پیشنهاد جدید به جای تعطیلی ناگهانی مدارس
معاون وزیر آموزشوپرورش گفت: جبران درسها، برنامه کلی ندارد که آموزشوپرورش بخواهد آن را ابلاغ کند. یعنی نسخهای واحدی نیست که از مرکز ابلاغ شود و همه معلمان طبق یک قانون و روند آن را اجرا کنند.
قبل از بازگشایی مدارس در سال ۹۶ اعلام شد دانش آموزان فقط ۱۷۴ روز به مدرسه میروند.این مدتزمان بدون احتساب تعطیلیهای غیرقابلپیشبینی از آلودگی هوا است. هرچند دیگر از مهر تاکنون از تعطیلات گاه و بیگاه آمار دقیقی وجود ندارد. اما با یک حسابوکتاب سر انگشتی متوجه خواهیم شد که دانش آموزان ۳۰ روز از مدرسه جاماندهاند یعنی یک ماه در طول سال تحصیلی از درس و کتاب و آموزش عقبماندهاند. حالا اینکه این موضوع چقدر میتواند به دانش آموزان و نظام آموزشی آسیب وارد کند، یک چالش است. در کنار آن مهمتر این سوال که این عقبماندگی از درس چگونه جبران میشود؟ آیا آموزشوپرورش تمهیدی برای آن کرده است؟
رضوان حکیم زاده معاون وزیر آموزشوپرورش درباره نحوه جبران عقب ماندگی دانشآموزان گفت: در شرایط فعلی هر بار که مدارس به خاطر آلودگی هوا تعطیل میشوند باری که بر دوش معلمان میافتد، سنگینتر میشود. چون وظیفه اصلی جبران دروس دانش آموزان به عهده آنهاست و باید بیشتر از هرکسی باید به فکر باشند.
او ادامه داد: دراینباره، مهمترین اصلی که ما از معلمان خواستیم رعایت شود این است که تلاش کنند کلاس را مطابق با شرایط اداره کنند. یعنی با توجه به ویژگیهای کلاس خود برنامهریزی اصلی را انجام دهند و عقبماندگی دروس را جبران کنند.
حکیم زاده گفت: جبران درسها، برنامه کلی ندارد که آموزشوپرورش بخواهد آن را ابلاغ کند. یعنی نسخه واحدی نیست که از مرکز ابلاغ شود و همه معلمان طبق یک قانون و روند آن را اجرا کنند. چون بر اساس منطقه، محله و نوع مدرسه، شرایط در هر کلاس باهم متفاوت است. با توجه به این موضوع معلمان نقش اصلی در جبران عقبماندگی دروس فرزندان دارند. برای همین هر معلم با توجه به خلاقیت خود شرایط را ارزیابی میکند و برنامه مناسبی در نظر میگیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش اشاره کرد: معلمان بهعنوان هدایتکننده اصلی در یادگیری دانش آموزان این اختیار را دارند که به تشخیص خود پیگیر عقبماندگی یادگیری و انقطاعی که در آموزش پیش میآید باشند. معاونت آموزشی هم پیگیر است تا فرصتهای ازدسترفته را در برنامه آموزشی معلمان قرار بگیرد.
او در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت معلمان واقعا جوابگوی عقبافتادگی دروس دانش آموزان میشود، گفت: طبق تجربهای که در سالهای گذشته داشتیم، بهترین راه همین قبول مسئولیت از سوی معلمان است. هرچند معلمان فشار تحمل میکنند اما در این روش تاکنون مشکل خاصی نداشتیم. اضافه کردن ساعت کلاسها در روزهایی که مدارس دایر است. انجام تکالیفی که برخی از معلمان در خانه ارائه میدهند تا دانش آموزان بیشتر کار کنند ازجمله راههای جبران دروس است.
حکیم زاده افزود: البته آموزشوپرورش در بلندمدت طرح ساماندهی تعطیلات را در برنامه دارد. مهمترین نکته در این برنامه نیز توجه به شرایط آبوهوای هر شهر و تنوع اقلیمی است که باید در نظر گرفته شود.
او ادامه داد: در برخی از نقاط جنوبی کشور زمستان بهترین فرصت برای تحصیل و فعالیت مدارس است و از سویی دیگر در برخی از استانها به دلیل برودت هوا و بارشهای باران و برف ممکن است شرایط مساعدی برای تحصیل وجود نداشته باشد و اتفاقا بهار و تابستان بهترین فصل برای مدارس خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی گفت: باید توجه داشت هر تصمیمگیری که برای ساماندهی تعطیلات انجام میشود باید اصول تربیتی، به همپیوستگی سرانه یادگیری، تفاوتهای اقلیمی و اموری مانند آلودگی هوا که بدون پیشبینی ممکن است مدارس به تعطیلی بکشانند، در طرح لحاظ شود.
حکیم زاده ادامه داد: هر نوع شتابزدگی برای اجرای چنین طرح جامعی که باعث شود جوانب کار را در نظر نگیریم، بهنظام آموزشی لطمه وارد میکند.
او به راهکارهای دیگر نیز تاکید کرد: ساماندهی تعطیلی مدارس برنامه بلندمدتی است که بهعنوان راهکار جایگزین است که از آن استفاده کنیم. میتوان بهجای اجرای این طرح فضای آموزشی و رفتوآمد به مدارس را طوری تجهیز کرد که نهفقط آلودگی بلکه اگر روزی برف سنگین بیاید بدون نگرانی و مشکل دانش آموزان بتواند در مدرسه حضور داشته باشند.
وی در اشاره به راهکار محمدجواد ابطحی، نماینده مجلس درباره تجهیز مدارس به دستگاه تصفیه هوا، پنجره دوجداره بهجای تعطیلی مدارس گفت: مجهز شدن مدارس غیر از تعطیل نشدن آن در روزهای آلوده، کار بسیار پسندیدهای است. پنجره دوجداره در مدارس جدا از آلودگی هوا میتواند برای کاهش میزان صدا کمک بسیاری کند. اگر مجلس بتواند پشتوانه مالی فراهم کند که مدارس تجهیز شوند، باعث خوشحالی ماست.
حکیم زاده ادامه داد: تجهیز شدن مدارس موضوعی است که آموزشوپرورش از عهده آن برنمیآید. قطعا اگر منابعی به مجهز شدن مدارس تخصیص پیدا کند و بودجه آن کامل پرداخت شود، بسیاری از مشکلات و نگرانیهای امروز را نخواهیم داشت.
نظر کاربران
یه عده هی دور خودشون میچرخند
متاسفانه الان متوجه شدید .چون وقتی محصل با تقلبی پول مدرک بگیره وقتی وارد کاردولتی بازار بشه.شروع به دزدی میکنه .وپایه پیشرفت هرکشور علم آن کشور است.مانند دین پایه راستی است.
یعنی با نصب پنجره ی دو جداره مشکل الودگی هوا و تعطیلی مدارس حل میشه؟!!! واقعا راه حل دیگه وجود نداره؟! ایا این راه حل امکانپذیره؟!!
آنشاالله
مدارس درو پنجره رو دوجداره میکنید مسیری رو که بچه باید بیان رو چی ایا هوا رو میشه دوجداره کرد بااین دود ماشین ها وبعضی ازاین کار خونه های شن وماسه وغیره.....
درسهای اضافی مثل عربی (۲ تا کتاب عربی در ابتدایی) را حذف کنید.
این دیگه چه طرحیه? یعنی اگه این طرح اجرابشه. دیگه همه چی درست میشه? نه
پیشنهاد به وزیر آموزش وپرورش : مدارس در ۱۲ ماه یکسال دایر و بچه ها ۳ روز دروس تیوری و ۳ روز عملی وگردش علمی
مدیران دانا =افراد کشور در آرامش
اینا از این بنزین کثیف که میفروشن دست بر نمی دارن/چون درسال هزاران میلیارد برای دلالان سود داره/ سودش از تجارت مواد مخدر هم بیشتره/ بنده خداها آلوده شدن دیگه