۶ تکنیک بازاریابی برای حفظ وفاداری مشتری
در دنیای امروز که مصرفکنندگان بسیار باهوش و حورهی فناوری هستند، مشتریان انتظار توجه ویژه دارند، نه چیزی که به انبوه مشتریان عرضه شود.
در دنیای بازاریابی امروز اعتقاد به نمونهای که برای همه مناسب باشد، محکوم به شکست است. حتی بازاریابی متفاوت برای گروههای هدفِ متفاوت، لزوما راهگشا نیست. مشتری به ایمیلها، پیشنهادها، پستهای اینترنتی و به طور کلی پیامهایی که از نظر زمان و محتوا مناسب با ویژگیها و نیازهای شخصی او باشد، بهتر پاسخ میدهد.
۲. خریدارِ خواستههای مشریان باشید
برخی از صاحبان کسبوکار چنان به شَمشان اطمینان دارند که به گمانشان آنچه عرضه میکنند بی برو برگرد همهی خواستههای مشتری را برآورده میکند. هیچ فکر کردهاید شاید پرسیدن از مشتری دربارهی خواستههایش راه بهتری باشد؟! این روزها مصرفکنندگان حاضرند در ازای دریافت محتوای مناسب و هدفمند، اطلاعات شخصی سودمندی را در اختیارتان بگذارند. میتوانید این پرسشها را بپرسید:
- کدام ویژگی محصول یا خدمت ما برایتان جذابتر است؟
- کدامیک کمترین جذابیت را برایتان دارد؟
- چه چیز باعث میشود از مصرف محصول ما لذت ببرید؟
- کدام مزیتها برای شما مهمتر هستند؟ کدام ویژگیها کاربردیتر هستند؟
- مایلید چگونه از اخبار و اطلاعات مربوط به بهبود و ارتقاء محصول، اخبار صنعت و… آگاه شوید؟
از پرسشنامهی آنلاین، ایمیل، رسانههای اجتماعی یا هر ابزار دیگری که استفاده میکنید، سعی کنید اطلاعات دقیقی گردآوری کنید؛ این اطلاعات نقش مهمی در تهیهی پیام مناسب برای مشتریانتان دارد.
۳. خرید بستههای پیشنهادی ویژه را آسان کنید
کوین لیندسی (Kevin Lindsay)، کارشناس بازاریابی، معتقد است «آسایش، راحتی و احساس تعلق خواستهی هر مصرفکنندهای است. اینها همان مواردی هستند که برای مشتری بیشترین اهمیت را دارند.» پس بر مبنای اطلاعاتی که کسب کردهاید، بستهای ارزشمند از پیشنهاداتی به مشتری ارائه دهید که که متناسب با نیازهای او شخصیسازی شده است و با این کار او را خوشحال و حس راحتی و تعلق را به او پیشکش کنید.
اما همانطور که لیندسی میگوید، کار هنوز تمام نشده است. باید اطلاعات کاملی دربارهی صورت حساب، تحویل و پرداخت به مشتری بدهید، اما آنقدر فشرده که در حین تسویه حساب قابل ارائه باشد؛ اینجاست که شما به عنوان «شمارهی یک» در ذهن مشتری نقش میبندید. در اینجا هدف رسیدن به فرآیندی شبیه به فرایند حرید آسان و سریع آمازون موسوم به «خرید با یک کلیک» (۱-Click Ordering) است.
مشتری چه میگوید
امروزه مشتریان بر مبنای طیف گستردهای از الگوها و خط مشیها رفتار میکنند. برای حفظ رقابتپذیری، راهبرد بازاریابی شما باید این قابلیت را تشخیص دهد و خود را با آن همگام بسازد.
بنا بر نظر کارشناس بازاریابی، پیتر اشمیت (Peter Schmitt)، بهترین روش، خدمت به مشتری بر مبنای راهبردی یکپارچه است که روشهای سنتیِ بازاریابیِ مستقیم و دادههای مراکز ارتباط با مشتریان را با هم ترکیب کند.
پیرو گفتهی اشمیت، با این کار در هر نقطهی تماس و در هر ارتباط با مشتری، به شکلی رودررو و به شیوه ای درست و اصولی از تجربیات مشتریان آگاه میشوید.
۵. از ابزارهای چَت برای ترغیب مشتریان به گفتوگو بهره بگیرید
کسبوکارها با استفاده از اپلیکیشنهای چت و گفتوگو که روز به روز بر محبوبیتشان افزوده میشود، رابطهی خود را با مشتریانشان محکمتر میکنند.
مطالعات مؤسسهی تحقیقات بازار فارستر (Forrester Research) نشان میدهد مشتریان ترجیح میدهند در هنگام خرید، یک شخص واقعی به پرسشهایشان پاسخ دهد، نه یک ماشین یا برنامهی پاسخگوی خودکار.
بدون تعهدِ همهی کارکنان به ترغیب مشتریان به درگیری و تعامل پویا با کسبوکار، تضمینی برای ارتقاء کیفیت خدمات وجود ندارد. سالی لی (Sally Lee) یکی از از همکاران آباکو (Aabaco)، از زیرمجموعههای یاهو، در این باره به رفتار کارکنان اَپل در فروشگاههایش اشاره میکند. پس از ورود به یکی ار فروشگاههای اَپل، با کارکنانی روبهرو میشوید که جدای از نگاه و حس سرشار از اطمینانشان، با انرژی و نگاهشان، تجلیبخش بزرگی و ارزش برند اَپل هستند و بیدرنگ باب گفتوگو را با شما باز میکنند و تجربهای خوشایند را برایتان به ارمغان میآورند.
مشتریان از اینکه کسبوکارها با آنها ارتباط برقرار و آنها را به درگیری و مشارکت بیشتر دعوت کنند، حس خوبی پیدا میکنند. بنابراین شما باید تجربیاتی خلق کنید که درگیری و تعامل مشتریان را افزایش بدهند و منجر به وفاداری همیشگی آنها شوند.
ارسال نظر