۸۵۳۴۹۰
۳۰ نظر
۵۰۱۰
۳۰ نظر
۵۰۱۰
پ

سقوط ایران در رده‌بندی جهانی خودرو

صنعت خودروی ایران با چهار پله سقوط در رده‌بندی جهانی خودروسازان، به رده بیستم تولیدکنندگان خودرو در جهان در سال ۲۰۱۸ رسید.

برترین‌ها: صنعت خودروی ایران با چهار پله سقوط در رده‌بندی جهانی خودروسازان، به رده بیستم تولیدکنندگان خودرو در جهان در سال ۲۰۱۸ رسید.

در مجموع در سال ۲۰۱۸ یک میلیون ۹۵ هزار خودرو توسط شرکت‌های خودرو ساز ایرانی تولید شده است. ایران در سال ۲۰۱۷ با تولید یک میلیون ۵۱۵ هزار دستگاه در مکان شانزدهم قرار گرفته بود.

براساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، تولید صنعت خودروی ایران افتی ۲۷ درصدی داشته است.

سقوط ایران در رده‌بندی جهانی خودرو

صنعت خودروی ایران که پس از برجام و آغاز سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی می‌رفت تا یک جهش بزرگ را تجربه کند، با خروج آمریکا از توافق اتمی و خروج شرکت‌های خارجی از ایران با یک بحران کم‌سابقه روبه‌رو شده‌است. در این شرایط حتی شرکت‌های چینی هم همکاری خود با شرکای ایرانی را محدود و یا قطع کردند.

قرار بود شرکت پژو در سال ۲۰۱۸ تولید مدل‌های ۲۰۸ و ۳۰۱ و سیتروئن هم تولید یک محصول دیگر را آغاز کند؛ اتفاقی که در نهایت رخ نداد.

رنو هم با وجود آنکه اعلام کرده بود پس از خروج آمریکا از برجام در ایران می‌ماند با افزایش فشارها، زیر قرارداد خود با طرف ایرانی زد و فعالیت خود را در ایران تعلیق کرد.

پس از ترک شرکت‌های فرانسوی و اروپایی شرکت‌های چینی هم فعالیت‌های خود را در ایران به‌شدت کاهش دادند تا جایی که شرکت چانگان و برلیانس هم همکاری خود را با سایپا متوقف کردند. این توقف همکاری ضربه سنگینی به شرکت سایپا وارد کرد.

در زمینه خودروهای سنگین شرکت‌های ولوو، مرسدس‌بنز و رنو تراکز که قرار بود در ایران بصورت مشترک و با سرمایه‌گذاری مستقیم، کامیون‌های جدیدی را تولید کنند پس از خروج آمریکا از برجام، ایران را ترک کردند.

بر اساس گزارش انجمن جهانی خودرو سازان در سال ۲۰۱۸، چین با تولید ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو در مقام اول، آمریکا با تولید ۱۱میلیون ۳۱۴ هزار خودرو در مقام دوم و ژاپن با تولید ۹ میلیون ۷۲۸ هزار خودرو در مقام سوم است.

چینی‌ها البته با وجود اول بودن در تولید در سال گذشته میلادی افت چهار درصدی را شاهد بودند که می‌توان آن را خبر بدی برای سرمایه‌گذاران در این بازار پر سود دانست. صنعت خودروی آمریکا هم رشد یک درصدی را در این سال تجربه کرد. ژاپنی‌ها هم تنها چهار دهم درصد رشد تولید داشتند.

نکته جالب آمار امسال جلو افتادن هندی‌ها از آلمانی‌ها در تولید خودرو است.

پس از سه کشور نخست، به ترتیب هند با حدود پنج میلیون و ۱۷۴ هزار دستگاه، آلمان با حدود پنج میلیون و ۱۲۰ هزار دستگاه ، مکزیک با حدود چهارمیلیون و۱۰۰ هزار دستگاه، کره جنوبی با حدود چهار میلیون ۲۸ هزار دستگاه، برزیل دو میلیون ۸۷۹ هزار دستگاه، اسپانیا با تولید دو میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه و فرانسه با تولید دو میلیون ۲۷۰ هزار دستگاه در مقام‌های چهارم تا دهم قرار دارند.

بر اساس این آمار صنعت خودرو هند رشد هشت درصدی را تجربه کرد و این نشان می‌دهد که این کشور برای رشد صنعت خودرو، پتانسیل بالایی دارد به همین جهت بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال سرمایه گذاری در بازار خودروی هند هستند. این بازار پس از کاهش رشد بازار خودروی چین حالا امید تازه خودروسازان برای سرمایه گذاری‌های جدید محسوب می‌شود. تولید در هند مانند چین به دلیل نیروی کار ارزان، دارای سود اقتصادی بالایی است.

آلمانی‌ها اما به دلیل محدودیت‌ها در آمریکا و چین، با کاهش نیم میلیونی تولید خودرو روبه‌رو شدند و کاهش تولید ۹ درصدی را تجربه کردند. ترمز رشد صنعت خودرو مکزیک هم با سیاست‌های جدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا کشیده شد و این کشور نتوانست مانند سال قبل رشدی را در صنعت خودرو تجربه کند.

تجربه آلمانی‌ها با شدت کمتر در کره جنوبی تکرار شد و صنعت خودرو این کشور هم کاهش تولید دو درصدی را شاهد بود. برزیل در سال ۲۰۱۸ دوباره شاهد رشد اقتصادی خود بود و در صنعت خودرو توانست به رشد پنج درصدی دست پیدا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    از کی تاحالا تربچه قاطی میوه ها شده شمارو چه به مقایسه با خدروسازان دنیا

    پاسخ ها

    • بدون نام

      ازموقه که پیاز قیمتش ازموز بیشترشده

    • بدون نام

      سایپا ایران خودرو با مدیران طراح داغونش

    • hassan.h

      بازهم یک کارنامه مردودی از دولتهای ادواری

  • بدون نام

    این رتبه هم زیادشه با این قیمت و کیفیت نا ایمن این همه ادم میکشه در سال تو جاده

    پاسخ ها

    • علی

      خوب که چی فقط بی لیاقتی خودتون نشون میدید اگه زمان پهلوی بود الان این وضع مردم نبود خاک بر سر خودتون خودروهای قوطی گران حداقل قیمتهاشون بیارید پایین که اه مردم بدترتون نکند بدبختای کم عقل

  • بدون نام

    عوضی تر ظالم تر از خودرو ساز انحصاری ایران نداریم

  • بدون نام

    تو سقوط و بدبختی بی ابرویی نمره شون بیسته

  • بدون نام

    رده بندی جهانی فقت با تعداد تولید هست؟

    پاسخ ها

    • بدون نام

      انگار بر اساس تعداد تولید رده بندی شده نه کیفیت و به روز بودن

    • بدون نام

      ای گفتی دمت گرم

  • بدون نام

    خود کرده را تدبیر نیست....
    وقتی هی زرتو زرت قیمتهارا میبرن بالا و پراید فرقون را از 8میلیون میبرن 50میلیون حقشونه

    پاسخ ها

    • ممد کاویانی معروف به امیر حافظ

      آی گفتی......دمت گرم

  • بدون نام

    ینی حاضریم فقط خودرو تولید کنیم حالا به هر قیمتی که شده! خودرو های اندازه ی لاستیک خودرو های خارجی هم نمی ارزه

  • بدون نام

    به درک،باین خودروهای گران قیمت و بی کیفیتشون.

  • بدون نام

    ایران فقط توی تولید مدیر احمق و بیلیاقت رده اول را داره وگرنه گاری تولید میکنه

    پاسخ ها

    • patriot

      آفرین. توی تولید دزد و اختلاس گر هم حرفای زیادی برای گفتن داریم.

  • .....

    اصلا این گاری های قرون وسطی ایران روشون میشه تو رنکینگ جهانی قرار بگیرند.؟

    پاسخ ها

    • hamid

      رده بیستم خخخخ پنجاه هم رده آمار الکی میدن.

  • بدون نام

    این رتبه هم بی ارزشه ، چون تولید کننده نیستید ، خلاقیت و نوع اوری ، ندارید . شما یه مونتاژ کار سظح پایین هستید که با یه فکر اشتباه ، حمایت میشوید

  • بدون نام

    مگه ما تو رده بندي خودرو بوديم؟

  • بدون نام

    همون بهتر که بگویید ایران از آخر اول است
    خدا کنه بطور کامل با مدیرانش سقوط کنه بحق محمد و آل محمد

  • بدون نام

    انشالله سقوط ایران خودرو و کل مدیرانش و .....

  • بدون نام

    این رده بندی برا اساس کمیت خودرو های تولید شده است
    اگه بر اساس کیفیت بود که اصلا ایران رو تو این رتبه بندی راه نمی دادن

  • نازی

    خداروشکر امیدوارم از اینم که هست بیشتر سقوط کنه چون برا یه ماشین بدرد نخور ببین چقدر پول پارو می کنن آرزو می کنم هر شرکت خودرو سازی ایرانی سقوط ورشکست بشه .

  • عباس گلدوست

    بدبختی اینه که با تعریف از دیپلماتهای ما که بهترین دیپلماتها هستند این کلاه گشاد را سر ایران گذاشتند و تنا مقصر ترامپ بود.

  • یزدان

    سقوووط!؟!؟
    مگه از ما داغون تر هم بوده؟
    مگه میشه مگه داریم؟

  • بدون نام

    ایران خودرو نداره که سقوط کنه بنویسید سقوط فرغون سازی

  • بدون نام

    خودرو‌خراب کن نه خودروساز

  • بدون نام

    خاک برسرتون شما هیچ میدونیدخوروچیه؟

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج