ربیعی: درباره «سانچی»، داستان تخیلی نسازید
نماینده ویژه رییسجمهور در حادثه سانچی از راهاندازی سایت دولتی برای پاسخ به ابهامات حادثه سانچی و اعلام نتایج این موضوع خبر داد و گفت: چینیها کوتاهی نکردهاند و برخی ابهامات مطرح شده داستانسراییهای ژولورنی است.
نفتکش سانچی متعلق به ایران که ۱۶ دی ماه ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی به مقصد کره جنوبی حمل میکرد در آبهای چین پس از برخورد با کشتی فله بر چینی به نام "سی اف کریستال" دچار حریق شد و ۳۲ پرسنل آن مفقود شدند و نفتکش ایرانی پس از هشت روز سوختن نهایتا غرق شد و همه پرسنل کشتی جان باختند.
در این راستا امروز (سه شنبه) نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی با حضور همه اعضای این کمیته به ریاست علی ربیعی، نماینده ویژه رییس جمهور تشکیل شد. در این نشست راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی رییس سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین سیروس کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش و سایر اعضای این کمیته حضور دارند.
علی ربیعی به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اظهار کرد: همه تلاشهایی که در ارتباط با این فاجعه متصور بود را صورت دادیم اما نوع شهادت این عزیزان بر غم همه افزوده است.
به زودی گزارش کاملی منتشر میکنیم تا هیچ ابهامی نماند
وی گفت: همه ابهامات مطرح شده جمعآوری شده و سعی میکنیم در این جلسه پاسخ مناسبی به آنها بدهیم. وظیفه ما روشنگری افکار عمومی ایران است که حقیقت ماجرا برای مردم روشن شود. برخی ابهامات هم با انگیزههای غیر روشنگرانه مطرح شده که موجب میشود اطلاع رسانی به مسیر درستی هدایت نشود.
ربیعی افزود: موضوع در ابعاد سیاسی، فنی، انسانی و عملیاتی تشریح خواهد شد و قرار است دولت سایتی را پیرامون این موضوع راه اندازی کند و هرگونه سوال را تا مدتی طولانی پاسخ دهیم و به زودی گزارش کاملی را منتشر خواهم کرد که هیچ نکته ابهامی باقی نماند.
برخی ابهامات، داستانسرایی ژولورنی است
نماینده ویژه رییس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اظهار کرد: برخی ابهامات که درباره غیر قانونی بودن مسیر نفتکش یا اینکه حرکت به مقصد کره شمالی داشته یا اینکه نفتکش با موشک آمریکایی هدف گرفته شده، داستان سراییهای ژول ورنی است که از سوی کسانی مطرح میشود که آگاهی از مسائل دریایی، سیاسی و بین الملل ندارند.
هیچ شواهدی مبنی بر اینکه جان انسانها برای چینیها مهم نباشد را مشاهده نکردیم
ربیعی تاکید کرد: هیچ شواهدی مبنی بر اینکه جان انسانها برای چینی ها مهم نباشد را مشاهده نکردیم.
همچنین محمود برازنده - مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه - در این نشست گفت: این سوال مطرح میشود که چرا از فردای حادثه عملیات نجات آغاز شده است. باتوجه به فاصله ۳۰۰ کیلومتری سانحه از ساحل شانگهای، از زمان شروع عملیات ۱۰ تا ۱۵ ساعت برای رسیدن اولین کشتی ها به محل حادثه طول میکشد. اینکه مسائل زیست محیطی و آلودگیهای نفتی مخابره شده، صحت ندارد و تحت تاثیر جو روانی موجود مطرح شده است.
جانباختگان، شهدای خدمت محسوب میشوند
وی گفت: طی نامه ای از رییسجمهور درخواست کردم جان باختن شهید محسوب شوند، ایشان هم موافق بودند و گفتند با رییس بنیاد شهید مذاکره کنید. موافقت شد این افراد تحت عنوان شهدای خدمت محسوب شوند و سه پیکر عزیزان هم به تهران خواهد رسید که اگر اهل تهران باشند در قطعه شهدای خدمت مدفون خواهند شد.
نماینده ویژه رییس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: فردای موضوع با کارشناسان پزشکی، کارشناسان شیمی، کاپیتانها و متخصصان دریانوردی صحبت کردم. گفتند درست است که موتورخانه تا حدودی امن است اما هوای خود را از عرشه دریافت میکند. چینی ها هم تصریح کرده بودند که ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی، مازوت و گازوییل و مواد شیمیایی، شانسی برای زنده ماندن باقی نمیگذارد. اما باور کنید که پیکر دریانوردان هم برای ما مهم بود و این پاسخ سوالی است که میگویند "چرا تکاوران را بردید". صادقانه میگویم باوجود همه اطلاعات، من با یک ابسیلون احتمال هم که کسی جایی و فرصتی شانس زنده ماندن داشته باشد تصمیم گیری را سخت میکرد و تصمیم به ادامه عملیات بود.
ربیعی گفت: کارشناسی میگفت اگر گرفتار آتش نشده باشند، هم گرفتار گازهای سمی شده اند و شانس زنده ماندن نداشتهاند اما تصمیم انسانی مانع از این میشد که عملیات نجات را متوقف کنیم. قصد نداشتیم یک احتمال بسیار ضعیف را هم از دست دهیم.
نمیشد از روز اول به حرف چینیها مبنی بر "جانباختن همه پرسنل" اکتفا میکردیم
وی اظهار کرد: اگر از روز اول اعلام کرده بودیم که پرسنل جان باختهاند این سوال مطرح نمیشد که چرا به حرف چینی ها اعتماد کردید و نرفتید برای نجات؟ انتقاد نمیشد که چرا همه تلاشمان را برای کمترین شانس هم نکردیم؟ اکنون حداقل اگر رنج مضاعفی به خانوادهها تحمیل شد، پیش خودمان و خدای خودمان میدانیم همه تلاشمان را کردهایم.
در ادامه این توضیحات، بهرامی - سخنگوی شرکت ملی نفتکش - نیز اظهار کرد: دو نوع رادار داریم. یک مدل برای مسافتهای طولانی تر استفاده میشود و دیگری همه اشتباهات تا فاصله نزدیک را نشان میدهد. این کشتی از لحاظ تجهیزات راداری هیچ مشکلی نداشته و تمام مسائل ایمنی را رعایت میکرده است.
رادار به تنهایی کامل نیست؛ واکنش به رادار توسط اپراتور انجام میشود
به گفته وی، درخصوص اینکه بتوانند پیشبینی کنند میتوانند تا ۳۰ - ۴۰ مایل حرکت اشیا را رصد کنند، بحث این نیست که دوستان کشتی را دیدند یا نه. بحث این است که عکسالعملهایی که انجام شده چطور بوده و دو کشتی چطور با هم ارتباط میگیرند و همچنین زیرساختهای مسیر آبی امکان حرکت را میداده یا خیر.
بهرامی گفت: در سال ۲۰۱۶ در این منطقه ۴۰ درصد کل حوادث دریایی رخ داده است. ۳۶ کشتی در این منطقه غرق شدند. چندی پیش نیز یکی از ناوهای آمریکا در این مکان تصادف کرد. این منطقه، منطقه شلوغی است و ریسک بالایی دارد. رادار به تنهایی کامل نیست و واکنش به رادار توسط اپراتور انجام میشود.
تکاوران را برای اطفای حریق نبردیم
در ادامه نشست، نماینده ویژه رییس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: ما تکاوران را برای اطفای حریق نبردیم. تخصص آنها ورود به مکانهای مملو از آتش و نجات جان افراد است. این اتفاق در مرز آبی ما نبوده است. نمیشود ۵۰ کشتی برای حمل فوم مورد نیاز از ایران اعزام شود و معمولا از کشور نزدیک محل حادثه ارسال میشود.
به گفته او، در روز اعزام تکاوران ایرانی به محل حادثه، کشتی اعزامی با حداکثر سرعت حرکت کرد که حداقل ۱۵ ساعت زمان میبرد.
کشتی چینی را ندیدهایم
ربیعی اظهار کرد: کشتی کریستال چینیها را دوستان ندیده اند. اندازه ای که از دماغه کشتی را بررسی کردند، وارد نفتکش شده و جداره مخازن را شکافته است. اینکه چرا مشتعل شده شاید به خاطر شدت برخورد بوده است، شاید هم به دلیل عقب رفتن کشتی چینی پس از برخورد بوده است؛ علت دقیق حادثه نیازمند بررسی بیشتر است.
وی افزود: در بررسی سانحه علاوه بر جعبه سیاه، بخشی به ملاقات با خدمه کشتی مقابل برمیگردد که پس از بررسی معاینه دقیق کشتی کریستال و مصاحبه با کارکنانش در فرآیند بررسی، مورد استفاده قرار خواهد گرفت که هنوز این مراحل بررسی آغاز نشده است.
چینیها کوتاهی نکردهاند/ جان یک ایرانی به صدهزار رابطه سیاسی میارزد
ربیعی اظهار کرد: ما باید درک واقعی خودمان از سانحه را بیان کنیم. اینکه روز اول چه ادراکی داشتیم و الان چه ادراکی داریم همیشه سعی کردیم دروغ نگوییم و ادراکمان از واقعه را بررسی کنیم. دوست داشتیم هرکس در جهان هرکاری از دستش بر میاد انجام دهد. وقتی رفتیم آنجا و با کارشناسان متخصص صحبت کردیم و در اتاق عملیات نشستیم، دیدیم اینکه ابتدا با آب خنک کنند و بعد فوم بپاشند کار غلطی نبوده است.
او ادامه داد: ما همیشه دنبال این بودیم که حقیقت گفته شود نه با چینی ها عهد اخوت داریم، نه چیزی. جان یک عزیز ایرانی برای ما به صد هزار رابطه سیاسی میارزد. آنچه درباره تلاش چینیها می بینیم را به عنوان ادراک و فهم ما باید بگوییم تصور اینکه چینی ها کوتاهی کرده اند تصور اشتباهی است.
هنگام حادثه حداقل یک افسر و یک دانشجو در اتاق کنترل بودهاند
در ادامه این نشست راستاد - رییس سازمان بنادر و دریانوردی - نیز اظهار کرد: حداقل یک افسر ناوبر یعنی افسر دوم یا سوم کشتی در اتاق کنترل در زمان حادثه حضور داشته و امکان ندارد همه پرسنل در حال استراحت بوده باشند. باتوجه به حضور دانشجویان کارآموز در کشتی حداقل یک دانشجوی کارآموز هم در اتاق کنترل در کنار افسر ناوبر حاضر بوده است اما دلیل دقیق اینکه چطور دو کشتی با یکدیگر برخورد کرده اند باید پس از بررسی های دقیق تر مشخص شود.
تا نیم ساعت قبل از حادثه با سانچی در ارتباط بودیم
کیان ارثی - مدیرعامل شرکت ملی نفتکش - نیز در ادامه گفت: هر هفنه یک محموله یک میلیون بشکهای به مسیر کره جنوبی حمل میکنیم و همین کشتی سانچی برای هشتیمن باری بود که به کره جنوبی میرفت. حتی زمانی را که کشتی برای برگشت اعلام کرده بود، نیم ساعت قبل از حادثه بوده که نشان میدهد همه مسیر از پیش تعیین شده بود.
برومندی - رییس کمیسون امنیت ملی مجلس - نیز اظهار کرد: وقتی به چین رفتیم تصمیم داشتیم اگر کوتاهی و نقصی در چینی ها دیدیم همان روز به توکیو برویم و از آنجا کارها را پیگیری کنیم. وقتی شرایط را دیدیم، همانجا مستقر شدیم. اینکه افکار عمومی را قانع کنیم، وظیفه داریم اخبار صحیح به مردم بدهیم. اگر یک کشتی در آبهای آزاد دچار سانحه شود اجازه داریم از همه کشورها کمک بخواهیم اما قوانین بین المللی و نزدیکی به سواحل چین حکم میکرد از نیروی آنها استفاده کنیم.
چرا چینیها آسیب ندیدند؟
در ادامه این نشست راستاد - رییس سازمان بنادر و دریانوردی - نیز گفت: محموله کشتی چینیها، سویا بوده و اصلا ریسک اشتعال ندارد. این کشتی با دماغه که بالاترین استحکام را دارد به کشتی ایرانی برخورد کرده و با توجه به مواد قابل اشتعال در کشتی ایرانی بوده حریق ایجاد شده است و با توجه به اینکه پرسنل چینیها در انتهای کشتیشان بودهداند بلافاصله با قایق نجات از کشتی کریستال خارج شدهاند و نیروهای امدادی آنها را نجات میدهند و علت حادثه ندیدن آنها این است.
جعبه سیاه در دسترس بود که اول آن را پیدا کردند
نماینده ویژه رییس جمهور برای پیگیری حادثه سانچی در ادامه توضیحات خود در این نشست گفت: روزی که چینی ها برای ورود به کشتی رفتند ۸۰ تا ۹۰ درجه، حرارت در بعضی نقاط کشتی بود. دسترسی به جعبه سیاه در دسترسترین نقطه برای دسترسی بوده و در همین حین توانستند دو پیکر را هم پیدا و از طریق سبد ویژه از نفتکش خارج کنند. تجهیزاتی هم که در اختیار داشتند فقط ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه باقی ماندن روی کشتی در میان گازهای سمی را به آنها میداد.
به گفته وی، جعبه سیاه در اتاق کنترل بوده و دسترسی بهتری داشته است.
ربیعی ادامه داد: بحث محموله به وزارت نفت بر میگشت. بخشی به وزارت راه برمیگشت و بخشهایی به وزارت خارجه؛ لذا دولت تصمیم گرفت یک نفر موضوع را پیگیری و مدیریت کند. نماینده وزارت نفت، راه و امور خارجه در همه مراحل همراه من بودند. بیش از چهار بار تماسهای تلفنی مکرر با وزیر امور خارجه داشتیم. اجازه دهید این سنت را تمرین کنیم که در مواقع بحرانی یک نفر صحبت کند و همه مسئولان نخواهند حضور داشته باشد.
چرا یکی از دریانوردان لباس نجات بر تن داشته است؟
نماینده ویژه رییس جمهور برای پیگیری حادثه سانچی در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه پیکر یکی از دریانوردان ایرانی با لباس نجات پیدا شده، آیا امکان پیش بینی حادثه وجود داشته است؟ گفت: این لباس شناوری بوده و احتمالا یکی از پرسنل هنگام حادثه در جایی قرار داشته که توانسته از گزینه انفجار اولیه در امان بماند و با لباس شناوری وارد آب شود.
راستاد - رییس سازمان بنادر و دریانوردی - نیز در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چرا کشتی چینی با دماغه به نفتکش ایرانی خورده و چرا برای کاهش شدت حادثه جهت خود را تغییر نداده است؟ گفت: ممکن است این کشتی با این هدف که کمترین آسیب را ببیند این کار را کرده باشد و شاید هم سرعت اتفاق و حادثه به گونهای بوده که تغییر مسیر قابل اجتناب نبوده است.
نظر کاربران
داستان واقعی را شما بفرمائید تا داستان تخیلی ساخته نشه.وقتی هر کسی یه جور تعریف وگاهاً توجیه میکنه این داستانها بوجود میاد
چرا واقعا اینطوری شد چرا آتیشش خاموش نشد چراا....چقد جوون از بینمون رفت خدا ب خانواده هاشون صبر بده
اقای ربیعی سلام اون کشتی که با سانچی تصادف کرده آدم توش بوده یانه؟ کافی یکیش بیاد بگد تصادف کردیم خلاص! !!
همه عالم که دروغ میگن . فقط شماها راستگویید
انچه که عیان است چه حاجت به بیان است
خدایش داستان شما از همش غیر واقعی تر و هندی تره اقا واقعیت خواهشا واقعیت نه به زور و تحمیل با سند و مدرک
پاسخ ها
عوام دوست دارند افسانه سازی کنند! داستان تخیلی به چیزی میگن که بدون سند و مدرک و از روی شکم ساخته میشه و عجیب و غیر قابل باوره .مثل خزعبلاتی که آمد نیوز می سازه.وگرنه تصادف کشتی و ماشین و حتی هواپیما عجیب و تخیلی نیست
خدا باید تشخیص بده کی شهیده..نه رئيس جمهور یا بنیاد شهید
پاسخ ها
لایک
صحبت های شما اقای ربیعی بیشتر شبیه عوام فریبی هستش,بیاین مرد باشید راستشو بگید .مردم رو چی فرض کردید؟؟؟
پاسخ ها
در همه حوادث اتفاق افتاده شفاف سازی نشده
درهمه موارد هم کمیته ای برای پیگیری تشکیل
اما هبچوقت اظهار نظر کارشناسی صورت نگرفته
جان مردم ارزشمنده لطفا بازی نکنید
درحالیکه همه امکانات برای این قبیل حوادث وجود
داره پس چرا این اتفاق افتاده
شما که ازهمه بخدا مثلا نزدیکترید
هیچ احتیاج بکار ندارید فقط چون تکلیف الهی است
دارید فداکاری میکنید
مردم یک توده جوگیر هستند که علاقه خاصی به داستانهای پای منقلی دارند و همیشه فکر می کنند داره بهشون ظلم میشه ولی اغلبشون یا از موسسات خصوصی نزولهای آنچنانی می گیرند یا دارند یه جا زیر آب یکی رو می زنند و غیره!
