۱۳۵۲۳۷۵
۵۲۸۱
۵۲۸۱
پ

حشمت‌خان: اصلا قبل از انقلاب را با حالا مقایسه نکنید

حشمت‌خان مهاجرانی یک نام ماندگار در تاریخ فوتبال ایران است، او پرافتخارترین مربی قرن ایران است

برترین‌ها - عباس نورایی: حشمت‌خان مهاجرانی یک نام ماندگار در تاریخ فوتبال ایران است، او پرافتخارترین مربی قرن ایران است، بزرگمردی که ایران را برای اولین بار به جام جهانی رهنمون ساخت و روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران به تمام افتخارات ریز و درشت رسید.

پای صحبت‌های حشمت مهاجرانی نشستیم تا نظر او را درباره شرایط فعلی فوتبال ایران جویا شویم: مدیریت خوب می‌تواند تاثیرات خودش را به خوبی و به شکل‌های مختلف  نشان دهد اما ما هیچ زمانی این تاثیر را لمس نکردیم این در حالی بوده که ما در فدراسیون دارای کمیته‌های مختلف بودیم اما در عمل این موضوع فایده‌ای برای ما نداشته است.

در کشورهای شرق و غرب آسیا پول یک فاکتور کمک کننده است هر چند باید این را هم در نظر بگیریم که در آفریقا هم بعضی کشورها پول ندارند اما با این وجود فوتبال خوبی دارند.

حشمت‌خان: اصلا قبل از انقلاب را با حالا مقایسه نکنید

چرا افتخارات ما بعد از انقلاب تکرار نشد؟

ما همیشه جدا از آسیا بودیم و بلندترین قله آسیا را فتح کردیم و در تمامی رده‌ها اول بودیم اما چرا این عناوین بعد از انقلاب تکرار نشده به این مسأله باز می‌گردد که ما برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدتی نداشتیم.

در خود فدراسیون و بین مربیان امنیت شغلی برای مربیان ملی وجود ندارد و ما نمی‌آییم به مربی‌مان برای کار در تیم ملی امنیت خاطر و فضای لازم را به وجود آوریم البته جالب است که بدانیم این مسأله برای حتی آنها که در مصدر کار هم قرار دارند به نوعی وجود داشته و دارد.

فوتبال ما را فقط چند مربی همیشگی می‌چرخانند

در فوتبال ما تعداد خاصی مربی وجود دارند که در درون یک خرخه گردون می‌چرخند و همین تعداد هر سال فقط جاهایشان را تغییر می‌دهند در حالی که ما تحول خاصی در کار و روش و تحولی در فوتبالمان نمی‌بینم. این در حالی است که نقش مربی در آموزش بازیکنان و تغییر در فوتبال بسیار مهم است و قطعا مربیان می‌توانند نقش بسیار بزرگی در فوتبال ما داشته باشند.

اقتصاد یک رکن اساسی در فوتبال است

متاسفانه در فدراسیون ما بیشتر تصمیمات را کسانی می‌گیرند که در عمل با علم روز فوتبال آشنا نیستند. اگر مدیریت در پول است که باید تزریق درست سرمایه انجام شود هر چند ما نباید توقع خودمان را بالا ببریم با وجود اینکه اقتصاد یک رکن اساسی در فوتبال و هر صنعت دیگری محسوب می شود. در تمام دنیا مسأله اقتصاد در فوتبال حل شده اما ما هنوز در حل این مسأله مشکل داشته و داریم و واقعا به لحاظ اجتماعی و اقتصادی در مضیقه هستیم.

قبلاً تیم‌های استان‌ها را در تورنمنت‌های مختلف شرکت می‌دادیم و به نوعی آن استان زمان داشت نواقص خودش را برطرف سازد. در حالی که حالا سوالات بسیاری داریم که چرا در سطح کوچک و چه در سطح کلان نمی‌توانیم مانند تیم‌های غرب و شرق آسیا عمل کنیم و آنها در حال فاصله گرفتن از ما هستند .

در حال درجا زدن هستیم

چون برنامه‌ریزی نداریم عملا در حال درجا زدن هستیم و تیم‌های دیگر در حال فاصله گرفتن از ما هستند. عربستانی‌ها ستاره‌های بزرگ را استخدام کرده‌اند چون برای فوتبالشان نسل‌سازی کرده و جوان‌هایشان بازیکنان خارجی بزرگ را الگوی خودشان قرار دهند.

مدرسه فوتبال اسپایر قطر نمونه است و ما نظیرش را در هیچ کجای دیگر دنیا نمی بینم و فکر کنم تنها رئال‌مادرید است که کمپی مانند کمپ اسپایر قطر دارد .

زمان اوفارل عالی بودیم

قبلاً ما برنامه‌ریزی داشتیم به همین دلیل بود که بهترین جوانان را داشتیم. زمان اوفارل عالی بودیم و بعد همین نسل را از رده جوان‌ها به بزرگسالان انتقال دادیم از همین رو بعد از نتیجه‌گیری در رده جوان‌ها در جام ملت‌ها سه دوره قهرمان شدیم و اگر به تیم ملی توجه داشته باشید متوجه می‌شوید که از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸چقدر تغییرات در تیم ملی داشتیم مضاف بر آنکه در المپیک هم بازی‌های قابل قبولی ارائه دادیم و نسل‌سازی بسیار خوبی انجام و بازیکنان بزرگی را تحویل فوتبال ایران داده و به آسیا معرفی کردیم.

لقب معمار فوتبال امارات را روی من گذاشتند

در امارات در محاصره مربیان برزیلی درجه یک قرار داشتم و تنها دو ماه در سال مرخصی داشتم که این مدت را هم به برزیل رفته و دوره می‌دیدم یا تمرینات مربیان برزیلی را تماشا می‌کردم به همین دلیل هم بود که در امارات بسیار موفق بودم و به نوعی لقب معمار فوتبال امارات را روی من پس از کار با تیمها و بازیکنان مختلف از رده های پایین تا بزرگسال روی من گذاشتند .صحبت زاگالو مربی معروف برزیلی را هیچگاه فراموش نمی‌کنم که گفته بود تا مهاجرانی اینجاست ما هیچ بردی نخواهیم داشت. فکر می‌کنم هر چه بوده اول لطف خدا و بعد از آن همه چیز در سایه برنامه‌ریزی و زحمت و تلاش به دست آمده است.

از نقطه نظر نیروی انسانی قوی هستیم اما چگونه می‌شود که ژاپن و قطر آن همه پیشرفت می‌کنند اما ما در جا می زنیم در حالی که ما می توانیم با آنها رقابت کنیم که این امر به مشکلات داخلی خودمان باز می‌گردد مثلاً بعد از جام جهانی قطر دایم شاهد دعوا و پول جام جهانی و نبودن تماشاگر و سایر موارد بودیم در حالی که ما به آینده فوتبالمان هیچ توجهی نداریم و تا زمانی که برنامه‌ریزی نداشته باشیم شرایطمان تغییر نخواهد داشت.

نتایج کره و ژاپن اصلا اتفاقی نیست

نتایج کره و ژاپن اصلا اتفاقی نیست و اینکه می‌بینم چطور پیشرفت می‌کنند همه بخاطر برنامه‌ریزی بوده به همین دلیل است که می‌بینم ژاپن چگونه صعود می‌کند و درخشش آن همین‌طور ادامه دارد تا جایی که تیم ملی آلمان را با باختی سنگین شکست می‌دهد و موجب تغییر نانسی فیلیک می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج