نوبرانههای ۹۹
سال آینده منتظر چه خودروهایی در بازار ایران باشیم؟
بازار خودرو ایران سال آینده را با امیدواری آغاز میکند؟ این پرسشی است که بستگی به دو چیز دارد. اول افزایش تولید و به طور خاص تولید محصولات جدید و دوم کاهش سطح قیمت بازاری محصولات. دو موردی که به نظر میرسد تحققشان با، اما و اگر بسیار همراه باشد.
برترینها: بازار خودرو ایران سال آینده را با امیدواری آغاز میکند؟ این پرسشی است که بستگی به دو چیز دارد. اول افزایش تولید و به طور خاص تولید محصولات جدید و دوم کاهش سطح قیمت بازاری محصولات. دو موردی که به نظر میرسد تحققشان با، اما و اگر بسیار همراه باشد.
در بخش افزایش تولید و عرضه محصولات تازه این گمانه وجود دارد که خودروسازان با رسیدن به ثبات بهتر مالی و فنی، بتوانندهمچون برخی از ماههای سال تیراژ تولید خودرو را به بالای ۹۰۰ هزار دستگاه برسانند. موردی که بسیاری با تردید به آن نگاه میکنند و برخی نیز امکان رسیدن به آن را رد نمیکنند. البته با توجه به اینکه زمزمه خروج برخی از ارقام پراید و نیز پژو در سال آینده به گوش میرسد، این خود نشانه بدی برای تحقق این رقم جدید از تولید است.
از آن سو عرضه و یا معرفی طیف جدیدی از محصولات و یا گمانهزنی در خصوص تولید برخی محصولات چینی، ایرانی و حتی آمریکایی! موجب شده تا بتوان شانسی را حتی جزئی و اندک برای بهبود بازار در سال آینده مدنظر قرار داد. اینجا در این گزارش سراغ هشت خودرو میرویم که به احتمال بسیاز زیاد، سال آینده میهمان بازار خودرو ایران در رده قیمتی ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشند.
۱. فورد تورنئو
یک ون ۵ نفره ۴.۴ متری با ۱۰۰۰ لیتر گنجایش در قسمت بار که در بازارهای جهانی فروش خوبی داشته و در اروپا مونتاژ میشود. این محصول که توسط یکی از خودروسازان بخش خصوصی که به تولید محصولات چینی و خاصه برند بایک شهرت دارد، به کشور وارد شده و احتمالا پس از تغییراتی ظاهری وارد خط تولید میشود. آن طور که برخی رسانههای خودرویی اعلام کردهاند، تورنئو ایرانیسازی شده با موتور و گیبرکس چینی به دست مشتریان میرسد و در بخش جلوپنجره هم تغییراتی خواهد داشت. درهای کشوی بزرگ، مصرف سوخت مناسب و استهلاک پایین از تورنئو یک گزینه مناسب برای ورود به ناوگان تاکسیهای کشور میسازد. گزینهای که مشخص نیست بعد از تغییرات ظاهری و فنی چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.
۲. ساینا فیسلیفت
سدان کوچک سایپا که در دو سه سال اخیر حضور موفقی را در بازار خودرو تجربه کرده، قرار است به زودی با یک فیسلیفت ملایم راهی بازار خودرو شود. این محصول که سالانه بیش از ۲۰ هزار دستگاه فروش دارد، ضربه بزرگی را به اردوگاه رقیب از زمان عرضه وارد کرده و رانا را به کل از دور رقابت خارج ساخته است. مقایسه آمار تولید دو خودرو به خوبی گویای وضعیتی است که بر این محصول حاکم است و حالا یک طرح تازه بدنه احتمالا کمک میکند بازهم فروش ساینا در این رده سخت و چالشی بیشتر و بهتر شود. البته خب این محصول ایرانی همه مشکلات موجود در اغلب تولیدات ارزان سایپا اعم از ایمنی پایین، متریال ضعیف و امکانات رفاهی اندک را کماکان با خود دارد.
۳. ام وی ام X۵۵
خب بالاخره این خودرو با یک فاصله چند ساله وارد بازار کشور شد و برچسب قیمتش همین ابتدای کار رده ۴۰۰ میلیونی را نشانه رفته که خب همین عامل آن را از دسترس بسیاری دور کرده است. ظاهر متوازن، موتور و گیربکس اقتصادی و مدرن در کنار طیفی از امکانات به روز احتمالا کمک میکند تا X۵۵ بتواند سالانه حدود هزار تا ۱۵۰۰ دستگاه فروش داشته باشد. عددی که قطعا برای چری خوشایند نبوده و انتظار بیشتری را با کراساوور جدیدش از بازار ایران دارد.
