چری تیگو ۵، چینی اما با کیفیت!
همانطور که پیشازاین نیز، بارها گفته شد، سازندگان چینی چند سالی است که وارد مرحله «تولید کیفی» شدهاند و این مسئله هم ناشی از فشار رقابت شدیدی است که از ناحیه رقبای خارجی و داخلی بر آنها وارد میشود.
در این میان، شرکت چری، بهعنوان بزرگترین صادرکننده خودروهای چینی با سرعت بیشتری وارد این عرصه شده تا بلکه از دیگر همقطاران وطنی خود عقب نماند. از همین روست که مدلهای بهینهتری همچون تیگو ۵ و آریزو و… روانه بازارهای جهانی نموده است که اگر نیک بنگریم نسبت به اسلاف خود از کیفیت بهتری برخوردارند و در جای خود، خودروهای جدیتر و واقعیتری هستند و خوشبختانه همانند برخی تولیدات قدیمی این شرکت، شبیه خودروهای اسباببازی و یا کارتونی! نیستند.
چند صباحی هست که کراساوور محبوب این شرکت به نام TIGGO ۵ وارد بازار کشورمان شده و توسط شرکت مدیران خودرو هم به فروش میرسد. این خودرو برای نخستین بار، در ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی، به بازار چین معرفی شد و تنها در عرض یک سال توانست موفقیت بسیاری را از آن سازنده خود نماید.
طبق روال متداول در میان سازندگان چینی، خودروی مذکور طی مدت زمان کوتاهی پس از تولید، یعنی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی، دستخوش عمل فیسلیفت شد و چراغهای جلو، عقب، جلوپنجره و سپرهای آن متحول و داخل کابین آن هم تحت بهسازی و نوسازی مجدد قرار گرفت که این موارد در کنار یکدیگر، نمای زیباتری را برای این خودرو تدارک دیدهاند.
ضمن اینکه، یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با توانی معادل ۱۵۲ اسب بخار، برای نسخه دستی این خودرو قابل دسترس است تا بلکه سرعت و شتاب بیشتری را برای آن فراهم آورد. البته کماکان نسخههای اولیه و پیش از فیسلیفت این خودرو در کشورمان به فروش میرسند که امیدواریم که هر چه زودتر مدلهای فیسلیفت شده آن وارد بازار شوند.
در سال ۲۰۱۵ میلادی، تعداد ۶۷/۹۸۴ دستگاه چری تیگو ۵ در بازار چین به فروش رسیده است که جایگاه سیام را در میان یکصد شاسیبلند پرفروش آن کشور، نصیب آن نمود.چندی پیش سایت «AUTOMIDDLEEAST» نسخهای از این خودرو را مورد بررسی قرار داد که در اینجا برگردان متنش را تقدیم شما عزیزان میکنم.
کل امتیاز این خودرو: 4 از 5
چری تیگو یک شاسیبلند کوچک است که در برابر خودروهایی همچون کیا اسپورتیج و میتسوبیشی ASX قد علم کرده است. این در حالی است که با نگاهی به جادههای امارات درمییابیم که این خودرو بهاندازه رقبایش محبوب نیست ولی درعینحال، نباید این کراساوور چینی را نادیده گرفت و یا به آن بیتوجه ماند.
با ترکیبی از خطوط تازه و پرطراوت، اجزای کرومی و منحنیهای نرمی که در طول بدنه این خودرو بهکاررفته، چری تیگو ۲۰۱۶ جلوهای زیبا از برند خود به نمایش میگذارد که البته این امر در جای خود، مایه شگفتی نیست زیرا که طرح آن، از زیردست طراحان پورشه و مرسدس بنز بیرون آمده است، طراحانی با نامهای کلاوس بادن هاوس (KLAUS BADENHAUSEN)، جیمز برین هوپ (JAMES BRAIN HOPE) و هاکان ساراکوقلو (HAKAN SARACOGLU).
توضیح: کلاوس بادن هاوس، رئیس سابق بخش طراحی و مهندسی کمپانی مرسدس بنز بوده است. جیمز برین هوپ هم طراح ارشد سابق شرکتهای اوپل و فورد و دایملر - کرایسلر و در نهایت هاکان ساراکوقلو هم طراح سابق پورشه و مسئولیت پروژههای کیمن، باکستر،۹۱۱ و ۹۱۸ اسپایدر را عهدهدار بوده است.
طراحی سحرآمیز به داخل کابین این خودرو هم راه یافته است، کابین دو رنگ آن تریمی از مشکی پیانو را در خود جای داده، همراه با پوششهای چرمی نرم، سوراخدار و برقی از فلز کروم. ضمن اینکه، شرکت چری برای آنکه وجه اسپرتی را برای این کابین فراهم آورد از دوخت قرمز رنگ در فرمان، دستهدنده و صندلی و استراحتگاههای دست بهره برده است. مهمتر از همه، کیفیت کاربری این تجهیزات است، مسئلهای که نیاز به تحسین دارد.
از لحاظ تکنیکی، بخش جلو کابین تیگو به یک سامانه اطلاعات - سرگرمی با کیفیت بالا، اتصالات بلوتوث، سامانه ورود بدون کلید و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز است. چنانچه مبالغ بیشتری را از جیبهایتان خارج نمایید، میتوانید از سیستم START/STOP که ذخیره سوخت خودرویتان را حفظ میکند و نیز یک تنظیم 8 جهتی الکتریکی برای صندلی راننده بهرهمند شوید.
این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری نیرو میگیرد که قادر است توانی معادل ۱۳۹ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۸۲ نیوتنمتر را تولید نماید. این نیرو بهطور مستقیم از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلوی این خودرو انتقال مییابد و میتواند سرعتی معادل ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت را برای آن به ارمغان آورد.
چری تیگو ۲۰۱۶، تمامی قضاوت و پیشداوریهای ما را در مورد خودروهای چینی به چالش میکشد و درعینحال، شیوه قبلی خود را هم درزمینهٔ «کیفیت» پشت سر نهاده است. قیمت هدفی که برای آن تعیین شده کمتر از همتایانش است، در حالی که تجهیزات بیشتری را نسبت به آنها ارائه میدهد. ارزشش را دارد که وقت صرف نموده و نگاهی به این شاسیبلند کوچک بیاندازید.
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
در ازای مبلغ پرداختی، خرید این خودرو معاملهای خوب و عالی محسوب میشود.
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
تصوراتی که مردم درباره خودروهای چینی دارند.
نوع موتور: SQR۴۸۴F
حجم موتور: ۱۹۷۱ سیسی
ضریب تراکم: ۱۰.۱
توان: ۱۳۹ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۸۲ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ - ۴۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت (گیربکس CVT) و ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت (گیربکس ۵ سرعته دستی)
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مکفرسون
سیستم تعلیق عقب: مستقل، چند اتصالی (MULTI LINK)
نوع کالیپرهای ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپرهای ترمز عقب: دیسکی ساده
مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۹۶ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت (گیربکس CVT) و ۸.۵ لیتر (گیربکس دستی)
نوع گیربکس: CVT (۷ سرعته تیپ ترونیک) - ۵ سرعته دستی
توضیح: تیپهای LUXURY و EXCELLENT سفارش ایران با گیربکس CVT عرضه میشوند و تیپ COMFORTABLE هم با هر دو نوع گیربکس دستی و CVT.
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۰۶/۱۸۴۱/۱۷۴۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۶۱۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۵۳۷ کیلوگرم (گیربکس CVT) - ۱۴۹۵ کیلوگرم (گیربکس دستی)
حداقل شعاع گردش: ۵.۵ متر
گنجایش محل بار: ۳۷۰ لیتر
ظرفیت باک: ۵۵ لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۲۵/۶۵ R ۱۷
۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین
۴ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو جانبی)- تیپ EXCELLENT این خودرو تنها از دو کیسه هوا بهره میبرد.
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کنترل پایداری (ESP) - فقط در تیپ LUXURY عرضه میشود.
سیستم ضد لغزش (ASR) - فقط در تیپ LUXURY عرضه میشود.
سیستم ترمز اضطراری (EBA) - فقط در تیپ LUXURY عرضه میشود.
سیستم کنترل مستقیم گشتاور موتور (DTC) - فقط در تیپ LUXURY عرضه میشود.
سیستم کمکی حرکت از روی سراشیبی (HHC) - فقط در تیپ LUXURY عرضه میشود.
کمربندهای ایمنی سهنقطهای برای سرنشینان جلو و عقب
و…
تجهیزات (تیپ LUXURY و EXCELLENT سفارش ایران)
برخلاف تجهیزات ایمنی، درزمینهٔ تجهیزات رفاهی بین دو تیپ LUXURY و EXCELLENT سفارش ایران این خودرو تفاوتی وجود ندارد.
غربیلک فرمان با پوشش چرمی
سیستم ورود بدون کلید هوشمند + استارت
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و نمایشگر درجه دمای محیط (قابلیت تنظیم جداگانه برای هر دریچه)
سیستم تثبیتکننده سرعت (کروز کنترل)
سانروف برقی
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان + DVD و پورت USB و AUX
صفحه نمایشگر لمسی به سایز ۷ اینچ
سنسور پارک عقب
دوربین دید عقب
صندلیهای برقی
تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت
پوشش چرمی صندلیها
سیستم نمایش اطلاعات خودرو (مسافت، مصرف سوخت و…)
چراغهای روشنایی در روز
چراغهای جلو و عقب از جنس LED
سیستم ضد سرقت الکترونیکی (IMMOBLIZER)
استراحتگاه دست در کنسول جلو و عقب و نگهدارنده فنجان
و…
در ایران: ۹۳.۷ میلیون تومان (تیپ EXCELLENT) و ۸۸.۷ میلیون تومان (تیپ LUXURY)
در امارات: ۵۹,۹۰۰ الی ۶۴,۹۰۰ درهم (حدود ۵۶.۲ الی ۶۰.۹ میلیون تومان)
نظر کاربران
سلام
من چند روزی است که مدل اکسلنت اون رو تحویل گرفتم. در اولین نگاه متوجه کیفیت و برتری اون نسبت به سایر همرده هاش میشید. سواری بسیار نرم و راحت، صدایی بسیار کم موتور که آرامش ایجاد می کنه، چیدمان داشبورد، صندلی های راحت، فضای عالی کابین و..... قابل توجه است. تنها چیزی که ممکنه از نظر بعضی که شتاب اولیه زیاد رو دوست دارن، زیاد جالب نباشه، شتاب اولیه نسبتا کم خودرو هست. که البته باید عرض کنم از نظر بنده و بسیاری که کیفیت رو انتخاب می کنن مسئله مهمی نیست و شتاب معقولی داره. در مجموع با سوار شدن این خودرو ذهنیت من نسبت به خودرو چینی تغییر کرد. اطمینان دارم کسانی که از بی کیفیتی ماشین های چینی می گن، وقتی سوار این ماشین بشن متوجه خواهند شد که صنعت خودرو جین به سرعت از نظر کیفی در حال پیشرفته