مقایسه کیا اسپورتیج پرفروش و رنو کولیوس ناکام!
با توجه به استقبال روزافزون از خودروهای شاسی بلند (جدا از نوع کاربردی که برای خریدار ایرانی ملاک نیست)، سراغ دو SUV از کلاس کوچک رفته ایم که یکی لقب پرفروش ترین و دیگری عنوان ناکام ترین را یدک می کشند.
با توجه به استقبال روزافزون از خودروهای شاسی بلند (جدا از نوع کاربردی که برای خریدار ایرانی ملاک نیست)، سراغ دو SUV از کلاس کوچک رفته ایم که یکی لقب پرفروش ترین و دیگری عنوان ناکام ترین را یدک می کشند.
کیا اسپورتیج جذاب و پرفروش در کنار رنو کولیوسی که این روزها مورد توجه نیست وب رای نجات خودش نگاه به توفیق نسل بعدی دارد. این دو خودرو از لحاظ فنی تا حد زیادی شبیه هم بوده و در بازار داخلی نیز با قیمت های نسبتا مشابهی خرید و فروش میشوند ولی اوضاع فروش آنها زمین تا آسمان با یکدیگر فرق دارد.
رنو کولیوس چیست؟
رنو کولیوس شاسی بلند عجیبی است! تکلیف مان را مشخص نمی کند. به طور قطع هیچ المان زیبایی در آن دیده نمی شود اما جالب است، زشتی خاصی هم ندارد. این خودرو با دو نوع موتور ۲ و ۲/۵ لیتری راهی بازارهای جهانی شده و گیربکس های قابل سفارش برای آن نیز شش سرعته دستی و اتوماتیک است اما با موتوری چهارسیلندر که ۲۴۸۸ سی سی حجم داشته و ۱۷۰ اسب بخار تولید می کند روانه بازار ایران شده است.
البته خوشبختانه کولیوس قادر است به کمک گیربکس پیشرفته CVT خود در مدت زمان ۹/۳ از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و تا ۱۸۱ کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد که برای یک SUV با این قد و قواره بد به نظر نمی رسد. این شاسی بلند برخلاف تصور نتوانست در بازار ایران موفق ظاهر شود و دلیل این موضوع را هم می توان در ظاهر نه چندان جذابش جستجو کرد؛ البته قیمت بالای آن هم در این استقبال کمرنگ بی تاثیر نبوده چرا که اکثر خودروهای فرانسوی در ایران قیمت های پایینی داشته اند و کولیوس هم با این سنت شکنی بازار خود را از دست داد.
بد نیست بدانید این خودرو در اوایل حضور در بازار در حدود ۶۸ میلیون تومان قیمت داشت اما در حال حاضر با قیمتی در حدود ۱۱۰ میلیون تومان البته در بازار آزاد خرید و فروش می شود و این در حالی است که شرکت با قیمتی در حدود ۸۰ میلیون تومان این خودرو را ثبت نام می کند.
البته ناگفته هم نماند که این روزها نمونه فیس لیفت شده این محصول هم با اتاقی جدید وارد بازار شده که تعدادشان زیاد نیست ولی برای جبران عقب ماندگی مدل قبلی می تواند موثر باشد؛ هر چند باید قیمتی به مراتب بالاتر را برای خریدش پرداخت.
کیا اسپورتیج چیست؟
خودروی جذابی که امضای طراحان موفق آئودی در جای جای آن به چشم می خورد. همین طراحی زیبا و جسورانه باعث شده تا اسپورتیج در بازار به راحتی تماتمی رقبایش را کنار زده ودر کنار هموطنش هیوندای ix۳۵ در بازار یکه تازی کند.
این SUV در نسل قبل خود با موتوری شش سیلندر ۲/۷ لیتری به دلیل کیفیت بالای سواری و امکانات رفاهی مناسب توانست سهم خوبی از فروش را برای خود کسب کند و هنوز هم نمونه های کار کرده آن در بازار با قیمت های بالایی خرید و فروش می شوند اما اسپورتیج در سوییج به نسل جدید خودبا موتوری ۲/۴ لیتری ۴ سیلندر عرضه می شود که با وجود حجم کمتر، نیروی بیشتری دارد و ۱۷۷ اسب بخار قدرت را برای یک رانندگی پرقدرت فراهم می کند.
ضمن اینکه تکنولوژی موتور ارتقا یافته و البته گیربکس CVT را هم نباید دست کم گرفت که موجب شده تا اسپورتیج هم در شتابگیری موفق باشد و هم مصرف سوخت کمتری را ارائه دهد. تا آنجا که قادر است این شاسی بلند ۱/۴ تنی در مدت زمان ۱۰/۵ ثانیه خود را از حالت ایستاده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و مصرف سوخت ترکیبی ۹/۲ لیتر را ثبت کند. به طور کلی این خودروی زیبا در بازار، طرفداران جوان بی شماری داشته و صد البته که به خاطر همین تقاضا قیمتش نیز رو به افزایش است.
بایدها و نبایدهای خرید اسپورتیج
اسپورتیج از آن دسته خودروهایی است که به اصطلاح امتحانش را پس داده است. این خودرو استهلاک پایینی داشته و میتوان آن را اقتصادی هم دانست. طراحی آن جذاب بوده و تفاوت های فاحشی با نسل قبل دارد. این در حالی است که تجهیزات زیادی هم چاشنی کار شده ودر کنار خدمات پس از فروش گسترده، فراوانی قطعات و بازار دست دوم مناسب شرایطی ایجاد شده تا اسپورتیج موفق ترین شاسی بلند این روزهای بازار کشور باشد.
البته نباید فراموش کرد به خاطر کابین نسبتا کوچک، فضای داخلی تا حدی برای سرنشینان درشت هیکل اذیت کننده خواهد بود و نوع طراحی شیشه عقب هم به گونه ای است که دید راننده را نسبت به عقب خودرو بسیار کم کرده است. قیمت بالای اسپورتیج هم نکته ای است که نمی توان به راحتی آن را نادیده گرفت هر چند که این قیمت گزاف هم از فروش بالای آن جلوگیری نکرده است.
بایدها و نبایدهای خرید کولیوس
محصولات رنو به خاطر فعالیت جدید و دوباره شان در بازار هنوز نمی توانند مثل سایر رقبا در زمینه خدمات پس از فروش حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند که کولیوس هم از این قاعده مستثنی نیست. البته نباید فراموش کرد که این SUV سواری نرم و البته امکانات مناسبی دارد و کابینش هم برای مسافت های طولانی جادار به نظر می رسد.
ضمن اینکه صندلی ها هم بسیار راحت طراحی شده اند ولی افراد قد بلند از نشستن در صندلی های عقب کمی ناراضی خواهند بود چرا که سقف در قسمت عقب پایین تر است و ارتفاع کمی دارد. مصرف سوخت و اشتهای کولیوس هم به لطف گیربکس پیشرفته CVT پایین بوده که از این نظر اقتصادی بوده و در سیکل ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۹/۳ لیتر بنزین مصرف دارد.
همچنین کولیوس امکانات نسبتا مناسبی را برای خریدارانش عرضه می کند. تجهیزاتی چون شش ایربگ، ترمز ABS، قفل مرکزی، سیستم باز و بسته شدن درها و روشن شدن صفحه بدون کلید (Keyless-Go)، تنظیم برقی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی و گرمکن صندلی راننده، صندلی های عقب با قابلیت تا شدن، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، یخ زدای شیشه جلو، چراغ زنون، سقف پاناروما، سیستم ثابت نگه داشتن اتوماتیک خودرو در شیب و کروز سرعت را در این SUV شاهدیم. با این حال قیمت بالای این خودرو به هیچ وجه توجیه ندارد و تمامی این معایب دست به دست هم داده اندتا این خودرو موفق نباشد.
بالاخره؟
رنو در مقایسه با اسپورتیج، تنها در زمینه امکانات می تواند یک سر و گردن بالاتر باشد اما جدای این مسئله برتری خاص دیگری را در کولیوس شاهد نیستیم و استقبال بازار هم همین نکته را نشان می دهد. اینجاست که ظاهر بسیار جذاب محصول کیا چیزی است که کفه ترازو را به سمت خود سنگین می کند به خصوص اینکه اسپورتیج در زمینه خدمات پس از فروش وبازار دست دوم نیز موفق تر عمل کرده است.
هر دو خودرو قیمت بالا و البته نزدیک به همی دارند و مسلما اگر قرار پرداخت چنین مبلغی باشد خودرویی که وضعیت فنی بهتر، طراحی جسورتر و گذشته موفق تری داشته باشد بازار را در دست خواهد گرفت. چیزی که این روزها از اسپورتیج شاهدیم.
رنو کولیوس
نقاط قوت: امکانات رفاهی زیاد، مصرف سوخت مناسب
نقاط ضعف: نسبت به رقیب زشت تر است، خدمات پس از فروش معمولی
قیمت: ۱۱۰ میلیون در بازار آزاد
کیا اسپورتیج
نقاط قوت: طراحی جسورانه و زیبا، بازار دست دوم و خدمات پس از فروش مناسب، استهلاک پایین
نقاط ضعف: کابین نسبتا کوچک، دید کم راننده، قیمت بالا
قیمت: ۱۲۰ میلیون در بازار آزاد
نظر کاربران
به نظر من این دو تا اصلا باهم قابل مقایسه نیستند . معلومه که اسپورتیج بهتره .
پاسخ ها
الان رنو کلوس اسپرتیجو تو جیبش میکنه!!!!!من هر دورو سوار شدم ولی رنو کلیوس رو خریدم!!!!
به نظر من کلیوس بهتر از اسپورتیجه
فقط کولیوس هم خیلی نرم تر هم سیستمش اروپایی
پیکان بهتره
خیلی زشته کولیس...مثله این میمونه که پراید وبا ماکسیما مقایسه کنی
پاسخ ها
اگه کولیوس زشته پس بقیه ماشینا رو باید تو سطل اشغال انداخت
اینا که خیلی قدیمین الان رنو کولیوس جدید با کلی آپشن بیشتر و موتور قوی تر و ظاهر بهتر اومده از نظر من رنو کولیوس بهتره
اینا که خیلی قدیمین الان رنو کولیوس جدید با کلی آپشن بیشتر و موتور قوی تر و ظاهر بهتر اومده از نظر من رنو کولیوس بهتره
با سلام دوستان این ماشین رنو کولیوس من خودم تازه خریدم خیلی عالی و اسپورتیجم داشتم ولی این رنو قابل مقایسه با اسپورتیج نیست اسوتیج اصلا راننده بر ماشین تسلط نداره من خودم رنوکولیوس ۱۷۰تارو پر کردم ولی با اسپورتیج فقط تونستم ۱۶۰ پر کنم انم ماشین از کنترل خارج شده بود هیچی نیست این اسپورتیج دوستان رنو کولیوس بخرید ضرر نمی کنید
مشکل اینجاست که مصرف کننده ایرانی برای کیفیت و ایمنی را انتخاب نمی کند و این اسباب بازی های کره ای را به برند اروپای ترجیح میدهد انتخاب بنده کولیوس است
عزیزان کولیوس از لحاظ کیفیت.فنی.ظاهری بهتره از اسپورتیج
داشی کلیوس خو ب بهتره من همه شاسی بلندارو داشتم بین این دوتا کلیوس باصرفه تره کلاسشم بالاتره
خدا وکیلی اسپورتیج را باید با کولیوس مقایسه کنید
کولیوس از نظر کیفیت و نرمی با هیج یک از شاسی بلند های موجود قابل مقایسه نیست
فقط رنو درسته یکم زشت تر از اسپورتیجه اما خیلی قوی ترو بهتره من 2 ساله دارم اصلن خراب مشده
فقط رنو درسته یکم زشت تر از اسپورتیجه اما خیلی قوی ترو بهتره من 2 ساله دارم اصلن خراب مشده
نگین خودرو خیلی شرکت بد قولیه. الان دوماهه که می خواهد سود مشارکت بده ولی امروز و فردا می کنه. به نظرم بهتره دیگه شماها گولشو نخورید.
با سلام من تازه یه کولیوس 2015 از نگین خودرو گرفتم خواستم بدونم میشه روش دوربین عقب وناویگیتور فابریک گذاشت