نه کشتی که به سانچی برخورد کرده است نه کسی از اون کشتی که بگه کشتی ما به اونا برخورد کرده!!!حالا مسئولین میان میگن رادار هردو کشتی مشکل داشته چراغ هاش هم خاموش بوده اقایان مسئولین ما قرن بیست یکم هستیما!!!
پاسخ ها
اتفاقا در قرن بیست و یک اگر چنین داستان تخیلی ای واقعیت می داشت خیلی سریع سر از رسانه های شناخته شده جهان در می آورد .کسی که رسانه اش آمدنیوز باشه ....
باوجود اینکه احترام خاصی برای انها وخانواده هاشون دارم ولی باید بگوییم جایگاه شهید مشخصه وشامل حال همه نمیشه
اقامن موندم چراکشتی ایرانی باپرچم پاناما باربری میکنه یکی منوروشن کنه
یکی برداشته نظر سه کاربر که واقعا واقعیت رو گفتن منفی داده !منم بهش میگم باشه اینا راست میگن برو پیگیر نظراتشون باش.الان کانال ۶ دارن جواب میدن.واقعا برات متاسفم یا ساده ای یا خودت زدی به اون راه.اگه جزو اولی هستی توصیه میکنم زودباور نباش.لطفا نظرم رو بزار
پاسخ ها
ساده اونیه که به داستانهای احمقانه و دروغهای شاخدار علاقه داره و بدون هیچ سند و مدرکی هر مزخرفی که بهش میگن رو باور میکنه.یک رسانه جهانی به من نشون بده که در این مورد نوشته باشه البته بجز آمدددنیوز!!
مردم حتی به برادر خودشونم اعتماد دیگه ندارن اینقدر دروغ و کلاه برداری تو جامع رواج پیدا کرده هیچ کس هیچ حرفی رو قبول نمی کنه شما حتی اگر این ادمها رو میبردین تو خود اون کشتی بازم حرف خودشونو میزنن این ادما بخاطر یه سری مساعل منتطرن یه فردی چیزی خلاف ماجرارو تعریف کنه سریع اونو قبول می کنن یا اگه قبول نکنن دهان به دهان می کنن و تو همین حین یک کلاغ چهل کلاغ هم میشه
پاسخ ها
البته این مردم از ایوم قدیم همین بودند .حالا شکاک تر شدند ولی اصلش اینه که عوام به داستانهای تخیلی و عجیب علاقه مندند و علم و عقل خیلی براشون جذاب نیست .توی امریکا که کعبه آمال خیلی از اینهاست هم عده زیادی توهم توطئه دارند و عاشق داستانهای عجیب غریبند
والله ما که به قضیه مشکوک هستیم و سوال داریم نگفته ایم موشک خورده و بار کره شمالی داشته... ما میگوییم چطور میشه بری داخل کشتی و جعبه سیاهش رو ورداری ولی نمیشه جان ادمهای داخلش رو نجات بدی ؟؟!! ما میگوییم چطور ممکنه دو تا کشتی غول پیکر وسط اقیانوس بهم بخورن چیزی که در هیچ جایی اتفاق نمی افته و اگر هم قایق چیزی این اتفاق برایش پیش میاد خوب نه سامانه راداری انچنانی داره نه شرایط اب و هوایی انچنانی و.... ما میگوییم چطور میشه که به کشتی دوم خدمت رسانی میشه کرد و کلا از صحنه دورش نمود ولی کشتی ایرانی ... ما میگوییم چرا حادثه ای که برای یه گوشه کوچک کشتی اتفاق افتاده به تمام بدنه کشتی نفوذ میکنه و همه جاش رو اتیش میزنه مگر نه این است که بدنه قسمت قسمت مجزاست و به وسیله ورقهایی بزرگ و مقاوم از هم جدا میشن... و دهها چرای دیگر... که حالا شما امدید بحث انحرافی کره شمالی مطرح میکنید... ما میگوییم چرا جان ۳۲ انسان شریف اینقدر در نظر مسئولین بی اهمیت است که وزیر حاضر نمیشه در محل حضور بهم برسونه.. ما میگوییم بعد از این همه گلابی چیدن از برجام چرا باید کشتی ما با پرچم پاناما حرکت کنه.. اصلا بیخیال
پاسخ ها
من باشماموافقم همه حرفهای شمادرسته
خیلی از کشتی های غول پیکر بهم می خورند و تصادف کشتی ها چیز عجیبی نیست .به انگلیسی سرچ کنی خبرهاش رو می بینی .خدمه کشتی در همون اولین انفجار فوت کرده بودند نمی شده کسی رو نجات داد اگر زنده بودند که خودشون با قایق می پریدند بیرون.همه جای کشتی اتیش گرفته چون موادی که حمل می کرده برای ساختن یک جهنم کافی بوده .اینها بارها توضیح داده شده ولی چون عامیانه نیست مورد قبول واقع نمیشه! این هم یک موضوعیه که مدتی ملت رو سرگرم میکنه تا داستان بعدی برسه...
