تبلیغات محتوایی چیست؟
صنعت بازاریابی و تبلیغات برای ابداع و معرفی یک سرواژه یا اصطلاح جدید در هر شبی که صبح میشود بسیار بدنام است. برخی از این واژهها و اصطلاحها مانند “بازاریابی محتوایی” بسیار مطرح و شناختهشده میشوند و برخی دیگر دوره عمر بسیار کوتاهی دارند، تا جایی که اگر نامی از آنها ببریم ممکن است شما آن را بهعنوان واژه تخصصی حوزه بازاریابی نشناسید.
در ادامه این مطلب قصد معرفی یکی از این واژههایی راداریم که شاید اخیراً به این صنعت اضافهشده است و آنهم تبلیغات محتوایی - content advertising- است، میخواهیم از کجا آمده، از چه چیزی ساختهشده و آیا حق باقی ماندن در مجموعه واژگان ما در سال جاری را دارد یا خیر؟ شاید لزومی نداشته باشد که آن بهعنوان واژهای مرکب از دو واژه سادهتر قبول کنیم، اما چیزی که از ظاهر آن پیداست، این است که از ترکیب دو واژه با مفهوم بازاریابی محتوایی + تبلیغات ساختهشده است:
تبلیغات بهعنوان نوعی ترفیع و ترویج غیرشخصی محصولات و خدمات توصیف میشود و موضوع آن در رابطه با تفهیم ارزش پیشنهاد فروش یک محصول یا خدمت در مقیاسی مشخص است. از قدیم، این نوع ارتباط را یک نوع ارتباط یکطرفه میشناختند.
بازاریابی محتوایی
مطمئنم که بهخوبی با تعریف بازاریابی محتوایی آشنایی دارید، یکی از تعاریفی که برای این نوع از بازاریابی ارائهشده است به این قرار است که: بازاریابی محتوایی یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که متمرکز بر تولید و توزیع محتوای مرتبط، مستمر و باارزش بهمنظور جذب و نگهداری مجموعهای از مخاطبین با دقت و بهروشنی تعریف و مشخصشده است - و درنهایت در پی هدایت رفتار سودمند مشتری است. بازاریابی محتوایی در رابطه با ارتباط برقرار کردن با مصرفکنندهها بدون فروش چیزی به آنهاست. این حوزه از بازاریابی در ارتباط با ارائه محتوا آموزشی، سرگرمکننده و همواره همراه باارزش افزوده به مصرفکنندهها بهمنظور غنیسازی تجربه وب گردی آنها میباشد.
تبلیغات محتوایی
از آنجائی که بازاریابی محتوایی اساساً مرتبط با ارائه ارزش از طریق محتوا (آموزش، سرگرمی الهام بخشیدن) است، در دوره کنونی بهطور ویژهای به دلیل پذیرش بسیار زیاد و قابلقبول شبکههای اجتماعی موفقیتآمیز میباشد. بدون وجود شبکههای اجتماعی، تصور ویروسی شدن یک محتوا بهصورت فعلی بسیار سخت و مشکل است.
توانایی مصرفکنندهها بهمنظور داشتن یک گفتگو دوسویه از طریق به اشتراکگذاری محتوا به بازاریابان فرصتی فوقالعاده برای بهرهبرداری از ترافیک اجتماعی و ارگانیک برای دیده شدن محتوای خودشان توسط دیگران را میدهد. بااینوجود، به دلیل اشباع فضای اینترنت با محتوای تولیدشده توسط کاربران و برندهای مختلف، دست پیدا کردن به مصرفکنندهها از طریق کانالها و شیوههای ارگانیک سختتر و سختتر شده است. اگر شما دارای یک صفحه فیسبوک هستید و در آن فعالیت دارید، مطمئناً اخیراً متوجه گزینهای تحت عنوان exposure به معنای نمایش و در معرض چیزی قرار گرفتن بهمنظور نمایش بیشتر و سریعتر محتوای خود برای تعداد مخاطبین بیشتر شدهاید.
در متون مختلف بازاریابی خیلی کم در مورد موضوع تبلیغات محتوایی مطلبی نوشته، ترجمه و ارائه میشود و چیزی هم که اغلب در این رابطه نوشته و منتشر میشود، خیلی قدیمی و از تاریخ گذشته است. تبلیغات محتوایی نوشتن متن تبلیغات نیست. ما در آی بازاریابی آن را بهصورت زیر تعریف میکنیم:
محتوایی که با توجه به اصول کلی بهینهسازی نتایج موتورهای جستجو (سئو) تولید میشوند، میتوانند بهطور قابلتوجهی از فرصتهای ایجادشده برای جستجو کلمات کلیدی بهره ببرند. محتوایی که با در نظر داشتن شبکههای اجتماعی تولیدشدهاند میتوانند به شکلی طراحی شوند که قابل اشتراکگذاری باشند و بنابراین عمدتاً بهصورت بصری و قابلمصرف توسط عموم میباشند.
محتوایی که لزوماً باهدف توزیع از طریق کانالهای پولی تهیهشده است، میتوانند به موضوعاتی بپردازند که بهصورت عادی و فعال توسط مردم مورد جستجو قرار نمیگیرند یا خیلی قابلیت اشتراکگذاری ندارند، اما درنهایت میتوانند بسیار اثرگذار باشند. این نوع از محتوا به برندها فرصتی برای ارائه محتوای شخصی به مخاطبین بدون در نظر داشتن قوانین عمومی جستجو یا شبکههای اجتماعی بهمنظور دیده شدن آنها توسط مردم را میدهد. به عبارتی این نوع از محتوا لزوماً بر هدف نهایی، یعنی همان تأثیرگذار بودن، متمرکز میباشند.
ارسال نظر