۱۸ چیزی که احتمالاً دربارهٔ لامبورگینی نمیدانید
شاید در دوران کودکی پوستر کانتاش را به دیوار چسبانده بودید و احتمالاً شما میدانید که میورا یک سوپرکار اصیل بوده است اما آیا میدانید که ارتباط مستقیمی بین میورا و خودروهای ایندی مدرن وجود دارد؟!
۱. نام اصلی فروچیو لامبورگینی، تونی استارک بود.
در خلال جنگ جهانی دوم، او در جزیرهٔ رودز Rhodes اقامت گزید و به عنوان سرپرست تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه برای نیروی هوایی رویال ایتالیا انجام وظیفه میکرد. نیازی به گفتن نیست که او در میانهٔ جنگ، قطعات به درد نخور و قراضه را به خوبی تعمیر و سرهم بندی میکرد و قطعات یدکی را نیز حفظ میکرد. او به سرعت شهرت و اعتبار زیادی را به عنوان یک مکانیک چیره دست به دست آورد. حتی در همان زمانها تونی استارک یک راکتور Reactor را در یک غار ساخت!
۲. لامبورگینیهای اولیه تراکتور بودند و هنوز هم ساخته میشوند.
به خاطر تجربه ای که در جنگ به دست آورده بود، زمانی که فروچیو به خانه برگشت، شروع به ساخت و تعمیر تراکتور نمود. مردم این تراکتورها را دوست داشتند و به همین دلیل کار او رونق یافت. امروزه دیگر این تراکتورها جزئی از همان کمپانی نیستند اما لامبورگینی Trattori هنوز هم توسط همان شرکتی که گالاردو و مزراتی MC۱۲ خلق میکند طراحی میشود.محدودهٔ قیمتی این تراکتورها از ۳۰۰۰۰ دلار تا ۳۰۰۰۰۰ دلار است. تنها سؤال باقی مانده این است که آیا همسایهتان هنوز هم برای خرید یک لامبو به شما پول قرض خواهد داد؟!
۳. لامبورگینی به این خاطر تشکیل شد که فراری از کلاچهای تراکتور استفاده میکرد و سرویس خدمات نکبتی داشت!
مشهور است که فروچیو یک فراری ۲۵۰GT خرید و بعد از اینکه فهمید کلاچ خودرو از همانهایی است که او در محصولات خود استفاده میکند به مرکز کارخانهٔ فراری در مارانللو رفت. او مؤدبانه از انزو فراری خواست که آن قطعه را برایش عوض کنند اما انزو فراری جواب داد که:"تو فقط یک سازندهٔ احمق تراکتور هستی! چگونه ممکن است که چیزی دربارهٔ خودروهای اسپرت بدانی؟!" مثل هر ایتالیایی غیرتی، او آب دهان خود را به زمین انداخت، از آنجا بیرون رفت و طراحی خودروی اسپرت خود را شروع کرد.۴ ماه بعد او از لامبورگینی ۳۵۰GTV پردهبرداری کرد.
۴. اولین لامبورگینی حتی در زمان رونمایی فاقد موتور بود!
۳۵۰GTV ممکن است که اولین لامبوی جهان باشد و در نهایت این خودرو منجر به خلق دستهٔ تازه ای از سوپرکارها شد. اما در زمان اولین رونمایی از ۳۵۰GTV در تورین اتوشو، حتی کارهای آن تمام نشده بود، بنابراین آنها چندین تکه آجر را در جایگاهی که موتور باید قرار میگرفت گذاشتند و در تمام طول برگزاری نمایشگاه کاپوت آن را بسته نگاه داشتند!
۵. میورا توسط کسی که هم اکنون خودروهای ایندی را میسازد طراحی شد.
Gian Paolo Dallara بسیاری از کارهای مربوط به شاسی و مهندسی میورا را انجام داد. سپس او قبل از اینکه شرکت مهندسی مسابقات خودش را تأسیس نماید به F۱ رفت که این کار به ساخت شاسی هر خودروی ایندی که امروزه میبینید منجر شد.
۶. در اواخر دههٔ شصت میلادی، اگر یک میورا نمیخریدید، شما هیچ کسی نبودید!
امروزه این خودروها توسط کسانی مثل نیکولاس کیج و چی لنو خریده میشوند اما در دههٔ شصت میلادی این خودروها توسط افرادی چون فهد پادشاه سعودی و شاهزاده فیصل، رود استوارت، دین مارتین و فرانک سیناترا رانده میشدند. فرانک سیترا جملات معروفی دربارهٔ میورای نارنجی رنگ خود با صندلیهای روکش شدهٔ گراز وحشی داشت:
شما یک فراری را زمانی میخرید که میخواهید کسی باشید. شما یک لامبورگینی را زمانی میخرید که کسی هستید.
۷.تقریباً یک لامبورگینی تاروس وجود داشت!
تولد فروچیو در ۲۸ آپریل بود که به این معنی بود که او متولد برج ثور (از صورتهای فلکی-تاروس به معنی گاو نر است.) بود. این صورت فلکی به شکل یک گاو نر است و به همین دلیل لامبورگینیها به این نام و شکل معروف شدهاند. البته خوب است که او در اواخر فوریه و اوایل مارس به دنیا نیامده بود چون معلوم نبود که در آن صورت با دیدن یک لامبورگینی چه حسی پیدا میکردیم!
۸. همکاری ایتالیایی-آمریکایی
در سال ۱۹۸۷، کرایسلر لامبورگینی را خرید و با استفاده از طراحان آمریکایی شروع به ساختان نمود.آنها مدل دیابلو را تکمیل کردند و سپس یک لامبوی ۴ در را طراحی کردند که پورتوفینو نام گرفت. خوشبختانه این مدل هیچ گاه از فاز کانسپت بیرون نیامد.
۹ ."کانتاش" معنی دشنام و فحش دارد!
زمانی که رئیس برتونه دیزاین برای اولین بار کانسپتی را که میرفت پرچمدار لامبورگینی باشد را دید، با تعجب و خوشحالی و با لهجهٔ محلی خود گفت:"کانتاش!" حکایتها دربارهٔ معنی دقیق این کلمه متفاوت است که البته از بیان آنها معذوریم.
۱۰. آنها یک SUV ساختند و شما میتوانستید آن را با موتور یک قایق تحویل بگیرید.
مدل LM۰۰۲ نام خودمانی رامبو لامبو را به خود گرفت زیرا افرادی مثل سیلوستر استالونه سوار آن میشدند.آنها عموماً فقط با انجین ۱۲ سیلندری کانتاش به بازار میآمدند اما یک راه بهتر وجود داشت و آن استفاده از موتورهای قایق ساخت Motori Marini Lamborghini بود که بیش از ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکردند.
۱۱. لامبورگینی پیروزیهای بسیاری در مسابقات قایق موتوری کسب کرده است.
در این رابطه موتورهای Motori Marini Lamborghini در زمرهٔ باشکوهترین موتورهای احتراق داخلی هستند که تاکنون ساخته شدهاند. با حجم موتور ۸.۱ لیتر، تولید ۷۷۵ اسب بخار کار ساده ای است.
۱۲. پلیس ایتالیا از گالاردو برای انتقال اندامهای قابل اهدای بدن استفاده میکند.
لامبورگینی دو دستگاه از مدلهای تمام چرخ متحرک خود را به پلیس بزرگراه ایتالیا اهدا کرده است.
۱۳. بهترین قصه و حکایتی که احتمالاً میتوانید دربارهٔ لامبورگینی بخوانید شامل روبوکاپ و Miles Davis میباشد.
خورد کردن و تکه تکه شدن لامبورگینی میورای آقای Jim Glickenhaus توسط Miles Davis در سر صحنه معروف بوده است.
۱۴. طراحی آونتادور از یک حشره الهام گرفته شده است.
طبق گفتههای یکی از طراحان آونتادور، طراحی این مدل از جنگندههای F۲۲ ،F۳۵ ،B۲ و "پاهای دندانه دار و سبز و درخشان سوسکهایی الهام گرفته شده است که در موقع له کردن آنها، بوی بدی به مشام میرسد."
۱۵. اگر شما در برخی قطعات یدکی تغییراتی ایجاد نمایید،میتوانید با لامبوی یک نفر دیگر مسابقه دهید.
مدلهای سوپر تروفئوی لامبورگینی برای کسانی که فقط میخواهند حدود ۳۰۰۰۰ هزار دلار را برای یک مسابقه خرج کنند طراحی شدهاند. شما آموزشهای زیادی میبینید و یاد میگیرید که چگونه با لامبورگینی در پیست بتازید بدون آنکه نیازی یه تغییر در لباس زیر خود داشته باشید. شاید!
۱۶. شما میتوانید همین الان یک تور مجازی را در موزهٔ لامبورگینی داشته باشید.
به لطف نقشههای گوگل و سیستم جستوجوی بی پایان آن، شما میتوانید همین الآن بازدیدی از کل موزهٔ لامبورگینی داشته باشید بدون آنکه حتی لباس رسمی بر تن داشته باشید!
۱۷. لامبورگینی میخواهد تا شما در پیستهای یخ زده همانند یک مرد دیوانه رانندگی کنید.
آکادمی زمستانی لامبورگینی به شما یاد میدهد که چگونه لحظات لذت بخشی را با راندن لامبوهای ۷۰۰ اسب بخاری در برف و یخ تجربه نمایید. در زمستان، چیز خاصی وجود ندارد اما برف و یخ فراوان است. تجربهء این برنامه به طور شگفتانگیزی مقرونبهصرفه است مگر اینکه با مانعی برخورد کنید.
۱۸. آنها موتور خیلی سریع وایپر را ساختند.
داج وایپر در اواخر دههٔ هشتاد توسعه داده شده است، هنگامی که کرایسلر لامبورگینی را در اختیار گرفته بود. به جای آن که یک موتور سادهٔ کامیون را روی خودرو قرار دهند، داج نسخهٔ آلومینیومی قالب لامبورگینی را برای پروتوتایپ خود به وجود آورد. این مدل قابل استفاده نبود اما یک جایی در دیترویت کلاً کنار گذاشته شد و این لامبورگینی بود که به وایپر قدرت بخشیده بود.
تصحیح: در گذشته به اشتباه بیان شده بود که میورا به عنوان خودروی بدون موتور رونمایی شده است در حالی که این طور نبود و اسم آن مدل ۳۵۰GTV بود.
نظر کاربران
منه بدبخت اصلا چیزی نمی دونستم که بخوام این 18 مورد رو بدونم. چرا اون تراکتوره { عکس چهارم} نوشته lLANBORGINI ? به جای M نوشته N ? مگه GH نمیشه ق ؟ پس چرا گ خونده میشه ؟ اساتیت زبان توضیح بدن