اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو
در چند هفته اخیر بازار خودرو به شدت ملتهب شده است. فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت افزایش یافته و هیچ مقامی هم پاسخگو نیست.
خبرگزاری ایسنا: در چند هفته اخیر بازار خودرو به شدت ملتهب شده است. فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت افزایش یافته و هیچ مقامی هم پاسخگو نیست.
روج آمریکا از برجام و مطرح شدن احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای پسابرجامی باعث شده تا قیمت این خودروها در بازار به شدت افزایش یابد.
در کنار این موضوع رشد نرخ دلار در بازار غیر رسمی نیز باعث ایجاد التهاب مضاعف در بازار خودرو شده است و قیمت تمام خودروها با افزایش همراه بوده است.
هماکنون اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی به حدود ۹۰ میلیون تومان نیز رسیده است. به عنوان مثال قیمت کارخانه مزدا۳ تیپ ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار به ۲۱۵ میلیون تومان رسیده است.
قیمت کارخانه پژو ۲۰۰۸ نیز معادل ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۲۰۶ میلیون تومان است. قیمت کارخانهای سراتو ۱۱۳ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۶۴ میلیون تومان است. قیمت کارخانه هیوندایی اکسنت ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است.
اما گذشته از خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی که احتمال توقف تولید آنها مطرح شده و همین موضوع باعث سوءاستفاده دلالان و واسطههای بازار خودرو و ارائه قیمتهای نجومی برای این خودروها شده است قیمت باقی خودروهای تولید داخل نیز در بازار افزایش قابل توجهی داشته است.
به عنوان مثال در حالی قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان است که قیمت بازار آن به ۷۳ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه ساندرو استپوی اتوماتیک نیز ۶۱ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۹۱ میلیون تومان است.
جک S۵ اتوماتیک نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۱۲۳ میلیون تومان عرضه میشود که قیمت بازار آن به ۱۴۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه هاوال H۲ نیز ۱۰۴ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۴۱ میلیون تومان است.
علاوه بر این خودروها اما قیمت خودروهای پرتیراژ و پرمصرف داخلی نیز با افزایش همراه بوده است. به عنوان مثال پراید سایپا ۱۱۱ در حالی در کارخانه به قیمت ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه میشود که قیمت بازار آن به ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. سمند LX نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه میشود که قیمت بازار آن ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.
مروری بر قیمت خودروها در بازار نشان میدهد که این بازار به شدت ملتهب شده و در این شرایط هیچ نظارتی نیز بر آن وجود ندارد.
در شرایطی که دلالان و واسطهها به ماهیگیری از آب گلآلود مشغول هستند از مسوولان و سازمانهای مرتبط بهویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز خبری نیست و مشخص نیست چه کسی باید با سوءاستفادهها در بازار خودرو برخورد کند.
در این رابطه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مسوول قصور در نظارت بر بازار خودرو دانسته و میگوید: گذشته از دلایلی همچون احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و افزایش نرخ ارز، دلیل اصلی وضع آشفته بازار خودرو ضعف نظارت بر این حوزه است.
امرالله امینی با بیان اینکه تجربیات سالهای گذشته نشان داده که دلالان بازار خودرو در هر وضعیتی به دنبال سوءاستفاده از شرایط هستند، خاطرنشان میکند: در دوره قبل که نرخ دلار یک مرتبه از هزار تومان به ۳۰۰۰ هزار تومان رسید نیز برخیها یک شبه مولتی میلیاردر شدند.
وی ادامه میدهد: موضوع تحریم و نرخ ارز جای خود. حتی اگر همکاری تمام خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی نیز قطع شده و تولید این خودروها متوقف شود آیا تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها باید به ۱۰۰ میلیون تومان برسد!؟.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه میکند: ضعف نظارت بر بازار خودرو باعث شده فروشندگان قیمتهای تخیلی و نجومی برای خودروها تعیین کنند. البته بعید است که مصرفکنندگان با چنین قیمتهایی حاضر به خرید خودرو باشند اما در نهایت اعلام چنین قیمتهایی تاثیر نامطلوبی بر افکار عمومی داشته و شرایط بازار را ملتهب میکند.
وی تاکید میکند: مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دست بسته ایستاده و به جای نظارت فقط نظاره میکند. امیدواریم مسوولان مربوطه هر چه زودتر وارد عمل شده و با بنگاههایی که خودروها حتی تا حدودا دو برابر قیمت اصلی در بازار عرضه میکنند برخورد کنند.
نظر کاربران
بیچاره مردم/مسئولین که همش میگن تحریم ها تاثیری بر ما نداره!!!
دلالها ومفاسد که ازمردم نیستن ازخود رئیس روئسا هستن..فامیلای مسئولین هستن...مرگ برروسیه درود برآمریکا
تحریم ها آتیه سازد . اگر در فشار باشیم بجای وارد کردن خودرو خارجی و هواپیما بویینگ خودمان هواپیما میسازیم و زیر قیمت دنیا میدیم بازار .
پاسخ ها
خواب دیدی خیر باشه ...
تو مغز تو چی میگذره
هواپیمای کاغذی منظورت بود دیگه
دوست عزیز ۴۰ ساله که تحریمیم واگر میخواستیم پیشرفت کنیم باید پیشرفت میکردیم فقط تحریمها بهانه ای شده برای سوئ مدیریت وخویشاوند سالاری روئسا
تو یکی شیشه زدی باور کن .توهم تو را کور کرده.مملکت ۴۰ ساله فلج هست و مردم هر روز به نسبت روز قبل بیچاره تر می شوند.نمی دانم چرا فقط ما دشمن داریم؟
داداش چی میزنی ساقیت کیه اینجا ایرانه ۴۰ ساله میخوایم خود کفا بشیم هنوز نتونستیم ی آفتابرو خودمون تولید کنیم چون دستگاه تزریقم از خارج میاد بعد میخوای هواپیما بسازیم
خودمون داریم خودمونو نابود میکنیم دیگه نیازی به دشمن نیس
کی ب کیه همینم هم سیا بازی و رانت خاری هس واسه ی عده سودجو واز خدا بی خبر دیگه اینجا نفس کشیدن حروم شده
بله امیدوار باش استاد!!!هیچ وقت امیدت رو از دست نده!!!ناامیدی کفر است!!!خخخخخخخخخ
مسئولین از این بازار برای خودشون کمال استفاده رو می کنند ، رانتخواری و گرانفروشی .
متشکریم روحانی
پاسخ ها
با این اطلاعاتی که در مورد تفاوت قیمت ها
دادید، همین فردا چند تا کارخانه خودرو سازی احداث میکنم، وهم خودم ميلياردر
میشم و هم مشکل بیکاری ملت حل ميشه.
مگه رییسی یا قالیباف رییس جمهور شدن که اوضاع کشور اینقده قراشمیش شده ؟؟؟؟؟؟
چوب خدا صدا نداره
منتظر باشید که دولت دروغگوها رسوا ، ذلیل و نابود خواهند شد
من فکر میکنم قدرتی در دولت هست که دوست داره التهاب دربازار خودرو باشه تا مردم رو بیارن به ماشین های بی کیفیت داخلی وگرنه اعلام کنند که هر کس هر ماشینی که از کارخانه ویا شرکت تحویل بگیره تا ۳ سال سند نمیخوره وهیچ ماشینی هم نمیتونه به صورت کارتکس فروش بره اونوقت ببینید دست دلالها جمع میشه یا نه
مگه خودرو سازها خودرو می فروشند که میگی تفاوت قیمت فلان تومن شده
هیچ کدوم از خودرو سازها فعلا فروش ندارند به چندین نمایندگی سر زدم دریغ از یک ماشین واسه فروش
ماشین ها رو میدن به بنگاه دارهای دلال و شراکتی مردم رو میدوشند
همش کار خوده دولتی هاست ایران خودرو و سایپا خودشون 30 هزار ماشین احتکار کردند
کی به کیه
,.....
چقدر جالب یه عده مولتی میلیاردر میشن
چند وقت بعد خسته میگه اااای بگیرینش
و.ی
ن.ا
ش.م
ب.ز
اینا بودند که 3 هزار میلیارد گیرشون اومده
بهدش غصه تموم میشه هه هه هه
عجیب یه عده پولدار میشن
بیچاره مردم عادی چقدر از زندگی و پول عقب میمونن
چقدر مفت یه عده پولدار شدند
مای بدبخت 2 میلیون حقوق و 1.500 قسط داریم
و با 500 داریم زندگی میکنیم مثل کرم به خودمون میلولیم فقیر ها باید بمیرند و محکوم به مردن
دلال ها از خود کارخانجات هستند گول نخوربد تحریم تحریم تحریم
تا ۱۴۰۰ دیگه هیچی از کشور نمیمونه....
این وضع زمان احمدی نژاد هم اتفاق افتاد ... اما پول تو دست مردم بود... رکود نبود.... در ضمن اون بنده خدا تلاش میکرد برطرفش کنه... اما عمرش کفاف نداد... یادم نمیره که به خودروساز ها فرصت داد اگر قیمت رو پایین نیارن،تعرفه رو میاره پایین ..... که عمرش کفاف نداد ولی قطعا میتونست مدیریت کنه.... زمین زدنش همین کارخانه جات تابوت سازی.... و خیلی از افرادی که از بودنش ضرر میکردند و دوست داشتن یک شبه مولتی میلیاردر بشن که شدند.... نذاشتن کارشو بکنه...
اما جناب روحانی و وزرای محترمش دقیقا من موندم کجا هستند.... امروز سیف اومده میگه افزایش قیمت عامل روانی داره... خودش پایین میاد.... یکی نیست بگه سکه از ۱تومن شده ۲/۵.... آخه ...........چی بگم والا....
الان با اجازتون روحانی میاد به اتفاق سیف و مسئولین با اعتماد به نفس بالا میگه : خودرو ارزان شو!!!!!!!!!!!!! یه شبه مشکل روی کاغذ حل میشه
مملکت و مردم به تمسخر گرفتن اخه یعنی چی این وضعیت همه چی الکی گران می کنید بدون هیچ دلیلی
مطمئنا کسانی که باید اوضاع را کنترل کنند سرشان در آخور رانته وخودشان از التهاب بازار سود میبرندوقصد مقابله با سود بردن خودشان را ندارند.دزدبازاری شده
فقط میشه گفت زرشک
تحریم کنید تحزیم، جواب میده آمریکا همذداره جواب میگیره از تحریم کردن