البته اون قسمت اخر کامنت رو الان خوندم و متوجه شدم شما مشکلتون از جای دیگری هست .با پماد و این چیزها هم دوا نمیشه .اصلا عجیب و غریبید که هیچ فرصتی رو برای تخریب و تخلیه روانی توامان از دست نمی دهید!!
فقط یه سوال دارم مگه دو کشتی بهم نخوردن.اثار کشتی سوخته ما هست اما اثاری از اون یکی کشتی نیست!!اون یکی کشتی کجاست؟چی شده؟مگه نمیگید تخیل سازی نکنید.ازت خواهش میکنم نظرم رو بزار من به عنوان یک ایرانی سوال دارم .از اینم ما محرومیم.
تخیلی تر از اینکه خبری از کشتی دوم و هیچ نشونی هم از خدمه نیست نداریم مگه میشه انفجار اینقدر قوی بوده باشه که همه در جا فوت کردند ولی کشی دوم کاملا سالم مونده باشه ... از طرفی هم به روحتی میرن
داخل و جعبه سیاه و میارن ولی با کسی برخورد نمیکنن !!! شاید همه زنده بوده باشن و داخل نفتکش نبودن اصلا ... این داستان هم میشه . به هر حال نیاز به شفاف سازی داره .
پاسخ ها
تخیلی تر اینه که همچین ماجرای فوق العاده مشکوکی رخ داده ولی هیچ رسانه معتبری حرفی ازش نزده و فقط آمد نیوز و چرند نیوز و یاوه نیوز در این مورد بلغور نمودند!
همه دنیا دروغ میگن فقط اینها راست میگن بابا دروغهاتون شاخدار جناب
پاسخ ها
کجای دنیا اینو گفته؟ با مدرک و سند معتبر بنویس!
وقتی واقعیت رو نمیگید و هیچ توضیحی نمیدید مردم مجازند هر تصور و تخیلی بکنن
این تصادف و این اتفجار زیاد باعقل جور در نمیاد؛البته این داستان شبستانی هم که تعریف شد زیاد با عقل جور درنمیاد؛حالا دیگه چاره ای نیس جونشونو بخاطر دولت ناکارامد گذاشتن یه درجه ی ترفیعی هم بهشون دادن که خونواده هاشون یه کم ارومتر بشن !!!!
سوالای اکبر سوال منم هست یکی جواب بده تا خودمون تخیل نبافیم
دروغ پشت دروغ
دروغ پشت دروغ
دروغ پشت دروغ
دروغ پشت دروغ
دروغ پشت دروغ
دروغ پشت دروغ
دروغ پشت دروغ
دروغ پشت دروغ
یه جای کار میلنگه ، کشتی ایرانی چراغا رو خاموش کرده رادارا رو از کار انداختن باعث شده کشتی چینی نبیندشون اونا که کشتی چینی رو میدیدن بعلاوه مگه سرعت کشتی به اون بزرگی چقد بوده که نتونسته جلوی تصادف رو بگیره ؟؟؟
فقط یه سوال همینو جواب بدید آیا سانچی با اون همه محموله خطرناک رادار نداشت؟
آقای ربیعی شما نگران داستان تخیلی مردم نباشید
اگر واقعیت همان است که شما گفته اید،بگذارید مردم برای خودشان تخیل سرایی کنند
اما اگر داستان غیر از این چیزی باشد که شما گفته اید،از همین تخیلات واقعیت برملا میشود
حال همه چیز را زمان مشخص میکند،تخیلات یا واقعیات را!
