قیمت خودرو در انتظار رأی روحانی
بعد از آن محمد شریعتمداری وزیر سابق صمت، با درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان مواجه شد. در ابتدا وی پذیرش آزادسازی قیمتها را نداشت اما بعد از مدتی وزارت، وی هم پذیرفت که صنعت خودرو برای رهایی چارهای جز آزادسازی قیمتها و کنترل قیمتها براساس عرضه و تقاضا ندارد.
روزنامه ایران: بعد از آن محمد شریعتمداری وزیر سابق صمت، با درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان مواجه شد. در ابتدا وی پذیرش آزادسازی قیمتها را نداشت اما بعد از مدتی وزارت، وی هم پذیرفت که صنعت خودرو برای رهایی چارهای جز آزادسازی قیمتها و کنترل قیمتها براساس عرضه و تقاضا ندارد.
بدین جهت در اولین گام قیمتگذاری را با دستور رئیس جمهوری از شورای رقابت گرفت و دولت را مجاب کرد که انحصاری در صنعت خودرو وجود ندارد. بعد از آن سازمان حمایت مسئول قیمتگذاری خودرو شد. این سازمان هم دست روی دست گذاشت و تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی درباره قیمت خودرو نکرده است و این بلاتکلیفی باعث شده است که مردم، خودروسازان، فعالان بازار و... از آینده صنعت خودرو پیشبینی نداشته باشند.
عمر وزارت شریعتمداری به تغییرات قیمت خودرو قد نداد و حال گردونه تغییر قیمت به رضا رحمانی وزیر جدید صمت رسیده است. شنبه شب جلسه نهایی بین معاونین وزیر، خودروسازان، قطعهسازان و کارشناسان خودرو برگزار و قرار شد قیمت خودرو ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار شود. تصمیمی که اگر اجرایی شود به گفته خودروسازان میتواند بازار را آرام و خودروسازان را از زیان دهی خارج کند. از ابتدای سالجاری (تا حدود یک ماه پیش) به جهت قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت، خودروسازان ۶ هزار میلیارد تومان زیان دیدند.
خودروسازان معتقدند: اگر قیمت خودرو افزایش پیدا نکند، دیگر امکان تولید خودرو وجود ندارد و این صنعت و صنایع مرتبط با آن بایستی تعطیل شوند.
روز گذشته یک منبع مطلع درباره بسته حل مشکلات خودروسازان و ساماندهی بازار خودرو که نهایی شده است، گفت: بستههای مختلفی برای خریداران خودرو و ثبتنامکنندگان خودرو در نظر گرفته شده است. از طرفی قرار شده خودروسازان با قیمت کمتر از ۵ درصد بازار محصولات خود را به فروش برسانند. این امر قیمت بین کارخانه و بازار است.
وی توضیح داد: رئیس جمهوری مخالف افزایش قیمت خودرو است و تاکنون هم به خاطر مخالفت وی گرانی خودرو اتفاق نیفتاده است. بر این اساس بنا شده وزیر جدید صمت، بسته ارائه شده در وزارت صنعت را به رئیس جمهوری ارائه کند. اگر رئیس جمهوری موافقت کند مشکلات صنعت خودرو و قطعهسازی حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه مشکل ما تحریم نیست و میتوان قطعات مورد نیاز خودرو را تأمین کرد، گفت: اگر پول تزریق شود این صنعت دیگر چالشی نخواهد داشت و از زیان دهی خارج میشود.
این منبع مطلع اظهار داشت: با حل مشکلات ۴ گانه قطعهسازی و افزایش قیمت خودرو به طور قطع مشکل صنعت خودرو حل میشود و دیگر مردم با کمبود خودرو روبهرو نخواهند شد.
صنعت قطعهسازی حدود ۵۵۰ هزارنفر شاغل مستقیم دارد که تاکنون متأسفانه حدود ۳۰ هزار نفر تعدیل شدهاند و حدود ۷۰ هزارنفر هم از کار تعلیق شدهاند و جمعاً حدود بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر در سال ۹۷ بیکار شدهاند و چنانچه مشکلات این صنعت ظرف مدت یک هفته آتی حل نشود، موج دوم بیکاری که حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر برآورد میشود
در راه خواهد بود و تعداد بیکاران این حوزه به بیش از۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید و تولید متوقف خواهد شد.
قطعهسازان هم روز گذشته نامهای به رئیس جمهوری ارسال کردند و طی آن هشدار یک هفتهای دادند که اگر به آن بیتوجهی شود صنعت قطعهسازی با بحران جدی روبهرو خواهد شد.
وی پیشنهاد کرد: تنها راه برای برون رفت از مشکلات موجود واردات بدون انتقال ارز است.
نظر کاربران
آخه بی انصافا مردما هم درنظر بگیرید چرا یه پراید که از نظر ایمنی هیچ تفاوتی با موتور سیکلت نداره باید قیمتش از 38میلیون هم تجاوز کنه
پاسخ ها
کیا شدن تصمیم گیرنده قیمت کارخونه بشه5% زیر قیمت بازار یعنی 95%گرون تر از الان خنده داره همه ثبت نامی ها میرن انصراف میدن بازار هم میکشه بالا خرید مثل الان رکود میشه
خودرو نابوده هیچراهی نداره
بنظر من اگه همین قیمتهای نجومی فعلی را دوبرابر هم کنند باز ایرانی جماعت برا خریدش صف میکشه
چون ریشه در افکار ایرانی داره که اونا هیچ وقت نمیشه تغییر داد
گلاویز شدن با مملکت اول دنیا همین چیزها را هم داره
نه راه پس دارید و نه راه پیش
تا حالا افزایش قیمت کار دلالها بود . حالا فهمیدیم بین قیمت فعلی و قیمت بازار یعنی چه؟به عبارت ساده یعنی حداقل صد در صد افزایش قیمت.شما اونقدر ظالمین که هیچکی تو این دنیا نمی تونه تقاص ظلماتونو ازتون بگیره واگذارتون کردیم به خدا. بی انصافا لااقل قانون رو عطف به ماسبق نکنید. چرا باید افزایش قیمت شامل خودروهایی بشه که ماهها از موعد تحویلشون گذشته و مقصرش هیچکی نیست جز خوروساز.
فعلا افزایش قیمت چندانی نداریم بعد از22 بهمن قیمت نهایی معلوم میشه
به زبان ساده تر هر موقع که خر از پل گذشت
فرقون سازای دزد میخوان اشغالاشونو بقیمت ماشین خارجی بندازن به ملت، حالا که میخوان قیمت ازادسازی بشه خداقل تعرفه واردات خودرو باید صفر بشه تا مردم حق انتخاب داشته باشنو بازار رقابتی باشه نه انحصاری
5 درصد کمتر از بازار یعنی اگه پراید تو بازار 37 میلیون هست کارخانه باید 35 میلیون بفروشد به مصرف کننده....یعنی قشنگ دو ماه تولید نکردن بعد پراید 20 تومنی تو بازار شد 37 تومن حالا بعد دو ماه میخوان بفروشن 35 میلیون بعد بگن 5 درصد کمتر از بازار هست این قیمت هههههههه قشنگ مجلسی ههههه بعدش مردم حمله میکنند از روی جنازه هم رد میشن پراید 35 میلیونی ثبت نام میکنن
کم کم حبابها با سرب پرمی شوند ما چقدر ساده ایم همیشه سرمان کلاه می رود وبه چه کسانی وحرفهایی اعتماد می کنیم ،امیدوارم روزی ارزش آدمها نیز بررسی شود ،در این ماجراها ارزش وقت وعمر قاطبه ملت ودارائیشان برباد می رود وبدست آنهایی که پاروی شانه هایمان گذاشته وبه قدرت می رسند
بهترین تصمیم وارد کردن خودرو است دروغ زیاد هم نگین ۵۵۰ هزار نفر قطعه ساز فقط
پاسخ ها
داداش وقتی با ابر قدرت دنیا سر شاخ میشی همینه
به جهنم و درک بیکار می شن این خودروسازهای از خدا بی خبر پدر این مردم رو دراوردند انشا... درشون تخته بشه ما مردم هم بتونیم یه خودرو مناسب سوار بشیم
خدالعنت کند این خودرو سازان را بهر طریقی دمبال گرانی و ظلم به مردم هستن چون رقیبی ندارند چرا ورود خودروهای دست دوم ژاپن و کره راازاد نمگنند که همان دست دوم ها سگش به نوع ( صفر) خودروهای ایرانی شرف دارد چرا مثل سلطان سکه چندتا از این مسئوالین این دو شرکت بزرگ اشغال سازی ایرانی را محاکمه و اعدام نمیکنید که دست از سر مردم و گرانی هر کردن بی دلیل شان بردارند باید ایران خودروسان که با تولید خودرو ( بی کیفت و اشغال تا حال باعث مرگ هراران هزار انسان درجادها شدن) باز هم برای این ارابهای مرگ سالی چند بار بهانه های بی خود دمبال گران کردن اشغالهایشان هستن ،، مرگ بر این اشغال سازان که تا حال مرگ به هزارنفر هدیه دادن ،، باید مسئوالین این دو شرکت بزرگ خودرو ساز داخلی محاکم و اعدام شوند بخاطر خانتهای که تا حال در حق مردم کردن
آقا نمی صرفه براتون خب تولید نکنید این لگن ها رو
تعیین قیمت خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار یقینا به نفع خودرو ساز بوده و هزینه های تولید که به خاطر بی لیاقتی و ندانم کاری های مدیران خودرو ساز بر تولید تحمیل میشود , میبایست توسط مصرف کننده پرداخت گردد . خیلی جالبه این تصمیم را به نفع تولید کننده و مصرف کننده میدانند . مصرف کننده ای که چند ماه گذشته خودرو ثبت نام کرده و اکنون میبایست مبلغ قابل توجهی بابت این تصمیم پرداخت کند .
پراید پنج میلیون
سمند هفت میلیون
پژو هفت میلیون
با این تناسب قیمت گذاری کنید نتیجه کوتاه مدت پایین آمدن ارز و فراوانی بازار
تنها راه وارد کردن خودرو توسط خود دولت است نه نمایندگان،نه بخش خصوصی،نه خودرو سازان، تا مردم از شر همه شماها راحت شوند.
خود دولت باعث تمام گرفتاری و بد بختی این مملکت هستن. علی برکت الله
پاسخ ها
من هم موافقم. آقای روحانی کار مردم را یکسره کرد
سلام قطعه میشه داخل تولید کرد چرا گران الحمدلله چیزی که هست تو مملکت ما پول دولت تزریق میکنه شما هم تولید کنی دیگر چرا گران بخریم زشته پراید که با یه لگد له میشه گرون بخریم اصلا اسب میخرم یه کالسکه پشتش می بندم تو شهرم میچرخم
خب با افزایش قیمت خودرو قطعا موافقند چون بنفع جیب خودشان است. این ظلم و تعدی انحصار طلبی در تحمیل خودروها بی کیفیت و گران قیمت نسبت به خودروهای خارجی که تمام مردم دنیا از آن بهره میبرند از اول انقلاب به بهانه خودکفایی خودرو بر گرده ملت مظلوم ایران تحمیل شده و چهل سال است که ساخت این لگن های آدم کش برای پر کردن جیب عده ای از ما بهترون در این کشور ادامه دارد و هیچ قدرتی هم در هیچ دولتی حریف آن نمی شود و خودرو سازان مشهور دنیا هم در مقابل سود آوری خودرو سازان ایران باید لنگ پهن کنند .البته در آن کشور ها هم اگر ظلم تحمیل و عدم رقابت سالم جهانی را بردارند مانند کشور ما به سودآوری نجومی دست می یابند.
1000درصد گرانتر اعلام میکند کلیدساز
چرا زیان خودرو ساز های دولتی را مردم باید پرداخت کنند اون زمانی که سود کلانی کسب کردند چرا به مردم چیزی ندادند
چرا دو خودرو سازی که تنها فروشنده خودرو در ایران هستند اعلام زیان دهی می کنند و دولت را فریب می دهند اگر یک سیستم نظارتی توانمند با کارشناسان خبره در زمینه حسابداری و قیمت تمام شده محصول وجود می داشت ان وقت مشخص میشد که اینها زیان ده هستند یا از بین برنده منابع وقتی مدیریت مبتنی بر دانش وجود نداشته باشد می شود همین ....
به نظر من تنها راه حلش اینه که تا میتونید کسری وبدهکاری که مثلا بوجود اومده رو از جیب مردم بردارید تانکنه ورشکست بشید وبودجه کم بیارید .تاجیب مردم هست اصلا نگران نباشید.علی برکت الله....حرکت
زمانی که مدیران بابت دوران تصدی خود به کسی پاسخگو نیستند و بی لیاقتی مشخص نمی شود باید توان بی لیاقتی چنین مدیرانی از جیب مردم پرداخت شود
قیمت این اشغالهای ایران خودرو و سایپا همین الانم گرونه وارزشی نداره...حالا میخوان قیمتشو بالا ببرن؟؟کالای بی کیفیت ...لعنت به این شرکتهای تولید کنتده اشغال..مردمو خوب گیر اوردن بخدا..کجای دنیا اینطوری کالا میفروشن؟؟امسال پول رو میگیرن..دوسال دیگه به قیمت روز اونم باتاخیر تحویل میدن؟؟
مبنای قیمت باید دلاب ها باشن؟؟؟؟؟این درسته واقعا..... پس معلومه همه حرفاتون الکی هست.... این که میگید ضرر میدید و.... پس معلومه دلال خودتونید که چند ماهه خودرو بیرون ندادید که قیمتها بکشه بالا.... واقعا طبق چه محاسبه ای میگید باید ۵%زیر قیمت کاذب بوجود آمده باشه؟؟؟
همش،سودکردن،چطوری،ضرر کردن پرایداشغال،که،20تومان،هم،نمی ارزه،کردن،40میلیون،بعدبه،این،میگن،ضرر
افزایش قیمت در صنعت و هم در مسکن باعث رونق شده .
افزایش دلار و طلا باعث ایجاد کسب و کار شده .
مثال ها متعدد است . مثلا خانه کلنگی با قیمت های سی درصد زیر قیمت فروش خریداری شد مثلا ۳۰۰ میلیون از درون نازک کاری و از بیرون نماها ارزان و بسیار زیبا مثلا کاشی و سرامیک کار می کنند . از درون پس از نور مخفی و تجهیزات برقی زیبا قیمت را تا ۹۰۰ میلیون می رسانند . ضمن ایجاد کسب و کار . نان خوبی تولید می کند . از نان گفتیم از زمانی که آرد آزاد شد . کیفیت نه ولی تعداد نانوایی ها زیاد شد . بهمین خاطر در حال ورشکستگی هستند . چون برق و آب و مالیات و شهرداری امان آنها را بریده .
این دولت اگر از حقوق خود بخاطر آسایش مردم بگذر تولید کنندگان ور شکست نمی کنند .
مثلا شما قیمت خودرو را بالا بردید مردم نخرند . باز با کاهش تولید و نهایتا ورشکسته خواهید شد .
البته باید تولید خودرو کاهش پیدا کند چرا انبوه خودرو و نبود پارکینگ . عدم مدیریت ترافیک . و عدم جایگزینی خودرو با شرایط مناسب این معزل را تشدید نموده است .
ای سانسورچی اگر خودت در این گرانی غرق نیستی . این مطالب را حذف کن .
اخه بی شرفا دیگه چقد میخایین گرون کنیین پراید اشغال 40تومنه
پدر مردم را در آوردید بسه دیگه خجالت هم خوب چیزیه این که ماشین نیست .بنز و تویوتا ماشینه .بزارید کمی ضرر کنید .بزارید ماشین با تعرفه پایین از خارج وارد بشه.بزارید مردم کمی راحت زندگی کنند سوار ماشین مطمعن بشن .کمتر تو جاده بمیرن .لطفا این حلبی هارا هم گران نکنید.بسه دیگه بخدا بسه از تون خسته شدیم .
اسم رئیس جمهور را به رئیس جمهور گرا نی تغییر بدید
فکر کردین قیمتها آزاد بشه بازار خودرو گلستان میشه شک نکنین همه ور شکست خواهید شد
تا کی قرار
است از صنعت ناکارا و بی رقیب خودروی داخلی حمابت کرد. تا کی باید یک صنعت رشد نرکرده و مرده در کشور را به زور زنده نگه داشت. درست ترین کار این است که تعرفه خودرو وارداتی را کم کنید و اجازه دهید تا خودرو ساز داخلی با خارجی ها رقابت کند تا پیشرفت واقعی کند
تاکی غارت و چپاول مردم.تاکجا گران شود این پراید و پژوی اشغالی که میزنین خارج کسی سوارنمیشه.حتی افغانستان و عراق و سوریه.ای خدا دردمونو به کی بگیم.مرگ برهمه شما متسدیان امور.کمر ملت شکست.
لطفا زحمت نکشید....اون ۵ درصد رو هم کم نکنید.....نکنه یوقت مدیون بشید.....امسال ده درصد افزایش حقوق داشته ایم....خدا از سرتان نگذرد...البته اگر اعتقاد داشته باشید...
به درك انشاالله كه تعطیل میشه همه هم بیكار بشن، مگه ما 80 میلیون جمعیت باید جور بیكاری 80هزار نفر رو بكشیم،
خدا ریشتون رو خشك كنه انشاااااااالله
علی برکت الله , این زالوهای مافیای آشغال ساز مردم رو بیچاره کردند
خداوکیلی خیلی رو می خواد هر چند مردم هم هر چقدر گران کنن بازم می خرن مثلا پراید اگه هفتاد میلیون هم بشه بازم می خرن بیشترم میخرن هر چی سرمون میاد خودمون اولین نفریم که مقصریم
تا میتونید گرون کنید هنوز جا داره
تا میرود میرود وقتی نرفت وامیسته
تولید بیش از حد خودرو اون هم بقول اقای محسن رضایی خودروهای بنجل و بی مهابا تو خیابونها در مجموع خدا رحم کند بهتره هیچی نگی تولید کنید جانم تولید سریع باشید
اگر تجدیدنظر روی قیمت خودرو میشد ونفوذی ها ،واسطه ها دست شان قطع میشد نه اینکه خودرو وقطعات گران نمیشد بلکه باقیمت عادلانه و ارزان به دست متقاضیان میرسید.
پاسخ ها
دیگه تعدیدنکنید خیلی هم کشورهایی توسعه نیافته می خرندخودرو ایران را الان کشورهادیگردنبال خودرو برقی هستند خودروسازی ما دنبال گرانی
وقتي قيمت ورق آهن ، آلومينيوم و پلاستيك و ... سه برابر شده چيز عجيبي نيست ماشين هم دو برابر بشه ...
گندتون بزنه با اين مديريتتون ... داخل رو كنترل كنيد ما راضي هستيم ... تحريم تاثيري نداشته واقعا
مردم را گاو فرض کردن خودشان گاوند