خودروی اختصاصی تویوتا برای ایران
سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر از ورود ۴۳ دستگاه خودروی نجات جدید به چرخه امدادی کشور خبر داده است که شرکت تویوتای ژاپن به طور اختصاصی برای ایران ساخته است. خودروهایی مطابق با ۱۳ استاندارد روز جهانی که اگر چند روز قبل وارد ناوگان امداد و نجات میشدند، از حادثه خونین دیروز جلوگیری می کردند.
عصر دیروز تصادف آمبولانس با نیسان در محور اردبیل- هیر مرگ بیمار، راننده و کمک راننده آمبولانس و راننده نیسان را در پی داشت. تصادفی که اگرچه با بی احتیاطی راننده نیسان رقم خورد اما کیفیت پایین خودروی سرانزای آمبولانس در این میان بی تاثیر نبود.
سرانزای پارس خودرو را در بازار به عنوان یک خودروی تجاری می شناسند که با طراحي نامناسب و نداشتن كيسه هوا و ترمز اي بي اس امنیت کافی برای سرنشینان ندارد. با این حال، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر از ورود خودروهای با کیفیت ژاپنی به چرخه امداد خبر داده که توانسته بالاترین استاندارد جهانی آمبولانس و آتشنشانی آمریکا و استانداردهای اروپایی و استرالیایی را کسب کند.
امدادگرانی که به مقصد نرسیدند
تصادف آمبولانسها در جادههای کشور در شش ماهه اول امسال تقریبا هر ماه یکبار تکرار شده است. اتفاقی که از تصادف آمبولانس با کامیون در جاده برجرود-درود در اردیبهشت ماه ۹۲ شروع شد، چند روز بعد، در کهگیلویه و بویراحمد واژگونی آمبولانس با مرگ بیمار ۵۷ساله آن همراه بود، در خردادماه در جاده قمصر کاشان در برخورد با پژو حادثه آفرید و دو مصدوم به جا گذاشت و در مردادماه با تصادف آمبولانس با کامیون درکیلومتر ۴۰ اتوبان کاشان - قم همراه بود.
خودروهای پیچ و مهره ای
خودرویی با اتاق سبک، مقاوم و خوش ساخت پیچ و مهره ای! این ها مشخصات خودرویی است که تویوتای ژاپن به طور اختصاصی برای امداد ایران ساخته و به زودی ۴۳ دستگاه از آن وارد کشور می شود. حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر درباره این خودروها گفته است: «این خودروها آیرو دینامیک هستند که در برابر ضربات و حوادث احتمالی بسیار مقاوم هستند. اتاق این خودروی نجات که به سفارش سازمان طراحی و ساخته شده است، بسیار سبک و مقاوم است؛ به گونهای که در کابین این خودرو از جوش استفاده نشده و طراحی کابین این خودرو به صورت پیچ و مهرهایست که سبب میشود در صورت ایجاد مشکل یا خسارت، تنها قسمت آسیبدیده تعویض شود.»
خودروهای جدید همچنین مجهز به جی پی اس، مه شکن و دکل تلسکوپی برای افزایش قدرت دید و افزایش روشنایی هستند.
درخشان می گوید: «پیش از این برای بریدن بتون، چوب و ... باید از ارههای مختلف استفاده میشد، اما شرکت تویوتای ژاپن که به صورت اختصاصی این خودرو را برای ما طراحی و ساخته است، اقدام به نصب اره نجات چند کاره کرده که میتوان برای بریدن همه اشیاء از آن استفاده کرد.»
علاوه بر این، ریلهایی برای این خودرو طراحی شده که قطعات و تجهیزات به آسانی نصب و به بیرون منتقل میشود.
نظر کاربران
خوب قبول نکنید ، یعنی جون ایرانیها بی ارزشه... مسئولان باید واکنش نشون بدن ...
من نمیدونم آیرودینامیک بودن این خودر چه ارتباطی به ایمنی این خودر در برابر حوادث داره..خوبه مسئولین قبل از اظهار نظر بسیار ... مثل این آقا، اول اطلاعات خودشون رو بروز کنند تا مثل این مسئول عزیز با دیدن ریل جابجایی تخت بیمار و اره همه کاره اینقدر دست پاچه و ذوق زده نشن .در ضمن آیرودینامیک بودن خودر فقط باعث مقاومت کمتر هوا در برابر خودرو میشه که باعث شتاب بیشتر و مصرف سوخت کمتر میشه ....