به کار بردن کلمه «عجله دارم» در کل ایران ممنوع شد!
شاید همه ماجرایی که بر سر حذف گزینه "عجله دارم" تاکسیهای اینترنتی رخ داده است را بشود در این توئیت خلاصه کرد
برترینها: شاید همه ماجرایی که بر سر حذف گزینه "عجله دارم" تاکسیهای اینترنتی رخ داده است را بشود در این توئیت خلاصه کرد: "دولت لطف کرد و گزینه عجله دارم تاکسیهای اینترنتی رو حذف کرد. تاکسیهای اینترنتی هم قیمتهای پایه رو برد گذاشت روی حالت «عجله دارم». حالا هم مردم ضرر میکنن هم اسنپ مشتریهاش کم میشه. هرجا دولت میاد توی بازار دخالت میکنه همیشه شر میرسونه". دیشب اما اوج ماجرا بود، چهارشنبهسوری بود و خیابانها قفل، تهرانِ دوره زاکانی به غیر مسائل عقیدتی و ایدئولوژیک، در هیچ حوزه دیگری کنش ندارد و چیزهایی مثل ترافیک که کلا رها شده است، حتی شما در همین روزها چهار تا بنر تبریک نوروز پیدا نمیکنید، شهر ماتمزدهی خاکستریِ تسخیر شده! به هر حال دیشب تهران قفل بود و تاکسیهای اینترنتی هم که قربانش بروم!
در ادامه آن چه که کاربران نوشتهاند را بخوانید، از هر وصف دیگری صادقانهتر است:
کاربری به نام سینا نوشت: با تاکسی اینترنتی، مسیری که هر روز ۱۷۰ تومن میشد کرایه اش رو امروز زده ۳۲۳ تومن!
نمیدونم دلیلش حذف «عجله دارم» هست یا چهارشنبه سوری!
همه چی به کنار، راننده خیلی داره با احترام باهام صحبت میکنه
پشه خسته نوشت: مسیری که شنبه با ۱۱۵ تومن اومدم، امروز اسنپ قیمت زده بود: ۱۹۰ تومن. چرا؟ چون گزینه "عجله دارم" حذف شده. میشه مسئولین محترم به فکر ما مردم نباشن؟ چون خروجیش فقط بدبختی بیشتره.
وصف آنیتا: دیروز ما از مولوی تا کرج اسنپ زدیم شد ۶۰۰ تومن ، دیگه با مترو برگشتیم ولی از دم مترو تا خونه هم هیچ تاکسی اینترنتی ای قبول نمیکرد! انقد توقف در مسیر زدم تا ۱۳۰ تومن شد بعد قبول کرد.
نظر متفاوت امیر فولادوند: اونی که با 'عجله دارم' توی تاکسی اینترنتی مشکل داره همونه که با سرویس خارج از نوبت بانک به مشتری خوش حسابش مشکل داره و با پارکینگ VIP مراکز خرید مشکل داره و با بلیط هواپیمای گرون تر موقع نزدیک بودن پرواز مشکل داره و خلاصه با هر نوع رفاهِ خریدنی مشکل داره.
علی بحرینی: تاکسی اینترنتی گزینه عجله دارم رو حذف کرده به جاش کرایهها رو از حالت عجله دارم هم برده بالاتر. شاید بگید بیملاحظگی تاکسی اینترنتیه، ولی نه. مسئول این وضعیت مستقیما اون آدمیه که میخواد با قدرت حاکمه در بازار دخالت کنه. نتیجه دخالت میشه ضرر طرفینی تاکسی اینترنتی و مسافرین.
در ادامه برای روشنشدن هرچه بیشترِ موضوع و دلایل طراحی گزینه عجله دارم، تحلیلی از «محمد خلج»، مدیرعامل یکی از شرکتهای بزرگ تاکسی اینترنتی را آوردهایم:
قیمتگذاری در اپلیکیشن تاکسیهای اینترنتی دارای سازوکاری کاملاً هوشمند و تجربهشده در سطح جهانی و برپایه اصول بازار آزاد است.
تاکسی اینترنتی شاخصی به نام «نرخ پاسخدهی به درخواستها و انجام سفر» دارد که از طریق الگوریتم هوشمند به یک نرخ تعادلی دست پیدا میکند. اگر میزان عرضه بیش از تقاضا یا بهاصطلاح Over Supply باشد، الگوریتم هوشمند قیمتها را بهطور استاندارد با شیبی مناسب کاهش میدهد تا در سمت تقاضا رغبت برای ارسال درخواست ایجاد شود؛ اما اگر نرخ پایینتر از حد مطلوب برای کاربران راننده باشد، این سیگنال به الگوریتم داده میشود که میزان عرضه پایینتر از حد معمول است. در این حالت فرایند اصلاح قیمت با رویکرد ترغیب و تشویق در سمت عرضه صورت میگیرد.
در چنین سیستمی، برخی کاربران با ذخیره حتی چند دقیقه زمان بیشتر و پذیرش سریعتر سفرهایشان حس کاربری بهتری را تجربه میکنند. این گروه حاضرند با پرداخت مبلغ بیشتر، این مطلوبیت را برای خود ایجاد کنند. درواقع گزینه عجله دارم پاسخی به این نیاز است.
حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از سفرها در تاکسی اینترنتی با استفاده از گزینه عجله دارم انجام شده و بررسیهای ما و شیوه کار الگوریتم هوشمند نشان میدهد که اتفاقاً این امکان حتی به نفع کاربرانی بوده است که از آن استفاده نمیکنند. با حذف این گزینه تأثیرات قیمتی گریزناپذیر است؛ چون الگوریتمهای پیشرفته اسنپ قیمتها را براساس نرخ پاسخدهی و سازوکار عرضه و تقاضا تنظیم میکند. با حذف ۱۰ درصد از درخواستها که با گزینه عجله دارم ارائه میشد، الگوریتم باید روی قیمتگذاری خود بهگونهای بازنگری کند که کمبود در بخش عرضه برطرف شود. البته این بهمعنای تغییرات قیمتی شدید نخواهد بود و تلاش میکنیم تغییر قیمتی را به حداقل برسانیم.
البته این مسئله برای ما بسیار مهم است. اگر نگران قیمت هستیم و صحبت از این میشود که در شرایط ترافیک قیمت حملونقل افزایش پیدا میکند، باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در زمان پیک ترافیک راننده سوخت، استهلاک و زمان بیشتری صرف میکند و طبیعی است که بسته به صرف منابع، کسب درآمد داشته باشد.
نظر شما چیست؟ شما هم اگر نظر یا انتقادی دارید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
نظر کاربران
توهرکاری که دولت دخالت کردبجزبدبختی وگرفتاری چیزدیگه ای برای مردم نداشته
شما که مسافری سفر ۱۷۰ تومنی مثلاً یکساعت طول میکشه حالا ۳ ساعت طول میکشه در شرایطی که بقول خودتون قفله حالا حاضری اگه راننده باشی با همون قیمت بری؟
ی کم خودتون رو بذارید جای راننده
دخالت دولت در هر کاری چه به کنایه و چه صراحتا موجب بدتر شدن وضعیت و.گرفتاری بیشتر مردم می گردد.
مگه این دولت تا حالا کاری هم به نفع مر دم انجام داده ؟ هر کاری کرده تهش به گر فتاری و بد بختی مردم منجر شده .
کاربر بهروز اولا خداقوت به همه راننده ها اگه به این شکله که شما یا اون راننده عزیزم خودشوبزار جای یه کارگر معدن که تو. بدترین وضعین و با کمترین مزایا داره کار میکنه.متاسفانه ما ایرانیا زیاده خواه شدیم و بیشتر از حقمون میخوایم که اینم از....
وقتی راننده یه مسیر ۱۵ دقیقه رو باید ۳۰ یا ۴۰ دقیقه تو ترافیک بره چطور با همون کرایه عادی بره یه کم هم از طرف راننده نگاه کنید لطفا اون هم با این هزینه ها
همه هزینه های نگهداری و تعمیرات خودرو چندین برابر شده و کرایه ها پایینه نمیصرفه مخصوصا در شهرستان ها این ظلم اشکار دولته خوش تایر و روغن موتور و لوازم یدکی را گرون میکنه بعد به راننده فشار میاره باید کرایه پایین باشه
اسنپ اوایل فعالیتش بخاطر جدبد مشتری قیمتها را منصفانه میگرفت که هم راننده وهم مسافر را ضی بودند چون مردم به گرفتن اسنپ عادت کرده اند آنها هم سو استفاده کرده وقیمتها را چند برابر گران کردند و دست تو جیب مردم میکند اگر آنها ضرر میکردند اینهمه متقاض برای کار در اسنپ نبود بی خود ترافیک وغیره را توجیه نکنید
کار رو بسپارید دست زاکانی تو همه چیز از آخر، اول می شیم.
این عجله دارم مثل همون دربست و مسیر مستقیم هست چرا تاکسیهای شهری رو نمیتونن کنترل کنن با اینکه هم مسیرهای یکطرفه و هم بنزین سهمیه و..... خلاصه خیلی چیزها دارند که تاکسیهای اینترنتی ندارند
قابل توجه مسافران معترض به عجله دارم!!
هروقت تاکسی های اینترنتی از خودشون خودرو گذاشتن و راننده استخدام کردن و بیمه اش کردن و از صفر تاصد هزینه های خودرو هم گردن شرکت بود تازه میتونن مدعی خدمات رسانی به مردم باشن .نه اینکه با ماشین و جان راننده ارتزاق کنن و نون خودشون رو تو خون راننده بزنن و در کمال وقاحت ادعای خدمات رسانی حمل و نقل شهری کنن .اقایون مدیر تاکسی اینترنتی ...جمع کنید این بازی مسخره عرضه و تقاضا سیستمتون رو .این ادا اصولا که مدعی اون هستین فقط به نفع جیب خودتون و جیب کاربرای مسافرتون هست .