۷۰۹۳
۱۰ نظر
۵۰۰۷
۱۰ نظر
۵۰۰۷
پ

"خنده بازار" و ترویج فرهنگ لودگی

سقوط سلیقه مخاطبان تلویزیون

مجموعه "خنده بازار" که یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های طنز این روزها است، با تکیه بر یک عادت ناپسند جامعه ایرانی توانسته میان مخاطبان تلویزیون جا باز کند.

مجموعه "خنده بازار" که یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های طنز این روزها است، با تکیه بر یک عادت ناپسند جامعه ایرانی توانسته میان مخاطبان تلویزیون جا باز کند.

مجموعه "خنده بازار" به کارگردانی شهاب عباسی این روزها یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های تلویزیون است، در سال‌های اخیر در حوزه تلویزیون و سینما پرتماشاگر بودن مانند پتکی بوده تا بر سر مخالفان آثاری کوبیده شود که توانسته‌اند در سینماها به ارقام میلیاردی دست یابند و در تلویزیون میلیون‌ها ایرانی را پای برنامه‌شان بنشانند.

سقوط سلیقه مخاطبان تلویزیون

"خنده بازار" این ویژگی را دارد اما آنهایی که جریان طنز در تلویزیون را دنبال می‌کنند خوب می‌دانند که "جمعه بازار" مبدع جریان خاص و تازه‌ای در این حوزه نیست، در آغاز دهه ۷۰ شمسی مجموعه‌های طنز که مبتنی به آیتم بودند متولد شدند و مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند. مهران مدیری ستاره این مجموعه‌ها بود که دو دهه دوام آورد و بدون رقیب جایگاه خود را حفظ کرد.

مدیری و پس از او رضا عطاران و حتی مهران غفوریان پس از مدتی دریافتند که دوره تصویری کردن لطیفه‌ها و ایجاد موقعیت طنز به شکل آیتم تمام شده و به سمت مجموعه‌های داستانی رفتند، مجموعه‌های اپیزودیک این فرصت را به نویسنده و کارگردان می‌داد که هم به اثرش تنوع بدهد، هم بتواند ایده‌ها و طرح‌های مختلفی را به کار بگیرد.

اما "خنده بازار" جذابیتش را مدیون چیست؟ مدیون تقلید از شخصیت‌های شناخته شده و برنامه‌های محبوب. کاری که ایرانی‌های فرهنگ دوست و هنرپرور معمولا در محافل خانوادگی به شدت به آن تمایل نشان می‌دهند، طنازان و هنرمندان خانواده تقلید از خاله، عمو، دایی و... را شروع می‌کنند و بعد به ستاره‌های سینما و ورزشکاران و سیاستمداران می‌رسند. مهمترین برگ برنده "خنده بازار" همین است.

شوخی‌های ساده و پیش پاافتاده با عادل فردوسی‌پور و برنامه "نود"، ارائه کاریکاتوری از فریدون جیرانی، احمد نجفی، رضا صادقی، علی دایی، حبیب کاشانی، مسعود فراستی، مرتضی شایسته و.... در "ساعت خوش" هم مهران مدیری با مرحوم منوچهر نوذری و مسابقه‌اش شوخی می‌کرد، اما جنس شوخی او با آنچه در "خنده بازار" اتفاق می‌افتد متفاوت بود.

سقوط سلیقه مخاطبان تلویزیون

شوخی‌ها در "خنده بازار" دم دستی و سطحی است، جا به جا کردن واژه‌ها و بازی با نام شخصیت‌ها قرار است بامزه باشد، تکرار شوخی با برنامه‌ها و شخصیت‌ها جذابیتی که ممکن است یک بار برای بیننده داشته باشد به باد می‌دهد و مخاطب را دلزده می‌کند. میزان خلاقیت نویسنده این آیتم‌ها در خلق شوخی و موقعیت کمیک هم آشکار و واضح است!

برگ برنده سازندگان این مجموعه تکیه کردن به یک عادت ناپسند ایرانی و آن هم مسخره کردن دیگران است! تا این خلق و خو در جامعه ایرانی وجود دارد بازار مجموعه‌هایی از این دست و تله‌فیلم‌هایی که شبکه نمایش خانگی را اشباع کرده داغ است، اما طبیعی است نمی‌توان از مدیران تلویزیون برای تولید چنین مجموعه‌هایی انتقاد نکرد، مجموعه‌هایی که فرهنگ لودگی و مسخره کردن را ترویج می‌دهند و نام طنز را در حد ادا درآوردن پایین می‌آورند.

سقوط سلیقه مخاطبان تلویزیون

منبع: مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

سقوط سلیقه مخاطبان تلویزیون

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • saeidzebel

    ببخشینا با اینکه نوشته هاتو دوست دارم ولی واقعا فکر میکنی خنده بازار طنزه ؟ به نظر من مقوا.افتضاح.تمام

  • saeidzebel

    البته ببخشین صفحه من کامل باز نشده بود ندیدم که تو هم خنده بازارو لودگی دونستی.گفتم نوشته هاتو دوست دارم.

  • sahar

    من نمی گم این برنامه خیلی قشنگه ولی نمی دونم این چه جریانیه که تو جامعه افتاده که خندیدن رو حرام میدونه اون از اون برچسب های عجیب و غریبی که به ساختمان پزشکان زدین مثله ترویج همجنسگرایی و صهیونیسم اینم از این فقط اگه مردم گریه کنن خوبه حق ندارن بخندن آخه پس چجوری می خواین ماهواره رو از زندگی مردم حذف کنید؟؟؟؟؟

  • بدون نام

    چطور ادای شبکه های ماهواره ای رو دراوردن عیب نیست، به داخل که میپردازن عیبه؟!

  • محمد

    من از همه کسانی که به نحو بسیار زشت ادای اونها رو تو این برنامه چرند و بسیار مزخرف در آوردند به خصوص از جناب آقای علی دائی و اقای فردوسی پور از طرف مردم خوب ایران معذرت میخواهم.این تمسخر ها سزاوار تهیه کنندگان بسیار بی ادب این برنامه سراسر اهانت به مردم ایران است.

  • بدون نام

    ما بايد اول1كم جنبمونو بالا ببريم تا در برابره انتقدهايه سازنده هم بتونيم خودمونو كنترل كنيم
    انقدر الكي به خودمون احترام گذاشتيم تا1كي ميگه بالا چشت ابرويه شاكي ميشيم
    نمونش همين كفاشيان اقا بااحترام كه نميره هيچ هرچيم بازبونه بيزبونيو مسخره كردنشم بهش ميگي اقا گندزدي به فوتبال بيا برو ميخنده
    بعد شما ميخوايد همچين ادميرو بامنطقو احترام بگيد دوست عزيز بيا برو
    تازه اگرم ميفهميد نبايد بااحترام باهاش حرف زد چون گند زده به فوتبال از رو نميره هيچ استفاع نميده اونم هيچ معذرتم نميخوادو اشتباهاتشم گردن نميگيره

  • حمید

    خنده بازار خیلی هم برنامه خوبیه

  • حمید

    خنده بازار خیلی هم برنامه خوبیه

  • سارا

    خیلییییییییی هم عالی بهتراز بقیه برنامه های بدردنخوری که تلویزیون نشون میده

  • بیتا

    خنده بازار مسخره نمیکنه و فقط داره رو نقد سازنده کار میکنه این برنامه بسیار هم عالیه طنز

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج