۴۱۵۲۲۵
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

«کی‌روش» باثبات‌ترین مربی تیم ملی

«ثبات» لازمه بسیاری از موفقیت‌هاست؛ این موضوع را می‌توان به عرصه‌های مختلف تعمیم داد و طبیعتا ورزش و به‌ویژه فوتبال هم از آن مستثنا نیست.

روزنامه شرق: «ثبات» لازمه بسیاری از موفقیت‌هاست؛ این موضوع را می‌توان به عرصه‌های مختلف تعمیم داد و طبیعتا ورزش و به‌ویژه فوتبال هم از آن مستثنا نیست. در شرایطی که باشگاه‌های فوتبال کشورمان از نبود «ثبات» مدیریتی ضربات جبران‌ناپذیری خورده‌اند، می‌توان به ثبات مدیریت در رأس یک مجموعه، به عنوان یکی از بهترین مثال‌ها استفاده کرد. البته به غیر از مدیریت، برای رشته‌ای مثل فوتبال، ثبات کادر فنی هم می‌تواند لازمه رسیدن به موفقیت باشد. برای روشن‌شدن این بحث ابتدا باید به اتفاقی تازه رجوع کرد که آن طرف مرزها رقم خورده؛ به طور دقیق‌تر در تیم ملی آلمان. ژرمن‌ها همین روز گذشته قرارداد سرمربی‌شان یعنی یواخیم لوو را تا سال ٢٠٢٠ تمدید کردند.
این به آن معنی است که این مربی حداقل تا چهار سال دیگر زمام امور در «مانشافت» را به دست خواهد داشت. این تمدید قرارداد پیام مهمی در دلش دارد: اینکه آلمانی‌ها نه‌تنها الان بلکه در طول تاریخ اعتقاد ویژه‌ای به ثبات در کادر فنی داشته‌اند. لوو از سال ٢٠٠٦ کارش را با عنوان سرمربی در تیم ملی آلمان شروع کرد و حالا با تمدید قراردادش تا ٢٠٢٠ درست ١٤ سال می‌شود که هدایت این تیم را به دست دارد! البته همان‌طور که عنوان شد، در فوتبال ملی آلمان این موضوع چندان عجیب نیست. برای واردشدن به این موضوع باید به فرایند انتخاب سرمربی در آلمان اشاره شود؛ ژرمن‌ها اولین مربی‌شان را سال ١٩٢٦ انتخاب کردند و از آن زمان تا به حال یعنی تا پایان قرارداد لوو (سال ٢٠٢٠) سرجمع ١٠ مربی داشتند. به طور دقیق‌تر آنها در ٩٤ سال فقط ١٠ مربی عوض کرده‌اند؛ یعنی به طور تقریبی هر ١٠ سال یک مربی.

ایران هر ٢ سال یک مربی!

حالا با همین مقدمه کوتاه سریبه روند انتخاب سرمربی در تیم ملی ایران زده می‌شود؛ جایی که برای اولین‌بار در سال ١٩٤١ حسین صدقیانی تیم ملی را تشکیل داد و زمام امور را به دست گرفت. البته ظاهرا صدقیانی ١٠سالی هدایت این تیم را بر عهده داشته ولی مشکلی که وجود دارد این است که در آن زمان، هنوز تیم ملی سروشکل واقعی نداشته و صدقیانی در این مدت فقط می‌تواند سه بازی برای تیم ملی ایران تدارک ببیند. به‌هرحال با استناد به کار همان مربی باید گفت که ایران رکورد منحصر‌به‌فردی در تغییر مربی داشته است به طوری‌ که از سال ١٩٤١ تا سال ٢٠١٨ (زمان اتمام قرارداد فعلی کارلوس کی‌روش) ٤٣ مربی عوض کرده است! به طور دقیق‌تر ٤٣ مربی در ٧٧ سال. حالا اگر ضرب و تقسیمی صورت بگیرد، مشخص می‌شود که مسئولان فوتبال کشورمان تقریبا هر دو سال یک‌ بار به طور میانگین مربی عوض کرده‌اند (هر یک سال و ٩ ماه به طور دقیق‌تر)! حاصل این همه تغییرات هم که بیش از منفعت به ضرر فوتبال ملی شده، به طوری که بارها حسرت رفتن به جام ‌جهانی و حتی صعود از مرحله گروهی جام ‌جهانی به دل فوتبال‌دوستان ایرانی مانده است.

کی‌روش باثبات‌ترین، پروین در رده دوم

قبل از آغاز عصر کارلوس کی‌روش در تیم ملی، یعنی قبل از سال ٢٠١١، ایران ٤٢ مربی داشته که بیشترین عمر مربیگری با زمان تقریبی چهار سال متوالی در اختیار علی پروین است. برانکو هم در مقطعی سه‌ساله عملکرد بدی در تیم ملی نداشته ولی بیشتر مربیانی که آمده‌اند، عمر مربیگری‌شان زیر دو سال در تیم ملی بوده. پرواضح است که در این میان، بسیاری هم به عنوان مربی موقت آمده و بعضا از یک تا سه بازی در کارنامه داشته و رفته‌اند. با این حال این رویه از سال ٢٠١١ تغییر کرده؛ یعنی از زمانی که کی‌روش سرمربی ایران شده است. این مربی پرتغالی فعلا پنج سال است که هدایت ملی‌پوشان کشورمان را در اختیار دارد؛ یعنی تا همین‌جا رکوردار مربیگری به صورت سال‌های متوالی در تیم ملی است و اگر تا پایان قراردادش در تیم ملی هم ماندنی شود،
آن وقت این رکورد به هفت سال خواهد رسید که در تاریخ فوتبال کشورمان بی‌سابقه است. این ثبات البته فعلا در حال نتیجه‌دادن هم هست؛ کی‌روش اگرچه با اختلاف‌ گران‌قیمت‌ترین مربی‌ای است که تاریخ فوتبال ایران در رده ملی به چشمش دیده ولی در آستانه خلق یک رکورد جاودانه است: او می‌تواند اولین مربی تاریخ فوتبال ایران باشد که توانسته دو بار پیاپی تیم ملی را به جام ‌جهانی برساند و از طرفی می‌تواند اولین مربی تاریخ باشد که توانسته ایران را از مرحله گروهی جام‌ جهانی بالا ببرد؛ به شرط آنکه تا جام ‌جهانی ٢٠١٨ ماندنی باشد و بتواند تیم را از گروهش بالا ببرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایشالله بمونه و تیم تو جام جهانی بره بالا.
      درود به تیم ملی

    • یاران

      اگر مخالفین تیم ملی بزارن حتما در جام جهانی روسیه اتفاق خوبی برای فوتبال ایران خواهد افتاد متاسفانه مخالفین تیم ملی ایران از موفقیت های تیم به وحشت افتاده اند وهر کاری علیه تیم ملی ایران میکنن فقط مردم ایران پشت تیم ملی ایران وسرمربی با دانش ایستاده اند تا آخرین نفس خدا قوت تيم ملی ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج