جاودانه شدن «هنر مترو»
مارتا کوپر و هنری چالفانت در دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی به متروهای نیویورک رفته بودند تا از گرافیتیهای روی متروها عکاسی کنند.
به گزارش بیبیسی انگلیسی، گرافیتی یا دیوارنوشته در برخی از کشورهای از محبوبیت بالایی برخوردار است. این دو عکاس در ابتدا به صورت مستقل کار میکردند، اما مدتی بعد با هم همکاری کردند. آنها عکسهایی که میگرفتند را با هم ادغام کرده و در سال ۱۹۸۴ میلادی در کتابی با نام «هنر مترو» منتشر کردند.
![جاودانه شدن «هنر مترو» جاودانه شدن «هنر مترو»](https://static1.bartarinha.ir/servev2/WJhZjFkNTAyY/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
آن کتاب نسبتا قطور تلاش داشت تا همان دوران را ثبت کند، چرا که هنرنماییهایی صورت گرفته بر روی مترو به نوبه خود در سالهای بعد به یک جنبش هنری تبدیل شد.
در اواخر دهه ۸۰ میلادی، فرهنگ دیوار نوشته بالاجبار باید خود را با شرایط جدید وفق میداد. مقامات حمل و نقل شهریِ نیویورک تدابیری را اندیشیدند که دسترسی عموم مردم به محوطهی توقف متروهای بسیار سختتر شده بود. مدلهای جدید به پوشش ضد رنگ مجهز بودند و نظافت کلی متروها نیز سریعتر رخ میداد. این تغییرات سبب شد تا شاهد پایان عمر گرافیتی روی بدنه قطارهای مترو باشیم. مردم نیویورک از آن پس دیگر شانس دیدن کارهای هنری را از دست دادند.
![جاودانه شدن «هنر مترو» جاودانه شدن «هنر مترو»](https://static3.bartarinha.ir/servev2/jdiZjJhMjJiY/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
برخی از هنرمندان آن سالهای نیویورک در ایالات متحده و کانادا ماندند و از هنر فاصله گرفتند. برخی دیگر حتی راهی زندان شدند. یکی از آن هنرمندان حتی پلیس شد و برخی نیز از دنیا رفتهاند.
آن سبک هنری اما حالا در جریان هنری نقش بسزایی دارد، البته کمتر میتوان آن را روی دیوارهای شهرها دید.
![جاودانه شدن «هنر مترو» جاودانه شدن «هنر مترو»](https://static1.bartarinha.ir/servev2/DdjMzY3NzY0Y/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
دیوارنوشتهای در منهتن نیویورک - ۱۹۸۱ میلادی
گاهی اوقات او باید ساعتها منتظر میمانند و به سوژهی خود خیره میشد تا زمان مناسب فرا برسد. زمان مناسب یعنی درست همان زمانی که نور مناسب به یک قطار در حال حرکت در جای زیبایی از شهر بتابد.
چالفانت از نگاهی دیگر به عکاسی از گرافیتیها نگاه میکرد. تمرکز او بیشتر بر روی خود گرافیتی بود. او با کمک محركه موتورىِ دوربینش از یک گرافیتی چندین عکس میگرفت و آنها را در استودیویِ خود به هم متصل میکرد. او یک در مصاحبهای گفته بود: «من دوست داشتم که زیباییِ گذرای یک کار هنری را ثبت کنم، تا اینکه بخواهم مانند عکاسها، یک عکس زیبا بگیرم.»
در ادامه با منتخبی از عکسهای کوپر و چالفانت آشنا خواهید شد.
![جاودانه شدن «هنر مترو» جاودانه شدن «هنر مترو»](https://static3.bartarinha.ir/servev2/mIwNWU5ZTY2Z/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
عکس از مارتا کوپر
![جاودانه شدن «هنر مترو» جاودانه شدن «هنر مترو»](https://static3.bartarinha.ir/servev2/2RmZGZhODY4Y/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
عکس از مارتا کوپر
![جاودانه شدن «هنر مترو» جاودانه شدن «هنر مترو»](https://static3.bartarinha.ir/servev2/GQzNjk4YTllM/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
عکس از مارتا کوپر
![جاودانه شدن «هنر مترو» جاودانه شدن «هنر مترو»](https://static1.bartarinha.ir/servev2/2ZkZDA3NTJmY/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
عکس از هنری چالفانت
![جاودانه شدن «هنر مترو» جاودانه شدن «هنر مترو»](https://static3.bartarinha.ir/servev2/TAzYzgzNjVmY/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
عکس از هنری چالفانت
![جاودانه شدن «هنر مترو» جاودانه شدن «هنر مترو»](https://static1.bartarinha.ir/servev2/zYyYzQ1NjVkO/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
عکس از هنری چالفانت
ارسال نظر