این ترانه قبل انقلابی طی ۴۸ساعت اخیر، ایران را تصرف کرد
"گریهمون هیچ، خندهمون هیچ، باخته و برندهمون هیچ" شعاری بود که در وصف جدال تلخ کیمیا علیزاده و ناهید کیانی پس از سالها شنیده شد.
برترینها: احتمالا پرتکرارترین قاب دیدهشده اینروزها همان آغوشیست که ناهید و کیمیا پای سکوی مدال در کاخ گرندپله برای هم باز کردند. قابی که بارها و بارها بازنشر شد. سلبریتی و غیرسلبریتی با این تصویر به کنشگری پرداختند. اما فصل مشترک این شبهپویش، ترانهای از سال ۵۷ بود. "گریهمون هیچ، خندهمون هیچ، باخته و برندهمون هیچ" شعاری بود که در وصف جدال تلخ کیمیا علیزاده و ناهید کیانی پس از سالها شنیده شد.
سعید برآبادی، روزنامهنگار در وصف این ترانه ماندگار نوشته: "زویا زاکاریان در ترانه «خالی» از تجربهای بینظیر سخن میگوید؛ آنگاه که «بین بودن و نبودن»، «گیج و مبهوت» هستیم، از «عاطفه و خشم» و حتی از دوری و نزدیکی به خودمان نیز خالی شدهایم. این خالیبودن تنها شیوه مواجهه با وضعیت و گرفتن تصمیم درست است."
به هر حال شرایطی که ظهر جمعه در حین و پس از این مسابقه حاکم بودی نشانی پررنگ از تشتت داشت. عدهای طرفدار سفت و سخت ناهید کیانی بودند، عدهای سردرگم بودند و عدهای هم شاید اصلا اهمیتی برای این مسابقه قائل نبودند اما خب روی صحبتمان با آنهاییست که ترانه زویا زاکاریان را زیر لب زمزمه میکردند.
به قول رضا صائمی ، المپیک امسال فقط آوردگاهی ورزشی نبود، رهاوردی بود در ستایش وطن و ارزش آن. بیگانه اما نه آنکه به غربت رفته که آنهایند که آدم را در وطن خویش غریب می کنند و از خانه می رانند. آنها که از پای بست خانه را ویران کردهاند، نمیتوانند خود را صاحبخانه بدانند و فرزندان ایران را بیگانه. هر دو جریان، چه جهان وطنیهای متجددنما و چه جزماندیشان متحجربقا، نمیدانند که تاریخ بیجغرافیا، توهمی اتوپیایی بیش نیست که آدمی، آزادی را برای آبادی خود میخواهد که سینه چاک کردن برای عزت، خاک کردن وطن نیست، درخاک وطن عزت یافتن و به آن عزت بخشیدن است.
اما ترانه خالی را چه کسانی ساختند؟
پیشتر روزنامه هممیهن درباره شاعر این ترانه نوشته بود: ۲۵ خردادماه ۱۳۲۹ در محله پل چوبی تهران در خانوادهای آذری و ارمنی به دنیا آمد؛ در خانهای که کسی به زبان فارسی سخن نمیگفت. سه دهه بعد اما نام او در کنار ایرج جنتیعطایی، شهیار قنبری، اردلان سرفراز، منصور تهرانی و... در ردیف مهمترین ترانهسرایان موج نوی ترانه ایران قرار داشت.
در پی کشفی تازه در جهان هنر بود و جز این آموختنیها، شعر و ادبیات را نیز بهجد دنبال میکرد. درنهایت در سال ۱۳۵۳ پایش به دنیای ترانه باز شد؛ آنهم در روزگاری که موسیقی پاپ در اوج درخشش خود بود و نسل نوینی از هنرمندان در این عرصه به شهرتی فراگیر دست یافته بودند. با نزدیکشدن به بهمنماه ۵۷، ترانهسرای قصه دو شاهکار «شبزده» و «خالی» را به ترانه ایران تقدیم کرد ام بر سر او هم همانی آمد که بسیاری از خوانندگان نوظهور در نیمه دوم دهه ۱۳۵۰ در سالهای بعد چشیدند؛ سکوت، تغییر فعالیت و درنهایت مهاجرت.
آهنگسازی که خود شبیه به ملودی ماندگارش شده
ملودی این ترانه را سیاوش قمیشی نوشته، همانی که اینروزها تکههایی از گفتگوی مفصلش مدام دست به دست میشود. آهنگسازِ "خالی" اما انگار حال و احوال خوشی ندارد و حالا بیش از پیش به ترانهای که آهنگش را نوشته شبیه است. همانجایی که از ثبت قاب یادگاری و ارتباط با خانوادهاش در ایران دوری میکند انگار بین بودن و نبودن، گیج و مبهوت مانده و از خویشی و غربت تهی شده است.
تنظیم شاهکار اریک
آرنژمان یا تنظیم نزدیک به صد ترانه در دههای چهل و پنجاه شمسی به عهده اریک آرکانت بوده. همکاری با خوانندههایی نظیر حسن شماعیزاده، ابی، داریوش، مارتیک، حبیب، شهرام شبپره و ... کارنامه پرباری را برای او در موسیقی ایرانی به ارمغان آورده است.
"خالی" اما انگار مانیفست او برای دوران پربارش است. سازهای بادی و به طور کلی داشتن سویههایی از موسیقی جاز همواره شناسنامه آثار این فرانسوی خوشقلب موسیقی ما بود. کاشت فراز و فرودهای دقیق در تنظیم نشاندهنده این است که اریک، پیام زویا و سیاوش را به خوبی دریافته و حالا پس از نزدیک به پنج دهه این معجون دوباره به گوش میرسد.
بخشی از ترانه "خالی"
نظر کاربران
کاش به فیلم بوی گندم فرزان دلجو هم اشاره ای می کردین که این ترانه در متن فیلم فوق العاده بود یه همراه ترانه پیچک
پاسخ ها
اینکه گذاشتند زنهای این نسل برن مسابقات جهانی باید کلاهتون ر بندازید هوا .معلوم نیست چرا عنقدر شاکی و طلبکارید! بیست سی سال ورزش حرفه ای زنها قدغن بود.چی می گید شما بابا.ما باید ناله کنیم نسل مرفه داره ناله میکنه.اه
تبریک به ناهید و کمیا هردو گل گاشتید.
❤️❤️❤️
گریهمون هیچ، خندهمون هیچ، باخته و برندهمون هیچ
چه شاهکار بی نظیری، اون هم با صدای جاودانه "آقای صدا"...
نظر سنجیت باید حامی کیمیا هم داشت
هردو عالی
ابی خونده
واقعا هیچ همه هیچ
باخته برنده مون هیچ
دو قطبی درست کردن در صورتیکه کیمیا ناهید با هم دوست بودن همو بغل کردن آخرش
کیمیا ❤️
بیسوادا ظهرش فکر کردن کیمیا باخت تمام شد کلی پوستر طراحی کردن شب کیمیا مدال گرفت ناهید بغلش کرد عکس سلفی گرفتن
وزیر ورزش : مبارکه کیمیا خانم
ناهید کیانی : ناهیدم
کیمیا خندید از کنار ناهید رد شد محل وزیر هم نذاشت
یه کنسرت بذاره ایران اینو بخونه
ترانه خالی آقای صدا
جز ۵ تا کار برتر این اسطوره صداس
و چقد میخوره به حال و روز این روزای مردم ما
و البته کمیا و ناهید کیانی
فیلم هندیش کردید علیزاده در ایران بیش از لیاقتش بهش دادند و رسیدن ولی قدر نتونست جالبه که جای فرستادنش و مجبورش کردن زندگی کنه وضعیت خوبی نداره بلغارستان چیش بهتر ایران؟ شوهری که هم زیر پاش نشست طلاقش داد! فکر کردن اونجافرش قرمز پهن کردن
درود بر ناهید کیانی عزیز و قهرمان
ولی برای اون وطن فروش ، هیچ
تنها آغوش تو مونده خدایا غیر از اون هیچ
چرا قضیه رو ، وارونه جلوه میدید
خب کیمیا دوست داشته رفته . معلومه بی وطنی و غربت واسش عادیه شایدم بی معنی ،ولی ناهید توی کشورش مونده و تلاش کرده و موفق هم شد
خب این ناراحتی نداره این دو ورزشکار الان فقط رقیب همند وسلام
این دیگه حماسه سرایی نمیخواد
کیمیا سرمایه ایران
جایی خواندم زویا همسر اول رضا ژیان بود. لطفا بقیه دوستان نظر بدهند.
کیمیا اسمش همیشه به عنوان اولین بانویی که مدال زنان و برای ایران گرفت ثبت شده، دوتا مدال المپیک داره چند ما پیش هم قهرمان اروپا شد ،هر جای دنیا بخواد راحت میتونه بره و بخوبی زندگی کنه ...
چه آدمهای بی کاری هستیم ما ایرانی ها .مردم دنیا وقت برای زندگی کم میارند هرچه صرفه جویی کنن باز هم کم میارن اونوقت ماها معضل و مشکل زندگی مون شده کیمیا
کیمیا بر گرد به وطن
هرشرایطی هر مشگلی هست
به آغوش وزطن بر گرد .
درب دروازه را می شه بست
اما دهان مردم را نمی شه بست
یه سریالی هم ساخته شد بنام کیمیا
کیمیا عزیز ایران
وااااقعا که ، ایرانی ها استاد غیبت کردن و قضاوت های نادرست هستند .
به قرآن عمل کنید و از غیبت کردن و سو ء ظن ها پرهیز کنید البته اگر مسلمانید به قرآن که نجات بخش انسان هاست ، عمل کنید .