سلاطین خلیج فارس (۲)
هیچ کس نمی تواند اهمیت خلیج پارس را زیر سوال ببرد. چرا که خلیج پارس قلب صادرات نفت جهان است و اقتصاد کشورهای زیادی به امنیت آن وابسته است. هرگونه مناقشه در منطقه ممکن است صنعت نفت را تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش قیمت
نریان های دریا (ُSea Stallions)
با توجه به تحریم های ایالات متحده ناوگان کوچک ۶ فروندی RH-۵۳D ها بیشتر از سایر بالگردهای ارتش ایران تحت تاثیر کمبود قطعات یدکی قرار گرفته اند. یک واسطه ی سنگاپوری دسته های قطعات یدکی را از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ برای ایران تامین کرد که به کامل شدن اورهال یک RH-۵۳D به شماره سریال ۲۷۰۴-۹ (BuNo ۱۶۰۱۰۲) در فوریه ی ۲۰۰۹ توسط IHSRC ، بعد از دو سال و نیم کار ، کمک کرد. این بالگرد از سال ۱۹۹۱ زمین گیر شده بود. این بالگرد در مارس ۲۰۰۹ به نیروی دریایی تحویل داده شد و در رژه ی روز ارتش در اوریل همان سال شرکت کرد. در آگوست ۲۰۰۹ ، دو فروند دیگر RH-۵۳D برای اورهال از بوشهر به تهران اعزام شدند ، در حالی که یکی دیگر از استالیون ها به شماره سریال ۲۷۰۲-۹ (BuNo ۱۶۰۱۰۰) هم در تهران درحال اورهال بود.
استالیون ۲۷۰۴-۹ در رزمایش ولایت ۹۰ در دسامبر ۲۰۱۱ با حمل کردن تکاوران دریایی از پایگاه جاسک شرکت کرد. در طول تابستان ۲۰۱۲ ، اورهال ۲۷۰۲-۹ توسط IHSRC کامل شد و این بالگرد به منطقه ی چهارم دریایی در دریای کاسپین تحویل داده شد. با آماده شدن دو فروند دیگر از استالیون ها در مارس ۲۰۱۴ پس از اورهال توسط IHSRC ناوگان آن ها افزایش ظرفیت خواهد داشت. همچین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برنامه ای برای به خدمت بازگرداندن یک فروند استالیون سابق نیروی دریایی ایالات متحده به خدمت را در سال جاری در دستور کار دارد. این بالگرد در عملیات پنجه ی عقاب که سرنوشت شومی داشت شرکت کرده بود و در دهه ی ۸۰ به جهت استفاده از قطعات یدکی برای سرپا نگه داشتن سایرین آن را دمونتاژ کرده بودند و پس از آن در پایگاه بالگردی بندرعباس انبار شده بود.
سلاطین خلیج فارس
در طول چند سال اخیر ، تعداد ASH-۳D های عملیاتی در مقایسه با ناوگان دهه ی ۹۰ دو برابر شده است. در کنار آماده به خدمت نگه داشتن و نوسازی ناوگان موجود ، IHSRC سالیانه یک فروند از ASH-۳D های زمین گیر شده را نیز به خط پروازی بر می گرداند. این فرایند از سال ۲۰۰۷ شروع شد ، زمانی که تصمیم گرفته شد Sea King با شماره سریال ۲۳۰۷-۸ مدرنیزه و دوباره عملیاتی بشود. این بالگرد از سال ۱۹۸۱ در انبار IHSRC قرار داشت ، ۲۳۰۷-۸ یک بالگرد بی همتاست ، از آن جایی که این بالگرد در سال ۱۹۷۳ با یک کابین VIP و با دو پنجره ی عریض به ایران تحویل داده شد. بازسازی در آوریل ۲۰۱۰ کامل شد و یک سال بعد در زمایش ولایت ۹۰ شرکت کرد.
در طول سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ ۳ فروند Sea King دیگر بازسازی شدند و بعد از ۱۰ تا ۲۵ سال خاک خوردن در انبارها توسط IHSRC به خط پروازی برگشتند. در سوم اوریل ۲۰۱۲ ، ۳ فروند Sea King دیگر از انبارهای بندرعباس توسط مسیرزمینی به تهران منتقل شدند تا تحت فرایند مشابه قرار بگیرند. بازسازی یکی از آن ها (۲۳۰۱-۸) در مارس ۲۰۱۳ تمام شد. در رزمایش ولایت ۹۱ در سال ۲۰۱۲ ، تعداد ۶ فروند Sea King از پایگاه هوادریای بندرعباس در چندین ماموریت جست و جو و نجات (SAR) و ماموریت های ضد سطحی شرکت کردند.
در سال ۱۹۹۸ شرکت IHSRC اقدام به بهینه سازی موشک های FL-۶ ضد کشتی (یک نوع موشک چینی ساخته شده بر پایه ی Sea Killer) جهت استفاده توسط ۴ فروند Sea King کرد ، یکی از Sea King ها که بعد ها در سال ۲۰۰۳ حادثه داشت به عنوان بستر آزمایشی انتخاب شد (به شماره سریال ۲۳۱۷-۸) ، بر روی این بالگرد لانچرهای Sea Killer نصب شد و تغییراتی در جهت سازگاری رادار آن با موشک ها بر آن اعمال شد.
در طول اولین آزمایش جنگی بر فراز خلیج پارس ، موشک نقص فنی پیدا کرد و با تغییر مسیر به سمت بالگرد دیگری که در محل حضور داشت تغییر مسیر داد ، خوشبختانه قبل از این که موشک به بالگرد برخورد کند سوخت آن تمام شد. پروژه ادامه پیدا کرد و در نهایت صنایع دفاعی در سال ۲۰۰۱ چندین موشک بهینه سازی شده ی FL-۶ به نیروی دریایی تحویل داد. در بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ تعداد ۲۹۵ تیر موشک FL-۶ تحت نام فجر دریا در صنایع بابایی وابسته به وزارت دفاع مونتاژ شد.
نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ، دو آشیانه برای AS-۶۱A-۴ ها داشت که توسط مقامات ایرانی قبل از وقوع انقلاب اسلامی جهت پرواز های VIP مورد استفاده قرار می گرفتند. آن ها را می توان به کمک APU های نصب شده و پنجره های بزرگ در قسمت کابین مسافرین شناسایی کرد. این بالگرد ها در سال ۱۹۸۰ به منظور تقویت اسکادران ضد زیرسطحی بندرعباس به نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شدند. این بالگردها در حال حاضر در خدمت نیستند و در IHSRC در انتظار قطعات یدکی برای نوسازی به سر می برند.
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از Sea King های تحت اختیار خود را در منطقه ی چهارم دریایی در دریای کاسپین مستقر می کند. معمولا این Sea King در پایگاه هوایی کوچکی در فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت استفرار دارد.
قدرت ضد سطحی بالگردی ایران توسط بالگردهای ASH-۳D به نمایش گذاشته می شود ، با این وجود ، هوادریای نیروی دریایی دیگر ایران ، یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، هم می تواند قدرت خود را در زمینه ی ضد سطحی در خلیج به نمایش بگذارد. ۵ فروند میل Mi-۱۷۱SH که در پایگاه بندرعباس استقرار دارند توانایی شلیک موشک های C-۸۰۲ را دارند و در سال های اخیر با موفقیت اهداف دریایی کاذب را مورد اصابت قرار داده اند. جهت پرواز در تمام شرایط جوی در هر ساعتی از شبانه روز ، شرکت هوانوردی پارس (MRO) رادارهای جوی و کلاه های دید در شب برای خلبانان را در سال ۲۰۰۵ فراهم نمود.
نیروی دریایی سپاه پاسداران اولین بالگرد شاهد ۲۸۵ خود را که قادر به شلیک موشک C-۷۰۱ است که توسط رادار کوچک نصب شده در دماغه ی آن عمل می کند را در سال ۲۰۱۲ تحویل گرفت. نیروی دریایی سپاه پاسداران همچنین از یک بالگرد شاهد ۲۷۸ و یک AB۲۰۶B جهت آموزش خلبانان و اهداف دیدبانی استفاده می کند.
۲۱۲ های دوقلو در بوشهر
AB-۲۱۲ ها همچنان نقش برجسته ای در ناوگان هوادریای جمهوری اسلامی ایران ایفا می کنند. پایگاه مادر آن ها فرودگاه بالگرد بوشهر است ، جایی که تحت فرماندهی پایگاه دوم دریایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. تهیه ی قطعات یدکی برای این ناوگان به نسبت سایر بالگرد ها آسان تر است. برنامه ی کوچک سازی ناوگان پروازی نیروی دریایی در سال ۱۹۹۰ شامل این ناوگان نشد ، به جهت در دسترس بودن قطعات یدکی و قیمت های تعمیر و نگهداری پایین این بالگرد.
پایگاه هوادریای بوشهر
بعد از جنگ ، رادارهای جست و جوی MM/APS-۷۰۵ به دلیل عملکرد ضعیف آن ها از روی AB-۲۱۲ ها باز شد. در اوایل دهه ی ۹۰ نیروی دریا سایت اوپتیکی XM۵۸ نصب شده بر روی سقف آن ها را هم پیاده کرد. ماموریت اصلی این اسکادران حمل و نقل سبک و جست و جو نجات است و وظیفه ی کمکی در زمان جنگ به عنوان بالگرد های تهاجمی و ضد کشتی را هم بر عهده دارند.
در سال های اخیر ناوگان AB-۲۱۲ ها به روز رسانی هایی در بخش اویونیک داشته اند ، شامل یک نمایشگر چندمنظوره ی نصب شده بر کنترل پنل ، رادیوهای جدید U/VHF ساخت صنایع الکترونیک ایران و همچنین بر روی همگی آن ها ماژول های ناوبری GPS نصب شده است.
AB-۲۱۲ ها در رزمایش های ولایت هم نقش فعالی داشته اند. در سال ۲۰۰۵ در موارد فراوانی نیروی دریایی AB-۲۱۲ های خود را به شرکت های نفتی فراساحلی برای جابه جایی خدمه ی سکوهای نفتی در خلیج پارس اجاره داده است.
همچنین اخیرا آن ها در ماموریت های علیه دزدان دریایی در خلیج عدن شرکت داشته اند و بارها از ناو خارک به پرواز درآمده اند. اگرچه پایگاه اصلی آن ها بوشهر است ولی معمولا می توان یکی از آن ها را در بندرعباس و یکی دو تا از آن ها را هم در رشت پیدا کرد.
اورهال کامل یک AB-212 نیروی دریایی با چک های اورهال آن در طی زمان حداکثر 18 ماه توسط IHSRC انجام می شود.
در 23 جولای 2008 ، خلبان یکی از AB-212 ها به شماره سریال 2402-6 (c/n 5510) بعد از چند ثانیه از به پرواز در آمدن متوجه نقص فنی در سیستم هیدرولیک شد و مجبور به فرود اضطراری در باند فرودگاه بوشهر شد. بالگرد حامل 10 مسافر بود ولی با وجود لندینگ شدید هیچ کدام از مسافرین صدمه ندیدند ، اگرچه تیغه های روتور و بوم دم بالگرد شکست. در سال 2009 بدنه ی بالگرد برای نوسازی به تهران فرستاده شد. بعد از یک سال کار ، بالگرد آماده ی تست پروازی شد.بعد از ادامه پیدا کردن تست ها تا مارس 2011 و مشاهده ی چندین شکستگی در بدنه ، بالگرد دوباره از هم باز شد و بعد از ساختن چنیدن بخش از بدنه و جایگزینی آن ها با بخش ها آسیب دیده ، تست ها دوباره در سال 2012 انجام شدند. 2402-6 سرانجام در اوریل 2012 به نیروی دریایی تحویل داده شد و در تابستان 2012 به منطقه ی چهارم دریایی فرستاد شد.
ارسال نظر