یادداشتی از ال ریس، خلاق نظریه جایگاهیابی
داشتن برند خوب از تولید محصول خوب بهتر است
درک موقعیت همیشه نیمی از مبارزه نیست. گاهی اوقات کل فرایند مبارزه را در بر می گیرد. در دنیای بازاریابی بین دو مکتب تفکر نزاع و درگیری وجود دارد. یک دیدگاه که به محصول می اندیشد و دیگری که روی برند تمرکز می کند. پیروان مکتب محصول معتقدند برنده نهایی در مبارزه بازاریابی محصول باکیفیت است. اگر این گونه است به این موضوع هم بیندیشید که نقش برنامه بازرایابی یک شرکت ایجاد ارتباط با ویژگی ها و مزایای یک محصول است که آن را پیش چشم رقبایش بسیار مرغوب جلوه می دهد.
نقش ادراک
جای هیچ گونه شکی نیست که ردبول ادراکی از بهترین نوشیدنی انرژی زاست. در مورد استارباکس و قهوه، آی فون و تلفن هوشمند هم همین گونه است. ما چه چیزهای دیگری در مورد ادراکات می دانیم؟ تغییر آن ها بسیار سخت است. هنگامی که یک شخص بر ادراک قوی خود نسبت به یک برند خاص پابرجاست تغییر باور او بسیار سخت است. گسترش یک قهوه بهتر از استارباکس در مقایسه با گسترش یک درک بهتر از استارباکس کار ساده تری ست. در واقع تحقق این امر غیرممکن است. مگر این که استارباکس خرابکاری کند. تغییر ادراکات مشکل است. آخرین باری که نگاه خود را نسبت به مساله ای عوض کردید چه زمانی بود؟ در هفته گذشته چند دموکرات، جمهوری خواه شدند؟ و برعکس؟
نقش زمان
مکتب محصول برتر نباید معروفیت یک برند باشد. اکثر اوقات معرفی یک برند جدید زمان بیشتری را نسبت به گسترش یک محصول عالی طلب می کند. طرفداران مکتب برند برتر به گونه ای دیگر می اندیشند. از آن جایی که دگرگونی باورها مشکل به نظر می رسد بنابراین نفوذ در ذهن مشتری قبل از انجام رقابت بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل برندهای موفق معمولا در حیطه خود حرف اول را می زنند.
شعار دیدگاه برند برتر: بهترین بودن مقدم بر بهتر بودن است.
نقش متفاوت بودن
تنها تعداد اندکی از مارک ها می توانند بهترین باشند. پس چگونه یک بازنده می تواند جلو بزند؟ دیدگاه برند برتر برای این سوال هم جوابی دارد.
متفاوت باش
شرکت اتومبیل اجاره ای اِی کار (A-Car) مطمئنا بهتر از شرکت هرتز نبود. اما مشخصا متفاوت بود. شرکت ای کار به جای این که (مانند هرتز، ایویس، نشنال و تقریبا همه همکاران خود) در پایانه های هوایی دفتر داشته باشد به فعالیت در حومه شهر پرداخت.
شعار دیدگاه برند برتر: متفاوت بودن مقدم بر بهتر بودن است.
نقش عنصر باور
هیچ ادعای برتر بودن قابل باور نیست مگر آن که در بازار پیشقدم باشید. در ضمن شما نیازی به بهترین بودن ندارید؛ زیرا مشتریان بر این باورند که پیشگامان بازار برندهای برتر هستند. ادعای برتر بودن از جانب یک برند درجه 2 یا 3 صرفا قابل باور نیست. اگر این برند درواقع برترین بود، در یک نگاه، پس چرا پیشگام بازار نیست؟ بنابراین همه می دانند که محصول بهتر در دنیای کسب و کار گوی سبقت را می رباید. (تقریبا تمامی مشتریان طرفدار مکتب محصول برتر هستند. بسیاری پا را فراتر می گذارند و نقش برند در انتخاب محصول مورد نظر به حساب نمی آورند. تنها چیزی که مهم است کیفیت محصولات است.)
برند روبرت گالبریت در مقایسه با برند جی. کی رولینگ
جی. کی اولین نویسنده میلیون دلاری است که با نوشتن کتاب های هری پاتر به این ثروت دست یافت. مجموع کتاب های «هری پاتر» او به ۵۵ زبان زنده دنیا در ۲۰۰ کشور ترجمه و بیش از ۴۵۰ میلیون جلد از آن به فروش رفته است. سوال این جاست که برای جی. کی رولینگ زمانی که یکی از رمان های خودش «آوای فاخته» را نوشت چه اتفاقی افتاد؟ و آیا این کتاب به نام کس دیگری منتشر شد؛ روبرت گالبریت؟ هیچ کدام.
محصول برتر را ترجیح می دهید تا برند برتر؟ یا چیزی میان این دو؟ اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم این ستون نظر شما را تغییر نمی دهد. گوی در میدان ادراکات شماست.
ارسال نظر