روشهایی برای توسعه کسب و کارهای کوچک
رشد و توسعهی کسب و کارها از طریق افزایش بهرهوری در سازمان واقعیتی است که قابل چشمپوشی نیست. موفقیت یک کسب و کار علاوه بر انجام صحیح و به موقع کارها نیازمند وجود نظم دقیقی است.
شناسایی عوامل کاهنده انگیزه
انگیزش عبارت است از تمایل به انجام کاری در گرو توانایی فرد که منجر به تامین نیاز میگردد. از این رو کاهش انگیزه در افراد میتواند کسب و کارها را با مشکلات اساسی مواجه کند. عوامل مختلفی در کاهش انگیزه تاثیر دارند که مهمترین آنها عبارتند از: فقدان چشمانداز دقیق سازمانی، نبود فرصت برای رشد و ترفیع شغلی، سیستم ارتباطی ضعیف، احساس عدم قدرانی و … . با توجه به اینکه افزایش بهرهوری کارکنان یک کسب و کار در گرو ایجاد انگیزه است.
ایجاد انگیزه در کارکنان و کمک به کاهش بینظمی در انجام کارها میتواند علاوه بر افزایش بهرهوری به رشد و توسعه کسب و کار نیز کمک کند.
به کارگیری تکنولوژی متناسب با نیاز کسب و کار
متاسفانه بسیاری از مدیران استفاده از کامپیوتر و اینترنت در کسب و کار خود را به کارگیری تکنولوژی میدانند. در حالی که کامپیوتر و اینترنت بخش جدایی ناپذیر سیستم کسب و کارها در عصر اطلاعات است. امروزه به کارگیری فناوری نیازمند استفاده از نرمافزارها و ابزارهایی است که علاوه بر افزایش بهرهوری به رشد و توسعه کسب و کار نیز منجر شوند. از این رو استفاده از نرمافزارهای اختصاصی و آموزش مهارت لازم به کارکنان یکی از مهمترین عوامل موثر در رشد و توسعهی کسب و کارهای امروزی است.
بخشبندی و تخصصی کردن کارها
کسب و کارهایی در عصر بازاریابی مدرن موفق میشوند که با تخصصی کردن کارها مهارت کارکنان خود را افزایش دهند. هر چند هنوز هم چند وظیفگی در کسب و کارهای کوچک رایج است. اما این امر با کاهش تمرکز سبب ایجاد اختلال در بهرهوری و رشد سازمان میشود. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که حتی افراد باهوش نیز هنگام انجام چندین کار به صورت همزمان تمرکز کافی ندارند و همین امر باعث کاهش کیفیت انجام کار میشود. از این رو تخصصی کردن کارها و کسب مهارت تخصصی کارکنان با افزایش تمرکز و بهرهوری آنها علاوه بر تقویت هوش هیجانی افراد سبب رشد و توسعه کسب و کارها نیز میشود.
حتی افراد باهوش نیز هنگام انجام چندین کار به صورت همزمان تمرکز کافی ندارند و همین امر باعث کاهش کیفیت انجام کار میشود.
برقراری ارتباط موثر و کارآمد
برقراری ارتباط موثر مهمترین عنصر توسعه کسب و کار در عصر بازاریابی اینترنتی است. زیرا بدون داشتن ارتباط موثر دستیابی به اهداف تعیین شده نیز امکانپذیر نخواهد بود. بسیاری از مدیران سنتی برقراری ارتباط موثر را تنها به کمک ابزارهایی مانند تلفن، ایمیل و ملاقات حضوری امکانپذیر میدانند. اما امروزه پیدایش سیستمهای ارتباطی متفاوتی مانند شبکههای اجتماعی، ویدئو کنفرانسها، برگزاری رویداد و … علاوه بر افزایش اثربخشی ارتباطات سبب صرفهجویی در زمان و افزایش بهرهوری در کسب و کارها نیز میشوند.
ترویج انجام کارهای تیمی
شاید بتوان گفت که انجام کارهای تیمی یکی از موثرترین راههای افزایش بهرهوری کسب و کارها در عصر مدرن است. زیرا در کار تیمی کنار هم قرار گرفتن تواناییها و مهارتهای مختلف و طوفان فکری سبب افزایش خلاقیت در انجام کارها میشود. همین خلاقیت نیز به خودی خود میتواند با ایجاد یک مزیت رقابتی منحصر به فرد به رشد کسب و کارها کمک کند. از سوی دیگر کارهای تیمی معمولا سبب جلب اعتماد مشتری میشوند و آسودگی خاطر بیشتری را برای مخاطبان ایجاد میکنند. زیرا نقاط ضعف و قوت تک تک اعضای تیم سبب ایجاد نوعی تعادل اثربخش میشود که این تعادل نیز در مرحلهی بعدی به بهبود بهرهوری کسب و کار کمک خواهد کرد.
ارسال نظر