نسل جدید ۹۱۱ پورشه به ایران می آید
تعداد محدودی از مدل های قدیمی ۹۱۱ در ایران موجود هستند اما کسی فکرش را نمی کرد بعد ده ها سال غیبت، باز هم پای مدل ۹۱۱ به ایران باز شود اکنون نمایندگی پورشه در ایران اعلام کرده قصد دارد مدل Carrera S کاربرولت و همچنین کوپه را در کشور عرضه کند.
تعداد محدودی از مدل های قدیمی ۹۱۱ در ایران موجود هستند اما کسی فکرش را نمی کرد بعد ده ها سال غیبت، باز هم پای مدل ۹۱۱ به ایران باز شود تا اینکه مدل ۲۰۰۹ Cabriolet ۴ Carrera به عنوان تنها ۹۱۱ به دست نمایندگی پورشه در ایران عرضه شد. این مدل چهارچرخ متحرک به عنوانی ک رقیب قدرتمند برای SL۵۰۰ در بازار داخلی ظاهر شد و از لحاظ قیمت نیز حدود ۳۰ میلیون تومان ارزان تر از SL۵۰۰ بود. این مدل طبق معمول از یک پیشرانه شش سیلندر بهره می گیرد و شتاب اولیه آن برابر ۸/۴ ثانیه است، به همین سبب در زمان عرضه در ایران، لقب سریع ترین اتومبیل بازار داخلی را به خود اختصاص داد. البته مدل کوپه این خودرو شتاب اولیه سریع تری داشته و هندلینگ آن نیز اندکی بهتر است که متاسفانه در بازار ایران عرضه نشد. با این حال اکنون نمایندگی پورشه در ایران اعلام کرده قصد دارد مدل Carrera S کاربرولت و همچنین کوپه را در کشور عرضه کند و البته هنوز زمان دقیقی برای آغاز فروش آن اعلام نکرده است.
با انتشار تصاویر اولیه و اطلاعات مربوط به نسل جدید پورشه ۹۱۱ معلوم شد بازهم استایل طراحی و پیکره اصلی ۹۱۱ ثابت مانده و بیشتر تغییرات در طراحی داخلی و مشخصات فنی رخ داده است. هرچند در نمای ظاهری هم، افزایش ۱۰۰ میلی متری فاصله محورها و همچنین انجام تغییرات جزئی در طراحی چراغ ها، سپرها و اسپویلر عقب، کاملا مشهود است و بدین ترتیب مشخص می شود این بار پورشه سعی کرده ضمن حفظ سنت ها، دستی هم بر چهره همیشگی مدل ۹۱۱ بکشد.
فرم سپر جلو به کلی تغییر کرده است و به نظر می رسد چراغ های دایره ای شکل سابق، کمی بیضی مانند شده اند. چراغ های LED Day Light نیز از دو طرف ورودی های هوا به سمت گوشه سپر، پیشروی کرده اند و با این تفاسیر، نمای جلوی ۹۱۱ شباهت کمی با مدل Caymen پیدا کرده است. اولین نکته ای که در نمای جانبی توجه شما را به خود جلب می کند، ملایم شدن زاویه قوس سقف نسبت به مدل قبلی ۹۱۱ بوده که پنجره عقب نیز با شیب کمتری در امتداد آن به سمت انتهای خودرو کشیده شده است و شما را به یاد اتومبیل های فست بک می اندازد. آینه های جانبی هم تغییر کرده و مانند همان نمونه ای است که روی مدل های جدید پورشه نصب می شود. در قسمت عقب نیز سعی شده با طراحی مجدد اسپویلر متحرک عقب و تغییر در زاویه شبکه های آن، حالت آیرودینامیک مناسب تری جهت هدایت هوا به سمت عقب ایجاد شود و همان طور که ملاحظه می کنید، چراغ ترمز سوم نیز به جای قسمت فوقانی اسپویلر، در میان شبکه های خروجی هوا جاسازی شده است. چراغ های عقب، فرم قبلی خود را حفظ کرده اند، با این تفاوت که ابعاد آن بسیار باریک تر شده و در نورپردازی آنها از سیستم LED خطی استفاده شده است. همچنین رینگ استاندارد این مدل، از نوع ۲۰ اینچی است.
وزن بدنه ۹۱۱ که از آلومینیوم و فولاد ساخته شده، ۴۵ کیلوگرم نسبت به قتل کاهش یافته و ضریب آیرودینامیکی آن نیز بهبود چشمگیری یافته است. مشتریان این نسل از ۹۱۱ می توانند دو مدل کیت اسپورت را برای بدنه سفارش دهند که اولی شامل اسپویلر و سپر اسپورت بوده اما مدل دوم آن که تکمیل تر است شباهت زیادی به کیت ۹۱۱ GTR دارد. کمپانی پوشه برای بدنه نسل جدید این خودرو، چهار رنگ استاندارد، هفت رنگ متالیک و همچنین سه رنگ ویژه سفارشی را ارایه می دهد.
در داخل کابین نسل جدید ۹۱۱ تغییرات زیادی به چشم می خورد که سبک طراحی داخل مدل های جدیدتر پورشه یعنی کاین ۲۰۱۱ و پانامرا در ذهن شما تداعی می کند. ارتفاع داشبورد کاهش یافته و در عوض، طول کنسول مرکزی و تعداد کلیدهای قرار گرفته روی آن افزایش یافته است و از این لحاظ بی شباهت به کنسول پانامرا نیست. غربیلک فرمان نیز دقیقا از همان نمونه ای بوده که در مدل های جدید به صورت استاندارد استفاده می شود و کارکردن با پدال شیفترهای آن، چندان ساده و کاربردی نیست! البته شما می توانید غربیلک فرمان اسپورت و جدید پورشه را برای این مدل هم سفارش دهید که پدال های تعویض دنده در پشت آن قرار گرفته اند و خبری از کلیدهای کنترلر روی آن نیست! در کل، سبک طراحی داخلی علاوه بر دارابودن ویژگی های اسپورت، لوکس تر از قبل شده است و به لطف افزایش فاصله محورها، فضای پای سرنشینان نیز بیشتر شده است. البته هنوز هم ردیف عقب برای بزرگسالان و به خصوص افراد بلند قد، راحت و جادار نیست. ابعاد سانروف نیز بسیار عریض تر از نسل قبل شده و مکانیزم آن به این صورت است که قسمت بزرگی از سقف از جای خود بلند شده و به سمت عقب حرکت می کند. مشتریان می توانند برای پوشش چرم کابین این خودرو یکی از ۹ رنگ پیشنهادی را انتخاب کنند که دو رنگ قرمز کار را و قهوه ای اسپرسو فقط برای پوشش چرم طبیعی است.
