فروش لوازم خودرو به جای آپشن!
از زمانی که قرار شد تا صنعت خودروسازی داخلی تکانی بخورد و برخی از شرکتهای بزرگ خودروسازی دنیا به ایران آمده و با شرکتهای داخلی برای راه اندازی خط تولید برخی از محصولاتشان وارد مذاکره شدند، مردمی که خواستار سوار شدن بر این خودروها بودند صف کشیدند تا روزی بتوانند در کشور برندی فرانسوی یا آلمانی با قیمت مناسب سوار شوند اما گویا برخی خودروسازان خواب دیگری برای جیب مردم دیده بودند.
روش فروش خودرو در ایران روشی است که حتی در ماداگاسکار هم نظیرش وجود ندارد، در اینجا خریدار باید تمام پول خودرو را به حساب شرکت سازنده واریز کند و بعد مدتی که خودروساز میخواهد از پنج ماه تا یک سال متغیر است ماشین را تحویل بگیرد. اینبهکنار، امادر زمان تحویل نیز قیمت خودرو به قیمت روز محاسبه و در صورت داشتن اختلاف قیمت مابه التفاوت آن از خریدار گرفته میشود. آقای محسن شجاعی، یکی از خریداران ناراضی شرکت ساپیا و خودروی رنو ساندروست که به تازگی خودرویش را دریافت کرده است. او به خبرنگار روزنامه صبح نو درباره نوع پرداخت هزینه این خودرو میگوید: «من پنج ماه پیش هزینه خودرو را به حساب شرکت ریختم. قبل ثبت نام صحبت از تحویل فوری بود و بعد از ثبت نام پنج ماه در تحویل تأخیر افتاد. در این مدت هم 49 میلیون و 900 هزار تومان بابت خودرو پرداخت کردم.»
آپشن در خودروسازی تعریف خاص و روشنی دارد و بهمعنای امکانات اضافی است که خارج از قالب استاندارد و تعریف شده خودرو و به درخواست خریدار از سوی کمپانی روی خودرو نصب میشود و این کار به لحاظ اینکه سلیقهای است تقریباً منحصر به فرد است؛ اما شرکت تولید کننده ساندرو معنای جدیدی به واژه آپشن اضافه کرده و براساس آن «نه تنها چیزی اضافه روی خودرو نصب نمیشود بلکه همان هم که هست کم میشود.» این خریدار ساندرو در ادامه به نبود برخی از امکانات این خودرو اشاره کرده و میگوید: «واقعاًخندهدار است، برخی از امکانات خودرو روی آن نیست، بهعنوان مثال نوار دور کاپوت، توری زیر برف پاک کن، قاب روی کمک فنرها و حتی لاستیک دور شیشه که قیمت چندانی هم ندارد، گذاشته نشده است. اینها چطور آپشنهایی هستند که باید روی خودرو باشند؟»
این خریدار اضافه میکند: «ساندرو در بازار به همین شکل عرضه شده و هرجا بروی و بگویی ساندرو خریدهام لیستی از اقلام کمبودی این خودرو را در اختیار دارند که با عنوان آپشن یا لوازم اضافه ساندرو فروخته میشود. از سر و ته خودرو زده و بعد آن را به مشتری میدهند.»
شجاعی ادامه میدهد: «همه این قطعات در بازار موجود بوده و قیمت همه این اقلامی که در خودرو گذاشته نشده حدود صد هزار تومان است و این برای شرکتی که برای این خودرو ۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان میگیرد، چقدر باید سخت باشد که آنها را نگذاشته و خریدار باید بعد از خرید، مدتی هم درگیر کامل کردن خودرو باشد!» او اضافه میکند: «جالب است که خود نمایندگی برای وصل برخی از لوازم قیمت بیشتری میگیرد و کاملاً مشخص نیست چه کسی باید بر این وضعیت نظارت کند.»
وقتی از او میپرسیم مگر این لوازم آپشن است؟ میگوید: «آپشن که نیست یکسری از لوازم است که کارخانه روی ماشین نبسته و ما میبندیم.» مدیران شرکتهای تولیدکننده خودروی کشور به صورت لجام گسیخته از رعایت حقوق مصرف کننده فرار میکنند و این درحالی است که کسی در این موضوع دخالت نمیکند؛ معلوم نیست چه دستانی پشت پرده است که کسی از خطوط قرمز خودروسازی نمیتواند عبور کند. حمایتهای بیچونو چرا از این صنعت عقب مانده که مدتهاست مردم را زیر چرخهایش له کرده، باعث شده تا امروز نه تنها نسبت به مشکلات تولیداتش بلکه نسبت به عوارضی که به سبب این محصول بیکیفیت به مردم و کشور تحمیل میکند، فرار کند.
نظر کاربران
بهتره بی خیال ایران و خودرو ساز ایرانی و غیره باشیم
همینی که هست!!!
اگه کامل تحویل بدن شرکتشون برشکست میشه
آشغال فروشن خب