ایمنی خودروهایمان در چه حدی بد است؟!
نگاهی داریم به وضعیت ایمنی برخی از چهار چرخ های صفر و حتی دست دوم مطرح بازار کشورمان.
اینکه خودرو از نظر ایمنی در چه وضعیتی باید قرار داشته باشد حتی باعث می شود تا مصرف کننده خرید یک خودروی کار کرده با ایمنی بالاتر را به یک نمونه صفر که از استانداردهای ایمنی دور است، ترجیح دهد. این بار نگاهی داریم به وضعیت ایمنی برخی از چهار چرخ های صفر و حتی دست دوم مطرح بازار کشورمان.
پژو 206؛ قابل اعتماد
پژو 206 یکی از ایمن ترین خودروها در آزمایش های گوناگون است. این هاچ بک محبوب از این نظر چهار ستاره از پنج ستاره موسسه euroncap را دریافت کرده است! در تصادف شدید تا کاپوت تخریب می شود اما موتور به سمت سطح زمین متمایل می شود و به همین دلیل به داخل اتاق ضربه وارد نمی کند.
این نکته از مهمترین موارد ایمنی 206 محسوب می شود و باعث شده از خیلی از رقبای هم رده پیشی بگیرد. ضمن اینکه می توان روی ترمزهای ABS و ایربگ آن هم حساب باز کرد. البته تمامی این موارد به این معنا نیست که این هاچ بک از هر تصادفی جان سالم به در می برد. کناره های 206 به خوبی بخش جلویی عمل نمی کنند ضمن اینکه با وجود فرم آیرودینامیک، در سرعت های بالا و سبکی خودرو، سرنگونی اش دور از انتظار نیست!
پراید؛ چند دقیقه سکوت
مطمئنا این مورد حتی نیاز به تست گرفتن هم ندارد! در تصاویر گرفته شده از تصادفات این خودرو به وضوح همه چیز مشخص است؛ پراید در تست تصادف دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف می شود، کابین سرنشینان تاب برمی دارد، در خودرو باز می شود و داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می زند.
ضمن اینکه جلوی آن درست جمع نمی شود و بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می شود. البته در نسل جدید پراید یعنی سری ایکس ۱۰۰، تا حدی این مشکلات حل شده و داخل درها، کف خودرو و جلوی کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقه های جدید فلزی تقویت شده اند.
رنومگان؛ ایمنی در کنار راحتی
وضعیت ایمنی مگان کاملا مناسب است. به عبارتی نه شاسی اش انحراف پیدا می کند نه ستون هایش دچار خمیدگی شدید می شود. این خودرو در بحث ایمنی ترمزها از سیستم ضد قفل و توزیع الکترونیک نیروی ترمز در چرخ بهره می برد که اتفاقا عملکرد خیلی خوبی هم دارند. کیسه های هوا هم در تصادفات شدید محافظت از سرنشینان را برعهده گرفته اند. در این خودرو تا حد زیادی آرامش را حس خواهید کرد.
زانتیا؛ گول ظاهرش را نخورید
شاید باورتان نشود ولی زانتیا در آزمایشات euroncap فقط دو ستاره ایمنی گرفته است! برخلاف آنچه که به نظر می رسد، شاسی خودرو هنگام تست تصادف دچار خمیدگی شدید شده و ستون آن تاب برمی دارد. البته وجود کیسه هوا تا حدی آسیب وارد شده به سرنشینان را کاهش می دهد، ولی زانتیا در تصادف از کنار بسیاری آسیب پذیر است.
در تصادف از جلو هم تصادف با آن وضعیت امیدوارکننده ای ندارد و آسیب وارد شده به پاهای سرنشینان به خصوص راننده زیاد است. پس بهتر است کمی در رانندنگی در سرعت های بالا با این خودرو حواستان جمع باشد.
MVM110؛ رقیبی جدی برای پراید
ایمنی این خودرو از ماتیز هم بدتر است. کسب دو ستاره از پنج ستاره لازم برای ماتیز نشان داد که از نظر ایمنی وضعیت مناسبی ندارد، حال MVM110 نسبت به ماتیز هم وضعیتش بدتر است.
در تست تصادف سقف و ستون آن خم شده، درها باز شده، قطعات داخلی جلو هم صدمه شدیدی به سرنشینان وارد می کند. البته از خودرویی در این کلاس و ابعاد، انتظاری بیشتر از این نمی رود و باید استفاده از آن را به ترددهای شهری محدود کرد.
نظر کاربران
"موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می شود"
حتمآ راننده هم داخل صندوق عقب می شود !!!!!!!!
ایرانی هستیم دیگه اینا جزو پرطرفدارترین خودروهای داخلی هستن! مگه انتخاب دیگه ای هم داریم! !
" ایمنی خودروهایمان در چه حدی بد است؟ "
در حد تیم ملی !!
پاسخ ها
عزیزم باید بگی لالیگا چون تیم ملیمون هم تعریفی نداره
راس میگه
خرید پراید= خودکشی
خرید پژو = خودسوزی
ايمني واسه ما! ايمني اصلا چي هستش؟
اینا همش اراجیفه خودروهای تو کشور غیر از وارداتی ها هیچ کدومشون حتی تو پایین ترین سطوح ایمنی ندارن! این مطلب جهت دار و تبلیغاتیه خودرو سازهای داخلی سالها بود میخواستن قیمتها رو افزایش بدن بهترین بهانه تحریم بود من نمیگم تحرم بی تاثیر بوده ولی دیگه نه تا این حد ما بجای اینکه خودمون خرید خودروهای داخلی رو تحریم کنیم تا یه فکر اساسی براش انجام بدن متاسفانه میایم فقط در مورد این خودروها به جک و جملات طنز بسنده میکنیم . تا چند ماه پیش که خودروها نصف قیمت الان بودن اینقدر متقاضی نداشت خودروسازها خودشون متعجب شدن که چطور این روزها مردم با وجود این افزایش شدید قیمتها تقاضاشون چند برابر شده باور کنید عجیب ترین ملت دنیا ما ایرانیها هستیم!!! من الان به این فکر میکنم اگه پراید بشه صد میلیون چه اتفاق عجیبی میفته؟؟؟!!!
سایپا=همواره مطمئن
ایرانخودرو=راه تورامیخواند!!!
اولا پراید و پژو 405و زانتیا مال عهد خیارشورشاه کبیرالسلطنه است وکلا نیازی به تست نداره درمقایسه با خودرو های اون موقع 2 ستاره داشته-دوما اینا رو بی خیخی راه تورا میخواند...
بیایید متحد شویم و ماشین نخریم.باور کنید ماشین ندارم.پول خریدش رو هم دارم ولی توی این شرایط اصلا نمیخرم.و برای همیشه پراید نمیخرم.از خرید پراید 132 خیلی پشیمون شدم و الانم از فروشش خیلی خوشحالم حتی با اینکه قبل از گرونی ها فروختم و 4 میلیون ضرر کردم ولی از نداشتن ماشین "پراید" خوشحالم.تا ابد هم تاکسی و اتوبوس سوار شم راضی ام.
همه تولیدات و همه کارخونه های خودروسازی سایپا ایران خودرو کرمان خودرو زاگرس خودرو و گروه بهمن و ... را تا زمانی که قیمت ها رو اصلاح کنن(حداقل قیمت های شهریور91) تحریم کنیم.
خودروهایی مثل سایپا ها و حتی تیبا از گروه خودروسازی سایپا(سایپا مطمئن بزرگترین دروغ تاریخ بشریت) رو تحریم کنیم.
خودروهای خارجی به غیر از فرمون و داشبورد درها و صندلی و ... مجهز به کیسه هوا هستند ولی خودروهای 40 میلیونی ما مثل پژو پارس فقط یه دونه کیسه هوا راننده دارند!!!
اعتراض ها زیاده ولی کو اتحاد کو عمل.ولی با خودروسازها باید طور دیگری برخورد کرد.تحریم تحریم
از قدیم گفتند نخریم و نخوریم خود ارزان شود.حالا ما میگیم نخریم و نرانیم خود ارزان شود.