نسل نوین ۹۱۱ از لحاظ فنی دچار تحولات شگرفی شده و جالب اینجاست که مصرف سوخت هر دو مدل کاررا و کاررا S از ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، تجاوز نخواهد کرد و تولید گازهای گلخانه ای نیز تا ۱۶ درصد در این مدل ها کاهش یافته است. جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک PDK برای هر دو مدل کاررا و کاررا S قابل سفارش بوده و سیستم فرمان جدید الکترومکانیکی به کار گرفته شده در این مدل ها، علاوه بر افزایش میزان دقت فرمان پذیری، نقش موثری در کاهش مصرف سوخت ایفا می کند. لازم به ذکر است که جعبه دنده PDK پورشه یکی از بی نقص ترین گیربکس های دنیا بوده و دنده ها را با کمترین تاخیر تعویض می نماید که البته از این گیربکس در مدل کاین استفاده نشده است. کاررا جدید از یک پیشرانه شش سیلندر ۳/۴ لیتری بوکسور (طبق معمول در قسمت عقب خودرو) بهره برده که قادر است قدرتی معادل ۳۵۰ اسب بخار را تولید کند و با انتشار ۱۹۴ گرم / کیلومتر CO۲ عنوان اولین اتومبیل اسپورت پورشه با میزان انتشار کمتر از ۲۰۰ گرم / کیلومتر دی اکسید کربن را کسب کرده است. میانگین مصرف سوخت کاررا برابر ۸/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد. کاررا S نیز از یک پیشرانه شش سیلندر ۳/۸ لیتری برخوردار است که تولید ۴۰۰ اسب بخار را برای این مدل مهیا ساخته است. مصرف سوخت این مدل برابر ۸/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و میزان انتشار دی اکسیدکربن آن، ۲۰۵ گرم / کیلومتر است. لازم به ذکر است که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو برای مدل Carrera و Carrera S به ترتیب برابر ۴/۶ ثانیه (۴/۴ با دکمه شتابگیری) و ۳/۴ ثانیه (۴/۱ با دکمه شتابگیری) می باشد.
کمپانی پورشه برای مدل ۹۱۱ جدید خود از سیستم های هوشمند کنترل پایداری مختلفی استفاده کرده که ازجمله آنها می توان به سیستم مدیریت فعال شاسی PDCC و همچنین سیستم ثبات چرخش فعال اشاره کرد. این سیستم که برای اولین بار در کاررا مورد استفاده قرار گرفته است، آستانه تحمل نیروی جانبی (G) را افزایش داده و موجب می شود پیچ ها را با حداکثر سرعت ممکنه و اعتماد به نفس بیشتری پشت سر بگذارید. هندلینگ ۹۱۱ همیشه بی نظیر و مثال زدنی بوده و به لطف سیستم تعلیق فوق العاده خشکش همواره مانند یک خزنده به زمین می چسبد! اما این ویژگی درمدل های چهار چرخ متحرک تشدید می گردد و دیگر نگران منحرف شدن قسمت عقب خودرو نخواهید بود که البته فعلا مدل ۴ و S۴ برای نسل جدید ۹۱۱ معرفی نشده است. نکته منفی درخصوص ۹۱۱ این بوده که صدای منبع اگزوز آن مانند مدل کاین یا پانامرا چندان جذاب و غرنده نبوده و فقط در دورهای بالا صدایی زوزه کشان، مانند توفان را از خود خارج می کند. البته مشتریان می توانند برای این نسل از ۹۱۱ کیت اگزوز اسپورت را سفارش دهند که صدای خشن تری دارد اما باز هم راضی کننده و دلچسب نیست.
۹۱/۰۴۱ دلار و برای مدل کاررا S معادل ۱۰۷/۷۹۶ است. برآوردها نشان می دهد، قیمت کاررا S در ایران حدود ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود و از این لحاظ اختلاف زیادی با مدل قبلی خواهد داشت.
نظر کاربران
واقعاً زیباست و حتماً آرامش خاصی داره اگه باهاش رانندگی بکنی، ولی حیف که تعداد کسایی که تو کل ایران بتونن همچین ماشینی رو بخرن 75 نفر هم نمی شن یعنی % 000001/0 جامعه!!!
پاسخ ها
ناشناس دوست داری برات می خرم حالا کنترلیش یا پلاستیکیش اصلا ناراحت نباش تا منو داری
آخ!گفتی...
75 نفر؟؟؟؟؟!!!!!!! آخه این عددارو از کجا در میارید؟؟؟ 3-4 ساعت تو خیابونای درست حسابی برو انقدر ببین که از هر چی ماشینه گرونه زده بشی.چه درصدم میبنده!!
ما كه پولي نداريم بخوايم بخريم،خوش به حال كسي كه از اين ماشينا سوار ميشه،ما فقط بايد نگاه كنيم و حسرت بخوريم