۸۱۳۴۴۷
۶ نظر
۵۰۰۱
۶ نظر
۵۰۰۱
پ

رمز‌گشایی اصولگرایانه از نحوه ساخت دانشگاه آزاد

روزنامه اصولگرای فرهیختگان نوشت: خانواده دانشگاه آزاد اسلامی طی روزهای گذشته داغدار از دست دادن تعدادی از دانشجویان در حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات است. اما «ساخت دانشگاه در ارتفاع ۱۸۰۰ متری» موضوعی است که شاید ریشه اصلی حادثه ناگوار واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات باشد. دراین‌باره بررسی تاریخی چگونگی ساخت و توسعه دانشگاه می‌تواند پاسخگو باشد.

روزنامه اصولگرای فرهیختگان نوشت: خانواده دانشگاه آزاد اسلامی طی روزهای گذشته داغدار از دست دادن تعدادی از دانشجویان در حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات است. اما «ساخت دانشگاه در ارتفاع ۱۸۰۰ متری» موضوعی است که شاید ریشه اصلی حادثه ناگوار واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات باشد. دراین‌باره بررسی تاریخی چگونگی ساخت و توسعه دانشگاه می‌تواند پاسخگو باشد.

احمد خرم، وزیر اسبق راه و ترابری، ساخت واحد علوم و تحقیقات را قلدرمآبانه خواند و گفت: «طرح احداث دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در شمال غرب تهران در دولت پنجم یا ششم و زمان شهرداری آقای کرباسچی مطرح شد. این دانشگاه در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متری ساخته شده که در اختیار منابع ملی بود و قانونا ساخت‌وساز در آنجا غیرمجاز محسوب می‌شد. همان زمان بنده وزیر راه و ترابری بودم و در آن دوره و قبل از آن مسئولیت کمیته راهبردی سبزکردن دامنه البرز را برعهده داشتم که با این پروژه مخالفت کردیم، اما به‌دلیل حمایت‌هایی که از دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گرفت، یک تکه زمین را تصرف کردند و سپس هر از گاهی ده‌ها هکتار دیگر را به تصرف خود درمی‌آوردند.»

رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین گفته است: «طبق طرحی که ارائه دادیم قرار شد مسئولیت سبزکردن ارتفاع ۱۸۰۰ متری در مناطق یک، ۲ و ۴ و ارتفاع ۱۴۰۰ متری در منطقه پنج را انجام دهیم که دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نیز در این محدوده قرار داشت. ما سه سال در آنجا کار کردیم و بعد از آن مانع اجرای فعالیت‌مان شدند. در آن سه سال دانشگاه آزاد اسلامی را کنترل می‌کردیم که تصرف بیش از این صورت نگیرد، اما کاملا غیرقانونی و قلدرمآبانه این کار را انجام دادند و به این قلدری هم افتخار می‌کردند. محل احداث دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در منطقه پنج تهران یکی از بدترین مکان‌های استقرار در جهان است.

طبق اصول شهرسازی، محیط دانشگاه و اطراف آن حتما باید برای عبور عابرپیاده، دوچرخه‌سوار و خودرو شیب ملایم داشته باشد و به‌هیچ‌عنوان نباید در محیط ناهموار این‌چنینی اقدام به ساخت‌وساز کرد. اساسا ساخت‌وساز در شیب بالای پنج درجه خطرناک است و این دانشگاه با شیب‌های غیرمجاز در نقطه‌ارتفاعی در منطقه‌ای برف‌گیر و دارای یخ‌زدگی ساخته شده است. وقتی آنجا یخبندان می‌شود، عابرپیاده هم سر می‌خورد، چه برسد به ماشین.»

با کدهای تاریخی که احمد خرم داده است می‌توان به ریشه برخی وقایع دست یافت. دولت مورد اشاره احمد خرم، دولت‌های سازندگی به ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی است. خاطرات منتشرشده از آقای هاشمی نیز به‌نوعی موید آن روحیه مورد اشاره است. عمده اعتراضات هم از این جنس است که مثلا مجوز تاسیس رشته‌ای گرفته نشده یا برخی اقدامات با اساسنامه مغایرت داشته، اما مدیریت وقت بی‌توجه به این مسائل و با حمایت آقای هاشمی کار خود را انجام می‌داده. این اقدامات صرفا در حوزه توسعه دانشگاه نیز نبوده است. به‌عنوان مثال مدیریت وقت، قبل از تصویب اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی دوره دکتری راه‌اندازی می‌کند.

آن‌طور که از خاطرات برمی‌آید، توسعه دانشگاه آزاد اسلامی با مخالفت‌های اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه می‌شود، اما ظاهرا با همان روحیه مورد اشاره احمد خرم کارها پیش می‌رود. در خاطرات آقای هاشمی در همان سال‌های تاسیس واحد علوم و تحقیقات هست که «در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت کردم. بحث درباره دانشگاه آزاد اسلامی بود. جمعی با توسعه آن مخالفند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    ما با اینا کاری نداریم رییس فعلی (دکتر ولایتی) مسیول فوت این عزیزان است و باید پاسخگو و متعهد و استعفا پذیر باشد همانطور که وزرای فعلی پاسخگوی بریز و بپاش و انهدام و آتش سوزی و زلزله هستند
    دکترجان منتظریم اشک تمساح نریز

    پاسخ ها

    • hassan.h

      تاسیس دانشگاه آزاد توسط هاشمی یک اشتباه بزرگ ملی بود چنین دانشگاهی فقط باید با قیمومیت مستقیم دولت و مشارکت بخش خصوصی ایجا میشد

  • بدون نام

    آنچه درسنوات مطالعه میشود بدبختی مملکت دست اشرافیگرانی بوده که بودجه دریدانها وهرکارناشایست بدون اصول انجام داده اند علاوه برحیف ومیل بچه هاشون حالا طلبکار هم هستند....

  • ابن احمد

    خاندان خیانت

    رئیس شورای شهر تهران را بازداشت کنید!

    #اختصاصی_پاتک: حادثه دلخراش سقوط اتوبوس دانشجویان مظلوم واحد علوم و تحقیقات یک مقصر اصلی دارد و او کسی نیست جز محسن هاشمی رفسنجانی پسر اکبر رفسنجانی. جاده های زیگزاگ و غیراستاندارد و بدون گاردریل و خطرناک این دانشگاه در دورانی ساخته شد که مسئولیت معاونت عمرانی دانشگاه آزاد با محسن هاشمی بوده است.

  • ابن احمد

    رئیس شورای شهر تهران را بازداشت کنید!

    #اختصاصی_پاتک: حادثه دلخراش سقوط اتوبوس دانشجویان مظلوم واحد علوم و تحقیقات یک مقصر اصلی دارد و او کسی نیست جز محسن هاشمی رفسنجانی پسر اکبر رفسنجانی. جاده های زیگزاگ و غیراستاندارد و بدون گاردریل و خطرناک این دانشگاه در دورانی ساخته شد که مسئولیت معاونت عمرانی دانشگاه آزاد با محسن هاشمی بوده است.

  • بدون نام

    ساخت دانشگاه آزاد در ارتفاع بالای 1800 کار امروز ودیروز نیست. (هرچند آن موقع می توانستند در زمین صاف دانشگاه را بناکنند)طی سالیان گذشته در راه پر پیچ وخم وپرفراز ونشیب این جاده تردد زیادی شده واتفاقی به وقوع نپیوسته بود (تا اتفاق اخیر )پس نباید بفکر پاک کردن صورت مسئله باشند باید علت وقوع حادثه را باید بررسی کنند والا حمل نقل هوائی خطرناک تر است وباین طرز برخورد نباید هواپیما هم سوارشد

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج