سه نمايش را در يك نمايش ببينيد
گروه نمايشي «كلمه،سكوت، كلمه » به كارگرداني مائده طهماسبي اولين روزهاي تمرين خود را در تالار سمندريان سپري ميكنند تا اين نمايش را اول شهريور روي صحنه بياورند.
اين نمايش كه اين روزها در سالن سمندريان تمرين ميشود، فضايي كاملا متفاوت و اپيزوديك دارد. سهنمايشنامه كوتاه از ديويد آيوز با داستانهاي متفاوت در قالب يك نمايشنامه توسط فرهادآييش دراماتورژي شدهاست و تماشاچي داستانهايي را ميبيند كه ربطي به هم ندارند. آيوز نويسنده اين نمايشنامهها يك نويسنده معروف مدرن نیویورکی است که در دهه 90 میلادی بسیار مطرح شد.
او چند جايزه مهم گرفت و امروز نمايشنامه نويسي است كه او را در كنار «بكت» و «پينتر» قرارميدهند.مریم سعادت،رامین ناصرنصیر، سعیدچنگیزیان، سینارازانی،فرشتهصدرعرفایی،شبنمفرشادجو،امیرحسینرستم و فرهادآيیش بازيگرانيهستند كه در نمايش كلمه، سكوت،كلمه به ايفاي نقش ميپردازند.
دیگر عوامل این نمایش عبارتنداز دراماتورژ و مشاورکارگردان: فرهاد آيیش،طراح صحنه: محسن شاه ابراهیمی، آهنگساز: سهیل پیغمبری و دستیار کارگردان: پژمانعبدی.
دلم ميخواهد كار سطح بالايي انجام دهم
پنج سال پيش در تئاترشهر مائدهطهماسبي نمايش خانواده تت را اجرا كرد كه با استقبال تماشاچيان روبهرو شد. او بنا بهدرگيريهاي خودش و بازي دركارهاي ديگر نتوانسته نمايشي را كارگردانيكند تا همين نمايش كلمه،سكوت،كلمه. طهماسبي درباره انتخاب اين نمايشنامهها ميگويد: «اين نمايشنامه را سال گذشته به صورت سهنمايشنامه مجزا براياجراپ ارائهدادهبودم.
يعنيوارياسيوهايمرگتروتسكي، خواهش ميكنم و كلمه،كلمه،كلمه. زماني كه آقاي سرسنگي پذيرفتند كه اين سه نمايشنامه را در سالن ايرانشهر اجرا كنم، يك روز تصميم گرفتم به جاي اينكه سه نمايش كوتاه را اجرا كنم هرسه اين متنها را در قالب يك نمايش روي صحنه بياورم. اين ايده را وقتي با فرهاد آييش در ميان گذاشتم به او گفتم اين كار به دراماتورژي و اقتباس نياز دارد تا ما بتوانيم يك نمايش ببينيم.
فرهاد هم كه اين كارها را خوب ميتواند انجام دهد به يك سفر دوهفتهاي تايلند رفت و همانجا اين نمايشنامهرا دراماتورژيكرد.درواقع نمايشي كه ما آلان مشغول تمرين آنهستيم، محصول همين دراماتورژي و اقتباس است. من اصرار داشتم اين سه نمايش كوتاه در قالب يك نمايش مجزا و همزمان و پيوسته دربيايد. اگردكور را ببينيد، متوجه ميشويدكه اين نمايش چهار سطح متفاوت دارد.
يك سطح ميمونها هستند، سطح ديگركافيشاپ و دختر و پسر هستند كه نشستهاند. سطح سوم اتاق كار آقاي تروتسكي است و در نهايت موزيسينها هستند. ما كاري كه اينجا انجام ميدهيم، اين است كه نور يك اتاق را روشن ميكنيم و بعد نور را ميگيريم و قصه ديگري را نشان ميدهيم. در واقع سه قصه با روشن و خاموش شدن چراغها براي تماشاچي روايتميشود. » طهماسبي درباره چگونگي نامگذاري اين تئاترتوضيح ميدهد: « خيلي در مورد اينكه چه اسمي براي نمايش بگذاريم فكركرديم و يكعنوان طولاني يعني «خواهش ميكنم وارياسيونهاي مرگ تروتسكي را كلمه،كلمه،كلمه به تماشا بنشينيد» را انتخاب كردم.
ولي بايد اسم چنين تئاتري هم موجز باشد و هم معنا و هم توجه مخاطب را جلبكند. به همين خاطر كلمه، سكوت، كلمه را انتخاب كرديم. داستان ميمونها مربوط به نمايشنامه كلمه،كلمه،كلمه است. داستان كافيشاپ مربوط به نمايشنامه خواهشميكنم است و در نهايت داستان تروتسكي از نمايشنامه وارياسيونهاي مرگ تروتسكي است.» طهماسبي خودش در اين نمايش بازي نميكند و فقط به عنوان كارگردان حضور دارد «دلم ميخواهد وقتي كارگرداني ميكنم از بيرون ببينم و اين فرصت وقتي بازيگرباشي از دست ميرود.
