مرگ تلویزیون در راه است؟
استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای دریافت محتوای مورد علاقه در حالی از رسانههای سنتیتر مانند تلویزیون پیشی میگیرد که ابزارهای مدرن و اینترنتی نیازمند بهروزرسانی در محتوای مناسب هستند.
خبرگزاری ایسنا: با توجه به اهمیت چگونگی حضور کودکان در اینترنت، شرکتهای مختلفی سعی در ایجاد فضای مناسب دارند و در این میان استفاده از محتوای صوتی و تصویری توسط کودکان از اهمیت ویژهای برخوردار است، البته به گفته تحلیلگران، پس از ایجاد زیرساخت فنی و بستر مناسب، باید فرهنگ استفاده از این امکانات هم وجود داشته باشد.
در ایران بیش از ۱۳ درصد کاربران اینترنت کودکان هستند؛ آنها برای دستیابی به اطلاعات، برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده، انجام تکالیف درسی، دانلود موسیقی، فیلم و البته بازی رایانهای به اینترنت مراجعه میکنند. هماکنون استفاده از رایانه و فناوریهای دیجیتال بخش عمدهای از اوقات فراغت کودکان ایرانی را به خود اختصاص میدهد.
از طرفی درحالیکه تحقیقات نشان میدهد قشر کودک و نوجوان در دنیا طی تغییر رفتاری به جای استفاده از تلویزیون، روزبهروز سهم بیشتری از محتوای مورد علاقه خود را از ابزارهای دیجیتال به دست میآوردند، اما تقریبا بیشتر آنها از فقدان محتوای مناسب، حس مشترکی دارند.
تغییر رفتار در تهیه محتوا از تلویزیون به ابزارهای دیجیتال
طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بررسیهای انجامشده در شورای سیاستگذاری جشنواره کودکآنلاین، کودک و نوجوان همواره بیشترین علاقه را به دریافت محتوای تصویری و ویدیو دارند که در بین آنها محتوایی با مضامین شاد و سرگرمی محبوبترین هستند. از طرفی محتوای ویدیویی راحتترین مسیر برای گسترش به سمت صنایع مجاور را داراست. ضمن اینکه این شکل از محتوا بیشترین قابلیت را برای مهاجرت بهسوی انواع دیگر محتوا دارد و عمر، بقاء و امکان استمرار محتوای ویدیویی، به مراتب بیش از انواع دیگر محتواست.
همچنین مطابق تحقیقات انجامشده در سال ۲۰۱۷ توسط سازمان تنظیم مقررات رسانهای بریتانیا موسوم به آفکام، بیش از ۴۰ درصد خردسالان، نزدیک به نیمی از کودکان و چیزی حدود ۷۰ درصد نوجوانان در دنیا از طریق ابزارهای دیجیتالی چون تلفن همراه و تبلت، محتوایی که میخواهند را دریافت میکنند که این یعنی حرکت به سمت تحقق تئوری «مرگ تلویزیون» که از سالهای پیش از سوی کارشناسان حوزه ارتباطات عنوان شده بود.
واقعیت دیگر این است که نزدیک به نیمی از خردسالان، بیش از دوسوم کودکان و ۹۰ درصد نوجوانان در جهان از یوتیوب استفاده میکنند. به عبارتی هرچه سن از خردسالی به سمت نوجوانی پیش میرود، علاقه به دریافت محتوای تصویری از طریق ابزارهای دیجیتال بیشتر شده و اگرچه در ایران تحقیقات مدونی پیرامون استفاده کودکان و نوجوانان از پلتفرمهای تصویری مانند آپارات در دست نیست اما در دنیا و در میان خردسالان، کودکان و نوجوانان میل به استفاده از پلتفرمهایی تصویری مانند یوتیوب بالاتر رفته است.
این روزها شبکههای اجتماعی بزرگترین چالش رسانههایی مانند تلویزیون به شمار میروند اما تقریبا بیشتر این قشر از فقدان محتوای مناسب، حس مشترکی دارند. از نظر اقتصادی نیز آمارها گویاست که بازار جهانی محتوای کودک و نوجوان در دنیا یکی از پنج بازار دارای رشد سریع به شمار میرود بهطوریکه تنها یکی از برندهای فعال در این حوزه، سالانه ۴۵۰ میلیون دلار درآمد دارد.
آفکام همچنین حجم بازار محتوای کودک و نوجوان را در دنیا بالای ۲۰ میلیارد دلار برآورد میکند که بهطور متوسط بیش از ۲۵ درصد شاخص رشد آن است. ضمن اینکه در این بازار بیشتر وزنه به سمت کفه خدمات آنلاین سنگینی میکند که این تغییر رفتار تقریبا در همه دنیا به وضوح قابل رویت است.
در نهایت، باید توجه داشت همانطور که امروزه یکی از مهمترین ابزارهای دریافت محتوا، ابزارهای دیجیتال هستند و افراد با بهرهگیری از اینترنت بسیاری از فعالیتهای خود را انجام میدهند، کودکان هم در این دنیای جدید دیجیتالی نقشی دارند و از این ابزارها برای دریافت محتواهایی که عمدتا جنبهی سرگرمی دارد بهره میگیرند و این موضوع نیاز به ایجاد محتوای مناسب برای این قشر از جامعه را آشکار میکند.
نظر کاربران
کدوم تلويزيون مثلا بزرگترين جشن ها و مراسم يه ستاره چند مربع که هي اسمش تبليغش مياد يه خواننده يه بازيگر يه فوتباليست که از اين شبکه ميرن تو اون يکي والا ديگه مردم همه چي اينا رو ميدونن بهتر و کامل تر از تلويزيون تو فضاي مجازي اين مثلا بهترين برنامه صدا سيما شده خدايي آدم خندش ميگيره از اين برنامه ها جالبه مهمان ها از شبکه يک ميره 2و بعد ميره 5 دور ميزنن جالبه فکر ميکنن برنامه هاشون خوبه هنوز خب تعارف نداره که لاتاري بذارين اين همه ادا اصول چيه
من که فقط فوتبال از تلویزیون میبینم آخرین باری هم که شبکه یک و دو رو دیدم وقتی بود که داشتم کانالهای تلویزیون رو مرتب میکردم
صدای سیما ایران سالهاست مرده, خدا رحمتش کنه,....
بدبختی مادراینه که مدیریت صدا وسیما درپی کسب رضایت مردم و خواسته های آنها نیست بلکه درپی رضایت مسوولین و علایق شخصی خود ش می باشد د درحالیکه تکنولوژی دردقیقه درحال پیشرفت و عوض شدن می باشد
انشالله صدا و سیما نابود بشه.
پاسخ ها
انشالله
پدیده جهانی شدن یه پدیده اجتناب ناپذیره و با قلع و قمع و سانسور راه به جایی نمی بریم
اینکه بگوییم هر ویدئویی روی نت می آید باید از ما اجازه بگیرد یا هر پیام رسانی باید دارای مجوز می باشد من فکر می کنم اینها آخرین تلاشهای همان ذهن های بسته است
اخیرا دیدم یوتیوب را فیلتر هوشمند کرده اند که اجازه دیدن قسمت های مفید آن را می دهد به شرط احترام به حریم خصوصی این طرز تفکر آینده بهتری دارد
خوب مردم چقدرفیلم هایی ببینن که باواقعیت های جامعه فاصله داره ودردهاومشکلات اجتماعی واقعی مردم رونشون نمیده وبرنامه های یکنواخت وتکراری واخباری که میخوادهمه چیزروخوب نشون بده وازبه جالش کشیدن کسایی که مسئولیت دارن وکوتاهی کردن توکارشون طفره میره خوب معلومه مخاطبش کم میشه