از بس دروغ گفتین اگه یه موقعی هم راستشو بگید کسی باور نمیکنه.دقیقا شدین مثل داستان چوپان دروغگو.
حرفای شما آدم رو یاد داستان چوپان دروغگو می اندازه،از بس که دروغ میگین.
فقط خدا کنه نبینیم بعد از چند سال آمریکا اسناد محرمانه اش راافشاکنه به ریشمون بخنده که ما بودیم نفتکش ایرانی رازدیم ودر رفتیم.
سلام ضمن خسته نباشید عزیزان هم وطن
بیشتر هم سنین من که زمان جنگ در خلیج همیشه بوده ایم و
دیده ایم یک کشتی که حدف موشک هواپیما های دشمن
قرار می گرفت به ندرت نفرات کشته می شدن با ان همه
شعله های اتش ..چطور شده که از بین سی ودو نفر یکی زنده
نمانده این یک سهل انگاری بوده از طرف دولت چین وبنادر
کشتیرانیشان باید دقیق برسی شود از طرف دولت مردانمان
زمان جنگ تحمیلی هزاران هزار شهید جان برکف در راه حفظ وطن از دست دادیم جنگ بود .. متوجه هستید جنگ !!!!!!
چقدر راحت سخن میگویند کشتی بوده هدف داشته کارکنانش در حال خدمت به وطن بودند سانحه ای رخ داده و کشتی با کل کارکنان و خدمه ووووو سوخته و بجای رفتن تو هوا همگی به سبک و شیوه مقدس چینی ها خاگستر گشته و در دل اقیانوس رها شدند خدا رحمتشان کنه و از شما هم راضی باشه که تقاضای کتبی دادید که شهید بنامندشان
امااااااا
به دریا رفته میداند مصیبتهای طوفان را
چگونه با این غم کنار بیان ؟؟؟
فرزندان .. همسران . پدران و مادران چشم انتظار و داغ دیده چگونه ؟؟؟؟
آنها همگی دوران غواصی حرفه ای را پشت سر نهادند تا در بروز اینگونه حوادث از جانشان مراقبت کنند چه شد که نتوانستند چه شد
یکی از ابهامات دیگر درباره حادثه نفتکش ایرانی، نجات کشتی برخورد کننده است. کشتی فلهبر «سیاف کریستال» به نفتکش ایرانی برخورد کرد اما نه سرنشینان آن کشته شدند و نه کشتی غرق شد. هادی حق شناس، معاون بنادر و کشتیرانی ایران درباره سالم بودن کشتی چینی گفت: «کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب میپرند و بهوسیله قایق و بالگرد نجات مییابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد.»
اما نکته ابهام آمیز این است که دولت چین اجازه سئوال از سرنشینان کشتی چینی درباره اتفاق شنبه شب را به ایرانی ها نداد. معاون بنادر و کشتیرانی ایران روز دوشنبه گفت: نماینده ایران از کشتی چینی بازدید کرد اما مقامات این کشور اجازه مصاحبه با کارکنان آن کشتی را ندادند؛ در صورتی که باید با کارکنان کشتی کریستال نیز مصاحبه کنیم.
یک ابهام دیگر ماجرای حادثه کشتی ایرانی خاموش بودن سیستم ناوبری آن ساعتها قبل از حادثه است. وال استریت جورنال در گزارشی به این موضوع اشاره کرد و نوشته این غیر عادی است. بخصوص که به گفته مقام بنادر و کشتیرانی ایران، منطقه محل حادثه جزو نقطه کور راداری نبود.
فعلا مقام های ایران همه چیز را به بررسی جعبه سیاه نفتکش ایرانی منوط کرده اند؛ جعبه سیاهی که در دست طرف چینی است و شاید چند ماه بررسی آن طول بکشد.
باشه سناریوش رو تو تعریف کن و بساز ولی بدبختی این که حرف زدن معمولی و سناریو سازی هم بلد نیستی چطوری دکترا گرفتی با خدا است؟!!
وایازبیعرزگیکسانیکهمیتوانستندولیکارینکردندچطورمیشهقمداغدیگانرادرککرد
اهای اونیکه پای نظر همه متهمشون کردی به افسانه پردازی ...شما ماله کشان این ژن خوب واسه خفت این مردم و بدبختی ابدیشون کافی هستید