لباس تیم ملی از ایتالیا تا چین
لباس تیم ملی فوتبال کشورمان همچنان یکی از سوژههای بحثبرانگیزی است که فدراسیون با آن چالش دارد.
پایانیافتن آن همکاری، زمینهای برای دردسری تازه شد؛ در واقع اگرچه گفته میشد کمپانیهای معتبری همچون آدیداس و نایکی برای بستن قرارداد با فدراسیون فوتبال ابراز تمایل کردند، در نهایت کار به دست کمپانی ایتالیایی جیووا رسید تا این برند بتواند با قراردادی تازه، لباس تیمهای ملی را فراهم کند؛ جیووا یکی، دو سال بعد از حضورش در سطح اول فوتبال کشورش و همکاری با چند باشگاه از جمله سایپا و یکی دو تیم دیگر، دو شکار خوب داشت: یکی تیم ملی و دیگری هم پرسپولیس.با این حال این قرارداد تازه از همان روز اول، حواشی زیادی داشت؛ در مراسم رونمایی از پیراهن تازه تیم ملی کشورمان، از لباسی بهشدت عجیب و غریب رونمایی شد تا فضای مجازی دست به کار و بهشدت به طراحی این برند ایتالیایی برای تیم ملی ایران تاخته شود. موج منفی این رونمایی تا جایی پیش رفت که حتی بسیاری از واژه رونمایی از «زیرپیراهنهای» ملی به جای «پیراهنهای» ملی استفاده کردند. در نهایت هم همین انتقادات باعث شد فدراسیون فوتبال در بیانیهای اعلام کند اگر کیفیت پیراهنها مناسب نباشد، این قرارداد یکطرفه فسخ میشود.
پای وزارت فرهنگ و ارشاد به میان آمد
درست بعداز آن انتقادات تند و تیز بود که رویهای تقریبا جالبتوجه شکل گرفت؛ اینکه بسیاری از طراحان داخلی اعلام آمادگی کردند طرح تازه پیراهن تیم ملی را به فدراسیون ارائه کنند. در این میان اما یک اتفاق جالبتر هم رخ داد؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پیشقدم شد تا طراحی پیراهنهای تیم ملی فوتبال را بر عهده بگیرد. حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تأیید این خبر به «شرق» گفت: «واقعیت این است که بعد از بازخورد منفی که جلسه رونمایی از پیراهن تیم ملی داشت، با فدراسیون فوتبال مکاتبهای انجام دادیم و گفتیم آمادگی لازم را داریم که با کمک طراحان مجموعه، برای لباس تیم ملی فوتبال کشورمان طرح مناسبی را پیاده کنیم». ظاهرا پاسخ این مکاتبه خیلی زود به دست وزارت فرهنگ و ارشاد رسیده و طراحان این مجموعه دست به کار شدهاند تا در کنار چند طراح دیگر از دانشگاه الزهرا (س)، لباس تازه تیم ملی را طراحی کنند.
قبادی درباره این موضوع هم گفت: «فدراسیون فوتبال خیلی زود از پیشنهادی که دادیم استقبال کرد و ما هم بلافاصله با معرفی شش، هفت نفر از طراحان مجموعه به فدراسیون فوتبال، همکاریمان را شروع کردیم. در واقع ما این طراحها را به فدراسیون معرفی کردیم و ادامه همکاری به خود آنها مربوط شد». حمید قبادی در پاسخ به این سؤال که طراحان پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان چطور انتخاب شدهاند هم گفت: «الان چند سال است که در کارگروه مد و لباس، طراحان مختلف را زیر نظر داریم و کار آنها را بررسی کردهایم. حتی نمایشگاههای آنها را هم دنبال کردهایم و حالا تقریبا برای هر بخش به صورت کاملا مجزا متخصص داریم. در این زمینه هم طراحان متخصصی را برگزیدیم که پیشتر سابقه طراحی لباسهای ورزشی را داشتهاند». البته ظاهرا کار این مجموعه فقط منحصر به فوتبال نیست: «ما این آمادگی را داریم که در تمامی ورزشها نهفقط فوتبال فعالیت کنیم چون هم تخصصش را داریم و هم امکاناتش را». دبیر کارگروه مد و لباس کشور در ادامه از امکان مشروط تولید لباسهای ورزشی هم حرف زد و گفت: «ما حتی این امکان را داریم که لباسها را در داخل کشور تولید کنیم به این شرط که حمایتهای مالی و اسپانسر موردنیاز برای این کار داشته باشیم».
طرح لباسها انتخاب میشود
از میان حدود ٢٥ طرح رسیده به فدراسیون فوتبال یک طرح انتخاب میشود و به مسئولان جیووا هم سپرده خواهد شد که لباسهای تیم ملی کشورمان را با طرح جدید برای مسابقات پیشرو آماده کنند. با این اوصاف باید منتظر رونمایی از پیراهنهای جدید تیم ملی کشورمان باشیم که گفته میشود بهزودی به دست ملیپوشان میرسد. شاید با اولین گام که گام مثبتی برای شکیلکردن پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان است، انتقادات از لباسهای تیم ملی به حداقل برسد.
لباسهای ایتالیایی که در چین تولید میشود
البته در این میان به نظر میرسد لباسهای تیم ملی کشورمان برخلاف تیمهای بزرگتر دنیا که کمپانیهای آسیاییشان در تایلند مستقر است، در چین تولید خواهد شد. چون ظاهرا این طرحها به کمپانی جیووا در چین سپرده میشود و آنها سری اول پیراهنها را به تیم ملی خواهند رساند. اگر کیفیت پیراهنها مناسب باشد، ظاهرا همین روند، یعنی تولید لباسهای تیم ملی در چین ادامه خواهد داشت و این برند ایتالیایی با لباسهایی که در چین تولید میشود، اسپانسری تیم ملی را بر عهده میگیرد.
ارسال نظر