بوئینگ ۷۷۷ X-۹: بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان
سرانجام کمپانی بوئینگ تصاویری از هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۹ خود که بزودی وارد خدمت خواهد را منتشر کرد که اولین نمونه از هواپیماهای سری ۷۷۷ خواهد بود. اوایل ماه کنونی بود که تستهای استاتیک «تماماً اسمبل شده» در کارخانه بوئینگ در اورت، واشنگتن انجام شد.
وب سایت روزیاتو - حسین علی پناهی : سرانجام کمپانی بوئینگ تصاویری از هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۹ خود که بزودی وارد خدمت خواهد را منتشر کرد که اولین نمونه از هواپیماهای سری ۷۷۷ خواهد بود. اوایل ماه کنونی بود که تست های استاتیک «تماماً اسمبل شده» در کارخانه بوئینگ در اورت، واشنگتن انجام شد.
اگر چه این نسخه آزمایشی هیچگاه به آسمان ها نخواهد رفت اما نزدیک به یک سال آزمایش در روی زمین نیاز خواهد بود تا قدرت ساختاری و دقت طراحی این هواپیما مسجل شده و بتوان آن را وارد تولید انبوه کرد. نمونه آزمایشی هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ اگر چه ظاهراً کامل به نظر می رسد اما قسمت های مهمی مانند موتور و سیستم ناوبری و الکترونیکی آن جایگذاری نشده است.
وقتی که ساخت آن به طور کامل به اتمام برسد، هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ ایکس-۹ بلندترین طول بال، تقریباً ۷۲ متر، را در تاریخچه کمپانی بوئینگ خواهد داشت. بال های خاص این هواپیما به آن امکان خواهند داد که قدرت لیفت بیشتری داشته باشد که بسیار شبیه یک هواپیمای غول پیکر بدون موتور و شبه گلایدر است. این موضوع به هواپیمای مذکور امکان می دهد که ۱۲ درصد سوخت کمتری نسبت به ایرباس A۳۵۰ مصرف کند. در طی آزمایشات استاتیک اخیر، این نتایج با قرار دادن یک و نیم برابر مقدار بار تعیین شده برای هواپیما در آن صورت گرفته است.
هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ ایکس که بین ۳۵۰ تا ۴۲۰ مسافر را در خود جای خواهد داد در سال ۲۰۲۰ وارد سرویس شده و تست های پروازی آن نیز سال آینده میلادی آغاز خواهند شد. بر اساس ادعای کمپانی بوئینگ، هزینه عملیاتی این هواپیما در مقایسه با ایرباس A350-100 حدود ۱۰ درصد کمتر خواهد بود. این هواپیما می تواند مسافتی ۱۴٫۰۰۰ کیلومتری را طی کند که حد فاصل بین دوبی و پاناما سیتی خواهد بود. چندین خط هوایی از پیش برای خرید این هواپیمای غول پیکر و مدرن قرارداد امضا کرده اند که از آن جمله می توان به خطوط هوایی امارات، ال نیپون ایرویز و لوفتهانزا اشاره کرد.
خانواده جدید ایکس هواپیماهای مسافربری بوئینگ به نوعی یک انقلاب در زمینه مهندسی جت های مسافربری دو موتوره به شمار می آیند که می توانند مسیرهای طولانی هوایی را به خوبی هواپیماهای بزرگ تر، پرمصرف تر و چهار موتوره ای مانند بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس A۳۸۰ سوپرجامبو طی کنند. نسخه های اولیه بوئینگ ۷۷۷ بیش از دو دهه است که پرواز می کنند. با این وجود، تغییرات قابل توجهی مانند یک بال بلندتر کامپوزیتی و موتورهای GE۹X در نمونه های جدید اعمال شده است که آنان را از نسخه های پیشین متمایز می سازد.
ساخت نسخه دیگری از این هواپیمای مسافربری با نام بوئینگ ۷۷۷-۸ ایکس که توان پرواز بیشتری داشته اما ظرفیت کمتری دارد نیز در دست اقدام است.
نظر کاربران
راستی از بدنه کارت ملی چه خبر هنوز نمیتونیم تولید کنیم
پاسخ ها
تولید ک هیچ حتی ب خاطر اعتبار و آبروی بالای ایران در جهان اجازه واردات کارت هم نمیدن
تا هموطنای ما نخاله های بی خاصیتی مثل شما باشند باید پیشرفت رو فراموش کنیم
تنها جایی که تووو ایران هزینه نمیشه جاهای پژوهشی و تحقیقاتی و ازمایشگاهاست برای علم ارزشی قائل نیستیم نتیجه اش هم همینه