چگونه مشتری را تحریک کنید که برگردد؟
خبر خوب: اگر در یک راهکار خبره هستید و از انتظارات فراتر رفتهاید؛ شما میتوانید فروش، درآمدها یا تقریبا هرچیزی را که اینجا به کار میآید ارتقا دهید و از سقف هم بالاتر بروید! خبر بهتر: انجامدادن این کار، آسانتر از آن چیزیست که فکرش را میکنید.
یک فروشنده معاملات املاکی را در نظر بگیرید که برای نشان دادن مستغلات به مشتریان خارج شهر با کمبود وقت مواجه شده است. این کارگزار هزینه اقامت شبانه آنها در یک آپارتمان مجلل را به عهده میگیرد، هزینههای تغییر در پرواز آنها را پوشش میدهد و روز بعد خانهای را به آنها میفروشد.
یا یک پزشک که تماس یک بیمار احتمالی را در روز تعطیل پاسخ میدهد و ۲۰ دقیقه را پشت تلفن صرف توضیح علائم بیماری میکند و سپس شماره موبایل شخصی خود را در اختیار بیمار میگذارد تا هر موقع نیاز به راهنمایی یا مشاوره پزشکی دارد، دوباره تماس بگیرد. آن مشتری احتمالی، اکنون از بیماران دکتر است و بسیاری از دوستان خود را به دکتر ارجاع داده است.
مثالهایی از این دست، یک موضوع مشترک داشتند: از ابتدا تا انتها، این افراد کاسب و تیم آنها، مشتریان خود را تحریک و تهییج کردند. یا به قول بازاریها، آنها تجربه مشتریان خود را بهینهسازی کردند.
وقتی که یک تجارت و کسبوکار، مشتری به دست میآورد، اولین وظیفهاش این است که تجربه مشتری را بهینهسازی کند. تمام. اگر این کار با موفقیت انجام شود، سپس این ارتباط میتواند گسترش پیدا کند و مشتریان ارجاعی و تجارت دوباره با همان مشتری میتواند به شکل تصاعدی افزایش یابد. در ادامه، پنج مورد را بیان میکنیم که با انجام دادنشان میتوانید تجربه هرکدام از مشتریان خود را بهینهسازی کنید.
1. میخ برداشت اول را محکم بکوبید- به سرعت.
دریچه برقرارکردن یک برداشت اولیه قوی با مشتریان روز به روز در حال کوچکترشدن است. در یکی از مطالعات چاپ شده در مجله علوم روانشناختی، جنین ویلیس و الکساندر تودوروف، از روانشناسان شهر پرینستون، نشان دادند که در ملاقات اول، تنها یکدهم ثانیه کافیست تا برداشت اولیه از شخصی صورت بگیرد.
خوشامدگویی را به بهترین نحو انجام دهید.
تکلیف خود را انجام دهید.
۲. انتظاراتی را تعیین کنید که بتوانید ۱۰۰ درصد اوقات از آنها فراتر بروید
برداشتهای مطلوبی که با عملکرد قوی پشتیبانی نمیشوند، بیارزش هستند. موسسه تحقیقاتی هریس، در گزارش سال ۲۰۱۱ خود مبنی بر تاثیر تجربه مشتریهای نرم افزار Oracle، به این نتیجه رسیدند که ۸۶ درصد از مصرفکنندگان، پول بیشتری را برای تجربه خدمات بهتر پرداخت میکنند، و ۸۹ درصد از مشتریان بعد از تجربه خدمات پس از فروش ضعیف، رابطه تجاری خود با آن شرکت را متوقف کردهاند.
این مراحل به شما کمک میکنند تا خدمات پس از مشتری را به عالیترین شکل انجام دهید: اولا، در طول معامله، از مشتریان خود بپرسید که مهمترین مساله برای آنها چیست و چه کاری باید برای آنها صورت بگیرد تا احساس رضایت کامل داشته باشند. سپس، مشخص کنید که آیا شیوه داد و ستد شما میتواند مطابق دیدگاهها و نیازهای آنها باشد یا خیر؛ اگر اینگونه نباشد، راههای جایگزین و در عین حال به صرفهای برای محصولات و خدمات خود پیشنهاد کنید.
۳. رویدادهای برجسته مبادلاتی و ارتباطی خود را با مشتریان در ارتباط بگذارید و آنها را جشن بگیرید
رویدادهای برجسته مبادلاتی، رویدادهایی هستند که مشتریان را به سمت تجربه خرید سوق میدهند. ارتباطهای عادی در طول یک معامله، به سوالات مشتریان قبل از این که سوالی از آنها پرسیده شود، جواب میدهند و به آنها آسودگی خاطر میدهد و تضمین میدهد که این مبادله و ارتباط با موفقیت روبرو خواهد شد.
به عنوان مثال، شرکت خرده فروش تامین کننده ادوات مهمانی شیندیگز، شما را از وضعیت تمام مراحل سفارشتان آگاه میسازد و در طول این فرآیند از شما تقدیر میکند. در قسمت بعد، یکی از پنج ایمیلی که آنها برای یک سفارش فرستاند، آمده است: "تاد عزیز، که به عنوان مشتری روز شیندیگز انتخاب شدی،"
تبریک، شما در حال حاضر محبوبترین مشتری ما هستید! اگر الان پیش شما بودیم، قطعا میزدیم قدش! تا این لحظه، سفارش شما توی مسیر مجازی قرار داره و به زودی به بهترین شرکت تامینکننده در جهان میرسه! به محض این که اقلام شما رو بفرستیم، یک ایمیل باحال و سرگرمکننده دیگه از ما دریافت میکنید…
درباره یک موضوع صحبت کنید که توجه مشتریان را جلب میکند!
رویدادهای برجسته ارتباطی، رویدادهای رخ داده در زندگی مشتریان شما و علایق آنهاست. اگر شما روز تولد مشتری هایتان به آنها زنگ بزنید، چه اتفاقی میافتد؟ من هر ساله ۷۰۰ تماس تلفنی با مشتریان برقرار میکنم تا تولدشان را تبریک بگویم، نه از طریق ایمیل! چه اتفاقی میافتد اگر هر ساله در تاریخ اولین سفارش آنها یک کارت یادبود سالیانه بفرستید؟ چه اتفاقی میافتد اگر درباره سرگرمیهای مشتریان خود جستجو کنید و مقالههای سرگرمکنندهای در رابطه با آنها به اشتراک بگذارید؟
اگر با مشتریان خود در تماس نباشید، کاملا خارج از دسترس خواهید بود.
۴. کاری کنید که آنها دوباره برگردند
به هر دلیلی، بیشتر صاحبان مشاغل، ارزش عمر مشتریان خود را محاسبه نکردهاند. اگر این کار را میکردند و اگر در ادامه برنامههایی برای تقویت این رابطه داشتند، تجارتهای بیشتری با مشتریان خود برقرار میکردند.
در ادامه مثالی میآوریم: در طول سالهای پیش، شرکت من به احتمال زیاد برای مشتریان کلیدی از ۱۰ شرکت تامینکننده که هیچ تلاشی برای فروش دوم نداشتند، استیک هایی خریداری کرده و به عنوان هدیه برای آنها فرستاده است.
۵. میخ برداشت آخر را محکم بکوبید!
در طول هر مبادله ای، مرتبا مشتریان خود را بررسی کنید. پیشخدمتهای ماهر این کار را مکررا در طول سرو غذا تکرار میکنند. یک دندانپزشک این کار را در طول درمان انجام میدهد. مشاغل هوشمند این کار را دائما در طول مبادله و بعد از آن انجام میدهند و اگر به اندازه کافی هوشمند باشند، این کار را در تمام طول عمر مشتری انجام خواهند داد. اگر مشکلی باشد، آنها به جای این که بعدا از آن اطلاع پیدا کنند، زودتر باخبر میشوند.
یک مثال: عکاس فراموشنشدنی مراسم ازدواج ما. او و گروهش بیش از ۱۲۵۰ عکس از روز ویژه ما گرفتند. من و همسرم ساعتها وقت گذاشتیم تا از بین آنها ۱۵۰ عکس برای آلبوم و قاب عکسهای خود انتخاب کنیم.
چه شغلی بزرگ داشته باشید چه کوچک، شما باید کار را با قدرت به اتمام برسانید. همین امروز روی این پنج مرحله کار کنید تا مشتریان خود را تحریک و تهییج کنید. اگر این کار را انجام دهید، مشتریان شما عاشق شما خواهند شد و تا ابد از شما خرید خواهند کرد.
ارسال نظر