افزایش مداوم قیمت خودرو در بازار بیمشتری
نوسان نرخ ارز، زمزمههای آزادسازی قیمت و کاهش تولید و عرضه خودروهای پرتیراژ داخلی، به صعود مجدد قیمتها در بازار بیمشتری خودرو منجر شده است.
روزنامه همشهری: نوسان نرخ ارز، زمزمههای آزادسازی قیمت و کاهش تولید و عرضه خودروهای پرتیراژ داخلی، به صعود مجدد قیمتها در بازار بیمشتری خودرو منجر شده است. مشاهدات خبرنگاران، از افزایش قیمت خودروهای شاخص در بازار حکایت دارد.
در چند روز گذشته قیمت انواع پراید یک تا سهمیلیون تومان و نرخ پژو ۲۰۶ تیپ دو ساده و فول به ۱۹۸ تا ۲۰۸ میلیون تومان افزایش یافته است. با وجود این افزایش قیمتها، هنوز هم رکود حرف نخست بازار خودرو است. در بازار خودروهای خارجی با وجود افت ۱۰ درصدی قیمتها نسبت به ابتدای امسال، کمتر معاملهای انجام میشود. بهگفته فعالان صنفی، حجم معاملات در بازار خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وارداتی تقریبا به صفر رسیده است. طولانیشدن مذاکرات هستهای و انتخابات ریاستجمهوری از یک سو و کاهش قدرت خرید، افت تیراژ تولید و عبور حداقل قیمت مصوب خودروهای داخلی از مرز ۱۰۰ میلیون تومان، چشمانداز قیمتها را در بازار خودرو مبهم کرده است.
افت تیراژ تولید و کاهش عرضه
تازهترین آمار وزارت صنعت از افت ۲۴.۱ درصدی تیراژ تولید خودرو در اردیبهشتماه امسال حکایت دارد. براساس این آمار در اردیبهشت امسال ۷۹ هزار و ۷۸۸ دستگاه انواع خودرو تولید شده، در این مدت تولید خودروی سواری با افت ۲۲.۱ درصدی به ۷۳ هزار و ۱۷۲ دستگاه رسیده است.
در اردیبهشت امسال ایران خودرو ۳۶ هزار و ۷۲۶ دستگاه انواع خودرو تولید کرده که نسبت به اردیبهشت پارسال ۲۹ درصد افت کرده است. در این ماه ایران خودرو ۳۶ هزار و ۶۱۰ دستگاه خودرو سواری تولید کرده که نسبت به اردیبهشت ۹۹ با کاهش ۲۸.۳ درصدی همراه بوده است. سایپا نیز در اردیبهشت امسال ۳۷ هزار و ۶۹۶ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به اردیبهشت پارسال ۱۵.۴ درصد کاهش داشته و تولید خودروی سواری در سایپا نیز ۳۲ هزار و ۹۷۷ دستگاه بوده که در مقایسه با اردیبهشت ۹۹ افت ۱۶ درصدی داشته است. تولید خودروسازان و میزان عرضه محصولات آنها در حالی روندی کاهشی بهخود گرفته که شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم.
خروج از قیمتگذاری دستوری
درحالیکه تازهترین آمارها از رشد زیان انباشته شرکتهای خودروسازی حکایت دارد، آنها موضوع آزادسازی قیمتها را با جدیت دنبال میکنند. موضوعی که سهیل معمارباشی، مدیرکل دفتر صنایع نیرو محرکه و خودروی وزارت صنعت، قبلا به آن اشاره و اعلام کرده بود: صنعت خودرو بهدلیل رشد هزینه تمامشده تولید و تثبیت دستوری قیمتها در حال آبشدن است و فعالیتهای توسعهای خودروسازی فدای نرخ مصوب شورای رقابت شده است.
اگر در این مورد فکر جدی نشود، احتمال تعطیلی گسترده خودروسازان وجود دارد. حجتالله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرده؛ پیشنهاد مشترک خودروسازان و وزارت صمت برای لغو قیمتگذاری دستوری به کمیسیون صنایع مجلس ارائه شده و قرار است این موضوع در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
دنده معکوس پراید و پژو در جاده گرانی
در شرایطی که نمایندگان مجلس، خودروسازان و وزارت صنعت طرح آزادسازی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را دنبال میکنند، بازارخودرو در یکماه گذشته در زمین نوسان نرخ دلار بازی کرده. فعالان بازار به همشهری گفتهاند؛ تحولات بازار ارز تأثیر مستقیمی بر فرازونشیب قیمت خودرو در حاشیه بازار داشته است. چنانکه در هفته جاری، با عبور نرخ دلار از مرز ۲۴ هزار تومان، قیمت انواع خودروهای پرتیراژ، مانند پراید و پژو در حاشیه بازار نیز سیر صعودی بهخود گرفته است. قیمت پراید ۱۱۱ که از ابتدای خردادتا ابتدای هفته جاری، دومیلیون تومان افزایش یافته بود، در دو روز گذشته رشد دومیلیون تومانی دیگری را تجربه کرد و به ۱۳۱ میلیون تومان رسید.
همچنین قیمت پراید۱۳۱ و ۱۳۲ با رشد سهمیلیون تومانی از خردادماه بهترتیب به ۱۱۵ و ۱۱۸ میلیون و پراید ۱۵۱ به ۱۱۷ میلیون تومان رسید. همچنین تیبا صندوقدار ۱۲۵ میلیون، تیبا هاچ بک ۱۳۰ میلیون، کوئیک دندهای ۱۴۶ میلیون، ساینا دندهای ۱۴۳ میلیون، آریو اتوماتیک ۳۷۰ میلیون و چانگان ۴۶۵ میلیون تومان، قیمت خورد. در بازار محصولات ایران خودرو نیز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو معمولی به ۱۹۸ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ دو فول به ۲۰۸ میلیون، پژو۲۰۶ تیپ پنج به ۲۶۱ میلیون، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ به ۲۶۲ میلیون، پژو ۴۰۵GLX به ۱۹۳ میلیون، پژو ۴۰۵GLX دوگانه سوز به ۱۹۶ میلیون، پژو ۴۰۵SLX به ۲۱۵ میلیون، پژو پارس به ۲۳۵ میلیون، پژو پارس دوگانهسوز ۲۴۵ میلیون، پژو ۲۰۷ دندهای به ۲۹۶ میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک به ۳۹۲ میلیون، پژو ۲۰۷ سقف شیشهای به ۳۲۴ میلیون، سمند EF۷ به ۲۰۴ میلیون، سمند EF۷ دوگانه سوز به ۲۴۵ میلیون، دنا پلاس تیپ یک به ۳۲۵ میلیون و دنا پلاس اتوماتیک توربو شارژ به ۴۳۷میلیون افزایش یافت.
انتظار و رکود، حرف نخست بازار وارداتیها
مشاهدات خبرنگاران حاکی است: در شرایطی که این روزها شاهد افزایش سهم بازار خودروهای چینی، از بازار خودروهای وارداتی هستیم، قیمت خودروهای خارجی نیز در بازار پایتخت دوباره در چند روز اخیر وارد فاز صعودی شده که دلیل آن نوسان نرخ ارز بوده است.
فعالان بازار خودروهای خارجی نیز در انتظار تعیین سرنوشت برجام، نتایج انتخابات ریاستجمهوری و آزادسازی واردات خودروهای خارجی هستند، این سهمولفه موجب شده معاملهگران این بازار کمی محتاطانه عمل کنند. بهگفته فعالان بازار، قیمت سانتافه صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ به دومیلیارد تومان، فولکس واگن تیگوان مدل ۲۰۱۸ به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و رنو تلیسمان صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۸ به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است. در بازار خودروهای مونتاژی نیز پژو ۲۰۰۸ سفیدرنگ مدل ۹۸ صفر کیلومتر با قیمت ۸۵۰ میلیون و مزدا۳ مدل ۹۸ با قیمت ۸۹۰ میلیون تومان عرضه میشود.
رد شایعه واردات با رمزارز
برخی فعالان صنفی این روزها گمانهزنیهایی در مورد احتمال واردات خودرو با ارزهای دیجیتال را مطرح میکنند. با این حال مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با بیان اینکه واردات خودرو با بیتکوین یا سایر ارزهای دیجیتال امکانپذیر نیست، گفت: امکان واردات خودرو با ارز دیجیتال حداقل در تجارت با خودروسازهایی مانند کیا، هیوندایی و تویوتا وجود ندارد و این نوع معاملات غیرمعمول است، زیرا ارزهای دیجیتال معمولا برای خریدهای کوچک استفاده میشوند.
بهگفته او مطابق آمار منتشرشده در ایران یکمیلیارد دلار ارز دیجیتال استخراج میشود که برای تجارت خارجی رقم ناچیزی است. بر اساس آخرین آمارها، قبلا بخشخصوصی ۸۵هزار خودروی خارجی را به ارزش ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار، وارد کرده بود حتی هماکنون سالانه ۶ میلیارد دلار قطعات خودرو وارد ایران میشود.
مکث
رکود کامل بازار خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران به همشهری گفت: مشکل اصلی، نبود خریدار در بازار خودرو است؛ هیچ معاملهای انجام نمیشود. بازار خودرو این روزها در رکود کامل بهسر میبرد، حتی با تشدید نوسان نرخ ارز، میزان معاملات تقریبا به صفررسیده است. سعید موتمنی، با تأکید بر اینکه با این روند حتی کشف قیمت خودرو، در حاشیه بازار نیز مقدور نیست، گفت: نوسان نرخ ارز موجب رشد نسبی قیمت برخی خودروهای شاخص بازار، مانند پراید و پژو ۲۰۶ شده است.
اگرچه تحتتأثیر افزایش نرخ ارز و کاهش شدید عرضه، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو به ۱۹۸ تا ۱۹۹میلیون و پراید ۱۵۱ به ۱۱۷ میلیون تومان افزایش یافته، اما در بازار خریداری برای این خودروها وجود ندارد. بهگفته او، حتی افزایش نرخ مصوب خودرو در شورای رقابت نیز تأثیری بر بازار خودرو نداشته، زیرا معاملهای انجام نمیشود. موتمنی در مورد دلایل رکود بازار خودرو گفت: خریداران و فروشندگان منتظر نتایج انتخابات ریاستجمهوری و مذاکرات وین و مشاهده تأثیر آن بر نرخ ارز و درنهایت، کشف قیمت نهایی خودروهای داخلی یا وارداتی هستند، تا زیان احتمالی ناشی از خرید یا فروش خودرو را به حداقل کاهش دهند.
نظر کاربران
خدا همه ظالمین لعنت کنه
پاسخ ها
این صفیون خرید فروش خودرو کالا بورس بقیه روهم
بد بخت کردن
نخر همین من از سال 91 ماشین نخریدم و به ماشین 88ام راضیم
فقط نخرید ضایع بشن بمونه روی دستشون
کی گرون میکنه خودشون دو شرکت دولتی همه نهادها ارگان ها سهام دارش هستند
پاسخ ها
ما عادت کردیم تا بگن فلان جنس گرون شد یا داره گرون می شه هول میشیم نکنه بما نرسه از بقیه عقب بمونیم آخ ببخشید حرفمو نیمه کاره گذاشتم زودتر برم نکنه تموم بشه به من نرسه
نخرید ترا به خدا نخرید نخرید نخرییییییییید تا ارزان بشه
باید برنامه ریزی میکردن هر خانواده یک خودرو نه یک خانواده ده تا یک خانواده هیچی
پاسخ ها
برادر اینکه هر خانواده چند خودرو به کسی ربط نداره مشکل بی عرضگیه که حتی لگن هم به تعداد کافی نمیتونن بسازن
نخرید همین....دندون رو جیگر بزارین نخرید...اگه هم خریدین از شرکت نخرین....
بی در و پیکرترین جای دنیا زندگی میکنیم
پاسخ ها
بیا ولایت ما زندگی کن هم در داره هم پیکر
واقعا که...
پاسخ ها
چقدر شما مردم ساده هستن گرونی هست وخواهد بود