یک جاذبه گردشگری عجیب
آیا این کوه ایدز را درمان میکند؟
نزدیک ترین نقطه به خورشید، محل فرود کشتی نوح، درمان کننده ایدز و ... همین ها کافی است که یک منطقه تبدیل به یک جاذبه ی گردشگری اسرار آمیز شود.
برترین ها - فواد شمس، کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری : نزدیک ترین نقطه به خورشید، محل فرود کشتی نوح، درمان کننده ایدز و ... همین ها کافی است که یک منطقه تبدیل به یک جاذبه ی گردشگری اسرار آمیز شود.
قطعا خرافات و شایعه اموری هستند که از نظر عقلانی و منطقی خصوصا در دوران مدرن مورد نقد است. اما بیاییم از یک زاویه دیگر هم نگاه کنیم. همیشه خرافات برای بخشی از مردم جذابیت داشته است. از این تهدید شاید بشود فرصتی ساخت. اگر این شایعات و خرافات جذابیت داشته باشد و موجب اسرار آمیز شدن یک منطقه شوند در رشد گردشگری آن منطقه قطعا موثر است.
بسیاری از ما فیلم ها و داستان های جذابی در مورد اهرام ثلاثه مصر و دیوار چین شنیده ایم. قطعا اگر فرصتی داشته باشیم مشتاقیم این مناطق را ببینیم. شاید از نظر عقلانی هم به این خرافات و شایعات اعتقاد نداشته باشیم، اما برای ما جذابیت تولید می کند.
بیش از ۳ دهه از مطرح شدن ادعاهای مختلف درخصوص کوه پدری (پردیس)میگذرد. ادعاهایی که از نامیدن این کوه به نام نقطه آغازین رشته کوههای زاگرس، اولین خانه دنیا و محل قرارگیری کشتی نوح آغاز میشود و تا نزدیکترین نقطه زمین به خورشید پیش میرود.
ادعاهایی که امروزه سبب شده به واسطه آن شایعات دیگری از جمله نسبت دادن خواص عجیبی همچون درمان ویروسH.I.V و ساخت داروی Advil از عسل به دست آمده از اطراف این کوه و خرماهای اعجاب انگیز و... مطرح شود.البته گفته میشود یکی دیگر از قدرتهای اعجاب انگیز کوه پدری (پردیس) قدرت مغناطیسی این کوه است چنانکه خودروهایی را که از کنار آن رد میشوند به سوی خود جذب کرده و باعث تصادف آنها به کوه میشود.
حالا در ایران در نزدیکی بوشهر، کوهی وجود دارد که در چند سال اخیر شایعات بسیاری در مورد آن شنیده شده است. کوه پردیس،در حومه شهرستان جم از توابع استان بوشهر که در نیمه راه سیراف به جم قرار دارد. در اطراف این کوه مردم بومی و بعضا عشایر لر و فارس زندگی می کنند.
اگر این شایعات موجب گسترش گردشگری شود این مردم که بعضا وضعیت معیشتی خوبی هم ندارند، منفعت می برند. البته باید ابتدا فکری به حال زیر ساخت های آن منطقه برای پذیرش گردشگر کرد و همچنین با برنامه ریزی اصولی آسیب های احتمالی زیست محیطی و فرهنگی را هم به حداقل رساند.
به نظر می رسد شایعات و خرافات خودش یک دستگاه تبلیغاتی موثر و قوی برای جذب گردشگر است. التبه باید با دقت و برنامه ریزی از آن استفاده کرد تا آسیب زا نشود.
نظر کاربران
جالب بود ولی ..............!!!!؟؟؟؟؟
موضوع بسیارجالبه وشکرخداواجب