۲۸۵۴۹۹
۵۰۵۷
۵۰۵۷
پ

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

موزه گرافیک ایران در یک بنای تاریخی برپا شده است. بنابر شواهد موجود، عمارت مجید آباد یا ارباب هرمز، بنایی متعلق به اواخر دوره قاجاریه بوده که در قریه‌ای به همین نام قرار داشته است.

وب سایت همشهری شش و هفت - فریبا سلیمانی روزبهانی: موزه گرافیک ایران به واسطه جهان گرافیک، بستری ارزشمند و پویا به روی مخاطبان خود می‌گشاید. این موزه به همت انجمن صنفی طراحان گرافیک و حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران به منظور حفظ، پژوهش و نمایش میراث طراحی گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز تاسیس شده است.

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

موزه‌ گرافیک ایران با گردآوری مجموعه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها، تفسیر آثار و فعالیت‌های آموزشی، منزلت و ارزش طراحی گرافیک را در وجوه گوناگون زندگی مردم آشکار می‌سازد و زمینه‌ای مستعد برای اندیشیدن و طرح افکنی آینده‌ طراحی گرافیک ایران فراهم می‌آورد.

دست به دست برسد به موزه گرافیک

موزه گرافیک ایران در یک بنای تاریخی برپا شده است. بنابر شواهد موجود، عمارت مجید آباد یا ارباب هرمز، بنایی متعلق به اواخر دوره قاجاریه بوده که در قریه‌ای به همین نام قرار داشته است. نخستین مالک این اراضی که به روشنی در اسناد تاریخی از او نام برده شده، حاج محمد خان ابری (بسطامی) معروف به حاجب‌الدوله است.

پس از او این اراضی به فرزندش محمد حسین خان مشیر خلوت رسید و در زمان مظفرالدین شاه در تصرف میرزا نصرالله ناصرالسلطنه قرار گرفت.

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

بعد از استیلای مشروطه خواهان بر تهران، مالکیت اراضی به لطفعلی امیر مفخم، فرزند امام قلی‌خان بختیاری منتقل شد و پس از او به فرزندش ابوالقاسم خان بختیاری رسید. نهایتا در سال ۱۳۲۷ خورشیدی، هرمز آرش معروف به ارباب هرمز از زرتشتیان محله خیرآباد یزد، پس از بازگشت از هندوستان، با حاصل کار و تلاش خود محله تهرانپارس فعلی را که حدود ۳۶ میلیون متر مربع وسعت داشت و مشتمل بر سه قریه مجید آباد، مهدی‌آباد و حسین‌آباد بود، از همسر بیوه‌ ابوالقاسم خان بختیاری خریداری کرد. عمارت فعلی ارباب هرمز بخشی از اراضی خریداری شده است که ابتدا در باغی به نام «باغ اناری» به وسعت یک میلیون متر مربع بنا شده بود اما در حال حاضر فقط ۴۲ هزار مترمربع از آن باغ بزرگ باقی مانده است.

عمارت ارباب هرمز در ابتدا با مساحت تقریبی ۹۰۰ مترمربع در دو طبقه، به همراه زیرزمینی کوچک ساخته شده است. شاکله بنای موجود، با شکل اولیه آن بسیار تفاوت داشته است. بر اساس شواهد میدانی و گمانه زنی‌های پروژه مرمت ساختمان، بنای اولیه منطبق با الگوی کوشک‌های ایرانی و با ابعادی کوچک‌تر بوده است. در دوره بعد، بنا به شکل کوشک تابستانی با فضای باز، بازسازی شده و در ‌‌نهایت با حضور ارباب هرمز، از جبهه شرقی و غربی توسعه می‌یابد. عمارت ارباب هرمز در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۶۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و اکنون جایگاه موزه گرافیک ایران است.

از پیشگامان گرافیک تا طراحان هم عصر

مجموعه‌های موزه، شامل آثاری از پیشگامان گرافیک مدرن تا طراحان هم‌عصر است. کمیته موزه‌ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با هدف گردآوری، حفظ و نمایش آنچه به عنوان تاریخ گرافیک ایران شناخته می‌شود در اردیبهشت ۱۳۷۹ آغاز به کار کرد. از‌‌‌ همان ابتدا این کمیته کوشید با گردآوری آثار متنوع پیشگامان و همچنین ابزار و لوازم مرتبط، مجموعه‌ای ارزشمند از میراث طراحی گرافیک ایران جمع آوری کند.

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

در این بین، اهدای بعضی مجموعه‌ها و آثار منحصر به‌فرد استادان بر ارزش مجموعه افزوده است. مجموعه‌های موزه در ۹دسته آثار هنری، پوستر، آثار تبلیغاتی، بروشور، کارت و تقویم، جلدها، آثار تصویرسازی، بسته‌بندی و نشانه‌ها دسته‌بندی می‌شوند. موزه گرافیک ایران در گونه موزه‌های هنر جای داشته و نحوه برگزاری نمایشگاه‌های موزه به صورت دوره‌ای است. در کنار نمایشگاه، نشست‌های تخصصی مرتبط و کارگاه‌های حضوری و برنامه‌های ویژه برای کودکان بر غنای فعالیت‌های موزه می‌افزایند.

کتاب پسرک چشم آبی

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

تصویرگر: فرشید مثقالی

تکنیک چاپ: افست‌/ ۲۵×۲۵ سانتی متر

کتاب پسرک چشم آبی نوشته جواد مجابی، داستان کودکی است که جهان را به رنگ آبی می‌بیند. فرشید مثقالی در سال ۱۳۵۱نقاشی پسرک چشم آبی را خلق کرده است. این کتاب توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهمین سال تاسیس کانون چاپ شد. مثقالی در سال ۱۳۵۳برای مجموعه آثار تصویرگری کودکان برنده جایزه (‌هانس کریستین اندرسن ) نوبل ادبیات کودکان و نوجوانان شد.


کتاب کودک دبیره

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

تصویرگر : محمود جوادی‌پور

تکنیک چاپ: افست/ ۱۷×۲۰سانتی متر

کودک دبیره نخستین کتاب چهار رنگ در ایران است که به شیوه عکاسی چاپ شده است. این کتاب نوشته ذبیح بهروز و با تصویرگری محمود جوادی‌پور در چاپخانه بانک ملی در سال ۱۳۲۳ خورشیدی به چاپ رسیده است. محمود جوادی‌پور از پیشگامان هنر نوگرای ایران بود.


پوستر فیلم سینمایی هامون

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

طراح: ابراهیم حقیقی

تکنیک چاپ‌: افست‌/ ۱۰۰×۷۰ سانتی‌متر

فیلم «هامون» در سال ۱۳۶۸ به کارگردانی داریوش مهرجویی ساخته شد. پوستر این فیلم توسط ابراهیم حقیقی طراحی شده است. طراحی پوستر فیلم یکی از زمینه‌های پرکار ابراهیم حقیقی است. او در سال ۱۳۷۸ کاندیدای جشنواره پوسترهای سینمایی شومون فرانسه برای پوستر فیلم‌های «هامون» و «آب و باد و خاک» شد.


پوستر نمایشگاه پوستر از: ایران-سوئیس-فرانسه-انگلیس-لهستان-آمریکا- آلمان....

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

طراح : مصطفی اسداللهی

تکنیک چاپ‌: سیلک اسکرین‌/ ۷۰×۵۰ سانتی‌متر

در سال ۱۳۵۱ همزمان با دیگر تحولات هنرهای تجسمی در ایران، نمایشگاه پوستر از: ایران، سوئیس، فرانسه، انگلیس، لهستان، آمریکا وآلمان... در گالری قندریز برگزار شد. مصطفی اسداللهی پوستر این نمایشگاه را زمانی طراحی کرد که دانشجوی دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران بود. فلش ساده و در اندازه بزرگ‌تر در مرکز پوستر اشاره‌ای به عناصر نوشتاری پوستر داشته که به گفته او می‌تواند برای اعلان این رویداد (نمایشگاه پوستر) مناسب باشد.


پوستر سقاخانه

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

طراح: قباد شیوا

عکاس: بهمن جلالی

تکنیک چاپ‌: افست /۱۰۰×۷۰ سانتی‌متر

پوستر «سقاخانه» اثر قباد شیوا ادامه جریانات هنری ایران است که در دهه ۴۰ خورشیدی با عنوان مکتب سقاخانه شکل گرفت. این پوستر برای اطلاع رسانی نمایشگاه آثار هنرمندان مکتب سقاخانه همزمان با گشایش موزه‌ هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۵۶ طراحی شده است. پوستر سقاخانه خوانشی مستقل از منظر طراح به سقاخانه دارد. پوستر سقاخانه به عنوان نمونه‌ برگزیده گرافیک سه بعدی در کتاب‌های تخصصی بین‌المللی معرفی شده است.


پوستر نمایشگاه سالانه گرافیک طراحان تهران

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

طراح : عباس سارنج

تکنیک چاپ‌: افست/ چهار رنگ‌/ ۷۰×۵۰ سانتی متر

نمایشگاه سالانه گرافیک ایران، نخستین رویداد مهم جامعه طراحان گرافیک ایران بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. این نمایشگاه در تاریخ هشتم خرداد ۱۳۶۶ در موزه‌ هنرهای معاصر تهران برگزار شد. پوستر این نمایشگاه توسط عباس سارنج و به سفارش مرتضی ممیز طراحی شده است. مضامین طراحی شده در این پوستر حکایت از فصلی نو در طراحی گرافیک ایران دارد.


پوستر اصفهان نصف جهان

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

طراح: هوشنگ کاظمی

تکنیک چاپ‌: افست‌/ ۱۰۰×۷۰ سانتی‌متر

هوشنگ کاظمی نخستین ایرانی دانش‌آموخته گرافیک است که اصول و قوانین گرافیک نوین را به ایران انتقال داد. با تاسیس سازمان جلب سیاحان در دهه ۴۰ خورشیدی صنعت گردشگری رفته رفته در کشور جای خود را باز کرد. پوستر «اصفهان نصف جهان» در دوران همکاری هوشنگ کاظمی با سازمان جلب سیاحان سازمان طراحی شده است.


پوستر پاینده ایران

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

طراح: بهزاد شیشه‌گران

تکنیک چاپ‌: افست‌/ ۵۰×۷۰ سانتی‌متر

در سال‌های نزدیک به انقلاب اسلامی، بهزاد شیشه‌گران همگام با وقایع اجتماعی و سیاسی فعالیت می‌کرد. پوستر «پاینده ایران» از جمله پوسترهای انقلابی است که توسط او در سال ۱۳۵۷ طراحی شده است. بازنمایی تحولات سیاسی آن دوره از درگاه اثر هنری تاثیر بسزایی در جنبش‌های مردمی انقلاب داشته است.


پوستر موزه هنرهای معاصر تهران

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

طراح: مرتضی ممیز

تکنیک چاپ‌: افست‌/ ۱۰۰×۶۱ سانتی‌متر

پوستر موزه‌ هنرهای معاصر تهران به مناسبت گشایش این موزه، طراحی شده است. موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۵۶ با هدف گردآوری و معرفی آثار هنرهای تجسمی ایران و جهان تأسیس شد. مرتضی ممیز در این پوستر مولفه‌ها و شاخص‌های معماری موزه را در بیانی متفاوت از کالبد حقیقی ساختمان به تصویر کشیده است.


پوستر قصه دیروزها، راز فرداها

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

طراح: نورالدین زرین کلک

تکنیک چاپ‌: افست‌/ ۵۰×۷۰ سانتی‌متر

نورالدین زرین کلک به سفارش نهاد جهانی کتاب کودک پوستر« قصه دیروزها، راز فرداها» را طراحی کرده است. این پوستر به مناسبت روز جهانی کتاب کودک، به همراه پیامی، نوشته مهدخت کشکولی در سال ۱۳۷۲ چاپ شده است. از سال ۱۹۶۷ میلادی به مناسبت سالگرد تولد هانس کریستین اندرسن،نویسنده شهیر دانمارکی، دوم آوریل هر سال روز جهانی کتاب کودک با هدف دمیدن عشق به کتابخوانی و توجه به کتاب‌های کودکان از طرف نهاد جهانی کتاب کودک، گرامی داشته می‌شود.


نمایشگاه با چشم‌های کودکی

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

نمایشگاه «با چشم‌های کودکی» در ۲۳ مهر ۱۳۹۴ به مناسبت هفته‌ ملی کودک گشایش یافته و تا پایان دی‌ سال جاری دایر خواهد بود. این نمایشگاه بازنمایی ۱۰۰ سال طراحی و تصویرگری کتاب کودک در ایران است. سیر تحول و تطور کتاب کودک در ایران، از ورود فناوری چاپ و عکاسی تا ظهور طراحی گرافیک، تحت تاثیر تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دوران مختلف بوده است.

آغاز نمایشگاه با معرفی آثار ارزشمند چاپ سنگی دوره‌ قاجار در حوضخانه موزه است. در این دوران با ورود صنعت چاپ به ایران، امکان نشر کتاب با شمارگان بالا و دسترسی توده‌های مردم به ویژه کودکان به کتاب فراهم شد. چاپ کتاب‌های پند آموز مانند «کلیله و دمنه»، «اخلاق مصور» و «الف و بای مصور» که بیشتر در مکتب‌خانه‌ها رواج یافتند، از این جمله‌اند.

در سال‌های بعد، به واسطه تحولات جهانی و ورود نظام جدید آموزشی به ایران، تعداد مدارس و آموزشگاه‌های کودکان افزایش یافت و همین امر سبب توجه بیشتر به تألیف، ترجمه و بالطبع طراحی و چاپ کتاب کودکان شد. در این زمان ورود دستگاه‌های پیشرفته چاپ در کیفیت چاپ کتب نقش بسزایی داشتند. از ویژگی‌های تصویرگری در این دوره، چاپ تصویرهای رنگی در کتاب‌ها و نشریه‌های کودکان است.

«کودک دبیره» از کتب چاپی آن زمان در هشتی شرقی طبقه اول موزه به نمایش گذاشته شده است. این کتاب، آواهای زبان اوستا را به صورت تصویری آموزش می‌دهد. کودک دبیره، اولین کتاب چاپ شده به صورت چهار رنگ در ایران است. آثار هنرمندان این دوره برآیندی از دو شیوه آموزشی مکتب کمال‌الملک در سبک واقع‌گرا و سبک متفاوت هنری دانشگاه‌های غرب بود. تصویرگری‌های دستی شاهنامه اثر محمود جوادی‌پور در تالار «آرت‌ورک» موزه، نشانی از آن دوران است.

گرافیک زیبای موزه گرافیک ایران

پایه‌گذاری شورای کتاب کودک در سال ۱۳۴۱هـ .ش و کانون پرورش فکری کودکان در سال ۱۳۴۵هـ.ش در پیشرفت طراحی کتاب‌های کودکان تاثیر بنیادین داشت. توجه و گرایش به هنر گرافیک در میان تصویرگران، به اندوختن تجربه‌های تازه‌ای در زمینه تولید کتاب‌های تصویری انجامید و برای نخستین بار، تصویر از ارزش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. از این پس متن و تصویر در کنار هم در یک صفحه جای گرفتند و این نتیجه به کارگیری هنر گرافیک در خدمت تصویرگری بود.

آثار فرشید مثقالی، نورالدین زرین کلک، مرتضی ممیز و علی‌اکبر صادقی در هشتی ضلع غربی موزه، حکایت از این دوره دارند. در دو تالار انتهای ضلع غربی موزه کتاب‌های بعد از انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته شده‌اند. دهه۷۰، زمان رونق نسبی انتشار کتاب‌های کودکان است. در این دهه، ناشران بیشتری در انتشار کتاب‌های کودک فعال شدند و در پی آن، شمار بیشتری از طراحان جوان فرصت یافتند تا به گونه‌های مختلف در گستره‌ کتاب‌آرایی کودک تجربه کنند.

در کنار نمایش آثار طراحی و تصویرگر‌ی کتاب کودک، دو مجموعه پوستر نیز با موضوع کتاب کودک بر غنای نمایشگاه افزوده‌اند. مجموعه نخست، پوسترهای طراحان ایرانی و مجموعه دوم، گزیده‌ پوسترهای روز جهانی کتاب کودک است که در تالار ارباب هرمز به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه گرافیک ایران

نشانی موزه گرافیك ایران: بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، محوطه پارک پلیس جای دارد.

زمان دیدار: یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۷:۳۰، جمعه ها از ساعت ۱۲ تا ۱۸

اطلاعات بیشتر در www.imogd.com
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج