تویوتا فورچونر، در حسرت ورود به ایران
از جمله خودروهایی که پیرو قانون ممنوعیت «ورود خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی و یا بالاتر» از راهیابی به بازار کشورمان باز مانده، تویوتا فورچونر میباشد. خودرویی ذاتاً آفرود که اینک به لباسی سخت زیبا نیز آراسته شده است.
توضیح اینکه، چرا خودروهایی بهصرف چند سیسی حجم بیشتر پیشرانه، برچسب لوکس خورده و از ورود به بازار ایران باز ماندهاند برایمان معمایی ست سخت لاینحل. گو اینکه در دنیای امروز، نه همه بالای ۲۵۰۰ سیسیها، لوکس و اشرافیاند و نه کل زیر ۲۵۰۰ سیسیها ارزان و مردمی. شما خوانندگان عزیز بهتر آگاهید که امروزه استفاده از تکنولوژی توربوشارژر، از تعداد سیلندرها و حجم پیشرانههای خودروهای جدید به نحو چشمگیری کاسته و چه بسی شاهدیم که خودروی عظیمالجثهای همچون بام و سری ۷ نیز از پیشرانهای ۲ لیتری بهره میبرد. بهراستی در این میان کدامیک لوکسترند؟ فورچونر میان بها و یا سری ۷ گرانبها؟ البته در اینجا منظور از میان بها، در قیاس با استانداردهای جهانی میباشد نه بازار آشفته و بسته داخلی که قیمت هر خودروی وارداتی در آن دستکم دو یا سه برابر و یا حتی بالاتر از سرزمین اصلی آن است.
چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» نسل جدید این خودرو را مورد تست و ارزیابی خود قرار داد که آنچه در ذیل میآید برگردانی از آن متن است.
بیشک نمای خارجی فورچونر تغییر اساسی و بهبود گستردهای نسبت به نسل پیشین آن نموده است، ویژگیهایی همچون چراغهای LED جلو که با سیستم روشنایی در روز ترکیب شده و با کروم جلوپنجره نیز محاط شدهاند، در آن دیده میشوند. این خودرو تنها از لحاظ بصری نیست که بهبود یافته، بلکه در شاسی کاملاً جدید آن نقطهجوشهای بیشتری به کار رفته، که همین امر در جای خود، به استحکام و سختی آن افزوده است. ضمن اینکه، یک میله تثبیتکننده هم در عقب آن نصب شده است.
در زیر کاپوت خودروی فول آپشن مان، همان پیشرانه ۶ سیلندر و ۴ لیتری از نسل پیشین آن جای خوش نموده بود، پیشرانهای با توان ۲۳۵ اسب بخار. ولی در حال حاضر، این پیشرانه به یک گیربکس کاملاً جدید ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده بود. ضمن اینکه، خروجی پیشرانه به نحو چشمگیری بهبود یافته، هرچند که از میزان مصرف سوخت آن نیز به لحاظ تئوری اندکی کاسته شده است.
در دومین بخش از تست رانندگی، این فرصت به ما داده شد تا بلکه حرکت در مسیرهای آفرود را آغاز نماییم. درحالیکه مدل قبلی این خودرو، نسخهای قابل و توانمند در مسیرهای آفرود بود، پس جای شگفتی نیست که فورچونر جدید تپههای شنی را کوفته و اسباب سربلندیمان را فراهم نماید. با توجه به شرایط آب و هوایی، نتوانستیم ناظر تمامی پتانسیلهای موجود در این خودرو باشیم، ولی آنچه که واضح بود، این خودرو نسبتاً به آسانی و سهولت رانده و مدیریت میشد. ماسههای صحرا بر اثر بارش باران سفتوسخت شده بودند پس اگر قصدش را هم داشتیم، مجبور نبودیم که از فشار باد تایرها کاسته و یا توان زیادی را صرف غلبه بر تپههای شنی نماییم. نگهداری دنده در حالت "۴H" برای چیره شدن بر هر مانعی که با آن برخورد میکردیم کافی بود و تقریباً هیچ کسی در مسیری که ما در عصر آن روز پیمودیم، در تپههای شنی گیر نکرد.
پیشرانه ۴ لیتری
تعداد سیلندر: ۶ عدد
حجم موتور: ۳۹۵۶ سیسی
توان: ۲۳۵ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۸۳ نیوتنمتر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۹ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۱۲.۶ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
پیشرانه ۲.۷ لیتری
تعداد سیلندر: ۴ عدد
حجم موتور: ۲۶۹۴ سیسی
توان: ۱۶۴ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۴۹ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۱.۳ - ۱۲.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۰ - ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۱۲.۴ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: بازوهای جناغی دوبل، میله تثبیتکننده
سیستم فنربندی عقب: پنج عضوی (۵-LINK)، فنرهای مارپیچ، میله تثبیتکننده
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
نحوه انتقال نیرو به چرخهای خودرو: ۴×۴ PART TIME
طول/عرض/ارتفاع: ۴۷۹۵/۱۸۵۵/۱۸۳۵ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۵۰ میلیمتر
گنجایش محل بار: ۳۴۸ لیتر
ظرفیت مخزن بنزین: ۸۰ لیتر
وزن: ۱۷۵۶ الی ۱۸۴۵ کیلوگرم
اندازههای تایرهای جلو و عقب: ۲۶۵/۶۰ R ۱۸ (تیپ VXR) و ۲۶۵/۶۵ R ۱۷ (تیپ EXR و GXR)
۵ ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا
۷ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای و زانویی) - نسخههای سفارش امارات تنها از ۳ عدد کیسه هوا بهره میبرند
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کنترل پایداری (ESC)
سیستم ضد لغزش (TCS)
سیستم نوسان گیر یدککش (TSC)
سیستم کمکی حرکت از روی تپه (HILL START ASSIST)
سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (DOWNHILL ASSIST CONTROL)
قفل دیفرانسیل عقب (REAR DEFFERENTIAL LOCK)
سیستم ISO FIX برای صندلی کودک
و…
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
سیستم ورود بدون کلید هوشمند (KEYLESS ENTRY) + استارت دکمهای
سامانه تعویض دنده از پشت فرمان (PADDLE SHIFTER)
کروز کنترل و سوئیچ آن بر روی فرمان
تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغهای جلو
درب برقی عقب
استراحتگاه میانی دست در جلو
محفظه خنککننده عینک
صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ
روشنایی اتوماتیک چراغهای جلو به همراه سیستم همراهی راننده در نقاط تاریک
تنظیم اتوماتیک تراز چراغهای جلو
فرمان با پوشش چرمی + تریم چوبی
صندلیها با پوشش چرمی
کانالهای تهویه برای سرنشینان عقب
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
لولههای اگزوز کرومی
ریل سقفی
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP۳ و پورت USB و AUX و اتصالات بلوتوث
شیشه عقب بخارزدا
چراغهای LED عقب
شش عدد بلندگو
و…
قیمت
در امارات: ۱۰۵/۹۰۰ درهم (نسخه ۲.۷ لیتری، تیپ EXR) و ۱۲۷/۹۰۰ درهم (نسخه ۴ لیتری، تیپ GXR) و ۱۳۹/۹۰۰ درهم (نسخه ۴ لیتری، تیپ VXR)
محل ساخت نسخههای سفارش امارات: کشور تایلند
منابع دیگر:
WIKIPEDIA.ORG
TOYOTA.AE
YALLAHMOTOR.COM
و…
نظر کاربران
105/900 درهم برابر 100 میلیون تومن !!!!!!!!!!!!!