اینطوری از کسب و کارتان محافظت کنید
وقتی صحبت از حفاظت برند در میان است، نه روح کار آفرینیتان، نه حس قویتان به عنوان یک بازاریاب، نه جاه طلبی تزلزل ناپذیرتان، هیچ کدام جای احتیاط را نمیگیرد...
واکنش نشان دادن به این چنین اوضاعی بعد از وقوعشان، میتواند به قیمت از دست دادن وقت و پول باارزشی تمام شود که بهتر بود جای دیگری صرف میشد.
۱. مطمئن شوید، حقنشر(کپیرایت)، نشان تجاری، و مالکیت دارید.
مطمئن شوید نام برند، نام محصولات، محتوا، تصویرسازی، و ویدئوتان را با گرفتن حق نشر و نشان تجاری مناسب محافظت میکنید. بدون محافظت یا مدرک مستدل برای دادههایتان، یک رقیب به آسانی میتواند محتوای برندتان را بدزدد و ادعا کند مال خودش است.
۲. داراییهای برخط برندتان را در اختیار بگیرید.
با اینکه فقط باید از یک دامنه برای شرکتتان استفاده کنید، اما انواع مختلف دامنههای برندتان را بخرید و در اختیار بگیرید. یعنی علاوهبر.com، دامنهی.net و.org را هم داشتهباشید. اگر برندتان توجه زیادی را به خودش جلب کند، رقبایتان میتوانند این دامنهها را بهدست بیاورند و آن را به قیمتی گزاف به خودتان بفروشند. علاوه بر این، همهی نامهای مرتبط را در رسانههای اجتماعی و فهرستهای راهنما مطالبه کنید.
۳. برای نام برندتان پول خرج کنید.
حتی اگر برای بالا بردن بازدید وبگاهتان به کمپین پرداخت در ازای کلیک اتکا نمیکنید، به محافظت از کلیدواژههایی که در موتورهای جستوجو به برندتان اختصاص دارند کمی بودجه اختصاص بدهید. این کلیدواژهها ارزان هستند و اطمینان میدهند کسبوکارتان در جایگاه تبلیغاتی بالا در صفحهی اول نتیجهی جستوجوی نام کسبوکارتان میماند.
اگر با چنین موردی برخورد کردید، تبلیغکننده را به گوگل گزارش کنید. اگر از یک کمپین کلیک در ازای پرداخت پول استفاده میکنید، با سیاستهای گوگل آشنا شوید. راههای دیگری برای مقابله با سرقت مشتریهایتان وجود دارد. مثلا، گوگل اغلب صفحات هدف را ملزم میکند ظوابط خاصی را، از قبیل اطلاعات تماس معتبر، اعمال کنند. اگر رقیبتان سعی میکند با نام برند شما خودش را معرفی کند، تبلیغکننده را به گوگل گزارش کنید.
۴. توافقنامههای عدم افشای مناسب آماده کنید.
بسته به ماهیت کسبوکارتان، یک توافقنامهی عدم افشا میتواند شرکتتان را از پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم حفظ کند. اگر در مدل کسبوکارتان به مجموعهی کوچکی از پیمانکارهای آزاد اتکا میکنید، توافقنامهی عدم افشای شما باید پیمانکارانتان را از اشتراکگذاری فرآیندها و شیوههای شما با رقبایتان منع کند.
۵. رقابتتان را زیر نظر بگیرید.
گاهی بهترین دفاع یک حملهی خوب است. به کار گرفتن خدماتی رایگان علاوهبر یک سری ابزارهای مفید میتواند کمکتان کند مراقب رقیبتان باشید. ابزارهایی مانند سمراش( SEMrush) کمکتان میکند شیوههای خرج کردن رقیبتان را در جستوجوهای هزینهدار زیر نظر بگیرید و همهی تبلیغکنندههایی را که ممکن است با نام برند شما خرج کنند به شما نشان میدهد.
علاوه بر این، هر ماه زمانی را اختصاص دهید و کارآگاه شوید. در اینترنت نام شرکتتان، محصولات، خدمات، و افرادتان را جستوجو کنید. ببینید چهچیزی پیدا میکنید. اگر برای دنبال کردن دستورالعملهای بالا وقت گذاشتهباشید، از نتایج این جستوجو خرسند خواهیدشد.
ارسال نظر