جدال شاسی بلند های های لوکس
روزبهروز بر محبوبیت و فروش کراس اوورها و SUVها در حال افزوده شدن است و این روند تا جایی پیش رفته که فروش این خودروها حتی از مدلهای سدان هم پیشی گرفته است.
همین امر موجب شد تا ما به مقایسه ۴ دستگاه از برترین SUVهای بزرگ لوکس حال حاضر بازار با سه ردیف صندلی و قیمتی در حدود ۷۰ هزار دلار بپردازیم.
از بین چهار شرکتکنندهٔ رقابت ما، X۵ بدون شک پرفروشترین آنهاست. نمونه مورد آزمون از نوع ۳۵i xDrive با ۳۰۰ اسب بخار قدرت است که قیمت آن از عدد معقول ۵۷,۱۹۵ دلار شروع میشود اما خودروی شرکتکننده در رقابت ما ۶۸,۲۷۰ دلار قیمت دارد.
آئودی تا سال ۲۰۰۶ خودروی SUV در سبد محصولات خود نداشت اما با معرفی Q۷ بهعنوان اولین SUV خود توانست به فروش مناسبی دستیافته و میزان فروش آن را با انجام بروز رسانیهایی تا سال ۲۰۱۵ بالا نگه دارد؛ اما سرانجام نسل دوم Q۷ معرفی شد و آنقدر جدید و پیشرفته شده که با مدل ۲۰۱۷ بفروش میرسد. قیمت آئودی از ۵۵,۷۵۰ دلار شروع میشود و با سفارش تجهیزات و امکانات بیشتر به ۷۲,۸۷۵ دلار میرسد.
نسل دوم ولوو XC۹۰ هم مانند آئودی Q۷ بهتازگی معرفیشده است. این خودرو بر روی پلت فرم جدیدی ساختهشده و تنها SUV این کلاس است که فقط با پیشرانه ۴ سیلندر عرضه میشود. البته ۴ سیلندر ۲ لیتری که با تجهیز به سوپرشارژر و توربوشارژر ۳۱۶ اسب بخار قدرت تولید میکند. نمونه مورد آزمون از نوع T۶ است که قیمت پایهای برابر با ۵۰,۷۹۵ دلار دارد درحالیکه قیمت خودروی حاضر در آزمون ۶۷,۰۵۵ دلار است.
در این رقابت مرسدس بنز GLE هم میتوانست حضورداشته باشد اما به دلیل اینکه فقط با دو ردیف صندلی عرضه میشود نتوانستیم آن را شرکت دهیم. اگرچه برادر بزرگتر GLE یعنی GLS مجهز به سه ردیف صندلی است اما به دلیل اینکه بزرگتر و گرانتر از خودروهای آزمون ماست از حضور در این رقابت بازماند. SUV های سه ردیفه دیگری چون آکورا MDX، اینفینیتی QX۶۰، لکسوس GX۴۶۰ و لینکلن MKT هم در بازار حضور دارند اما به دلیل قیمت پایین، از آزمایش ما کنار گذاشته شدند و رقابت را با ۴ شرکتکننده آغاز کردیم.
رتبه چهارم: بامو X5 35i xDrive
در زیر کاپوت X5 قلب 6 سیلندر خطی توربوشارژ میتپد که قدرت و مصرف سوخت مناسبی دارد بهگونهای که در شتاب صفرتا 96 کیلومتر پس از آئودی رتبه دوم را کسب میکند. وزن آن نیز با 2256 کیلوگرم سبکتر از آئودی و رنجروور آلومینیومی است.
X۵ دارای سه حالت رانندگی است که سواری آن در هر سه حالت ناامیدکننده است. فرمان آن نیز سبک و بیروح است که هرچند در حالت اسپرت کمی سفتتر میشود اما در هیچ حالتی دقت آن بهبود پیدا نمیکند. بدنه این SUV باواریایی بیش از سه رقیب دیگر در پیچها کج میشود و آزمون اسلالوم را نیز با کمترین سرعت طی کرد. هرچند نسل سوم X۵ در سال ۲۰۱۴ معرفیشده است اما از پیری زودرس رنج میبرد! چراکه ظاهر چندان جذابی نداشته و طراحی داخلی آن نیز کسلکننده است و بیشتر به یک SUV پنجاه هزار دلاری شبیه است تا ۷۰ هزار دلاری. صفحه آمپر، سامانه نمایشگر سربالا و صفحهنمایش لمسی آن فاقد وضوحی است که در آئودی و ولوو وجود دارد.
فضای صندلیهای ردیف سوم هم بهشدت تنگ بوده و بدترین رتبه را در بین اعضای گروه کسب میکند بهطوریکه فقط میتوان از آن در مسافتهای کوتاه استفاده کرد. البته پکیج M Sport برای X۵ قابل سفارش است که تا حد زیادی مشکلات آن را بهبود میبخشد اما با سفارش این بسته که ۴۴۵۰ دلار قیمت دارد، قیمت X۵ به بیش از ۷۰ هزار دلار میرسد که با این مبلغ گزینههای بسیار بهتری برای خرید وجود خواهد داشت.
در پایان میتوان گفت شاید بامو کلاس SUV های اسپرت یا SAV را ابداع کرده باشد اما دیگران در این کلاس پیشرفت بیشتری داشتهاند.
رتبه سوم: رنجروور اسپرت HSE
ردیف سوم صندلیها در رنجروور قابل سفارش هستند اما به نظر غیرقابل استفاده میآیند! چراکه کودکان نیز برای مسافتهای طولانی نمیتوانند در آنها بنشینند. تنها امتیاز ردیف سوم صندلیهای رنجروور اسپرت نسبت به بامو X۵ فضای بالای سر بیشتر آن است؛ اما از این نقص که بگذریم، رنجروور اسپرت چالاکتر از X۵ حس میشود، فرمان دقیقی داشته و حرکات خودرو کاملاً قابلکنترل است.
رنجروور باوجوداینکه از آلومینیوم ساختهشده است اما با ۲۳۵۰ کیلوگرم وزن سنگینترین عضو گروه محسوب میشود ولی پیشرانه وحشی سوپرشارژ V۶ آن بهخوبی از پس وزن خودرو برمیآید. طراحی داخلی آن بیش از آنکه اسپرت باشد ساده بوده و به نظر میرسد متعلق به ۵ سال پیش است بهطوریکه میتوان آن را کلاسیک خواند. صفحهنمایش لمسی آن نیز بااینکه قدیمی است اما کارکرد خوبی دارد درحالیکه مدل ۲۰۱۶ به سیستم سرگرمی جدیدی مجهز شده است؛ اما مشکل بزرگ رنجروور اسپرت قیمت بالای آن است؛ بنابراین اگر رنجروور میخواهد این مدل به فروش بالایی دست یابد باید کاهش قیمت زیادی برای آن در نظر گیرد، در طراحی داخلی آن تجدیدنظر کند و ردیف سوم صندلیها را بهصورت کاربردی طراحی کند. در غیر این صورت دو شرکتکننده بعدی انتخابهای بهتری خواهند بود درحالیکه به میزان قابلتوجهی ارزانتر نیز هستند.
سه سال پیش ولوو مدیر طراحی داخلی بنتلی آقای «Robin Page» را به استخدام خود درآورد که نتیجه این انتخاب هوشمندانه طراحی داخلی فوقالعاده XC90 است. این طراحی بهقدری عالی است که وقتی داخل آن مینشینیم دیگر خودروهای رقابت را فراموش میکنیم. چراکه در ولوو شاهدی طراحی داخلیای هستیم که فقط در خودروهایی با دو برابر قیمت آن قابلدسترسی است. کاربرد فراوان چرم نرم و باکیفیت در روکش صندلیها، رودری ها و دیگر جاهای خودرو موجب شده که داخل XC90 یادآور محصولات فراری باشد؛ اما در داخل ولوو بیشازحد پنهانکاری صورت گرفته است؛ یعنی بیشتر دکمهها و تجهیزات پنهانشدهاند که این امر موجب پیچیدگی آن گردیده است. XC90 از صندلیهای بزرگی برخوردار است که در جلو به گرمکن و سردکن مجهزند، بسیار نرم و راحت هستند و بدن را بهخوبی در برمیگیرند. صفحهنمایش بزرگ لمسی در وسط داشبورد نصبشده است که باکمی تمرین بهراحتی میتوان با آن کارکرد. ردیف دوم صندلیها از راحتی خوبی برخوردارند و حتی این راحتی در ردیف سوم هم وجود دارد به نحویکه بزرگسالان نیز میتوانند بهراحتی از ردیف سوم صندلیها استفاده کنند.
در این خودرو سیستم تعلیق بادی قابل سفارش است که در بدترین جادهها بهترین عملکرد را دارد. XC۹۰ حدود ۱۲۰ کیلوگرم سبکتر از X۵ و نزدیک به ۱۸۰ کیلوگرم وزن کمتری از Q۷ دارد. هرچند پیشرانه این SUV سوئدی که مجهز به هر دو سیستم پرخوران توربوشارژر و سوپرشارژر شده به فشردن پدال گاز واکنش بسیار خوبی نشان میدهد اما با شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر ۶ ثانیه کندترین عضو گروه محسوب میشود. صدای کارکرد پیشرانه بسیار کم است اما به نظر ما غرش پیشرانههای ۶ سیلندر بامو و آئودی بسیار گوشنوازتر از این سکوت است. مصرف سوخت این پیشرانه نیز با ۱۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتر هیچ تفاوتی با پیشرانههای ۶ سیلندر X۵ و Q۷ ندارد. در کل میتوان ولوو XC۹۰ را خصوصاً درزمینهٔ طراحی خارجی و داخلی یک اثر هنری دانست اما استفاده از موتور ۴ سیلندر در آن ایده مناسبی به نظر نمیرسد.
تا قبل از نشستن پشت آئودی Q7 همگی ولوو را برنده میدانستیم اما پس از راندن این غول 2304 کیلوگرمی فولاد و آلومینیوم نظرمان عوض شد. درواقع Q7 ترکیبی است از ساختار خوب و استحکام بالای رنجروور بامهارت ولوو. در حالت رانندگی «sportiest» ارتفاع سیستم تعلیق کاهش میابد و Q7 سواری مشابه سدان های آئودی را از خود نشان میدهد. سیستم سفارشی فرمان پذیری 4 چرخ (که بخشی از پکیج سفارشی 4000 دلاری است) چابکی شگفت آوردی را برای آن در هنگام رانندگی در شهر پدید میآورد. هرچند لاستیکهای پهن 285 بکار رفته در Q7 موجب شده فرمان آن دقت ولوو را نداشته باشد اما رانندگی با آن بسیار سرگرمکننده است.
نقطه قوت این آلمانی خوشتیپ پیشرانه V6 سوپرشارژ 333 اسب بخاری آن است؛ زیرا باوجوداینکه Q7 دومین عضو سنگین گروه است اما با تکیهبر این پیشرانه سریعترین شتاب صفرتا 96 کیلومتر را با 5.5 ثانیه بنام خود ثبت میکند.
تیم طراحی داخلی ولوو شاید بهتر از آئودی عمل کرده باشند اما بازهم طراحی داخلی آئودی در سطحی بالاتر از رنجروور و بامو قرار میگیرد. در داخل این خودرو کاربرد چرم و چوب را در کنار تکنولوژی مدرنی همچون نمایشگر لمسی MMI مشاهده میکنیم که ترکیب زیبا و جالبی است. در روبروی راننده سامانه نمایشگر سربالا به همراه دو نمایشگر TFT بزرگ قرارگرفتهاند که میتوان در آنها اطلاعات سفر، پارامترهای فنی پیشرانه و یا یک نقشه دقیق را برای نمایش انتخاب کرد. نقشه رهیاب درست در مقابل راننده قرار میگیرد و دقت فوقالعادهای در نمایش جزئیات دارد تا جایی که نقشه هیچیک از SUV های شرکتکننده در آزمون چنین سطحی از جزئیات را نمایش نمیدهد. هرچند راحتی و فضای صندلیهای ردیف سوم آئودی بهتر از رنجروور و بامو است اما همچنان بهخوبی ولوو نیست؛ اما Q۷ با لذت رانندگی بالا و قدرت مناسب پیشرانه توانست بر XC۹۰ غلبه کرده و پیروز رقابت شود.
آئودی Q۷ ۳.۰T |
ب ام و X۵ ۳۵i |
رنجروور اسپرت |
ولوو XC۹۰ T۶ |
|
قیمت پایه |
۵۵.۷۵۰ دلار |
۵۷.۱۹۵ دلار |
۶۵.۹۴۵ دلار |
۵۶.۳۹۵ دلار |
قیمت مورد آزمایش |
۷۲.۸۷۵ دلار |
۶۸.۲۷۰ دلار |
۸۷.۲۸۱ دلار |
۶۷.۰۵۵ دلار |
طول |
۵.۰۷ متر |
۴.۸۸ متر |
۴.۸۵ متر |
۴.۹۵ متر |
عرض |
۱.۹۶ متر |
۱.۹۳ متر |
۱.۹۸ متر |
۲.۰۰ متر |
ارتفاع |
۱.۷۴ متر |
۱.۷۶ متر |
۱.۷۸ متر |
۱.۷۷ متر |
فاصلهٔ بین دو محور |
۳.۰۰ متر |
۲.۹۳ متر |
۲.۹۲ متر |
۲.۹۵ متر |
پیشرانه |
۶ سیلندر V شکل |
۶ سیلندر خطی |
۶ سیلندر V شکل |
۴ سیلندر خطی |
حجم موتور |
۳ لیتر |
۳ لیتر |
۳ لیتر |
۲ لیتر |
قدرت |
۳۳۳ اسب بخار |
۳۰۰ اسب بخار |
۳۴۰ اسب بخار |
۳۱۶ اسب بخار |
گشتاور |
۴۴۰ نیوتن متر |
۴۰۷ نیوتن متر |
۴۵۰ نیوتن متر |
۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس |
۸ سرعته اتوماتیک |
۸ سرعته اتوماتیک |
۸ سرعته اتوماتیک |
۸ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفرتا ۹۶ |
۵.۵ ثانیه |
۵.۸ ثانیه |
۵.۹ ثانیه |
۶.۰ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر |
۱۴.۲ ثانیه |
۱۴.۵ ثانیه |
۱۴.۵ ثانیه |
۱۴.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت |
۲۰۶ کیلومتر در ساعت |
۲۰۴ کیلومتر در ساعت |
۲۰۹ کیلومتر در ساعت |
۲۱۲ کیلومتر در ساعت |
وزن خالص |
۲۳۰۴ کیلوگرم |
۲۲۵۶ کیلوگرم |
۲۳۵۱ کیلوگرم |
۲۱۳۵ کیلوگرم |
ظرفیت سوخت |
۸۵ لیتر |
۸۵ لیتر |
۱۰۵ لیتر |
۷۱ لیتر |
مصرف سوخت |
۱۳.۸۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۱۳.۸۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۱۵.۶۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۱۳.۸۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مجموع امتیازات |
۲۳۱ |
۱۹۰ |
۱۹۳ |
222 |
ارسال نظر