پيش خودم فكر ميكنم كه اگر قرار است حس و تصويرهاي قشنگ ساخته شود و من درگير بازي باشم نميتوانم اين كار را انجام دهم. دلم ميخواهد اگر كاري ميكنم در سطح بالايي باشد. » در پايان كارگردان نمايش كلمه، سكوت، كلمه از انتخاب بازيگرانش ميگويد :« در ابتدا قرار بود بازيگراني چون ليليرشيدي، پانتهآپناهيها، افشينهاشمي و بابك حميديان در اين نمايش حضور داشته باشند اما هر كدام بنا بهدليلي نتوانستند.
خوشبختانه همه آنها سركاري بودند. زماني ما همه گله ميكرديم كه تئاتريها در حوزه تصوير بيكار هستند ولي در اين دوره متوجه شدم كه بازيگران تئاتر ما اتفاقا خيلي هم پركار هستند. در حال حاضر از انتخاب بازيگران راضي هستم. در واقع همانهايي بودند كه من ميخواستم.»
فرهاد آييش/ تروتسكي
بازیگر، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر و نیز بازیگر سینما و تلویزیون است. با اينكه در حوزه تصوير فعال بوده ولي هيچگاه تئاتر را فراموش نكرده و هر از چند گاهي در نمايشي حضور داشته است چه به عنوان كارگردان و چه به عنوان بازيگر. آخرين نمايشي كه خودش كارگرداني كرده به سال ۸۷ و نمايش كرگدن باز ميگردد. او در نمايش كلمه، سكوت، كلمه نقش تروتسكي از نمايشنامه وارياسونهاي مرگ تروتسكي بازي ميكند. علاوه بر اين آييش مشاور كارگردان و دراماتورژ اين نمايش هم هست.
مريم سعادت /خانمتروتسكي
يكي از بهترينها و با تجربههايتئاتر است. در جشنواره عروسكي نمايش كنسرت حشرات را اجرا كرد كه حسابي با استقبال مخاطبان روبهرو شد و بسياري معتقد بودند كه كنسرت حشرات بهترين كار جشنواره عروسكي بوده است. مريم سعادت در اين نمايش نقش همسر فرهاد آييش را بازي ميكند.
فرشته صدرعرفايي/ جاناتان سویفت
فعالیتش را با تئاترعروسكی دركانون پرورشفكری كودكان و نوجوانان در سال آغاز كرده ولي بيشتر او را در تصوير ديدهايم. نمايش كلمه، سكوت، كلمه بعد از خانواده تت دومين همكاري صدرعرفايي با مائده طهماسبي است. صدر عرفايي جزو اولين انتخابهاي طهماسبي بوده و از حضور او بسيار راضي است. عرفايي هم در اپيزود ميمونها نقش يكي از ميمونها را بازي ميكند.
سينا رازاني/ كافكا
يكي از بازيگران با سابقه درتئاتر است كه از سال ۷۹ فعاليت حرفهاي خود در تئاتر را آغاز كرده است. او چندي پيش در نمايش عجايب المخلوقات به كارگرداني رضا ثروتي حضور داشت. اين بازيگر جوان در نمايش كلمه، سكوت، كلمه نقشي متفاوت را ايفا ميكند. او در اپيزود ميمونها حضور دارد و نقش يكي از سه ميموني را بازي ميكند كه درقفس هستند و قرار است نمايشنامه هملت را بنويسند. آيوز نويسنده اين نمايشنامه با زمان شوخي ميكند و نويسندههايي مثلكافكا، ميلتون و سويفت را در قالب ميمون در ميآورد كه در يك قفس محبوسند و از آنها خواسته شده تا هملت را بنويسند.
سعيد چنگيزيان/ جان ميلتون
مدتهاست کارش را با گروه نمایش لیو پیگیری میکند و امروز به بازیگر توانایی در عرصه نمایش تبدیل شده است. در بيشتر نمايشها خوشدرخشيده و بازيهايش در نمايشهايي چونكاليگولا و به خاطر یک مشت روبل نظر بسياري را به خود جلبكرده است. او در اولين همكارياش با مائده طهماسبي نقش جان ميلتون را بازي ميكند كه يكي از ميمونهاست.
شبنم فرشادجو/ بتي
دانش آموخته تئاتر است و سالهاست در اين حوزه فعاليت ميكند. با كارگردانهاي مطرحي چون عليرفيعي، داوود ميرباقري و.. كار كرده است. فرشادجو روزهاي پركاري را پشت سر ميگذارد. چندي پيش در نمايش «اين تابستان فراموشت ميكنم» به كارگرداني بهاره رهنما به ايفاي نقش پرداخت. او در نمايش كلمه، سكوت كلمه در اپيزود كافيشاپ حضوردارد. نقش دختري را بازي ميكند كه در همان كافيشاپ با پسر جواني آشنا ميشود و...
اميرحسين رستمي/ بيل
شايد ديگر بايد او را يك تئاتري بدانيم. بعد از حضور در نمايش كمي بالاتر به كارگرداني آروند دشت آراي اين دومين تجربه تئاتري اوست. رستمي در اين نمايش نقشي متفاوت را ايفا ميكند. او در اپيزود كافيشاپ نقش يك پسر جوان را به اسم بيل بازي ميكند.
رامين ناصر نصير/ رامون
حدود ۱۶ سال از بازيگرياش ميگذرد. در اپیزود تروتسکی نقش راموئل را بازي ميكند. او يك كمونيست مكزيكي است كه مدتها در خانه تروتسكي به عنوان باغبان حضور داشته و در نهايت او را ميكشد.
ارسال نظر