چگونه اعتیاد به بازی، گیمرها را به کُشتن میدهد؟
اعتیاد به گیم خانمانبرانداز است و عوارض فیزیکی ماجرا هم از حد تصور خارج است، تا جایی که معتاد به گیم، خودش را به کشتن میدهد.
برترینها: اعتیاد به گیم خانمانبرانداز است و عوارض فیزیکی ماجرا هم از حد تصور خارج است، تا جایی که معتاد به گیم، خودش را به کشتن میدهد. برخی کاربران بازیهای آنلاین به خاطر بازی سلامتی و جان شان را از دست داده اند یا جان اطرافیان شان را گرفته اند.
تقریبا بدون استثنا همه قبول دارند که سختترین شغل در جهان کار در معدن است. اما به تازگی خبری در فضای مجازی از بازنشستگی جوان ۲۳ سالهای منتشر شده که به دلیل فشارهای زیاد ناشی از هشت سال بازی رایانهای رخ داده است. جیان ژیائو که از او به عنوان اسطوره بزرگ بازیهای رایانهای در چین یاد میشود گفته مشکلات جسمی که انجام این بازیها بر او تحمیل کرده، علت کنارهگیری اش بوده است.
اما چه کسی فکرش را میکرد که روزی انجام بازیهای رایانهای به جایی برسد که عوارض آن باعث شود یک جوان ۲۳ ساله بعد از هشت سال آن قدر سلامتی اش به خطر بیفتد که مجبور شود به توصیه پزشکان خود را بازنشسته کند. در ادامه کمی درباره درآمد و مشکلات جسمی و روانی گیمرهایی که به بازی اعتیاد پیدا کرده اند و تعداد آنها در جهان نوشته ایم که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود.
تعداد گیمرهای جهان
از بین جمعیت هفت میلیارد و ۸۰۰ هزار نفری جهان حدود ۲.۴ میلیارد نفر گیمرهایی هستند که بازیهای ویدئویی را به صورت آنلاین بازی میکنند. نکته جالب دیگر این آمار که سال گذشته اقتصاد آنلاین منتشر کرده، این است که نزدیک به نیمی از این گیمرها را خانمها تشکیل میدهند و سن ۶۱ درصد آنها زیر ۳۶ سال است و با توجه به آماری که سال ۹۴ روزنامه هفت صبح از آمار ۱.۲ میلیارد نفری گیمرها داده بود میتوان نتیجه گرفت که بازیهای ویدئویی توانسته طیف جوان را از هر دو جنسیت به خود جذب کند.
این در حالی است که بازی کردن در خارج از ایران به دلیل وجود قوانین کپی رایت بسیار پر هزینهتر از سرگرمیهای مشابه همچون سینماست. زیرا برای دیدن فیلم حدود ۱۰ دلار و برای خرید یک بازی حدود ۶۰ دلار نیاز است، ولی با این حال هر روز علاقهمندان به دنیای بازی با اشتیاق بیشتری به این صنعت روی میآورند.
در این میان آمار تعداد گیمرهای کشورمان هم قابل توجه است. طبق آخرین آمارهای ارائه شده از مرکز ملی بازیهای رایانهای در سال ۹۷ بیش از ۲۸ میلیون گیمر در ایران وجود دارند که از این میان هشت میلیون کودک ایرانی زیر ۱۲ سال کاربر بازیهای رایانهای هستند و روزانه ۱۳ میلیون ساعت با این بازیها سرگرم میشوند.
مشکلاتی که گریبانگیر گیمرهاست
بازنشسته شدن جوان ۲۳ ساله به خاطر عوارض ناشی از هشت سال بازی با رایانه نشان میدهد این بازیها به شدت به روح و جسم انسان صدمه میزند. جیان ژیائو در حساب کاربری خود در شبکه سینا ویبو که در چین بسیار محبوب است بعد از اعلام بازنشستگی اش در ۲۳ سالگی نوشته: «به علت شب بیداریهای مداوم طی سالیان گذشته و رژیم غذایی چرب و همچنین تحت استرس فراوان بودن، سال گذشته متوجه شدم که به دیابت نوع ۲ مبتلا شدهام. وضعیت روانی من دیگر به خوبی گذشته نیست... دکتر هشدار داده که اگر به این وضعیت ادامه دهم عواقب جدی برایم خواهد داشت.»
اعتیاد به بازیهای رایانهای و مشکلات جسمی و روحی که در پی آن رخ میدهد، یکی از بزرگترین مشکلات جامعه بشری پیش روست که ۲.۴ میلیارد نفر آن گیمر به شمار میآیند. سازمان جهانی بهداشت «اختلال بازیهای رایانه ای» را یک وضعیت تهدیدکننده سلامت روانی و اختلال رفتاری خوانده است.
چین با داشتن بیشترین گیمر در جهان برای کنترل عوارض ناشی از شب بیداریهایی که علل زمینه ساز مشکلات جسمی کودکان در آینده خواهد بود، اقدام به وضع قوانینی کرده است که میتوان به منع بازی آنلاین بین ساعت ۲۲ تا ۸ صبح برای کاربران زیر ۱۸ سال اشاره کرد.
کور شدن چشم یک دختر ۲۱ ساله چینی به خاطر ساعتها بازی بدون وقفه، قتل در شانگهای به دلیل باخت در یک بازی آنلاین گروهی، قتل و غارت یک پیرزن ۸۱ ساله در ویتنام برای درآوردن هزینههای بازی آنلاین، نوجوانی که پدر و مادرش را در آمریکا به خاطر گرفتن دسته بازی اش به ضرب گلوله کشت یا نوجوانی که به خاطر ۵۰ ساعت بازی بدون وقفه جانش را از دست داد، تنها نمونههایی است که نشان میدهد اعتیاد به بازیهای آنلاین تا چه حد میتواند روی جسم و روح انسان اثر بگذارد.
منبع: روزنامه خراسان
نظر کاربران
مرسی ، خندیدم
همون افلاینش دهنو سرویس میکنه حالا چه به انلاین ولی از بحث سیاسی در اخر هفته بهتره
این حرف اشتباهه گیمرا میتونند به راحتی از گیم پول در بیارن و از گیم شون لذت ببرن و این همه گیمر هستند توی ایران کسی آسیب ندیده و گیمرا مظلوم ترین قشر جامعه هستند و با اینکه نه تجهیزاتی دارن نه اینترنتی خوبه اما بازم از گیم لذت میبرن و هیچ آسیبی به دیگران نمی رسانند کاش میگفتید که از بین ۲.۵ملیارد گیمر چند نفرشان آسیب دیدند و به نظرم مقاله شما زیاد درست نیست و بدون تحقیق هستش
اما خداروشکر نمونه ی های ایرانی نبودن
بعد بعضی از اونها حتما بیکار بودن چون وقتی ادم کار داشته باشه یه وقتی هم برای اونا میزاره
بعد تو امریکا تفنگ آزاده