تاثیرات کمپین «علی کریمی» در فضای رسانهای
طی روزهای اخیر علی کریمی کمپینی به راه انداخته که حتما آوازهاش را شنیده اید؛ تحریم کالاهای گران از خودرو تا طلا. برخی کریمی را قهرمان دانستند و برخی این کمپین را پوپولیستی تفسیر کردند، در مورد آنها که قهرمانش میدانند قبلتر نوشتهایم و این بار منتقدان کریمی سوژهی این ستون هستند.
برترین ها: طی روزهای اخیر علی کریمی کمپینی به راه انداخته که حتما آوازهاش را شنیده اید؛ تحریم کالاهای گران از خودرو تا طلا. برخی کریمی را قهرمان دانستند و برخی این کمپین را پوپولیستی تفسیر کردند، در مورد آنها که قهرمانش میدانند قبلتر نوشتهایم و این بار منتقدان کریمی سوژهی این ستون هستند.
استدلال مخالفان کریمی این است که چنین کمپینی شکست میخورد، چون روحیه مردم در چنین رفتارهایی منسجم نیست و آنها در مقابل چنین تصمیماتی چند پاره عمل میکنند، پس اصلا کمپین تشکیل دادن در ایران منطقی نیست. این دسته معتقدند با توجه به جنس مخاطبان کریمی، تحریم و یا عدم تحریم آنها تاثیر خاصی بر بازار خودرو و طلا ندارد، چون مشارکت طبقه متوسط (که همان جامعه مخاطبان علی کریمی است) در این بازارها محدود به مصرف شخصی است و ورود و خروج آنها به بازار مقطعی و سود جویانه نیست. استدلالی که منطقی است، اما جامعیت ندارد، چون جایگاه علی کریمی را فراتر از آن چه که باید توقع میکند. چنین نقدی شاید به یک جامعه شناس، اقتصاد دان و یا یک تئوریسین و سیاستمدار وارد باشد، اما از یک سلبریتی ورزشی؟ هرگز. یک سلبرتی ورزشی در حد نهایت رفتارهای اجتماعی اش میتواند حواس جامعه را به سمت و سویی خاص ببرد. کاری که کریمی با همان ادبیات ساده اش در آن تبحر دارد.
یک بار دیگر کاری که کریمی کرد را مرور کنید؛ تیم ملی مراکش را بُرده و همه خوشحالند، تلویزیون تمام وقت و تا جایی که میشود از این پیروزی بهره برداری میکند و در و دیوار و رسانهها همهی حواس را به سمت جام جهانی برده اند، ناگهان علی کریمی یک ضد موج میزند. او میداند مشکلات معیشتی و تورم افسار گسیخته بُرندهترین تیغ است، پس با همین سلاح و با استفاده از محبوبیتی که دارد وارد کارزار میشود، متنی ساده را به اشتراک میگذارد و از کلید واژههایی مینویسد که باید؛ دلالها و دزدها و.. طبیعتا خیلی سریع هم جواب میگیرد، چون از ما طبقه متوسط کسی نیست که تیغ اینها(دلال ها) به تنش نخورده باشد.
او به تنهایی بُرندهتر از صدا و سیما و هر رسانه دیگری مردم را به جایی میبرد که تا قبل از سوت پایان بازی با مراکش بوده اند. نگرانی فردا، اوضاع نابسامان اقتصادی، برجام از دست رفته، ترامپ و تهدیدهایش. بعد این هر چه اتفاق افتاده، به کریمی مربوط نیست. او یک سلبریتی است و سلبریتی صرفا نخ ماجرا را میدهد و این که این نخ به کدام گره میرسد و چگونه باید بازش کرد؟ کار همان جامعه شناس، اقتصاد دادن و البته سیاستمدار است.
علی کریمی این بار فراتر از دفعات پیش، به موقعترین بوده و چقدر بهنگام رفتار کرد. او حرکتی خلاف جهت ریتم غالب جامعه انجام داد و حتما خودش میداند که این کمپین قرار نبوده و نیست که به جایی برسد و همین قدر که اندازه دو روز مردم تحت تاثیر القائات رسانهای نباشند، همین اندازه هم کافیست. ساده لوحانه است که اگر گمان کنیم این کمپین قرار بوده به جایی بیش از این یک هفته تصرف رسانهها برسد، بحبوحه جام جهانی برای برخیها فرصتی بود که از خواب عمومی استفاده کنند، کریمی آن فرصت را از آن برخی گرفت، چه چیزی بیشتر از این؟
نظر کاربران
مردم بده بد!
پاسخ ها
مردم فقیر که نون ندارند بخورند، متوسط هم کم کم دارند فقیر میشن و پول ندارند، اون یک درصدی که هم که سرمایه دارن مشغول خارج کردن سرمایه هاشون از کشور هستند، مسولین هم که خوابند و وقتی بیدار میشن هر روز یکیشون توهم میزنه مثلا میگن... اوضاع مردم خوب است... با این وضعیت علی اقا بهتره اسم کمپینت رو بزاری... نه به زندگی...
کاش یه کمپین هم راه بیندازند و مردم رو از وحشی شدن و رم کردن برحذر بدارند! برید ببینید صفحات بازیکنهای اسپانیا چه خبره!
کار خوبیه حالا شما و منتقدان هی ببافین این نسخه تو دنیا داره اجرا میشه جوابم میده اگه مردم متحد باشن همه مشکلات ما بدست خودمون حل میشه تاریخ ژاپن و بقیه کشورای پیشرفته رو بخونید حتی در زمینه اقتصاد با اتحاد مردم و خرید کالای داخلی موفق شدند حالا اینجا همه علیه تولید داخلند انتظار پیشرفتم دارند
پاسخ ها
ایا 40 سال حمایت کافی نیست؟ مخالف بازار رقابتی هستید؟چرا؟ این وسط چه کسی ضرر می کند؟لطفا هیجانی صحبت نفرمایید کمی تحقیق و واقع بینی هم بد نیست.
کمپین در ایران جواب نمیده.چون مردم در هیچ کاری نقش ندارند چون شرکتها و دولتها با هم شریکند و منافع خودشان به مردم ترجیح میدن و خود سران سهامدارند...البته بعد از امریکا و دشمن ک مقصر اصلی هستند
علي جان من كه به نوبه خودم هيچ چيزي نميخرم
اگر دولتمردان با افزایش قیمت مخالف هستند باید با اینگونه کمپین ها همراه باشند ونبود همراهی با اینگونه کمپین ها به معنای دست داشتن دولت در این افزایش ها می باشد به بیان ساده تر دولت خود مسبب این گرانی است چون منافعش در این گرانی است وجوبگرانی را ملت می خورد
درود به علی کریمی
ما ملت ایران پشتیبان تو هستیم ای مرد بزرگ
# نه به خرید
# نه به خرید مسکن
# نه به خرید خودرو
# نه به خرید لوازم خانگی و موبایل و ...
پاسخ ها
ای مرد بزرگ یک مورد را فراموش کردید:
#نه به زندگی
مشکل با این کمپین ها حل نمیشه مشکل اقتصادی رو دولت باید حل کنه نقدینگی زیاد است که الان این اتفاق افتاده
خودتان این موضوع رو جدی نمی گیرید به این دلیل چون دلال اصلی همین اخبار داغ است
دم کریمی گرم.مرد شجاع
دمش گرم واقعا بازار خودرو را تحت تاثیر قرارداده وباعث کاهش اندک در بازار گردید وباعث دلگرمی شد
همین الان هم نگرانید....میرسد حتی در کوتاه زمان...ارزان میشو
منم به نوبه ی خودم هیچی نمیخرم نه ماشین نه خونه.چون پولی ندارم.خخخخخ.
من اصلا کار آقای کریمی و دایی و..... رو نقد نمی کنم
ولی از این دیدگاه می بینم که :
این نشان دهنده
عدم مدیریت و وجود مدیران نالایق هست
و اینکه مملکت رو هواست ...
دم آقای کریمی گرم . اونهایی که میگن کمپین جواب نمیده چرا اینقدر ناراحت هستند خودشون که عرضه ندارند هر کسی هم بخواد کاری یا حرکتی انجام بده گرفتار این کج فهم های بی شخصیت میشه .
یه کمی معرفت و یک ذره شعور و همکاری با مردم و افراد دلسوز که زحمتی نداره اما امثال نون به نرخ روز خوراها خیلی بی شرفند آقای کریم سروری . دست مریزاد . آفرین پس خوب ایرانی .
مردم مجبورندپولشان رابادلالی حفظ کنندتوی این مملکت اگرتوجه به تولیدبودهم سرمایه مردم بی هدف نبودهم مشکل بیکاری ورکودحل میشد