نرخ جدید عوارض آزادراههای کشور اعلام شد
در پی اعلام خبر افزایش ۲۱ درصدی نرخ عوارض آزادراهها، نرخنامه مصوب آن منتشر شد که بر اساس آن حداقل عوارض برای تردد خودروهای سواری در آزادراه باغچه مشهد، بخش فریمان به مبلغ ۱۵۰۰ تومان و حداکثر عوارض برای تردد نفتکشها در آزادراه قم - گرمسار به مبلغ ۱۵۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
خبرگزاری ایسنا: در پی اعلام خبر افزایش ۲۱ درصدی نرخ عوارض آزادراهها، نرخنامه مصوب آن منتشر شد که بر اساس آن حداقل عوارض برای تردد خودروهای سواری در آزادراه باغچه مشهد، بخش فریمان به مبلغ ۱۵۰۰ تومان و حداکثر عوارض برای تردد نفتکشها در آزادراه قم - گرمسار به مبلغ ۱۵۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
چند روز گذشته خبری مبنی بر افزایش ۲۱ درصدی نرخ عوارض آزادراهها با دستور وزیر راه و شهرسازی منتشر شد که البته بهنام داوودی - مدیر کل بهرهبرداری آزادراهها - در این باره به ایسنا گفته بود که این عوارض بسته به هر مسیر و آزادراهی متفاوت است اما بر اساس آخرین ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی به صورت میانگین ۲۱ درصد نرخ عوارض آزادراهی در کشور افزایش پیدا کرده و با پنج ماه تاخیر از ابتدای شهریور ماه امسال اعمال شده است.
تخفیف ۵۰ درصدی برای خودروهای عمومی
بر اساس دستور العمل ارسالی خودروهای عمومی که بیش از ۴۰ بار از یک عوارضی در طول یک ماه عبور کنند ۵۰ در صد تخفیف میگیرند. ۲۰ درصد تخفیف مربوط به خودروهای پلاکعمومی و ۳۰ درصد مربوط به تردد بیش از ۴۰ بار خودروها در ماه است، یعنی با افزایش میانگین ۲۱ درصدی عوارض، تخفیف ۵۰ درصدی برای خودروهای عمومی و پر تردد لحاظ شده است و آنهایی که به مردم خدمات ارائه میکنند، مشمول تخفیف ۵۰ درصدی شده و در این صورت عوارض آزادراهی برای آنها ۲۹ درصدی کاهش پیدا خواهد کرد.
البته وزارت راه و شهرسازی، میزان هزینه نگهداری از آزادراهها در سال ۱۳۹۸ را با فرض حداقل هزینه ضروری نگهداری، سالانه (۲ درصد هزینه احداث) برابر با ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. در حالی که درآمد کل آزادراه ها از محل عوارض کنونی که صرف نگهداری از آنها می شود برابر با ۱۲۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم این مبلغ است. این یعنی برای تامین حداقل بودجه هزینه نگهداری راهها، عوارض فعلی تردد خودروها باید ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند، در حالی که میانگین رشد عوارض در سال جاری حدود ۲۱ درصد تعیین شده است.
همچنین بر اساس محاسبات انجام شده، مبنی بر دادههای آماری بارنامههای صادر شده به طور متوسط، نسبت کل عوارض دریافتی از خودروهای سنگین شامل تریلی، کامیون دو محور و سه محور به میزان دریافتی آنها بابت کرایه حمل بار در چند نمونه مورد بررسی برای کل مسیر بین دو تا شش درصد است. در نتیجه میزان عوارض افزایش یافته برای سال ۱۳۹۸ حداکثر دو هزارم تا یک درصد میزان کرایه دریافتی است و مطلقاً سهم قابل محاسبهای در سبد قیمت حمل و نقل ندارد.
این در حالی است که استفاده از آزادراهها که بخش عمدهای از هزینه نگهداری آن ناشی از استهلاک وسایل نقلیه سنگین روی آن است، حداقل موجب کاهش ۴۶۷ کیلومتری مسیر نسبت به راههای موجود و صرفهجویی ۱۶۶ میلیارد تومانی سالیانه در مصرف سوخت آن هم با قیمت سوخت یارانهای انواع وسایل نقلیه میشود.
جدول نرخ نامه عوارض مصوبه آزادراه های مشارکتی در سال ۱۳۹۸ به شرح ذیل است که این نرخ نامه ها از اول شهریورماه در آزادراه های کشور اعمال می شود.
نظر کاربران
لعنت بر همتون بدوشین این ملت رو بدین به یمن و سوریه و کسری بودجه رو تامین کنید !!!!!مگه ازاد راه جدیدی درست کردین که هزینه ساخت اون رو از ملت میگیرین با این کارتون اکثرا میرن جاده قدیم و دوباره امار کشته و تصادف میره بالا !!!!!!مرده شور مدیرتتون و تدبیر و امیدتون و مملکت داریتون که مردم رو خوب فریب دادین با وعده های دروغینتون!!!!
باید کسری بودجه 99در بیاد...حالا هر جور شده
شماهافقط دخل خرج خودتونوحساب میکنید.پس ملت چی هیچ حساب کتاب درآمدوبدبختی آنهاراحساب نمبکنید.ماملت باید همیشه درصحنه باشیم.
خاک بر سرتون کدوم جاده رو درست کردین که عوارض رو گرون کردین ای بی لیاقت های بیشعور...
پاسخ ها
دقیقا
عوارض هر جای دنیا بری برای چند ساله.اینجا عمدا اسفالتی میریزن با عمر مفید ۴ سال بعد میان یکم لکه گیری میگنن میشه نوسازی جاده ها!
پول ملت رو میکشن بالا و کوکاکولا
امیدوارم بمونه گلوتون
لطفا بفرمائید 'قیمت یک متر مربع از قیمت تمام شده آزاد راه ها را !
چون چاله چولش زیاد شده عوارض و بالا بردن ...
گرانترین عوارضی در مسیر خوزستان لرستان قرار دارد در مسیر پل زال در دو بار از خودروهای سواری جمعا ۲۴۵۰۰ تومان عوارض میگرن
عوارص وزیاد میکنن ولی کیفیت چی؟؟؟؟؟
آزاد را ه تبریز زنجان، یکی از خطرناکترین آزاد راه کشور. که زیر سازی درستی روش انجام نشده.
بیشتر تصادفات جاده ای از نوع جاده است جاده قم به کاشان از وسط راه افتضاح میشود و در بعضی جاه دو پله
حکایت گران شدن نان و کیفیت نان و حکایت قاچاق بنزین و قیمت بنزین کلا تصمیم بر این است که آرامش نداشته باشیم
آخه از اونور الکترونیکیش نمودید و کلی کارمند رو از نون خوردن انداختید از اینور قیمتا رو بردید بالاتر فقیر فقیر تروپول دار پولدار تر
امیدوارم سر پل صراط جواب داشته باشید جواب شصت میلیون ایرانی رو که در سختی و رنجند نه رفاهندبیست میلون که در
دروغ محضه اندیمشک تا خرم آباد 24500 تومنه برای 155 کیلومتر یعنی غارت ملت جالبه بدوید بعد از سیل لرستان جاده قدیم بدون عوارضی هم خراب شده و ملت بیچاره مجبور به تردد در آزاد راه خرم آباد هستند پول 10 برابر احداث رو بخش خصوصی در آورده هنوز به مردم فشار میارن
با وجود این همه اخذ عوارض ، خدمات هم باید افزایش چشمگیر داشته باشد
مخصوصا گیت های ورود و خروج باید افزایش و مدرنیزه بشود نه مثل ایام عید قربان در مسیر قم - کاشان - اصفهان چه وضع ناجوری بود برای پرداخت باید در ترافیک بسیار شدیدی ماندگار شدیم .
واقعا شرم آور بود من در طول مدتی که در ترافیک بودم دو نوبت به پلیس 110 تماس و گله مندی خود را اعلام کردم
پس جناب وزیر لطفا این مطالب را هم در نظر بگیرید
و جا دارد مسئیول مربو طه که نتوانسته گیت ها مدرنیزه
با وجود این همه اخذ عوارض ، خدمات هم باید افزایش چشمگیر داشته باشد
مخصوصا گیت های ورود و خروج باید افزایش و مدرنیزه بشود نه مثل ایام عید قربان در مسیر قم - کاشان - اصفهان چه وضع ناجوری بود برای پرداخت باید در ترافیک بسیار شدیدی ماندگار شدیم .
واقعا شرم آور بود من در طول مدتی که در ترافیک بودم دو نوبت به پلیس 110 تماس و گله مندی خود را اعلام کردم
پس جناب وزیر لطفا این مطالب را هم در نظر بگیرید
و جا دارد مسئیول مربو طه که نتوانسته گیت ها مدرنیزه