برندگان مسابقه لوگوی سونی در سال ۱۹۸۱
شرکت سونی در سال ۱۹۸۱، به مناسبت ۳۵ سالگی تصمیم گرفت که ایده خوبی را اجرا کند: این شرکت یک مسابقه ترتیب داد و از مردم خواست که یک لوگوی نو برای شرکت طراحی کنند.
بر اساس متن آگهیای که در آن زمان منتشر شد، کلا ۳۰ هزار طرح از سراسر دنیا دریافت کرد. از این شمار زیاد، سه طرح انتخاب شدند.
این طرحهای منتخب در شماری از نشریات آن زمان به صورت یک آگهی چاپ شدند.
داورها تصمیم گرفتند که رتبه یک و دو و سه را انتخاب نکنند و جایزه را به صورت مساوی بین سه طرح منتخب تقسیم کنند.
البته عملا لوگوی سونی تغییر نکرد و سونی تصمیم گرفت که به نشانه اشتیاقش برای تفکر خلاقانه و تولید باکیفیت به لوگوی قبلی وفادار بماند.
لوگوهای برنده مسابقه، گرچه طراحیهای جالبی داشتند، اما به نظر نمیرسد که در صورت استفاده، میتوانستند به اندازه لوگوی همیشگی سونی، دوام بیاورند.
لوگوی سونی بسیار واضح خوانده میشود، تاریخ مصرف ندارد، میتوان آن را به سادگی در رسانههای مختلف درج کرد، این لوگو در کمال سادگی، استحکام و قدرت را تداعی میکند.
طراحی لوگوی یک برند به گمان من یک کار خلاقانه سطح بالا است. طراح باید روح برند مورد نظر را به خوبی درک کند، باهوش باشد و بتواند با پیچ و تاپ دادن به حروف یا طراحی یک نماد چیزی طراحی کند که متمایز، فراموشنشدنی، چشمنواز، ابتکاری و نمایانگر عصاره مفهومی یک برند باشد.
متأسفانه ما در کشورمان خیلی کم چنین طراحانی را سراغ داریم.
ارسال نظر