۴. سو ایست A۵
یک سدان خوش چهره چینی که طرح ظاهری نسبتا پختهای دارد و در کابین به شما امکانات خوبی هدیه میهد. سو ایست که قبلا با ونهای زشت دلیکا در بازار ایران شناخته شده این خودرو جدید را با الگوبرداری از نسل فعلی تویوتا کرولا و با نیم نگاهی به کیا سراتو طراحی کرده و خب بالاتر از حد انتظار هم ظاهر شده است. سدان ۱۰ هزار دلاری A۵ که به موتور ۱۵۰۰ سیسی ۴ سیلندر و ۱۱۵ اسبی مجهز است، به گیربکس CVT مجهز بوده و دقیقا ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد. اعدادی که مستقیما این خودرو را به محصولی مناسب در کلاس سدانهای اقتصادی سایز c بدل کرده و فضا را برای چری آریزو ۵، دنا و رهام تنگ میکند. هنوز مشخص نیست سو ایست را کدام شرکت ایرانی تولید خواهد کرد، اما شواهد اولیه از شروع آزمایشهای این خودرو در جادههای کشور حکایت دارد.
۵. سمند K۱۳۲
خب نوزاد تازه متولدشده ایران خودرو واقعا قرار است تا اواخر سال ۹۹ به بازار بیاید. به نظر میرسد این اتفاق خواهد افتاد و به رغم همه بدقولیهای ایران خودرو، این شرکت توانایی مناسبی برای تامین موتور و گیربکس K۱۳۲ دارد. چیزی که هماینک به بحران تمام عیار برای شرکت سایپا و محصول شاهین تبدیل شده است. سدان تازه ایران خودرو که باید آن را نمونه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ دانست قطعا خودرو ارزانتر و ضعیفتری نسبت به ۳۰۱ است و کیفیت سواری آن هم کاهش یافته چرا که در بسیاری از قطعات آن بازنگری شده و ضمنا بسیاری از آپشنهای خودرو حذف شدهاند. در عین حال طرح ظاهری به روز رسانی شده و با نمونه مشتری پسندی تعویض شده که شانس ایران خودرو را برای موفقیت در این پروژه بالا میبرد.
۶. جک S۴
کراساوور جدید کرمان موتور از برند چینی جک شانس این را دارد که در شرایط نامناسب کنونی و نبود محصولات تازه بخش زیادی از تقاضای انباشته شده در بازار را مال خود کند. این محصول که از زبان طراحی تازه جک هم سود میبرد، امکانات بهروزتری به نسبت اس ۵ و اس ۳ داشته و حد فاصل این دو محصول را پر میکند. نیروگاه ۱.۵ لیتری توربوشارژ هم به لطف بهره بردن از سیستم پرخوران قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۵۰ اسببخار و بیشینه گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر است. برای انتقال قدرت و گشتاور، یک گیربکس خودکار CVT طراحی کرده است. با توجه به وزن تقریبی ۱۳۵۰ کیلوگرمی جدیدترین محصول جک در ایران، احتمالا این خودرو عملکرد خوب و قابل قبولی را در بخش فنی از خود نشان خواهد داد.
۷. رهام کراس کانتری
اولین شاسیبلند ایرانی با زبان طراحی مخصوص به خود قرار است برای انبوهی از مدلهای چینی دردسرساز شود، اما با اطلاعاتی که اخیرا سایپا از موتور به کار رفته در نسخه سدان شاهین منتشر کرده، به نظر میرسد ما در بهترین حالت با یک جک S۳ روبروییم که فقط به درد استفادههای شهری میخورد. خب اگر اطلاعات اعلام شده درباره موتور توربوشارژ تیبا درست باشد، واقعا باید از رهام کراس کانتری ترسید. کسانی که دور اول عرضه سورنهای توربوشارژ را به یاد دارند به خوبی از ناهماهنگیهای پیش آمده در موتور ملی خبر دارند و احتمالا همین اتفاق برای پیشرانه ارتقایافته تیبا رخ خواهد داد. فارغ از اینها، اما طرح ظاهری جذاب این کراساوور در کنار قیمت کمتر دو امتیاز این خودرو در بازار خواهد بود. اینکه اولین شاسیبلند ایرانی به سرنوشت تلخی دچار میشود و شکست میخورد یا اینکه پیروز میشود، هنوز مشخص نیست و زمان آن را ثابت میکند.
۸. رانا نیوفیس
هیچ تغییر مهم و خاصی در این خودرو لحاظ نشده تا بتوان به آینده آن امیدوار شد. رانا که زمانی با هدف عرضه گسترده و جانشینی ۲۰۶ سدان طراحی گشت، بعد از یک دهه با چند تفاوت ساده قرار است دوباره با همان رنگ و لعاب به مشتریان ارائه گردد. نکتهای که این خودرو البته از آن برخوردار است موتور نسبتا قوی و پایداری بالا در کنار ظاهر متوازن است که آن را بر ساینا و تیبا برتری میدهد. در عین حال قیمت بالاتر و امکانات معمولی دو موردی است که علیه رانا دست به کار میشوند. البته شاید رانا با گران شدن بیش از حد دیگر محصولات اندکی اوضاعش در بازار بهتر شود.
