فور نخواهد داشت، چیزی که دو سال است می‌گویم، چون نشانه‌های این سقوط قابل مشاهده هستند. برای همین است که به اعتقاد من آرسنال نیاز به تغییری اساسی دارد.

من آرسن ونگر را دوست دارم. اصلا مگر می‌شود ونگر را دوست نداشت؟ تیم‌هایِ او در این دو دهه فوتبالی بسیار جذاب بازی کرده‌اند و خودِ ونگر با ورودش به لیگ برتر ذهنیت همه را نسبت به این ورزش عوض کرد، با استفاده از رویکردِ علمی و روابطش با استعدادیاب‌هایِ فرانسه و آفریقا. اما حالا دیگر متودهایِ او شناخته شده و این مشکل بزرگی برایش است.

هر تیمی بالاخره یک روز مربی‌اش را عوض می‌کند. آرسنال در ۲۱ سال اخیر یک مربی داشته و از نظر خیلی از بازیکنان و حتی تماشاگران حرف‌هایش دیگر تکراری شده است. منظور من این نیست که ونگر کلا آرسنال را ترک کند. او هنوز می‌تواند کمک زیادی در نقشی دیگر به باشگاه کند. اما دیگر زمان آن رسیده تا صدایِ جدیدی را روی نیمکت بشنویم و شاهد اجرای ایده‌هایی نو باشیم. از آخرین باری که آرسنال لیگ برتر را برد زمان بسیار زیادی می‌گذرد و هر سال به نظر می‌رسد آرسنال از یک قهرمانی دیگر دورتر و دورتر می‌شود. در واقع آرسنال با ونگر در سال‌هایِ اخیر هیچ پیشرفتی نداشته.

تماشاگران آرسنال در این سال‌ها مدام با حرف‌هایی تکراری روبرو بودند، اینکه خط دفاعی تیمشان به اندازه‌یِ کافی استحکام ندارد، خط میانی‌شان کیفیت لازم را ندارد، تیمشان روحیه‌یِ جنگندگی و ذهنیت برنده ندارد. و البته سوال همیشگی این بوده: بازیکنان بزرگ‌شان، مثل الکسیس سانچز، قصد ترک باشگاه را دارند؟

اما مشکلات فقط به بازی تیم در زمین محدود نمی‌شوند. مثلا آرسنال این فصل باید انگولو کانته را می‌خرید، اما به جایش گرانیت ژاکا را گرفت. چرا؟ چون آرسنال همیشه در خریدهایِ تابستانی کند است و به موقع سراغ بازیکنانِ مورد نیازش نمی‌رود. این مسئله ناشی از نداشتن ایده و اطمینان درست می‌شود.

مسئله ضد ونگر بودن نیست، اما هر تیمی بالاخره به تغییر نیاز دارد، آن هم در جهان فوتبال مدرنی که عمر مفید مربیان در هر تیم نهایتا سه سال است. کسانی که مخالف این تغییر هستند به منچستر یونایتد اشاره می‌کنند و بلایی که بعد از رفتن سر الکس فرگوسن سرشان آمد را برای آرسنال پیش‌بینی می‌کنند. اما من با این نظر مخالفم. لزوما دلیلی ندارد که این شرایط برای آرسنال هم تکرار شود.

آرسنالی که تیری آنری و پاتریک ویرا را داشت تیمی برنده بود، اما آرسنال امروز دست هر مربی جدیدی بیفتد چنین شرایطی ندارد و بنابراین فرصت به او می‌دهد که تیمش را بازسازی کند و به راه پیشرفت باز گرداند. این شرایطی است که کار را برای مربیان جذاب می‌کند و از این نظر از آرسنال گزینه‌یِ بسیار مناسبی برای هر مربی بزرگی می‌سازد.

مسئله‌یِ بزرگ اما اینجاست که جانشین ونگر چه کسی خواهد بود؟ آیا تماشاگران آرسنال دوست دارند فوتبالی به سبک دیگو سیمئونه ببینند؟ من فکر نمی‌کنم اینطور باشد، چون آن‌ها عادت به فوتبالی از جنس دیگر دارند. پپ گواردیولا و یورگن کلوپ هر دو گزینه‌های فوق‌العاده‌ای برایِ آرسنال بودند، اما هیچکدام آزاد نیستند. بزرگ‌ترین سوال برای مدیران آرسنال پیدا کردن جانشینی مناسب برای ونگر است.

باشگاه آرسنال در موقعیتی تک در جهان فوتبال قرار دارد. آرسنال تنها باشگاهی است که مربی‌اش خودش تصمیم می‌گیرد برود یا بماند، و این درست نیست. مدیران آرسنال برای ونگر احترام زیادی قائلند و هیچکدام دوست ندارند بهش بگویند: «خب بسه دیگه.» برای همین بهترین سناریو از نظر باشگاه و خودِ ونگر می‌تواند خداحافظی بعد از فتح اف‌ای کاپ باشد.

آرسنال بعد از شکست مقابل تاتنهام که نمایشی وحشتناک داشت، نمایشی که باعث شد من با خودم بگویم کارشان در این فصل دیگر تمام است، حالا احیا شده و امکان پیروزی مقابل چلسی‌ای که هنوز در حال و هوای قهرمانی لیگ برتر است را دارد. این پیروزی می‌تواند تسکینی برای تماشاگرانشان باشد و پایانی به نسبت شیرین برای این فصل رقم بزند.

اما اگر آرسنال دست به تغییری اساسی نزند فصلِ آینده هم با همین مشکلات روبرو خواهد شد و این اعصاب تماشاگرانش را خورد می‌کند و این جو منفی به بازیکنان منتقل می‌شود و دوباره برمی‌گردیم سر همین جایی که حالا هستیم. آرسنال نیاز به تغییر مربی‌اش دارد، در همین تابستان.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج