۷۳۱۲۱۲
۱۳ نظر
۵۰۲۲
۱۳ نظر
۵۰۲۲
پ

«ظرفیت تکمیل شد»؛ بازی تکراری خودروسازان

ثبت نام خرید قسطی خودرو از سایت «ایران خودرو» در حالی از ساعت ۱۰ صبح امروز(چهارشنبه) آغاز شد که مراجعه کنندگان در همان دقایق اولیه ورود، با عبارت «ظرفیت تکمیل شد» مواجه شده و تلاش آنها برای خرید ناکام ماند.

خبرگزاری ایرنا: ثبت نام خرید قسطی خودرو از سایت «ایران خودرو» در حالی از ساعت ۱۰ صبح امروز(چهارشنبه) آغاز شد که مراجعه کنندگان در همان دقایق اولیه ورود، با عبارت «ظرفیت تکمیل شد» مواجه شده و تلاش آنها برای خرید ناکام ماند.

نابسامانی بازار خودرو در هفته های اخیر موضوع تازه ای نیست؛ معضلی که نمایشگاه داران مسئولیت آن را به گردن خودروسازان انداخته و می گویند مدتهاست که خودروسازان بزرگ، محصولی به بازار عرضه نمی کنند.

در سوی دیگر ماجرا، خودروسازان قرار دارند؛ هرچند آنها در هفته های اخیر ماجرای «احتکار خودرو» و یا « نفروختن به امید گران شدن» را کتمان و انکار کردند و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به ایرنا گفت که خودرو تولیدی «غیرقابل احتکار» است و تاکنون گزارشی در این زمینه به کمیسیون نرسیده است؛ اما به محض اعلام قیمت های جدید از سوی شورای رقابت، سایپا و ایران خودرو به بهانه عید سعید فطر، پیش فروش خودرو را با قیمت های جدید کلید زدند.

در تازه ترین اقدام، ایران خودرو عصر دیروز اعلام کرد سایت فروش این شرکت از ساعت ۱۰ صبح امروز باز می شود و برای جلوگیری از دلالی و واسطه گری، افرادی که در ۶ ماه گذشته از این شرکت خرید داشته باشند، امکان ثبت نام نخواهند داشت.

با این حال، مشاهده خبرنگار ایرنا نشان می دهد که سایت ایران خودرو دقایقی پیش از رسیدن به ساعت ۱۰ صبح، از دسترس عامه مردم خارج شد و این قطعی تا چند دقیقه پس از ساعت ۱۰ نیز ادامه یافت.

مساله تعجب برانگیز که در گذشته نیز چند بار تکرار شده؛ دسترسی مردم به سایت فروش، ۱۰ دقیقه بعد از ساعت ۱۰ و مواجه شدن با عبارت «ظرفیت تکمیل شد»، بود.

امروز ایران خودرو در فهرست محصولات خود، خانواده رنو، رنو ساندرو و گراند سوزوکی را حذف کرده و بقیه محصولات عرضه شده شامل خانواده پژو، رانا، سمند، دنا و وانت به همراه دو خودروی چینی دانگ فنگ و هایما بودند؛ نکته قابل تامل اینکه خودروها به صورت پیش فروش عرضه می شدند و نزدیکترین موعد تحویل آنها آبان ۹۷ یعنی پنج ماه دیگر بود.

با این وجود در ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه صبح که امکان دسترسی به سایت فراهم شد، تنها پیش فروش دو خودروی «هایما» برای تحویل در خرداد و تیرماه سال آینده و « وانت آریسان» برای مردم عادی باقی ماند.

در واقع این بار نیز فرصت برای خریداران واقعی خودرو فراهم نشد تا بار دیگر زمزمه ها و حرف های درگوشی مبنی بر اینکه «نمایندگی ها و کارکنان این شرکت پیش از عموم مردم با دسترسی ویژه به سایت، محصولات را پیش خرید می کنند» را قوت بخشید.

اکنون پرسش این است که با مصوبه شورای رقابت برای افزایش ۷.۱۸ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو که زیر ۴۵ میلیون تومان قیمت دارند و این خودروساز به مقصود خود در افزایش بهای خود رسیده، چرا همچنان فاقد ساز و کاری متقن برای دسترسی مصرف کننده واقعی خودرو به خرید محصول است.

واکنش مجلس به افزایش قیمت خودروها

امروز (چهارشنبه) جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را برای بازگرداندن قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان به نرخ سال ۹۶ تهیه کرده اند که گفته می شود ۲۰۰ نماینده پای آن را امضا کرده اند.

در این رابطه «تقی کبیری» از نمایندگان مجلس امروز در تذکری مستند به ماده ۱۱۰ آیین‌نامه داخلی از لاریجانی درخواست کرد با توجه به گرانی برخی کالاها از جمله خودرو، مجلس در جلسه علنی یا غیرعلنی این موضوع را پیگیری کند.
لاریجانی در این باره اظهار داشت: ‌این موضوع در هیات رییسه مجلس بحث شده و بناست هفته آینده جلسه‌ای در این زمینه داشته باشیم.

در واقع واکنش مجلس درباره گرانی خودرو، اقدام شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای کمتر از 450 میلیون ریالی (45 میلیون تومانی) است.

به گفته «رضا شیوا» رئیس این شورا، حداکثر متوسط افزایش قیمت برای محصولات ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو به ترتیب 7.18 درصد، 7.01 درصد و 5.62درصد مورد تایید مرکز ملی رقابت قرار گرفته است. البته درخواست خودروسازان، افزایش 24 درصدی قیمت خودروهای داخلی بود.

وی اظهار داشت که دلیل این افزایش قیمت ها با توجه به تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، مقوله کیفیت اعلامی از سوی سازمان ملی استاندارد و بهره وری (2.5 درصد تعیین شده در برنامه ششم توسعه) بوده است.

شیوا یکی از دلایل افزایش بی رویه قیمت برخی خودروها در بازار را شرایط کنونی خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها دانست و گفت: در این وضعیت شاهدیم افرادی که نقدینگی سرگردان دارند، در زمینه خرید خودرو، سکه، ارز و غیره سرمایه گذاری می کنند؛ البته مردم مقصر آشفته این بازارها نیستند، اما دستکم می توانند با نخریدن خودرو در صورتی که نیاز ندارند، به مشکلات دامن نزنند.

وی تاکید کرد که تقاضای موجود در بازار خودرو، کاذب است و باید پذیرفت در چنین بازاری همواره افراد سوء استفاده کننده وجود دارند که به دنبال سودهای کلان و نامتعارف بازار را به هم می ریزند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    چشم وزیر صنعت با این مدیریتش روشن .ایکاش ایشان نه بعنوان وزیر بعنوان فردی دلسوز جامعه حرکتی میکرد این مدیریت یک ادم معمولی میتواند انجام بده رها کرده به کام پولدارها ودلالان .چشمتون روشن .

  • بدون نام

    ما داخلم تحریمم،بگو پراید30تومن،رو هوامیزنند!چرا!؟

    پاسخ ها

    • دروغگو

      ای بابا جماعت این فقط تبلیغ و تبلیغات است شما بروید بازار اگر خودروهای مدل 94-95-96صفر و خشک ندیدید آنها درستی میگن میخوان بگن که احتکار نکرده ایم کسی دیگه از این خودروها نمی خره تبلیغ میکنند این مرثم فکر میکنند آخر دنیاست بابا یه کمی از این مغزتان کار بکشید تا بفهمید اگه گران هم شد سراسری است من و تو یا شما تنها که نیستیم این آشغالهایی ساخت داخل را چرا بر ما قالب کنند

  • بدون نام

    بله مثل همیشه مقصر اصلی مردم شناخته شدن.
    مردم بد بختی که یک شبه میبینن حاصل 50 سال کار کردنشون ارزش فقط 20 سال کار کردشون رو داره.

  • بدون نام

    بازی تکراری،حرفهای تکراری و ادامه افزایش بی رویه قیمت خودرو...همیشه همین بوده وهست و خواهد بود

  • بدون نام

    ما مردم ایران حقمونه هر چی سرمون میاد
    به جای اینکه نخریم وقتی گرون میشه بیشتر هجوم میاریم

    پاسخ ها

    • بدون نام

      دقیقا
      ازماست که بر ماست
      مقصر خود مردمه مردمه مردمه

    • بدون نام

      مردم ایران کلا طبیعتی متفاوت با سایر مردم جهان و البته ویرانگر دارند

  • بدون نام

    تحریمهای آمریکا چه ربطی به ماشینهای بنجل داخل داره ماشینهای بی کیفیتی که هرسال 20هزارنفررابه کام مرگ میکشونه وقتی روحانی 25هزارمیلیارد برای رکوردشون از بیت المال پرداخت میکنه انوقت مردم تو خرج روزانشون موندن ، بهترین روش کم کردن تعرفه گمرک برا واردکردن ماشینهای خارجی ونخریدن محصولات ایران خودرو هستش که دیگه ایران خودرو زالو صفت دست از این کاراش برداره

  • بدون نام

    اکثر مردم و مسئولین از ۵۰۰ سال پیش چون تولید نیست دلال و موج سوارند و دوست دارند بدون کار از این بگیرند به بعدی بدهند یه پولی گیرشون بیاد و فاصله تولید کننده با مصرف کننده n نفر است که همه هم میخواند یه پولی گیرشون بیاد

    همین باعث رشد صعودی تورم میشه

    مهم نیست که قیمت زمین و سکه و خودرو چقدر باشه مهم آینه که الان خودرو مسئلش داغه مردم هم بیکار اند و با یه موج سواری و خرید و فروش یه پولی گیرشون بیاد!

  • بدون نام

    این ترفند ایران خودرو و سایپا خوب نتیجه داده مراجعه کنندگان برای خرید خودرو را به تکاپو می اندازه تا در مرحله بعد زودتر اقدام کنند در واقع اقدامی روانی است نباید گول بخورید

  • احسان

    تورو فاطمه زهرا دره این دو خراب شده رو تخته کنید. خدا به حق امام زمان لعنتتون کنه.

  • بدون نام

    سرتا پای مملکت را لجن فساد گرفته و تا مغز استخوان تک تک مان فرو رفته است.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج