طراحان ایرانی خودرو که شهرت جهانی دارند
آنچه که ظاهرا از دید خودروسازان ایرانی مغفول مانده، توجه به شرکت ها و متخصصان ایرانی است که در بهترین و مشهورترین شرکت های خودروسازی جهان، مشغول فعالیت هستند .
اما در این میان، آنچه که ظاهرا مغفول مانده است، توجه به شرکت ها و متخصصان ایرانی است که در بهترین و مشهورترین شرکت های خودروسازی جهان، مشغول فعالیت هستند یا اینکه، خود اقدام به تاسیس شرکت و مدیریت آن کرده اند که موجب کسب شهرت و ثروت فراوان برای آنها شده است.
به همین خاطر، با معرفی برخی از مشهورترین و مهمترین افراد حقیقی و حقوقی ایرانی که در دنیا شناخته شده اند، به مدیران اجرایی و کارخانجات کشورمان برای وابسته نبودن به کمپانی های غربی که هر روز به یک بهانه، کشورمان را تحریم یا ترک می کنند، کمک خواهیم کرد.
«منصوری»؛ رتبه اول تیونینگ و لوکس سازی خودرو در جهان
کوروش منصوری یک ایرانی متولد چالوس که صاحب شرکت مشهور «سوییسی - آلمانی» تیونینگ خودرو است که قریب ۲۷ سال است در این حوزه مشغول فعالیت است. این شرکت که در سال های نخست، در زمینه ارائه خدمات مهندسی و تامین قطعات مختلف خودرو، برای شرکتهای مطرح تیونیگ فعالیت میٰ کرد، در اواسط دهه ۱۹۹۰ با هدف توسعه فعالیت هایش، تمرکز خود را بر تیونینگ و توسعه مدل های خاصی از خودروهای شرکتهای رولز-رویس، بنتلی، استون مارتین، پورشه، بنز و فراری معطوف کرد.
شرکت منصوری در سال ۲۰۰۱، نخستین کارخانه تولیدی خود را راه اندازی کرد که در پی آن بطور مستقل، اقدام به تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز تیونینگ خودروهای سفارشی خود می کرد. این شرکت هم اکنون دارای ۲ کارخانه تولیدی در کشورهای آلمان و سوئیس است.
هم اکنون بخش قابل توجهی از ورزشکاران، هنرمندان و افراد ثروتمند جهان، مشتری های دائمی محصولات شرکت منصوری هستند و حتی برخی از تکنولوژی ها و دستگاههای موجود در این شرکت، فقط در معدود کارخانجات خاص جهان مثل کمپانی رویزرویس، قابل مشاهده است.
كورش منصوری در شركتش كه امروزه تبدیل به یك امپراتوری شده، تكنولوژی و دستگاه ساخت فیبركربن كه در دنیا شاید چند كمپانی بزرگ و معدود خودروسازی و هوافضا داشته باشند، دارد و به دلیل دارابودن سالن رنگ مدرن، مدل های «رولزرويس فانتوم» را برای كمپانی رولزرویس رنگ می كند، همچنین تكنولوژی و توانمندی طراحی و تولید پلت فرم مستقل را داراست و اکنون، كمپانی منصوری را نه تیونر بلكه امروزه می توان یك face lift كننده قهار و تولیدكننده خودرو لقب داد و این یعنی رسیدن از مرحله تیونینگ به تولید پلت فرم.
«رضوانی»؛ صاحب هیولایی که چشم ها را خیره کرد
فردیس رضوانی یک جوان 40 ساله ایرانی است که فعالیت حرفه ای خود را با طراحی و تولید خودروهایی مانند Vencer Sarthe آغاز کرد. او فرزند یک خلبان جنگنده ایرانی است و همین عامل علاقه او نسبت به طراحی هواپیما و خودروهای عجیب شده است.
رویای او برای ساخت ابرخودروهای خاص با عملکرد متفاوت در نهایت منجر به بنیانگذاری شرکت خودروسازی و طراحی خودروی رضوانی شد که در زمینه تولید خودروهای سوپر اسپرت خاص و گرانقیمت فعالیت می کند.
اگرچه شرکت رضوانی به نسبت برخی کمپانی های مشهور، یک شرکت تازه کار محسوب می شود ولی این به بدان معنی نیست که ناشناخته مانده است و خبر رونمایی از طراحی مشهور خودروی این شرکت به نام "هیولا" در صفحه اول یاهو منتشر شد و بسیاری از نشریات تخصصی اتومبیل، مطلب مربوط به این شرکت را پوشش می دهند.
وی گفته است که قبلا چند بار بنا داشته برای حضور در ایران برنامه ریزی کند ولی تا امروز فرصت آن پیش نیامده است ولی اگر فرد یا سازمان دولتی کمک کند که بتواند این کار را بکند، خیلی خوشحال میشود.
هرمیداس اتابکی؛ مغز متفکر لامبورگینی و رنو
هرمیداس اتابکی یکی از برجسته ترین طراحان ایرانی خودرو است که در پاریس، کارگاهی بزرگ برای این کار در اختیار دارد. اتابکی چند باری هم به ایران سفر کرده تا بتواند به خواسته خود برای طراحی خودرویی متناسب با خصوصیات فرهنگی ایران جامعه عمل بپوشاند.
او حتی گفته است که با ایران خودرو هم مذاکره کرده اما تا کنون به نتیجه ای نرسیده است و همچنان در کارگاه خود در پاریس کار می کند.
هرمیداس که با برندهای مختلف اروپایی کار کرده، علاوه بر همکاری با شرکت رنو، بر روی لامبورگینی هم کار کرده است.
امید بادل؛ طراح جدید BMW
امیل بادل یکی از طراحان ایرانی است که تا مقطع پیش دانشگاهی در شیراز تحصیل کرده است و سپس برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد. او از بچگی علاقه بسیار زیادی به طراحی خودرو داشت و به صورت خود آموز نرم افزارهای زیادی را در این مورد فراگرفته است.
محمد غزل؛ از کامیون تا خودروی متفاوت ایرانی
"محمد غزل" طراح ایرانی که با خودروی حشره ای نام خود را مشهور کرد، یک طرح اتوبوس نیز در کارتابل خود دارد که به اتوبوس الکتریکی شهرت دارد. این اتوبوس یکی از طرح هایی است که به گفته مسئولان گوگل، آینده درخشانی در مقابل خود دارد.
اتوبوس الکتریکی طرحی است که به گفته "غزل" از روی حشرات برداشت شده است. این خودرو پایه ای اسپرت دارد و بر روی 8 چرخ جدا از هم حرکت می کند.
نیروی محرکه از طریق یک موتور الکتریکی قوی تامین می شود همچنین سلول های خورشیدی نیز در سقف این خودرو تعبیه شده است که می توانند به قدرت آن کمک کنند. درب های این اتوبوس در هر دوطرف بدنه قرار دارد و به صورت بال های پروانه باز می شوند. این طرح همچنان در دست بررسی است و سال تولید آن به بعد از ۲۰۲۰ ذکر شده است.
نظر کاربران
بهشون افتخار میکنم
دو نفر اول که اصلا طراح نیستن و براشون طراحی میکنن، هرمیداس هم سالهاست از دنیای روز طراحی فاصله گرفته ، دو تا آخری هم در سطحی دانشجویی کار کردن که توو دنیا صدها نفر جلوی خودشون دارن. فقط یه اسم رو با اطمینان میشه نام برد اونم نادر فقیه زاده طراح ارشد بی ام و