۶۷۴۳۱۲
۱۲ نظر
۵۰۰۶
۱۲ نظر
۵۰۰۶
پ

تسویه حساب کارمندی با ماشین برف روب!

روزنامه شهروند نوشت: ماشین آلات راهداری در گذشته به ازای بازخرید کارمندان واگذار شده است.

روزنامه شهروند نوشت: ماشین آلات راهداری در گذشته به ازای بازخرید کارمندان واگذار شده است.
ماشین‌های برف‌روبی را در ازای بازخرید به کارمندان سازمان راهداری واگذار کرده‌اند! ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت شملی مجلس این ادعای جالب را مطرح کرده و گفته است؛ در دوره‌ای سازمان راهداری را خصوصی کردند و این سازمان چون پول لازم برای تأمین مبلغ بازخرید کارمندانش را نداشته است، به آنها ماشین‌آلات راهداری واگذار شده است. این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که در سراسر ایران تنها ٢٠٠ ماشین برف‌روبی وجود دارد و برای پاکسازی به‌موقع جاده‌ها ‌هزار و ٦٠٠ ماشین برف‌روبی مورد نیاز است.

حالا در شرایطی که جاده‌های بسته‌شده از برف و مسافران در راه مانده، سناریوی تکراری زمستان هرسال است، یک نماینده مجلس از ماجرایی عجیب پرده‌برداری کرده است.
ماجرایی که البته داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری کشور و معاون وزیرراه‌وشهرسازی ترجیح می‌دهد درباره آن سکوت کند. او به «شهروند» می‌گوید؛ از این مسأله اطلاعی ندارد اما سازمان راهداری بشدت از نظر ماشین‌آلات و تجهیزات در مضیقه است و از مجموع ٦ تا ٧‌هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگینی که در اختیار دارد، حدود ٥٠‌درصد آن بشدت فرسوده و ناکارآمد است و هرسال تنها چیزی حدود یک‌چهارم بودجه مورد نیاز نگهداری راه‌ها در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد.

ماشین‌آلات راهداری به بازخریدها واگذار شد!

ردیف ماشین‌های برف‌روب که به موازات هم جاده‌های برفی را به سرعت پاکسازی می‌کنند، تصویری بود که در روزهای یخبندان تهران بارها و بارها در فضای مجازی دست به دست شد و ایرانی‌ها را به مقایسه عملکرد سازمان راهداری با کشورهای اروپایی کشاند. ایرانی‌هایی که هر سال زمستان یک سناریوی تکراری را تجربه می‌کنند؛ خودروهای اسیرشده در برف، کاهش سوخت و امدادرسانی به انبوه مسافران در راه مانده.

با این حال سازمان راهداری هر سال یک پاسخ دارد: کمبود اعتبار!

و البته مسافران ایرانی برخلاف مسافران اروپایی در روزهای برفی و یخبندان از هر راهی حتی راه‌های فرعی به جاده می‌زنند و با کندی سرعت و نبستن زنجیر چرخ زمان بسته‌بودن راه‌ها را طولانی‌تر و دردسر را بیشتر می‌کنند.

با این وجود ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به ایلنا گفته است؛ درحالی که نیاز راه‌های کشور به ماشین‌آلات برف‌روب ۱۶۰۰ دستگاه است اما فعلا در سراسر کشور تنها ۲۰۰ دستگاه برف‌روب وجود دارد.

او در ادامه توضیح داده است: سازمان راهداری در آینده نه‌چندان دور می‌تواند مشکل جدی برای وزارت راه‌وشهرسازی ایجاد کند و این موضوع به آن دلیل است که به قانون اساسی عمل نمی‌شود یا این‌که تفسیر رأی از قوانین می‌کنیم و در برهه‌هایی که نهادهایی جایگاه حاکمیتی دارند، به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و امروز این واگذاری‌های غیرعقلانی؛ خسارات زیادی به دولت وارد کرده است.

حسن‌بیگی همچنین گفته است: در یک دوره‌ای نسبت به خصوصی‌سازی راهداری اقدام شد و در جریان این خصوصی‌سازی به نیروهای انسانی راهداری بابت بازخرید، ماشین‌آلات راهداری واگذار شد؛ چراکه منابع مالی برای بازخرید این افراد وجود نداشت.

دو‌هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری به کارمندان بازخرید شده راهداری واگذار شد. این مسأله درحالی از سوی حسن‌بیگی، نماینده مجلس مطرح می‌شود که امروز سازمان راهداری برای نگهداری راه‌ها در شرایط بحرانی قرار دارد و بنا به مطالعاتی که انجام شده است، در شرایط جوی بارش برف برای بازماندن تمام محورها و فرودگاه‌های کشور نیاز به ۱۶۰۰ دستگاه ماشین برف‌روب است. حالا اما به گفته حسن‌بیگی این ماشین‌آلات در اختیار دولت کمتر از ۲۰۰ دستگاه است.

یک‌چهارم پول مورد نیاز تأمین می‌شود

بسیج، ارتش و سپاه به کمک راهداری آمدند تا جاده‌های مسدود از برف را بازگشایی کنند اما این تنها یک راهکار موقت بود. داوود کشاورزیان معاون وزیر راه‌وشهرسازی به «شهروند» می‌گوید: برای نگهداری مطلوب راه‌های کشور و آنچه که استانداردهای جهانی می‌گوید، ٧ تا ٨‌هزار‌ میلیارد تومان پول نیاز است که اعتبار راه‌های شریانی یا اصلی به صورت ملی و راه‌های غیرشریانی یا راه‌های فرعی و روستایی از اعتبارات ملی تأمین می‌شود اما آنچه درنهایت و در مجموع به سازمان راهداری اختصاص داده می‌شود، تنها ٢‌هزار ‌میلیارد تومان است که با ٤٠٠ تا ٥٠٠‌میلیارد تومان پول قیر به دو‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان می‌رسد.

البته بدهی سنگین سازمان راهداری را اگر به این معادله اضافه کنید، درنهایت متوجه می‌شوید که راهداری در صورت تسویه بدهی در واقع با جیب خالی اداره می‌شود!
کشاورزیان به «شهروند» می‌گوید؛ سازمان راهداری دو‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان بدهی ثبت‌شده به پیمانکاران، فروشندگان، مشاوران و اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف دارد.

نیمی از ماشین‌آلات راهداری فرسوده است

مجموع خودروهای راهداری اعم از سنگین و نیمه‌سنگین ٦ تا ٧‌هزار دستگاه است که میانگین عمر این ماشین‌آلات به ٢٥‌سال می‌رسد و البته به گفته کشاورزیان، ٥٠‌درصد آنها فرسوده و ناکارآمد است. در این شرایط بحرانی گفته می‌شود؛ راهداری ماشین‌آلات خود را به‌عنوان بدهی به نیروهای انسانی خود واگذار کرده است. ماشین‌آلاتی که تعداد آنها به دو‌هزار
دستگاه می‌رسد.

او می‌گوید: برای رفع این بحران با سه وزیر صنعت، راه‌وشهرسازی و وزیر کشور تفاهمنامه‌ای امضا کردیم که دو‌هزار و ٥٠٠ تا ٣‌هزار ماشین‌آلات جدید راهداری خریداری شود و البته بنا بود این نیاز با ترک تشریفات مناقصه از «هپکو» تأمین شود که هم به این شرکت فرصت احیای مجدد داده شود و هم راهداری تا حدی از معضل نجات پیدا کند اما هنوز که هنوز است خبری نیست و معلوم نیست سرانجام ماجرا به کجا برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    اخه میشه مگه یکی بازخریدکنه یعنی پولی نداشتن به اینا بدن درهمه چی به بن بست خوردن درمسگم سرحرفشون نمیمونن دیگه ببین مجلس چه کارها که نکرده ماخبرنداریم دروغ میگم مگه

  • بدون نام

    این دولت خیلیحالش خرابه که اینجوری کردباکارکند تخم مزغ به دلارعجب اینا برنجم به دلار میگن اخه مگه ایرانی نیستین مردم تحمع کردن بازم ازاین سود درامدتون دست برنمیدارین

  • بدون نام

    مدیران بی خاصیت اعدام باید گردند

  • بدون نام

    فاجعه و رسوایی جدید. خصولتی سازی بوده که

  • بدون نام

    همه دنیا خصوصی میشن پیشرفت میکنن.ما پسرفت چرا؟؟

  • ایمان

    ما موشک تا دلت بخواد داریم ماشین برف روب برا چیمونه آمبولانس که نگو بدرد ما نمیخوره دنیا موشک

  • بدون نام

    مرگ بر سازمان مدیریت وخدمات کشوری

  • مرتضی

    هی خدایا بدبختی نیست!!!!!

  • بدون نام

    چى اين كشوربهراني نيست تابرسه به امدادونجات بخداازكشورهاي جهان سوم عقبتريم ماشينهاي راهداري توبعضي استانها فرسوده اند

  • بدون نام

    این بودجه ها خرج رفاه و آسایش مردم بکنید وگرنه
    وقتی خبردار میشید که طرف اختلاس کرده رفته کاندا خوشگذرونی

  • بدون نام

    مدیران وطن وهم وطن فروش های خاین پولکی اخراج بایدگردد

  • بدون نام

    خب کمتر دزدی کنند تا بتوانند ماشینهای جدید بخرند دولت باید بر کار انها نظارت کند وببیند واقعا خریداری انجام میدهند یانه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج