۹۴۳۷۲۴
۱۹ نظر
۵۰۷۵
۱۹ نظر
۵۰۷۵
پ

«تاگ»؛ نخستین خودروی ملی ترکیه

با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، «تاگ»، نخستین خودروی ملی و تمام‌برقی این کشور معرفی شد. خودرویی که برای طراحی آن بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و قرار است فصل جدیدی را در صنعت این کشور رقم بزند.

برترین‌ها: با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، «تاگ»، نخستین خودروی ملی و تمام‌برقی این کشور معرفی شد. خودرویی که برای طراحی آن بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و قرار است فصل جدیدی را در صنعت این کشور رقم بزند.

«تاگ»؛ نخستین خودروی ملی ترکیه عکسی که دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در اختیار رسانه‌ها گذاشته و رجب طیب اردوغان را در کنار «تاگ» نشان می‌دهد

صنعت خودروی ترکیه از زمان تاسیس تاکنون به تولید محصولات شرکت‌های خارجی پرداخته و به سمت خودروی داخلی حرکت نکرده بود. صنعت خودروسازی ترکیه تقریبا با ایران و کره جنوبی همزمان شروع به کار کرد، اما هر سه کشور سه راه مختلف را رفته‌اند. کره جنوبی برند‌های خود را توسعه داد و ترکیه پایگاه خودروسازان خارجی شد.

ظهور خودرو‌های برقی جایی است که شرکت‌های بزرگ خودروسازی به دلیل محافظه‌کاری در حال واگذار کردن بازار هستند و ترکیه هم دقیقا روی همین بخش برای توسعه برند داخلی خود در حال مانور دادن است. با این وجود ترکیه می‌خواهد استراتژی خود را در صنعت خودرو تغییر دهد. ظهور خودرو‌های برقی جایی است که شرکت‌های بزرگ خودروسازی به دلیل محافظه‌کاری در حال واگذار کردن بازار هستند و ترکیه هم دقیقا روی همین بخش برای توسعه برند داخلی خود در حال مانور دادن است.

«تاگ»؛ نخستین خودروی ملی ترکیه

خودروی جدید ملی ترکیه یک خودرو تمام برقی کراس‌اوور است. آن‌طور که طراحان آن می‌گویند این خودرو دارای دو گونه موتور است که یکی ۲۰۰ و دیگری ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو با دو پیشرانه متفاوت خود ۷.۶ و ۴.۸ ثانیه است. پیمایش این خودرو هم در دو نوع ۳۰۰ و ۵۰۰ کیلومتر با یکبار شارژ است و با شارژ سریع هم می‌توان طی مدت نیم ساعت هشتاد درصد باتری‌های این خودرو را شارژ کرد.

اگر خودرو قیمت کمتری نسبت به محصولات تسلا داشته باشد شاید به رقیبی برای خودرو‌های این شرکت به خصوص مدل تسلا ایکس تبدیل شود. با این استراتژی، ترکیه پس از ۶۰ سال تصمیم گرفته خودروی ملی خود را توسعه دهد.

تولید انبوه این خودرو‌ها قرار است از سال ۲۰۲۰ آغاز شود و ترکیه می‌خواهد تحت برند جدید تا سال ۲۰۳۰ پنج مدل خودرو برقی مختلف را تولید کند. اما فعلا برنامه تولید برای مدل اول ۱۷۵ هزار دستگاه در سال است. این خودرو در شهر صنعتی بورسا تولید خواهد شد.

آقای اردوغان گفته است «خودروی جدید ما تجلی آرزوی ۶۰ ساله ترکیه برای ساخت اتومبیل است و ما حالا فقط بازاری برای فناوری‌های شرکت‌های خارجی نخواهیم بود، بلکه ترکیه کشوری تولیدکننده و صادرکننده در زمینه خودرو می‌شود.»

«تاگ»؛ نخستین خودروی ملی ترکیه

دو همسایه در دو جایگاه مختلف

تاریخچه صنعت خودروی ترکیه شبیه صنعت خودروی ایران است. تولیدات ترکیه در سال ۱۹۶۰ با مونتاژ محصولات فورد شروع شد. در ایران هم اولین خودروها، جیپ‌هایی بودند که در کارخانه جیپ ایران در همین زمان تولید می‌شدند.

صنعت خودروی ایران البته سعی داشت به تولیدکننده خودرو تبدیل شود و راه کره را برود، ولی به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی، این پروژه در ایران به جایی رسیده که اکنون قرار دارد.

ترکیه با وجود اینکه از نظر میزان تولید سال‌هاست با ایران رقابت می‌کند، اما کیفیت خودرو‌های تولیدی در این کشور بالاتر از ایران است. این کشور با داشتن صنعت قطعه‌سازی فعال دارای پشتیبانی لازم برای تولید محصولاتی با برند خود است.

ترکیه، ولی سعی کرد صنعت قطعه‌سازی خود را توسعه دهد و به پایگاه شرکت‌های خارجی تبدیل شود. این کشور در این کار موفق شد به کانون اصلی تولید محصولات رنو و فیات در خارج اتحادیه اروپا تبدیل شد.

آرکان تزر، دبیر پیشین انجمن خودروسازان ترکیه، در این باره به سایت بیت‌ران گفته است «در گذشته ترکیه در زمینه صنعت خودرو استراتژی نداشت. بلکه شرکت‌های خارجی استراتژی صنعت خودروی ترکیه را مشخص می‌کرند. به همین دلیل ما قصد نداشتیم نشان داخلی درست کنیم.».

اما حالا مدیران صنعتی ترکیه بر خلاف مدیران محافظه کار قبلی قصد دارند داستان را تغییر دهند و می‌خواهند ترکیه را گذشته از صنعت قطعه‌سازی در صنعت خودروسازی هم صاحب نام و آوازه کنند.

ترکیه با وجود اینکه از نظر میزان تولید سال‌هاست با ایران رقابت می‌کند، اما کیفیت خودرو‌های تولیدی در این کشور بالاتر از ایران است. این کشور با داشتن صنعت قطعه‌سازی فعال دارای پشتیبانی لازم برای تولید محصولاتی با برند خود است.

اما ناشناخته بودن در بازار پر رقابت، کار را برای ترکیه دشوار کرده بود به همین دلیل است که حال از خلا ناشی از کمبود خودرو‌های الکتریکی در بازار جهانی استفاده کرده تا وارد میدان شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • جحح

    خاک. برسر. خودرو. ساز های. ما

    پاسخ ها

    • بدون نام

      احتمالا ما هم از سال 1400 پرایدبرقی تولید کنیم

  • صاد

    کو عکس؟؟

  • ساشا

    ما هم هنوز داریم پراید تولید میکنیم :))))))

  • بدون نام

    این کار برای صنعت ترکیه خیلی عالی خواهد بود

  • مسیحی

    آفرین به ترکها فایده هم نداره بخوام مقایسه کنم باخودمون چون سریع سانسورمیشه دیگه مردم خودشون میتونن مقایسه کنن فقط اینکه خودروسازی وحالامونتاژ از سال۴۶توایران اومدوترکیه همین چندین سال پیش شروع کردحال این کجاوماکجا

  • بدون نام

    ماهم همچنان به تولید پراید ادامه داده و میخریم و پیش خرید میکنیم تا چششون دربیاد

  • مهدی

    واقعا خلاقیت به خرج دادن

  • بدون نام

    ما هیچ ما نگاه. بریم پراید پنجاه میلیونی برونیم

  • بدون نام

    خوشگله،من که خوشم اومد

  • بدون نام

    خاک عالم و ادم تو سر همه مسئولین ما که هنوز تو پراید موندیم

  • بدون نام

    دنیا داره به سمت خودروی تمام برقی میره ما هنوز داریم ماشین با مصرف صد کیلومتری ۱۰ لیتر میسازیم

  • عبدالله

    مسئولین و متولیان خودرو سازی ایران، ننگ بر شما باد
    تاریخ خیانت شما را ثبت نموده است

  • علیرضا ..........

    الهی یا منو بکش دیگه نباشم تو این دنیا یا یکاری کن برم واس خودم فقط برم من از اینجا.

  • بدون نام

    اونوقت ایران خودرو یه شاسی بلند خفن تر از این ساخت بعد یکی دوتا تولید کنار کشید

    پاسخ ها

    • sajad

      نساخت عزیزم طراحی کردن فرستادن براشون اصلا نگاش هم نکردن وقتی داریم سمند و پژو میخریم چرا باید هزینه کنن واسه ساخت ماشین جدید

  • جاوید

    چقد شبیه پژو 2008 :-/

  • بدون نام

    چقدر شبیه پرایده

  • بدون نام

    ایرانیا فقط بلدن ور بزنن خدا وکیلی جز فحش و توهین چی بلدن!؟کشورعای همسایه دارن پیشرفت میکنن مثل ترکیه عربستان و امارات ایرانیها همینکه از پیشرفت اونا چیزی میشنون شروع میکنن به فحش و فحاشی که اینا هم آدم شدن خب همه آدم شدن شما هم آدم شو اینهمه که ملت ایران به ترکها و اعراب فحش میدن خود عربا و ترکها به جز سیاستمدارانشون نمیدونن ایران چی هست کجا هست فقط یه مشت ور اضافه و لاد روده دارن ایرانیها

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج