مقایسه اوپل آسترا و کیا اپتیما
حضور اوپل در ایران، با خاطرات خوش خودروهای دهه نودی همراه بود. اما پس از آن غیبت اپل در کشور ۲۰ سال به طول انجامید، تا اینکه به تازگی پای این برند آلمانی محبوب به کشور باز شود.
اوپل آسترا
حضور اوپل در ایران، با خاطرات خوش خودروهای دهه نودی همراه بود. اما پس از آن غیبت اوپل در کشور ۲۰ سال به طول انجامید، تا اینکه به تازگی پای این برند آلمانی محبوب به کشور باز شود.
آسترا در دو نوع سدان و هاچ بک و با دو پیشرانه ۱.۴ لیتری و ۱.۶ لیتری وارد کشور شده است. در واقع این مدل چهارمین نسل از آسترا محسوب می شود که برای نخستین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ رونمایی شد و در سال ۲۰۱۲ دستخوش تغییراتی شد تا به روزتر باشد. همچنین نمونه سدان نسل چهارم آسترا در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. آسترا از نظر ظاهری شباهت زیادی با مدل اینسیگینا دارد و اگر به طراحی اروپایی اش دقت کنید، به خوبی ماهیت جا افتاده و با کلاس آلمانی اش را درک خواهید کرد.
در واقع طراحی آسترا زرق و برق کره ای های تازه به دوران رسیده را ندارد و طراحی بی نقصش تا سال های سال ماندگاری و جذابیتش را حفظ خواهد کرد. نمای ظاهری مدل سدان با توجه به مواردی نظیر رینگ های ۱۸ اینچی و سانروف از مدل هاچ بک جذاب تر است. خطوط روی صندوق عقب و فرم چراغ های عقب بسیار چشمنواز و دوست داشتنی هستند و استفاده به جا از قطعات کرومی در بدنه، چشم را خسته نمی کند.
در دکوراتیو داخل کابین نیز همان پرستیژ نمای ظاهری به چشم می خورد. صندلی ها از چرم مصنوعی پوشانده شده اند و طرحی منحصر به فرد و زیبا دارند. پوشش چرمی غربیلک فرمان و دسته دنده نیز ازکیفیت مناسبی برخوردار است. نکته عجیب در کابین آسترا، نبود تنظیمات برقی برای صندلی های جلو در مدل های پایه است، که برای یک سدان ۱۷۰ میلیون تومانی مورد قابل قبولی نیست. البته صندلی جلو و فرمان به گرمکن مجهز شده اند و راحتی صندلی های جلو تا حدودی این کمبود را جبران می کند.
چیدمان داخل کابین همچون اکثر خودروهای آلمانی، کاملا منظم و حساب شده است و برای پیدا کردن هر دکمه یا ابزارک، می دانید که باید کجا سراغ آن را بگیرید. به طور مثال تمام دکمه ها و شستی ها در یک پنل روی قسمت میانی کنسول جلو جمع شده اند که در نگاه اول باعث تعجب سرنشین می شوند. یک نمایشگر ۷ اینچی با کیفیت قابل قبول نیز در قسمت بالای کنسول جلو قرار گرفته است.
همچنین صفحه کیلومتر شمار در عین سادگی طراحی چشمنوازی دارد و در حالت های مختلف رانندگی تغییر رنگ میدهد. به لطف طراحی منطقی، دید به اطراف مناسب است و آیینه ها به خوبی فضای عقب را پوشش می دهند. با این حال وجود سنسورهای فاصله سنج در جلو و عقب (سنسور جلو فقط در مدل سدان) کمک شایانی به پارک کردن این سدان جمع و جور میکنند.
همان طور که اشاره شد، آسترا با دو نوع پیشرانه ۱.۴ لیتری و ۱.۶ لیتری در ایران عرضه می شود. پیشرانه ۱.۶ لیتری به عنوان قوی ترین پیشرانه قابل انتخاب برای آسترا در ایران، قادر است ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید کند. البته در این میان سیستم مدیریت مصرف سوخت ECO، نقش مهمی در مصرف پایین آسترا بازی می کند. حالت های رانندگی در قالب دو برنامه SPORT و TOUR تنظیم می شوند.
در حالت اسپرت حساسیت پدال گاز بیشتر می شود و علاوه بر سفت شدن فنرها و سنگین شدن فرمان، دنده ها در دور بالاتر تعویض می شوند و رنگ صفحه کیلومتر شمار به قرمز تغییر پیدا می کند. در حالت TOUR نیز تمام پارامترها در جهت راحتی و آرامش در سواری تغییر پیدا می کنند و رنگ صفحه کیلومتر شمار به نشانه صلح، سفید می شود! اکسل عقب از نوع اتصالات موازی وات است و سواری نرم و کم تکانی را برای آسترا به ارمغان آورده است.
رقبای داخلی و خارجی
Renault Fluence
Suzuki Kizashi
Kia Optima
پیشنهاد نهایی
آسترا آمده تا خاطرات خوش اوپل های دهه نودی را زنده کند. کیفیت خوبی دارد و طراحی منحصر به فردش سلیقه های خاص را به سوی خود جذب می کند. پیشرانه اش هم به قدر کافی قدرت تولید می کند اما باید دید قیمتش تا چه حد رقابتی است.
کیا اپـتیما
نسل قبلی کیا اپتیما در ایران، علیرغم مشخصات خوبش، با اقبال چشمگیری روبهرو نشد، شاید مهمترین دلیل این امر وجود رقیب سرسختی به نام هیوندای سوناتا بود، که به خوبی در دل خریداران ایرانی جا باز کرد. اما نسل جدید کیا اپتیما، که در واقع نسل سوم این سدان متوسط محسوب میشود، در مدت حضورش در بازار خودروی کشور، خوش درخشیده و بدون اغراق میتوان گفت، تعداد طرفدارانش دست کمیاز تعداد طرفداران سوناتا ندارد.
اپتیما جدید در بازار اروپا،کانادا و اندونزی با نام Magnetis و در کره جنوبی با نام K۵ شناخته میشود. طراحی این خودرو کار طراح معروف کیا، پیتر شرایر است، که نسبت به قبل به کلی دگرگون شده و از سبک جدید کیا در طراحی پیروی میکند. مدتی است که نمونه فیس لیفت شده اپتیما وارد کشور شده است.
چراغهای جلو و عقب از تکنولوژی LED بهره میبرند که در مدل جدید فرم چراغهای عقب عوض شده و میتوان گفت شبیه مازراتی کواتروپورته ۲۰۱۴ شده است! همچنین تغییراتی نیز در قسمت مه شکنهای سپر جلو حاصل شده. ارتفاع کوتاه،عرض زیاد،جلو پنجره معروف کیا،سقف شیشهای و طراحی زیبای رینگها و مخصوصا طراحی زیبای غربیلک فرمان، از اپتیما جدید یک خودروی مدرن ساخته اند، به طوری که مخالفان سرسخت خودروهای کرهای هم آن را تحسین میکنند.
از ویژگیهای مثبت کابین اپتیما، میتوان به ارگونومیبالای کابین اشاره کرد. در نگاه اول کنسول جلو شلوغ و گیج کننده به نظر میرسد، ولی ترتیب قرار گیری دکمهها و ابزارکها و همچنین کنسول مرکزی متمایل به سمت راننده، کار کردن با آنها را راحت ساخته اند.
اپتیما در چهار تیپ مختلف عرضه میشود، که نمونههای فول آپشن از امکاناتی همچون صندلیهای برقی مجهز به گرمکن و حافظه،شیشه UV جلو با قابلیت فیلتر اشعههای مضر، سیستم صوتی اینفینیتی، سقف پانوراما و چندین آپشن دیگر بهره میبرند که تنوع آپشنها در این خودرو، چیزی از سدانهای گران قیمت تر کم ندارد. خودروهای اتوماتیک قابلیت عقب نرفتن در سربالاییها یا به اصطلاح نیم کلاچ خودکار را دارند، اما وجود سیستم Auto Hold در اپتیما جدید، در سرازیریها هم خودرو را نگه داشته و از حرکت به جلو بدون فشار دادن پدال گاز جلوگیری میکند.
اپتیما از یک پیشرانه ۴سیلندر ۴/۲لیتری با قدرت ۱۸۰ اسب بخار بهره میبرد. شتاب گیری ۱۰ ثانیهای برای این سدان ۵/۱تنی نسبتا قابل قبول است، ولی سنگینی اتاق نسبت به موتور، در شتاب گیریها و مانورهای ناگهانی کاملا قابل لمس است. همچنین سواری نسبتا خشک اپتیما لمس یک رانندگی اسپرت را به راننده میدهد. ولی از نظر راحتی فضای سرنشینان و فضای بار مشکلی با اپتیما احساس نمیشود.
رقبای داخلی و خارجی
Honda Accord
Nissan Teana
Hyundai Sonata LF
پیشنهاد نهایی
اگر برای خرید یک سدان متوسط، میان سوناتا و اپتیما شک دارید و جوان هستید و ظاهر هیجان انگیز و اسپرت را میپسندید، همچنین از سواری خشک و اسپرت لذت میبرید، اپتیما را انتخاب کنید، در غیر این صورت سوناتا گزینه نرمتر و مناسبتری است.
ارسال نظر