نظر کاربران
اول بزار ببینیم سال آینده زنده میمونیم بعد این آشغالهارو بکنید تو ملت
پاسخ ها
والا
دمت گرم
دقیقن
خودرو های گرانتر بی کیفیت تر
پاسخ ها
سمند مدل ۹۸ خریدیم مفت نمی ارزه
خدا رو شکر انواع و اقسام برندهای معتبر دنیا دارن وارد میشن
پاسخ ها
همینها هم به سبکِ ایرانی میسازن مثه سمند k132 که پلت فرمشو از پژو ۳۰۱ الگو گرفته بجای اینکه با همون طراحی بسازن میان مسخره میسازنش
پراید نیو فیس هم تولید کنید. قطعا فروش خوبی خواهد داشت.
حالا ببینیم با این ویروس کرونا تا سال دیگه زنده میمونیم، فعلا که منتظریم ببینیم ویروس کرونا میزار زنده بمونیم یا نه. به هر حال انشاا... که همه مردم جون سالم بدر ببرند. خواهشا دیگه به پراید توهین نکنین. ببین آهش گرفت. ویروس کرونا آمد. لطفا مواظب خودتون باشید.
تا سال اینده زنده ایم آیا؟
زرشک
همون ماشین های داغون همیشگی با ظاهری نو
فورد رو میزارن جای تاکسی!
داغونای سایپا ایران خودرو ارزش خرید هم ندارند احترام به مشتری هم بلد نیستند
این دو کارخانه زالو بسته بشه.....درش گل بگیرن.......با مفت خوری......دوشیدن دولت در هر جهت.....کلاه برداری از مردم.....همه رو جمع کنی......میشه بهترین ماشین وارد بشه در حد بنز وب ام و
هر چی میخواد بیاد بیاد ما که پول نداریم
انا لله و انا الیه راجعون
فورد خوب آمدی،ماشین آمریکائی،کمک میخاد بکنه نمیزارن،گفتگو نمیزارن،این دیگه چه صیغه ایه،نکنه از فوردای چین،هه،جکای قشنگی بود
همشون اشغال هستند
چقدز سطح توقعاتمون پایین امده نه خبری از بنز هست نه بی ام و ...حتی رنو و فیات هم نه،یسری چهار چرخه های بی کیفیت چینی که تو خود دورترین جاهای چین هم اجازه تردد ندارن ،در سطح نامیبیا و سودان پایین امدیم
اوف تنوع رو بیبین
الحمدلله ما هنوز تو پراید مدل ۷۸ گیریم
سال 96 سانتافه فول آپشن 220میلیون. ولی الان.......
اگر قراره پرای 5میلیونی 60 میلیون وپژو 10 میلیونی 100 میلیون حداقل باشند باید حداقل حقوق 50میلیون وکارشناسان ومهندسین بین 100 میلیون تا300 میلیون حقوق بگیرند تا بتوانند برای زندگی ماشین بخرند وپس انداز خرید خانه داشته باشند .
گفتن شورای نگهبان تصویب نکردە کە خودرو وارد کنن
خدا وکیلی رانا رو رو چیکار کردید شده نیوفیس؟
بابا انقدر با شعور ما ملت بازی نکنین
لطفا به پراید توهین نکنید پراید اولین و اخرین سیستم ماشین ایران هستش
چرا نظر من ثبت نمیشه
چهار تا قالپاق جدید انداختن رو رانا بعدش معلوم نیست با چه قیمتی بفروشن.
پاسخ ها
چهارتا قالباق جدید میزارن میگن اپشن جدیدبعدم اگه شصدتوم قیمت داره میگنصدتومن یادلار رفته بالا جمش کن بابا
باقیمت بنز
لطفاً به جای ساخت خودرو های جدید خودرو های ثبت نامی را تحویل بدهید.
پاسخ ها
منطزر فصل سوم یا بعدشن تا بالاتر ببرن دیگه بعد ماشینارو تحویل بدن
این رانل
ا آخریه کجاش فیس لیفته ؟
خودروهایی آشغال قیمت نیم ملیاردتومن مفت مردمم مثه چی میخرن سرملت هرچی بیادحقشونه اینجاایران است کشوردروغ ودزدی اختلاس آقایون مدیران زحمتکش سارق
رانا کجاش نیو فیسه . غارتمون کردین با این حکومته به اصطلاح اسلامی غیر از دزدی هیچی نصیب مردم نشده بعد از انقلاب تا حالا
همه ی خودروهای ایرانی دارن هی خراب میکنن آخه مگه ما ایرانیها انقدر داغونیم که ماشینهای ایرانیمونو این شکلی داغون طراحی میکنن و میسازن؟!! یه ذره طراحی داخلی و بیرونیِ ماشین یه خورده مدرن تر بشه میگن طرح از خارج هست خب تا کی باید این وضع رو تحمل کنیم برا چی ما انقدر همه چیزمون باید اینجوری مسخره باشه؟؟؟!!