درس های بازاریابی از تیلور سوئیفت
موفقیت بسیار زیاد تیلور سوئیفت نهتنها از استعداد موسیقی وی منتج میشود، بلکه درنتیجه روش بازاریابی خودش در بازار طرفداران خودش است.
۱- ترس از دست دادن
ترس از دست دادن موضوعی است که در رابطه با متولدین این دوره بسیار حقیقت داشته و ترسی واقعی است. یکی از روشهای استفاده از این ترس توسط تیلور سوئیفت انتشار نسخههای محدودی از این آلبوم آخر وی که نوعی منحصربهفرد بودن را در مخاطبین و طرفداران وی ایجاد میکند. آخرین آلبوم این خواننده با عنوان ۱۹۸۹ خارج عرضه انبوه و عمومی خودش در نسخههایی هم منتشر شد که شامل پیامها و عکسهای شخصی خواننده با خریدار و برای خریدار بود که بهسرعت منجر به فروش ۵ میلیون نسخهای این آلبوم موسیقی درفروش آلبوم های موسیقی در طی یک دهه گذشته بود که خود رکوردی در این رابطه بهحساب میآید. درواقع افتخار حاصل از یک دیدار شخصی با خواننده آلبوم عاملی بود که موجب افزایش فروش این آلبوم میشد.
بازاریابانی که مشتاقانه در پی کسب موفقیتهای اینچنینی هستند نیاز به طراحی و تولید محصولات، خدمات و رویدادهایی دارند که چنین ترسی را در مخاطبین متولد این سالها ایجاد کنند. تاکتیکهای مناسب برای انتشار محدود و شخصیسازی محصول ارزش پیشنهاد شمارا بسیار زیاد میکند، حتی اگر پیش از آن این محصول طرفداران بسیار زیادی را از بین مخاطبین کسب کرده باشد و احتمال کسب مخاطب بیشتر از بین مردم وجود نداشته باشد.
۲- قدردانی از مخاطبان
زمانی که نوبت به پرورش دادن و شکل دادن روابط مخاطبین با یک برند میرسد، قدردانی و تقدیر کردن از تأثیر بسیار زیادی در موفقیت نهایی بازی میکند و این راضی ناشناخته و پنهان برای تیلور سوئیفت نیست. تعاملات مکرر و صمیمانه وی با طرفدارانش موجب محکم شدن ارتباط قبلی وی با آنها میشود که پیشازاین از طریق موسیقی ایجادشده است. درحالیکه دعوت از مخاطبین برای شرکت در جلسات خصوصی ضبط و ادیت آهنگهای مختلف آلبوم موسیقی لطمهای به تصویر و برند وی نمیزند، تیلور سوئیفت بهطور مؤثر تأکید میکند که حضور طرفداران وی در این جلسات ارزش و اهمیت بسیار زیادی برای وی دارند.
مطمئناً به دست آوردن مشتری در بین تلاشها و فعالیتها بازاریابی ارزش بسیار ویژهای دارد، اما قدردانی کردن از آنها به شیوههای مختلف هم ارزش و اعتبار ویژهای برای برند به همراه دارد. به تقلید از رویکرد اتخاذشده از طرف تیلور سوئیفت، مدیران بازاریابی و برند باید بهخوبی بدانند قدردانی کردن از مخاطبین تأثیری بسیار و معنیدار بر اعتبار و ارتباط مخاطبین با برند از خود بر جای میگذارد.
۳- ایجاد تجربه منحصربهفرد
بر اساس مطالعه ای که توسط Harris انجامگرفته، ۷۸% از متولدین این سالها اذعان داشتهاند که بیشتر ترجیح میدهند پول خود را برای داشتم یک تجربه یا شرکت کردن در یک رویداد بجای تهیه یک محصول هزینه کنند. تمایل به داشتن ثروت تجربی د برابر تصرف کردن یک محصول و دارایی بدون شک از طریق تورهای کنسرت تیلور سوئیفت تحت کنترل وی درآمدهاند. بر اساس اطلاعاتی که از این کنسرتها بهدستآمده است تور جهانی آلبوم ۱۹۸۹ این خواننده به شرکتکنندگان تجربهای منحصربهفرد و فراموشنشدنی در هر کنسرت از دیدار ۳۸ اجراکننده مطرح جهانی ازجمله سلنا گومز و یا حتی رولینگ استون را داده است.
طرفداران این خواننده بدون شک تنها بلیت شرکت در یک کنسرت را نمیخرند، بلکه با یک بلیت به دنیای شخصی وزندگی شخصی وی وارد میشوند. آنها به حلقهای از دوستان و طرفداران همفکر خود وارد میشوند که همه و همه تجربهای بهیادماندنی را در کنار دارند که بعدها میتوانند به آن مراجعه کرده و خاطرات آن را مرور کنند.
برندهایی که میتوانند تجربهای بهیادماندنی، منحصربهفرد و باارزش همانند تیلور سوئیفت را برای مخاطبین خود ایجاد کنند، در مسیری درست قدم نهادهاند.
ارسال نظر