وجود ۳۰ میلیون کارت بانکی غیرفعال در ایران
اوایل دهه ۵۰ میلادی روند گسترش کارتهای پلاستیکی آغاز شد. هزینه پایین این کارتها که از جنس پلی وینیل کلراید (PVC) بودند، باعث شد تا به سرعت جای کارتهای کاغذی راکه تحمل تنشهای فیزیکی و تغییرات آب و هوا را ندارند، بگیرند.
۳۰ میلیون کارت غیرفعال در ایران
در اين ميان بهزاد صفری، يكي از کارشناسان بانکداری الکترونیکی با اشاره به صحبتهای وزیر ارتباطات مبنی بر ضرورت تجمیع همه کارتها در یک کارت، این اتفاق را مستلزم همافزایی بانکها و سازمانها دانست و ميگويد: این ضرورتي فوری برای جلوگیری از به هدر رفتن سرمایههای ملی از طریق خروج ارز از کشور برای خرید دستگاههای کارتخوان است که در هر مغازه چند دستگاه از آن موجود است. همین طور طبق برخی آمار ،حدود ۳۰میلیون کارت بانکی غیرفعال در کشور وجود دارد. بانک مرکزی به عنوان تنظیمگر در این حوزه، باید قوانینی را وضع کند تا همه بانکها بتوانند به صورت مشترک از یک کارت استفاده کنند و یک کارت قابلیت اتصال به چندین حساب را داشته باشد. صفری با اشاره به کارتهای شهروندی به عنوان پوششدهنده خدماتی غیر از خدمات بانکی، گفت: در سالهای اخیر ، شهرداریهای شهرهای مختلف به راهاندازی کارت هوشمند شهری اقدام کردهاند که بانک ها از ارائه این خدمات محروم بودهاند.
هم افزايي بانكها ركن اصلي
کارتهای صادر شده هر شهر برای شهر دیگر قابلیت استفاده ندارد که خود ایراد بزرگي محسوبميشود. به اين ترتيب لازم است وزارت ارتباطات، وزارت کشور، سازمان شهرداریها و نمایندگان بانک با يكديگر مشورت کنند و استاندارد واحدی را برای ارائه خدمات به شهروندان توسط بانکها تدوین کنند تا دیگر شاهد جزیرهای عمل کردن سازمانها نباشیم. به نظر میرسد که زیرساختهای اجرای طرح تجمیع کارتها و خدمات در کشور وجود دارد. مساله مهم در این باره همافزایی بانکها و نهادهای مختلف با یکدیگر است. قوانین یکپارچه کننده در این زمینه میتواند از جزیرهای عملکردن در این حوزه جلوگیری کند.
پرهيز از يك سيستم جزيرهاي
پیش از این بانک مرکزی طرح پروژه سپاس (سامانه پرداخت الکترونیک سیار) را در همین راستا در دستور کار خود داشت اما از آنجایی که این طرح را هر بانکی و به صورت جزیرهای برای مشتریان خود اجرا کرد، همین موضوع باعث شد تا این پروژه گسترش پیدا نکند؛ ضمن اینکه به دلیل یکپارچه نبودن این خدمات، استقبال چندانی نيز از آن نمیشود و آنچنان نمیتواند درآمدزا باشد. قوانین یکپارچهکننده در این زمینه میتواند از جزیرهای عمل کردن در این حوزه جلوگیری کند.
تجمیع کارتهای بانکی روی میز بانکمرکزی
اين اواخر بانك مركزي نيز با برگزاری جلسات مشترک با بانکها در حال پرداختن به اين موضوع است. داودمحمدبیگی، مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه پرونده تجمیع کارتهای بانکی روی میز بانک مرکزی است، گفتهاست: بانک ها در حال آماده سازی برای صدور کارتهای هوشمند هستند. یکی از موضوعاتی که هم اکنون در حال بررسی و اجرایی شدن آن هستیم، بحث آمادهسازی بانکها برای پیادهسازی استانداردهای امنیتی و صدور کارت های هوشمند است. در کشور دو سه بار تاکنون به سمت کارتهای هوشمند رفتهایم اما به دلیل اینکه الزام خاصی از نظر داخلی برای استفاده از این کارتها وجود نداشت، زیاد از کارتهای هوشمند استفاده نکردیم. یکی از چالشهای اصلی در حوزه ارتباطات بین المللی بهرهگیری از کارتهای هوشمند در نظام بانکی داخلی است. برای این مهم باید دو اقدام انجام شود؛ نخست اینکه زیرساختهای بانک ها آماده شود و دوم اینکه قوانین و مقررات این کارتها فراهم شود، به نحوی که هر بانکی کارت هوشمند صادر میکند، بتواند در خارج از کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد. عملیاتی شدن روش مذکور ، نیازمند برخی پروتکلهای ارتباطی است. پروژهای را به همین
منظور از ۶ ماه گذشته آغاز کردهایم و امیدواریم تا تیر سال آینده، آن را به اتمام برسانیم تا کشور ما استانداردهای هوشمندسازی کارتها را رعایت کند.
پرداختهای برون خط
بعد از آمادهسازی استانداردها، تغییری در کارتهای بانکی ایجاد خواهد شد. تغییرات در حوزه کارت، یکی از بحثهای چالشبرانگيز و جدی است و به همین دلیل در کشورهای دیگر باوجود اقداماتی که انجام شده،هنوز نتوانستهاند کارتها را تجمیع کنند. یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، هزینههایی است که این کار میتواند به بانکها تحمیل کند. سیاست بانک مرکزی در این حوزه، تعریف محصولات جدید است که مشتری هم بتواند از خدمات کارتهای هوشمند در پرداختهای برون خط و هم از پرداختهای خارج از کشور استفاده کند. بنابراین پرداختهای برون خط که میتواند یکی از محصولات جانبی هوشمندسازی باشد، یکی از سیاستهایی است که مشتریان را ترغیب می کند تا به این سمت حرکت کنند.
هزينه كارتهاي جديد
محمد بیگی، پرداختهای خارج از کشور را از دیگر ابزارهای هوشمندسازی کارت های بانکی برشمرد و ميگويد: این کارتها ریالی هستند و مشتری از همین کارت در خارج از کشور استفاده میکند، به این صورت که با توجه به نرخی که با بانک توافق شده، بانک مبلغ ارز را پرداخت کرده اما از حساب مشتری ریال برداشت میکند. با روسیه نيز همین مدل را داریم منتها این مساله در حوزه کارتهای هوشمند نبوده بلکه در حوزه کارتهای مگنت در حال انجام است. حرکت به سمت EMV حدود ۷۰۰-۶۰۰ میلیون دلار هزینه فقط در حوزه کارت خواهد داشت اما این هزینه نباید یکباره پرداخت شود بلکه باید به تدریج و هر زمان که تاریخ کارتها تمام میشود، بانکها آماده باشند تا کارت جدید را با قابلیت هوشمند در اختیار مشتری قرار دهند.
سه تا پنج سال زمان لازم براي اجراي كامل
محمد بیگی ادامه داد: هزینه صدور این کارت ها با توجه به قابلیت هایی که دارند، بهاحتمال زياد ۲ تا ۲.۵ برابر کارت های مگنت و در محدوده ۱۰ هزار تومان خواهد بود.این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد که این پروژه ها در کوتاه مدت اجرا نمی شوند و سه تا پنج سال زمان برای اجرای کامل آن نیاز است. ایننيز به دو دلیل است؛ نخست اینکه زمان صدور کارتها سه ساله است و دوم اینکه مشتری نباید تغییراتی در این حوزه داشته باشد، چراکه مشتریهایی که کارتهای خیلی ساده نيز دارند، باید بتوانند در این شبکه از خدمات استفاده کنند. هم اکنون در فاز برنامهریزی هستیم تا بتوانیم کارهایی راکه بايد بانکها انجام دهند، به صورت مشخص و مدون ابلاغ کنیم تا آنها نيز بدانند در چه مسیری حرکت خواهند کرد.
يك دست انداز
نظر کاربران
اینقدر دزدی و چگاولگری خروج ارز نیست؟؟ فقط کارت بانکی رو تو خروج ارز می دونی.
خخخخ
شما توان پرداخت یه وام ساده رو ندارید به جای این که به فکر تسهیلات به مردم باشید دنبال پلاستیک کهنه هستید مایه تاسف هست
حد اقل تو هر کارت ۵۰۰۰تومن هست ضربدر سی میلیون خودتون حساب کنید چه پول بی صاحبی در اختیار بانک ها هست